Asus gör skräddarsytt Radeon RX 6900 XT – kostar över 15 000 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Även kort med två GPUer kör dessa GPUer i Crossfire/SLI. Så i slutändan är det samma sak
De kan ha små prestandafördelar fördelar av att sitta på samma PCB, men det är fortfarande en teknik som gått i graven så utan drivrutinsstöd hade ett sådant kort inte haft stöd för att använda den "andra" GPUn i några nya spel.

Ah, trodde dom inte använder Crossfire/SLI när det sätt i samma kort.

Skrivet av Überklass:

Jo men dubbelmackor fungerade på samma sätt som om du körde i SLI eller Crossfire och minst lika dåligt. Om inte sämre pga värmen. Inget jag saknar det minsta och då har jag kört 4870x2, 3x 580, 2x 580, 2x 980 och 2x Titan X.

ah, synd men det kanske skulle funka bättre med nvlink istället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HenrikM:

Och jag har i min bransch där jag ibland handlar varor i olika valutor aldrig någonsin köpt varor från leverantörer på dagskursen i dollar eller euro. Utan valutan låses vid beställning vilket kan vara upp till ett år innan leverans.
I elektronikbranshen har (nu säger jag HAR och inte ÄR då min info är 4 till år gammal) standard varit med valutalåsning vid nytt år. Vilket i år sätter dollar priset på 9.5 sek. Om det nu har slutat med det (vilket inte låter troligt) förblir osagt då jag inte jobbar med elektronikbranshen.

Nu vet jag inte exakt vad som avses med elektronikbranschen, men när det kommer till svenska återförsäljare och datorkomponenter finns ingen "valutalåsning" att tala om. Det skiljer alltid från leverans till leverans, varför priserna på grafikkort är volatila här i Sverige. Ett riktmärke som brukar fungera hyfsat är att ta dollarpriset * valutakurs + moms, men det är naturligtvis ingen exakt vetenskap.

Jag vet att såna här klausur är vanliga inom industrier. En bekant på Sandvik arbetar specifikt med att analysera och försöka förutspå hur valutakurserna ser ut längre fram i tiden och därigenom tajma när de ska göra sina inköp. Målet för den avdelningen var åtminstone senast vi talades vid att spara in ett tiotal miljoner årligen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

För 5-6 år sedan tyckte jag det kändes som att utvecklingen gick mot att konsoller höll på att bli irrelevanta. Med dagens GPU-marknad har jag full förståelse för folk som köper konsoll att spela på och en enklare PC för annat, väldigt trist trend de senaste åren :/

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg om det var jayztwocents som sade att den vanliga användaren som inte ska hålla på med extrem överklocknkng ska bara köpa det billigaste kortet, så länge det inte är fel på konstruktionen. De få procent extra prestanda som man betalar mycket mer för är helt och hållet bortkastat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Inet skrev nyss ut på FB att dom får "en handfull" med kort i dag och kommer inte att sälja något löst, utan bara i deras egna datorer.

Edit: Och nu skrev Komplett att dom inte heller lägger ut några referenskort kl.15 till försäljning.

Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Inet skrev nyss ut på FB att dom får "en handfull" med kort i dag och kommer inte att sälja något löst, utan bara i deras egna datorer.

Edit: Och nu skrev Komplett att dom inte heller lägger ut några referenskort kl.15 till försäljning.

Med andra ord så finns det inga kort på marknaden att köpa? Papperslansering?

Dustin skulle inte få in några alls vid releasen, inet pratade jag också med nu precis, han sa att det inte fanns kort vid releasen där heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Även kort med två GPUer kör dessa GPUer i Crossfire/SLI. Så i slutändan är det samma sak
De kan ha små prestandafördelar fördelar av att sitta på samma PCB, men det är fortfarande en teknik som gått i graven så utan drivrutinsstöd hade ett sådant kort inte haft stöd för att använda den "andra" GPUn i några nya spel.

Yup, hade själv ett 9800GX2, i slutänden sålde jag det och skaffade två 9800GTX då jag hur jag än gjorde fick en hel del konstiga stutters och tearing när jag körde skjutspel i högsta möjliga FPS. Udda stutters och framedrops var inte ovanligt för SLI/CF med faktiskt separata kort på den tiden heller men med just detta kort var det extra dåligt upplevde jag- körde under tiden jag hade det nästan enbart i "single-gpu" mode där ena kortet bara var en vram-extension mer eller mindre, då funkade det okej.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Med andra ord så finns det inga kort på marknaden att köpa? Papperslansering?

Dustin skulle inte få in några alls vid releasen, inet pratade jag också med nu precis, han sa att det inte fanns kort vid releasen där heller...

Precis så är det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Verkligen, kunde inte sagt det bättre själv.
Jag gav 3000:- för mitt 970, visserligen vid nån julkalenders-erbjudande från NoN, så normalpris kanske var runt 4000:- eller nåt?
Nu känns det svårt att hitta ett kort för dom summorna ur den nya generationen för samma pris, närmast är väl 3060 eller vilken modell det är? Ska väl finnas för runt 5, närmare 6000:- om jag inte är helt ute och cyklar.

