SSD-enheten Samsung 980 Pro skymtas i 2 TB-utförande

Permalänk
Melding Plague

SSD-enheten Samsung 980 Pro skymtas i 2 TB-utförande

Koreanska minnesgigantens första PCI Express 4.0-enhet ser ut att dubblera lagringskapaciteten gentemot föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1tb versionen har varit slut som allt annat ett tag. Ska bli spännande att se "lanseringen" av 2tb.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

1tb versionen har varit slut som allt annat ett tag. Ska bli spännande att se "lanseringen" av 2tb.

Ja, vilket är både förvånande och inte på samma gång..

0,3 DWPD. Halverad livslängd på cellerna jämfört 970 PRO och ökad SLC cache för att hålla testsuiternas läs- och skrivdata i cachen under testet.
https://www.anandtech.com/show/16087/the-samsung-980-pro-pcie...
Känns inte särskilt 'PRO' klass jämfört Samsungs tidigare PRO versioner.

Men det är klart, namnet Samsung håller folk i som en helig symbol. Våga kritisera Samsung eller eVGA för den delen och folk går upp i limningen bara för att försvara sitt oupplysta känslobeslut.

Permalänk
Avstängd

970 Pro med 4TB, 8TB och större är högre upp på min önskelista än 980 Pro som är snabbare (Som ingen är i behov av idag utan specialfall och kukförlängare) men halverad livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

1tb versionen har varit slut som allt annat ett tag. Ska bli spännande att se "lanseringen" av 2tb.

Har den ens varit i lager hos någon?
Jag sitter och väntar på att få 980 Pro 1TB, R9 5900X och ASUS TUF 3080 levererat, lär knappast få hem allt före Q2 2021 då jag väntade in Black Friday före beställningarna..

Gällande namnsättningen "980 Pro" så känns det malplacerat, hade varit bättre med 980 Evo.
Pro-namnet känns lite urvattnat med denna, för de som verkligen är i behov av MLC så hade det varit bättre att inte försöka hålla ner prislappen med sämre NAND utan bygg den istället som en riktig Pro kosta vad det kosta vill..

Det är ju inte så att Evo serien varit dålig men i Pro så ska det vara det bästa av det bästa.

Permalänk

Supersnabb men pytteliten ssd känns väldigt nitchat. Så 2TB känns som att det är det minsta man skulle vilja ha på denna.
Halverad livstid som någon pratade om så ser jag risken att de går sönder snabbare och man förlorar arbete. Visst är kostnad att byta också ett problem, men datan som man förlorar kan vara värt ofantligt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ja, vilket är både förvånande och inte på samma gång..

0,3 DWPD. Halverad livslängd på cellerna jämfört 970 PRO och ökad SLC cache för att hålla testsuiternas läs- och skrivdata i cachen under testet.
https://www.anandtech.com/show/16087/the-samsung-980-pro-pcie...
Känns inte särskilt 'PRO' klass jämfört Samsungs tidigare PRO versioner.

Men det är klart, namnet Samsung håller folk i som en helig symbol. Våga kritisera Samsung eller eVGA för den delen och folk går upp i limningen bara för att försvara sitt oupplysta känslobeslut.

600GB skrivet om dagen i 5 år garanterar dom för 2TB modellen.
Visst en lägre siffra än tidigare, men hur svår slitage-ångest man än har så blir det svårt för även den mest entusiastiska pro-sumern att nå dit.
Och med 100+ GB SLC cache känns det ju som att prestandan kommer att hållas uppe betydligt bättre än tidigare EVO modeller.

Och vad gäller eventuell fanboy-ism över dessa märken.
Samsung har ju (med ett undantag) gjort prisvärda, robusta och snabba/snabbast SSD'er nästan från dag 1 av SSD racet.
Ytterst få har haft några problem med dom.
Samma sak med EVGA, dom lyfts rejält av sin suvveräna support och sitt förlåtande förhållande till moddare och hempulare.
Så nog tycker jag att dessa märken har förtjänat sitt bra rykte här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ja, vilket är både förvånande och inte på samma gång..

