Rit/målarplatt alt program till surfplatta

Permalänk

Rit/målarplatt alt program till surfplatta

Jag har en dotter på 11 år som är oerhört intresserad av att måla. Hon sitter just nu med bra pennor och olika blyertsvarianter. Jag tänkte hon skulle få testa på den digitala världen men har inte ens susning om vad jag ska välja. Hennes syster fick en Wacom Bambi Folio men det är inte alls det jag är ute efter nu.

Någon i stil med detta i nedan video. Jag ser inte om det är ett program till en platta eller om det är en särskild platta som används. Tänker att det är den typen av användning. Går det dessutom att köra Photoshop och liknande program i hade det varit toppen.

https://youtu.be/5bJYNX3BDC0?t=315
https://youtu.be/5bJYNX3BDC0?t=451

Tar tacksamt emot alla tips!

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att de använder en apple ipad pro och appen Procreate med en gen 2 av deras pencil. Har en likadan setup, inte det billigaste (kostade totalt kring 14000) men nog det bästa som jag använt för illustration i digital väg. Har för mig att även de billigare plattorna har stöd för pennan nu (det får du kolla upp) och appen kan jag varmt rekommendera.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Skrivet av Jud1th:

Det ser ut som att de använder en apple ipad pro och appen Procreate med en gen 2 av deras pencil. Har en likadan setup, inte det billigaste (kostade totalt kring 14000) men nog det bästa som jag använt för illustration i digital väg. Har för mig att även de billigare plattorna har stöd för pennan nu (det får du kolla upp) och appen kan jag varmt rekommendera.

Ok, tack! Finns det billigare alternativ och som inte involverar iPads? Vi har ett gäng androidplattor nämligen.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte provat android så är fel person att fråga tyvärr men det kan säkert finnas något som är ok.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Ok, tack! Finns det billigare alternativ och som inte involverar iPads? Vi har ett gäng androidplattor nämligen.

Mitt tips är Sketchbook. Fungerar fint på både PC/Mac samt iOS/Android:
https://www.sketchbook.com/

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande Androidplattor med penna?
Annars är en wacomplatta, typ Intous medium ett utmärkt val.
Undvik de minsta.
Sketchbook som nämndes ovan borde vara utmärkt att börja med. Finns som gratisversion med.

Permalänk
Inaktiv

Brad Cowboy har allt om hårdvara och mjukvara för att rita. Hans 10 bästa appar för Android:

https://www.youtube.com/watch?v=t6FlwBZB8_k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tomas1976:

Finns det fortfarande Androidplattor med penna?
Annars är en wacomplatta, typ Intous medium ett utmärkt val.
Undvik de minsta.
Sketchbook som nämndes ovan borde vara utmärkt att börja med. Finns som gratisversion med.

Ritplattor typ Wacom innebär att man man måste träna in en koordination mellan vad man gör med pennan och vad som sedan dyker upp på skärmen. Helt fel för andra än proffs. Mycket lättare att börja med t.ex. en surfplatta där man ritar direkt på skärmen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Billigaste vägen till Procreate är en begagnad Apple ipad 6 för över 2000 kronor och en Apple Pencil som är på rea för 849 kronor just nu. Finns en variant av Photoshop till ipad, men den är begränsad och kan inte jämföras med Photoshop.

Vill man rita i Photoshop (vilket kan vara lite svårt för en 11 åring kanske) är ett av de billigaste sätten en begagnad Surface Pro 3 som (i alla fall min) kom med penna i lådan och är lätta att hitta för under 2000 kronor, men då snackar vi ju också en stor kostnad på 240 kronor i månaden på Photoshop. Då kanske man istället vill titta på Affinity Designer som just nu kostar bara 419 kronor och ändå hänger med Photoshop för det mesta.