Ändå tycker jag pris/prestandabilden ser bättre ut för den här serien av Radeon och GeForce kort än det gjort på flera generationer. T.ex. 5625:- för ett RTX 3070 eller 6249:- för ett RX 6800 är ändå helt OK, man får även räkna med viss inflation då 970 och 1070 lanserades för 6 respektive 4 år sedan.

Men problemet är att dessa "riktpriser" är rena fantasier och även om man är beredd att betala ockerpriser finns det knappt några kort i lager.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ändå tycker jag pris/prestandabilden ser bättre ut för den här serien av Radeon och GeForce kort än det gjort på flera generationer. T.ex. 5625:- för ett RTX 3070 eller 6249:- för ett RX 6800 är ändå helt OK, man får även räkna med viss inflation då 970 och 1070 lanserades för 6 respektive 4 år sedan.

Men problemet är att dessa "riktpriser" är rena fantasier och även om man är beredd att betala ockerpriser finns det knappt några kort i lager.

Jo absolut, prisbilden är lite svår att jämföra med så pass mycket äldre kort, har du rätt i.
Ja, fantasipriser är verkligen nidbilden av höstens gpu-lanseringar, oavsett vilken tillverkare man pratar om.
Tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Apples $549 blev 6700kr i Sverige. Så en gånger 12 från dollar till sek verkar gälla där.

Permalänk

Nej roligt är inte det priset, men föga förvånande, att datahårdvara kostar mer här än de amerikanska priserna vet väl vi alla - och en tumregel är ju att lägga på hela 50% på det amerikanska priset för att få fram på ett ungefär vad det kommer kosta här. Visst finns undantagen men på det hela så..

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Rokudenashi:

Nej roligt är inte det priset, men föga förvånande, att datahårdvara kostar mer här än de amerikanska priserna vet väl vi alla - och en tumregel är ju att lägga på hela 50% på det amerikanska priset för att få fram på ett ungefär vad det kommer kosta här. Visst finns undantagen men på det hela så..

Brukar inte vara riktigt så hysteriskt tycker jag.
Men med moms omräknat så brukar man ju behöva lägga på 10% eller kanske till och med 15%.

Där påslaget på typ 5-10% har naturliga förklaringar i form av dyrare driftkostnader, personalkostnader, frakter, punktskatter, mindre skalfördelar, valutakurser etc etc.

Så ”överpriset” kanske i reella termer är 0-5%.

Men det där varierar från produkt till produkt. Under väldigt många år var ju tex processorer billigare i Sverige än vad de var i usa, framförallt Intels.

Så den här senaste tidens fadäser sticker ju ändå ut och är (betydligt) värre än normen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Med ledning av testresultaten är detta alltså ett kort som bara precis orkar slå ett 3080 i 1440p, sen är det sämre... och kostar 15000? Vad hände med "Nvidia kommer tvingas sänka priserna"?

Permalänk
Medlem

Priset är väll samma som de dyraste mobilerna? Gamers kommer inte undan 🙄

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

ASUS saltar priser? In other news: jorden är rund.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En tanke behöver vi dom värsta grafikkort typ RTX 3080 och RX6800 och uppåt för att spela bra?
Jag kommer att sitta kvar på mitt GTX1080 Ti kör inte 4k upplösning på skärmen spelen flyter fint..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Priserna drar rejält iväg på senaste tiden.

Mobil över 10k.
Grafikkort över 10k.
Monitor hz över 10k.

CPU next? Gissar om 4 år kommer AMD Ryzen 9900X kosta 10k.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Antar att det var en retorisk fråga men finns inget. Kanske att AMDs 6700 kort kommer hamna i denna prisklass, men hur mycket bättre kommer de vara?

Det känns som att de kort som hamnar på 3700-4000 kr inte ens kommer vara bättre än ett 5700XT (även om 3700 kr var en väldigt grov rea då det begav sig). Denna generella, urgrova prishöjning gör att jag inte känner något sug alls efter uppgradering utan känner snarare en förstärkt nöjdhet över att redan ha ett grafikkort i chassit som gör sitt jobb.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

jag vet inte vem ... Men det är någon som skalpar i kedjan och det är inte BARA Amd som sätter för höga priser på sina grafikkärnor. Jag hoppas att folk verkligen lägger ned att handla kort som är prissatta på sådan sätt, annars kommer det att hålla på vid varje ny generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

jag vet inte vem ... Men det är någon som skalpar i kedjan och det är inte BARA Amd som sätter för höga priser på sina grafikkärnor. Jag hoppas att folk verkligen lägger ned att handla kort som är prissatta på sådan sätt, annars kommer det att hålla på vid varje ny generation.