0,3 DWPD. Halverad livslängd på cellerna jämfört 970 PRO och ökad SLC cache för att hålla testsuiternas läs- och skrivdata i cachen under testet.
https://www.anandtech.com/show/16087/the-samsung-980-pro-pcie...
Känns inte särskilt 'PRO' klass jämfört Samsungs tidigare PRO versioner.

Men det är klart, namnet Samsung håller folk i som en helig symbol. Våga kritisera Samsung eller eVGA för den delen och folk går upp i limningen bara för att försvara sitt oupplysta känslobeslut.

970 Pro 1TB har 5år eller 1200 TBW garanti
980 Pro 1TB har 5år eller 600 TBW garanti

Jag har fullständigt struntat i att vara "snäll" mot min nuvarande SSD. Jag kör absolut ingen optimering för att undvika skrivning. Tempfiler, datafiler, webbläsarcache, allt ligger på den. Installerat och avinstallerat spel titt som tätt på den.

Efter 2,5 år är jag uppe i 16,4 TBW.

Fortsätter jag i samma takt ligger jag på under 35 TBW efter 5 år. När garantin går ut efter 5 år har jag alltså ungefär 560 TBW kvar till den sämre modellen.

För de som varje dag spelar in massor av film till sin SSD kan det kanske vara bra att ha koll på slitaget. För vanliga användare spelar det oftast ingen roll trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nej förfan, här skall kritiseras. Samsung kör väl en fuling mer eller mindre för priset är väl ändå snarlikt eller?

Priset ligger väl på samma nivå som 970 EVO snarare än 970 PRO? Åtminstone de priser jag kollat på. Dessutom är det PCIE 4 gentemot PCIE 3.

Permalänk
Medlem

skulle vara smutt i nästa bygge, dock avskräcker prislappen. Även med inräknade sänkningar, plus att jag klarar mig på en TB.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgro:

Priset ligger väl på samma nivå som 970 EVO snarare än 970 PRO? Åtminstone de priser jag kollat på. Dessutom är det PCIE 4 gentemot PCIE 3.

Mmm såg att priset skulle vara något lägre enligt Anandtech, men det är inte i EVO nivå. 970 EVO (1TB) kostar nästan 1000kr mindre på prisjakt. Tycker dock det är dåligt med i alla fall teoretisk halverad livslängd. Deras första Pro modeller hade även 10års garanti. Antar att Samsung sett att det inte var hållbart.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Fick hem min för ca. 1v sedan från Inet. Var inte i lager initialt, men ringde och kikade helt orelaterad grej med chassi/leverans varav killen i luren sa att en låg över i någon butik som han skickade till mig.

Den gör sig fint på skrivbordet, ingenting annat har ju kommit på beställning 🥺

Permalänk
Medlem

De kommer få väldigt hård konkurrens i segmentet från t.ex. Western Digital Black SN850 (som slår 980 Pro i vissa workloads) och SDDs baserad på den nya Phison E18 controllern. Om man inte har ett omedelbart behov skulle jag nog avstå 980 Pro tills vi ser hur övriga presterar och vad de hamnar på prismässigt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

600GB skrivet om dagen i 5 år garanterar dom för 2TB modellen.
Visst en lägre siffra än tidigare, men hur svår slitage-ångest man än har så blir det svårt för även den mest entusiastiska pro-sumern att nå dit.
Och med 100+ GB SLC cache känns det ju som att prestandan kommer att hållas uppe betydligt bättre än tidigare EVO modeller.

Och vad gäller eventuell fanboy-ism över dessa märken.
Samsung har ju (med ett undantag) gjort prisvärda, robusta och snabba/snabbast SSD'er nästan från dag 1 av SSD racet.
Ytterst få har haft några problem med dom.
Samma sak med EVGA, dom lyfts rejält av sin suvveräna support och sitt förlåtande förhållande till moddare och hempulare.
Så nog tycker jag att dessa märken har förtjänat sitt bra rykte här på forumet.

