Hur länge kommer 8gb VRAM räcka för 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Tack för förslaget, detta var ett tydligt sätt att tänka, genom att utgå från ps5ans specs. Vad jag förstått har ps5 8gb vram?

Nu har det ju kommit nyheter att Msi kanske släpper 3080-kort med 20gb vram. Har detta alltså inget särskilt värde för framtidssäkring? Och prestanda?

https://www.notebookcheck.net/The-NVIDIA-GeForce-RTX-3080-wit...

Högt tveksam att dagens gpuer är såpass kraftfulla för att kunna utnyttja mer än 10gb i spel även i 4k.

däremot blir fps dropsen ganska otrevliga när väl minnet tar slut.

Permalänk
Hedersmedlem

Mängden grafikminne har ingen inverkan på prestanda, förutom om man har så lite att texturerna inte får plats. Det kan man ofta lösa genom att helt enkelt använda mer lågupplösta texturer. Det betyder att mängden grafikminne egentligen inte begränsar prestanda i form av maximal uppnåbar FPS, utan snarare vilka kvalitetsinställningar som man kan köra i.

Att det säljs nya grafikkort i övre mellanklassen idag med 8 GB minne (RTX 3070) vittnar om att det i alla spel som kommer ut inom överskådlig framtid kommer ha något läge där man har texturer som får plats på 8 GB. Annars skulle ju spelutvecklare utveckla spel som inte går att köra på nästan någon maskin över huvud taget.

Att ta till en extra stor mängd grafikminne är att "framtidssäkra" att man fortsatt kan köra extra högupplösta texturer i nya spel som kommer åt, typ. Varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

PS5 har 16gb ram/vram, till skillnad från PC så har man något förenklat endast ett minne för både system och grafik istället för ram och vram. Ca 2,5-3gb av dessa 16gb är reserverade för systemet, vilket då ger runt 13gb för spelen.

Gissar på att 8gb kommer att räcka för 1440p "ultra" i majoriteten av spel de närmaste två åren, dock kommer det förmodligen komma några AAA-spel som vill ha mer än så för att maxa inställningarna utan att tappa prestanda. Ett 10gb 3080 ser jag i dagsläget som det perfekta 1440p kortet för AAA-spel kommande 2-3 åren, tror inte enbart en ökning till 20gb minne skulle göra någon som helst skillnad i 1440p under denna period.

Just det, och då tolkar jag dig som att man inte riktigt kan förvänta sig att spela AAA-spel längre fram än 3 år fram i tiden oavsett vilken GPU man köper i dagsläget? Att det då inte är VRAM som kommer ge efter nödvändigtvis (om man har 20gb) utan isf andra delar av GPUn som kommer ha åldrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Just det, och då tolkar jag dig som att man inte riktigt kan förvänta sig att spela AAA-spel längre fram än 3 år fram i tiden oavsett vilken GPU man köper i dagsläget? Att det då inte är VRAM som kommer ge efter nödvändigtvis (om man har 20gb) utan isf andra delar av GPUn som kommer ha åldrats.

Du kommer förmodligen kunna spela dem, precis som du kan spela de flesta nya titlar med ett 970 idag, du kommer dock få kompromissa med inställningar för att spela med acceptabel fps. Men helt korrekt är det förmodligen inte mängden VRAM (i alla fall inte vid 1440p) som kommer sätta begränsningen i de flesta fall utan just att GPUn inte har tillräcklig prestanda för att orka driva spelet med tillräckligt höga inställningar för att VRAM skall vara ett bekymmer.
Som exempel kan jag ta det ett år gamla 2070s jag sitter på idag, de flesta nyare spel kan jag inte köra i 1440p Ultra (så att jag kommer upp i närmare 8gb användning av VRAM) och få 50-60 fps, utan jag måste dra ner på inställningar och hamnar då ofta kring 6gb använt VRAM istället.