Nja, scalping är väl mer när mellanhänder köper upp produkter och säljer vidare dyrare - enbart för att göra vinst själva. (Dessvärre något som vårt handelssystem inte riktigt är anpassat för vad gäller konsumenträttigheter o.s.v.)
Här kan det ju faktiskt mer klassiskt, att tillgången helt enkelt inte möter efterfrågan och att då priserna drivs upp genom det.
Att ASUS sätter höga priser är ju inte scalping i sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nja, scalping är väl mer när mellanhänder köper upp produkter och säljer vidare dyrare - enbart för att göra vinst själva. (Dessvärre något som vårt handelssystem inte riktigt är anpassat för vad gäller konsumenträttigheter o.s.v.)
Här kan det ju faktiskt mer klassiskt, att tillgången helt enkelt inte möter efterfrågan och att då priserna drivs upp genom det.
Att ASUS sätter höga priser är ju inte scalping i sig.

Man kan kalla det pris mejsling om man vill vara allt för korrekt, men i princip är det samma sak. De säljer ju inte 6900 ~50% dyrare på grund att tillverknings kostnad gick upp eller på grund att deras 6900 är bättre än andra 6900, det är hållet artificiellt prishöjning.

Anledningen är klar som dag. Skalpare använder bots för att kunna köpa bristvara och återsälja, partner företag använder möjligheten för att få handla brist varor direkt från tillverkarna och återsälja. Varken du eller jag kan ju ej ringa amd och be att de ska skicka oss ett par 6900 kärnor på PCB utan utgångar, radiator osv ... för rekommenderad pris.

Angående konsumenträttigheter. Det är tunn gräns på vad är lagligt/icke-lagligt. Företag som ATI/AMD och Nvidia lyckades hitta kryphål i systemet förut och utnyttjade dem i många år. Så vem vet vad som egentligen händer idag. Artikel från 2008: https://www.tomshardware.com/news/nvidia-amd-ati-graphics,631...

Vi vet dock ej om det är ens asus som gör det fören partner 6900xt släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Man kan kalla det pris mejsling om man vill vara allt för korrekt, men i princip är det samma sak. De säljer ju inte 6900 ~50% dyrare på grund att tillverknings kostnad gick upp eller på grund att deras 6900 är bättre än andra 6900, det är hållet artificiellt prishöjning.

Anledningen är klar som dag. Skalpare använder bots för att kunna köpa bristvara och återsälja, partner företag använder möjligheten för att få handla brist varor direkt från tillverkarna och återsälja. Varken du eller jag kan ju ej ringa amd och be att de ska skicka oss ett par 6900 kärnor på PCB utan utgångar, radiator osv ... för rekommenderad pris.

Angående konsumenträttigheter. Det är tunn gräns på vad är lagligt/icke-lagligt. Företag som ATI/AMD och Nvidia lyckades hitta kryphål i systemet förut och utnyttjade dem i många år. Så vem vet vad som egentligen händer idag. Artikel från 2008: https://www.tomshardware.com/news/nvidia-amd-ati-graphics,631...

Vi vet dock ej om det är ens asus som gör det fören partner 6900xt släpps.

Ja, att MSRP och de slutliga priserna är så otroligt skilda i de här fallen är intressant - sen bottnar det väl i samma sak som scalping i slutändan: tillgång och efterfrågan.

Däremot menade jag att du som slutkonsument har långt mycket starkare rättigheter (konsumentköplagen) om du köper av en näringsidkare = butik, än om du skulle köpa av någon random scalper på blocket/tradera/ebay - då är det köplagen (som inte är tvingande, väldigt viktigt att poängtera) som gäller, tillsammans med avtalslagen.

Även om Komplett, Inet eller Webhallen (som exempel) tar ut saftiga priser har du fortfarande ganska goda rättigheter gentemot dem. Jörgen som genom Blocket sålde en PS5 till dig för 12 papp däremot? Där lär du få kämpa bra mycket mer om det skulle vara något som inte stämmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, att MSRP och de slutliga priserna är så otroligt skilda i de här fallen är intressant - sen bottnar det väl i samma sak som scalping i slutändan: tillgång och efterfrågan.

Däremot menade jag att du som slutkonsument har långt mycket starkare rättigheter (konsumentköplagen) om du köper av en näringsidkare = butik, än om du skulle köpa av någon random scalper på blocket/tradera/ebay - då är det köplagen (som inte är tvingande, väldigt viktigt att poängtera) som gäller, tillsammans med avtalslagen.

Även om Komplett, Inet eller Webhallen (som exempel) tar ut saftiga priser har du fortfarande ganska goda rättigheter gentemot dem. Jörgen som genom Blocket sålde en PS5 till dig för 12 papp däremot? Där lär du få kämpa bra mycket mer om det skulle vara något som inte stämmer.

Jaha missförstod, trodde du talade om marknadsmissbruk och liknande. Det är klart, man har ju knappt konsumenträtt alls när man handlar från ''Jörgen'' (dock om ''Jörgen'' fick tag på sina varor från t.ex komplett kan det vara något mer komplicerad, då deras garanti gäller även andrahandsägare).