Nåväl. Jag har fokus på produktkvalitet. 980 PRO är en sämre produkt än 970 PRO. EVGA har bra support men min erfarenhet är att de inte håller lika hög produktkvalitet.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

970 Pro 1TB har 5år eller 1200 TBW garanti
980 Pro 1TB har 5år eller 600 TBW garanti

Jag har fullständigt struntat i att vara "snäll" mot min nuvarande SSD. Jag kör absolut ingen optimering för att undvika skrivning. Tempfiler, datafiler, webbläsarcache, allt ligger på den. Installerat och avinstallerat spel titt som tätt på den.

Efter 2,5 år är jag uppe i 16,4 TBW.

Fortsätter jag i samma takt ligger jag på under 35 TBW efter 5 år. När garantin går ut efter 5 år har jag alltså ungefär 560 TBW kvar till den sämre modellen.

För de som varje dag spelar in massor av film till sin SSD kan det kanske vara bra att ha koll på slitaget. För vanliga användare spelar det oftast ingen roll trots allt.

Jo, har sett resonemanget här tidigare.. Jäkligt konstigt i min värld att rationalisera bort 50% av hållbarheten sådär.. Är du ok med 0,15 DWPD på en framtida 990 PRO och pcie5.0 med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jo, har sett resonemanget här tidigare.. Jäkligt konstigt i min värld att rationalisera bort 50% av hållbarheten sådär.. Är du ok med 0,15 DWPD på en framtida 990 PRO och pcie5.0 med?

Liten parallell...
Tänk dig ett personligt föremål som vid normal användning håller i 200 år. Sen kommer en ny version med halverad hållbarhet, så bara 100 år. Väldigt få lever länge nog för att den skillnaden ska ha nån betydelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Liten parallell...
Tänk dig ett personligt föremål som vid normal användning håller i 200 år. Sen kommer en ny version med halverad hållbarhet, så bara 100 år. Väldigt få lever länge nog för att den skillnaden ska ha nån betydelse.

Liten parallell...
Tänk dig du har en bil av visst märke och modell som håller i 10 år. Sedan vill de sälja på dig nästa generations av samma märke och modell men den håller bara i 5 år.

Min parallell är lika förankrad i verkligheten som din. Om du är ärlig så om det gällde en bil skulle du inte tänka på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Liten parallell...
Tänk dig du har en bil av visst märke och modell som håller i 10 år. Sedan vill de sälja på dig nästa generations av samma märke och modell men den håller bara i 5 år.

Min parallell är lika förankrad i verkligheten som din. Om du är ärlig så om det gällde en bil skulle du inte tänka på samma sätt.

Nej, det är inte samma sak. Du stirrar dig blind på siffror, utan att ta hänsyn till verkligheten. Ja, det går att förstöra en SSD genom frekvent skrivning, och det går snabbare om enheten har halverad livslängd, men när den användningsgrad som krävs för att nå gränsen är så oerhört mycket högre än vad normala användare kan nå, så har det ingen praktisk betydelse.

Om man däremot tillhör den ytterst lilla skara som använder SSD:er så hårt att det har betydelse, ja då får man välja andra produkter. När man skapar en produkt handlar det om att balansera olika egenskaper. Pris, livslängd och prestanda, i detta fallet. Att göra en produkt som samtidigt är bra på alla tre är en omöjlighet, och därför får man kompromissa med en eller flera egenskaper. Om man då kan sänka livslängden utan att det får en praktisk betydelse för den tänkta målgruppen, då är det en bra lösning.

Du fattar ju detta, men jag vet att du tycker om att bråka om sånt här. Det är inte din första tråd enligt samma mönster...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jo, har sett resonemanget här tidigare.. Jäkligt konstigt i min värld att rationalisera bort 50% av hållbarheten sådär.. Är du ok med 0,15 DWPD på en framtida 990 PRO och pcie5.0 med?