Vad gäller Android plattorna du har så stödjer de antagligen inte en aktiv penna om de inte kom med en (funnits en del undantag, bland annat från Samsung) och utan en aktiv penna tvingas man använda en stylus och vi vet ju alla vilken upplevelse det är, en som antagligen inte ens en 11 åring blir nöjd med.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av walkir:

Mitt tips är Sketchbook. Fungerar fint på både PC/Mac samt iOS/Android:
https://www.sketchbook.com/

Ser toppen ut! Men vad gäller för pennor/ritunderlägg då till t.ex. PC? Är det en Wacom-platta jag då ska använda med tillhörande penna? Jag antagligen ganska trög men jag förstår inte riktigt hur man kopplar ihop de här prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Ser toppen ut! Men vad gäller för pennor/ritunderlägg då till t.ex. PC? Är det en Wacom-platta jag då ska använda med tillhörande penna? Jag antagligen ganska trög men jag förstår inte riktigt hur man kopplar ihop de här prylarna.

Jag är van vid att använda klassiska ritbord med datorn, där jag idag har ett Wacom Bamboo Pen & Touch (A6) samt ett Wacom Intuos (A4).

Har tidigare använt en Android-platta med aktiv penna, men efter att batterierna dog i pennan, så dog även lite av kreativiteten. Min sambo använder en iPad Mini 5 med aktiv penna (likt Apple Pen 1) och är väldigt nöjd med sin setup. Hon skissar på plattan och kan sedan skicka över sina bilder till datorn mha Adobe Creative Cloud. När jag använt Sketchbook, så har jag främst använt mig av Dropbox för att flytta bilder mellan mina enheter.

Ang. pennor till Windows, så känns utbudet relativt begränsat till Wacom, Lenovo samt Microsoft (Surface).

https://www.windowscentral.com/best-laptops-pen-support-windo...

Ett tips är nog att hitta en begagnad Surface Pro med penna likt nedan (2000-3000 SEK):
https://www.blocket.se/annons/stockholm/microsoft_surface_pro...
https://www.blocket.se/annons/skane/microsoft_surface_pro_2/9...

Permalänk
Medlem

1+ för en surface pro. Kommer funka bra som både en laptop/surfplatta, och målarplatta

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av walkir:

Ett tips är nog att hitta en begagnad Surface Pro med penna likt nedan (2000-3000 SEK):

Skrivet av iknight:

1+ för en surface pro. Kommer funka bra som både en laptop/surfplatta, och målarplatta

Jag har både en Surface Pro och en Surface Pro 3 och det är såååå mycket trevligare att rita på trean för man har faktiskt lite arbetsyta kvar trotts programens ramar och menyer på grund av den större skärmen. Jag skulle verkligen rekomendera att man lägger de där extra hundralapparna för att köpa en trea.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Samsung Sverige

Om du vill ha Android finns exempelvis Galaxy Tab S6 (exempelvis Lite-modellen om du vill ha något lite billigare), eller senaste modellerna Galaxy Tab S7/S7+. De har aktiva pennor och är fina att rita på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Samsung Tab S6 + Pennorna Wacom One eller Staedler Noris Digital. Själv föredrar jag Wacom One pennan. Det som jag gillar med Samsung Tab S6 är att det känns som en extremt allround surfplatta. Jag använder plattan till ALLT.

Pluggar och skriver mycket så jag investerade i en Wacom One penna direkt från Wacom EU Store (31.5 pund) och en Staedler Noris Classic från samma sida, Wacom EU Store.

Samsungs S-Pen nibs ska enligt Reddit passa till Wacom One, jag kan dock inte bekräfta detta idag men kan återkomma om det. Samsungs S-Pen är åt helvete, får karpaltunnelsyndrom typ. Har dock hört att S7 pennan ska vara bättre, annars finns S4 pennor som ska också fungera enligt Reddit. Men kan dock bara bekräfta att Wacom One och Staedler Noris Digital Classic fungerar direkt ur förpackningen.

Wacom One fungerar precis som S-Pen med knappen. Staedler har ingen knapp.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S