Det passar inte alla och är en försämring jämfört med föregående modell. Samtidigt skrev någon annan att de vill ha större 2, 4 eller 8TB utrymme med samma teknik som 970 Pro. Visst det går, men då får man betala massor för det också. Om nu någon tillverkare tror att en sådan modell är möjlig att sälja på konsumentmarknaden. Pris/skrivuthållighet/storlek hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Liten parallell...
Tänk dig du har en bil av visst märke och modell som håller i 10 år. Sedan vill de sälja på dig nästa generations av samma märke och modell men den håller bara i 5 år.

Min parallell är lika förankrad i verkligheten som din. Om du är ärlig så om det gällde en bil skulle du inte tänka på samma sätt.

Hur kan du missa poängen så grovt?

Det handlar om när något väl passerat en gräns så kommer det vara annat som är viktigare. Ex jag som för 3 år sedan köpte 960 med 500 GB och nu ska uppgradera. Då är det inte livslängden som var problemet utan snarare att 500 GB är på snudden för lite idag.

Permalänk
Medlem

Köper hellre en långsammare SSD om jag får 10 års garanti på den.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

600GB skrivet om dagen i 5 år garanterar dom för 2TB modellen.
Visst en lägre siffra än tidigare, men hur svår slitage-ångest man än har så blir det svårt för även den mest entusiastiska pro-sumern att nå dit.

Min 850 Pro användes som systemdisk 2014-09 -> 2016-06 och sedan dess har den varit dedikerad Nvidia Shadowplay disk, den ligger på 637GB/dag om nu siffrorna som visas stämmer(Och då har jag inte alltid haft shadowplay aktiverat). Min 950 pro som har använts till resten ligger på 396GB/dag. Spelar och surfar bara, inget arbete som skriver mycket eller liknande. Så 600GB/dag känns ju inte helt orimligt för ganska normala användare.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Min 850 Pro användes som systemdisk 2014-09 -> 2016-06 och sedan dess har den varit dedikerad Nvidia Shadowplay disk, den ligger på 637GB/dag om nu siffrorna som visas stämmer(Och då har jag inte alltid haft shadowplay aktiverat). Min 950 pro som har använts till resten ligger på 396GB/dag. Spelar och surfar bara, inget arbete som skriver mycket eller liknande. Så 600GB/dag känns ju inte helt orimligt för ganska normala användare.
https://i.imgur.com/if2ffnX.png

Min systemdisk som nyinstallerades i november för drygt ett år sen, har 13.1 TB skrivet. Det är ca 33 GB/dag. Nästan tio gånger mer låter extremt för samma användningsmönster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min systemdisk som nyinstallerades i november för drygt ett år sen, har 13.1 TB skrivet. Det är ca 33 GB/dag. Nästan tio gånger mer låter extremt för samma användningsmönster.

Ja, håller med om att det låter mycket. Vet inte hur pålitligt SMART är men såhär ser det ut för mig iallafall

https://i.imgur.com/pw7tpfZ.png
https://i.imgur.com/JoxmLFG.png

Edit: Såg nu att SMART inte visar samma som Samsungs egna mjukvara 🤔

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Min 850 Pro användes som systemdisk 2014-09 -> 2016-06 och sedan dess har den varit dedikerad Nvidia Shadowplay disk, den ligger på 637GB/dag om nu siffrorna som visas stämmer(Och då har jag inte alltid haft shadowplay aktiverat). Min 950 pro som har använts till resten ligger på 396GB/dag. Spelar och surfar bara, inget arbete som skriver mycket eller liknande. Så 600GB/dag känns ju inte helt orimligt för ganska normala användare.
https://i.imgur.com/if2ffnX.png

Nu har jag säkerligen missat någon detalj här, men jag får inte riktigt ihop ditt räkneexempel

Jag tänker på din 850, om du har haft den sedan 2014-09-01 (dag spelar inte super stor roll) fram tills nu så är det 2291 dagar. Vill du sedan få ut hur många GB som du skriver i snitt över denna tid så borde det således bli:

144,8TB till GB = 144800GB / antalet dagar (2291) ~= 63,2GB så inte 630

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Nu har jag säkerligen missat någon detalj här, men jag får inte riktigt ihop ditt räkneexempel

Jag tänker på din 850, om du har haft den sedan 2014-09-01 (dag spelar inte super stor roll) fram tills nu så är det 2291 dagar. Vill du sedan få ut hur många GB som du skriver i snitt över denna tid så borde det således bli:

144,8TB till GB = 144800GB / antalet dagar (2291) ~= 63,2GB så inte 630

Japp, det stämmer såklart. Hittade orsaken till att det blev fel också https://streamable.com/05ikf2

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

klippte in mina diskar i nån annan tråd också

940 EVO 256 GB, drifttid 6,2 år (2269 dygn) TBW 17.5 Har gått som OS disk Windows 10 hela tiden, med swapfil
950 EVO 1 TB, drifttid 4,3 år (1592 dygn) TBW 7.3 speldisk

Jag blir inte särskilt bekymrad av en halvering från 600/300 tbw eller whatever. i mitt fall är garantitid mer värt, 5års garanti på någon form av elektronik är ju inte direkt vanligt, hur många grafikkort för 10k plus har det?.
Sen sliter ju olika skrivningar olika hårt på disken, tar ett exempel på en enterprise SSD modell vi har i SANet

100% 128K sequential writes 5600 TBW
100% 4K random writes 630 TBW

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

klippte in mina diskar i nån annan tråd också

940 EVO 256 GB, drifttid 6,2 år (2269 dygn) TBW 17.5 Har gått som OS disk Windows 10 hela tiden, med swapfil
950 EVO 1 TB, drifttid 4,3 år (1592 dygn) TBW 7.3 speldisk

Jag blir inte särskilt bekymrad av en halvering från 600/300 tbw eller whatever. i mitt fall är garantitid mer värt, 5års garanti på någon form av elektronik är ju inte direkt vanligt, hur många grafikkort för 10k plus har det?.
Sen sliter ju olika skrivningar olika hårt på disken, tar ett exempel på en enterprise SSD modell vi har i SANet

100% 128K sequential writes 5600 TBW
100% 4K random writes 630 TBW

Efter nästan prick ett halvårs total drifttid (186 dagar) så ligger min Corsair MP510 2TB på 14,73 TBW, det är min enda lagringsenhet så allt körs på den inklusive swap och hibernation.

Men om jag fortsätter snitta ~30 TBW per år så är det ändå 10 års drift fram till 300 TBW. Min MP510 har dock väldigt mycket högre max än så; 3120 TBW. Så 100 år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

jaha vill man ha den här eller ska man köpa sn850?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

jaha vill man ha den här eller ska man köpa sn850?

Har inte sett nån direkt jämförelse mellan 2TB-modellerna, men mellan 1TB-modellerna så verkar SN850 vinna marginellt i "realworld"-testerna:

https://www.tweaktown.com/reviews/9664/wd-black-sn850-1tb-nvm...

Tveksamt om det går att märka nån skillnad dock. Har letat förgäves efter nån info över hur det varierar över blockstorlek och QD för att kunna göra nån uppskattning av hur det kommer se ut med kommande spel osv., men inte hittat nåt. SN850 ryktas ha 12GB som lägsta SLC-cache, medans det är 6GB på 980 PRO. Ingen info om max på SN850 vad jag sett.

Så, sn850 om du vill ha 2TB nu, vad som är billigast då 980 PRO dyker upp. Har du inte akut behov av ny SSD så låter det som om kommande 176Lagers NAND kommer vara snabbare.