Låg Load i deverse spel RTX3080

Permalänk

Låg Load i deverse spel RTX3080

Tjenis.
Har haft i mitt nya MSI Gaming X trio 3080 i burken någon månad nu, märker att de är väldigt få tittlar där GPU'n jobbar i 99/100% LOAD. Detta var ju inte fallet med mitt förgående GTX 1070, då de fick svettas rätt hårt. oavsett vad man slängde på det.
Någon som har upplevt liknande problem med 3080?
Värt att tillägga att i tittlar som ACC Odysse och the witcher 3, är det inte alltid det går över 60% load, och kan ligga och puttra på en 40% från och till.

Vet ej om ni kan se bilden jag länkat.
Tipsa gärna på hur jag ska gå till väga

https://imgur.com/gallery/H7CTdWf

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma sak i alla spel tills jag gick från 2K till 4K, nu ligger GPU på 95-99 % oftast i spel.

Så CPU-bottleneck antagligen, även om du verkar ha widescreen 2K-skärm.

Du har ju dock bara 100 Hz-skärm, når du inte 100 Hz i spel heller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Antagligen CPU bottleneck(kolla om det är någon core som är runt 100%). Du kan ju dock prova uppdatera UEFI, GPUdrivrutin(såg du hade senaste) etc och se om det blir bättre.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Testat andra drivrutiner till ditt 3080?
Är dina strömkablar separerade mellan nätagget och grafikkortet eller kör du adapter?
Du kan även checka så din GPU får tillräckligt med ström genom att benchmarka kortet i nvidia experience

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows eller iaf försökt rensa drivrutiner osv?
Sen hade jag svårt att se vad som fanns på din bild, så vad har du för fps?

Permalänk
Medlem

Antagligen ligger flera cores på högre belastning och mätaren du har tar något medelvärde från alla cores.

Gällande AC: Odyssey så kan jag bara säga, välkommen till Ubisofts värld, sämsta spelen att testa något med, Witcher 3 är ju CPU-intensivt men dålig på att använda fler än 4 kärnor.

Att du upplevde något annat med 1070 beror på att den istället var en flaskhals och CPU inte hade tillräckligt att göra, oavsett så kan man jaga flaskhalsar i alla oändlighet... Alltid något som blir det.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Jag hade samma sak i alla spel tills jag gick från 2K till 4K, nu ligger GPU på 95-99 % oftast i spel.

Så CPU-bottleneck antagligen, även om du verkar ha widescreen 2K-skärm.

Du har ju dock bara 100 Hz-skärm, når du inte 100 Hz i spel heller?

känns inte som att min cpu ska flaska heller... på bilden boostar den ju bara upp till 4.6. Men under lite mer belastning går den till 5ghz på första kärnan och 4.9ghz på restarande vid 1.35v. NFS bör väl inte vara så cpu krävande?? är en 9700k. men en noctua D15 på. Har senaste bios med då jag uppdaterade och klocka Cpun när jag fick GPU'n

I just NFS så ligger jag mellan 90-120 fps, och g-sync anpassar sig ju efter det. så 100htz kommer jag upp i.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Skrivet av oztin:

Testat andra drivrutiner till ditt 3080?
Är dina strömkablar separerade mellan nätagget och grafikkortet eller kör du adapter?
Du kan även checka så din GPU får tillräckligt med ström genom att benchmarka kortet i nvidia experience

Har ju haft en äldre vertion av drivisar installerade med, körde bara metro exodus när jag fick kortet. hade inte problem då och har inga problem med det spelet nu heller. brukar alltid köra en clean install när jag kör in nya gpu drivisar i datorn.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetazhipp:

känns inte som att min cpu ska flaska heller... på bilden boostar den ju bara upp till 4.6. Men under lite mer belastning går den till 5ghz på första kärnan och 4.9ghz på restarande vid 1.35v. NFS bör väl inte vara så cpu krävande?? är en 9700k. men en noctua D15 på. Har senaste bios med då jag uppdaterade och klocka Cpun när jag fick GPU'n

I just NFS så ligger jag mellan 90-120 fps, och g-sync anpassar sig ju efter det. så 100htz kommer jag upp i.

Din CPU bottleneckar inte. Har svårt att tro att det är de som är problemet i detta läget.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Har du installerat om Windows eller iaf försökt rensa drivrutiner osv?
Sen hade jag svårt att se vad som fanns på din bild, så vad har du för fps?

De har jag dock inte gjort... datorn är ju ominstallerat när jag köpte min 9700k, sedan dess har jag inte bytt moderkort eller cpu eller liknande. de ända nya i burken är ju gpu och Psu. aldrig kört någon AMD gpu i datorn heller,

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Skrivet av oztin:

Testat andra drivrutiner till ditt 3080?
Är dina strömkablar separerade mellan nätagget och grafikkortet eller kör du adapter?
Du kan även checka så din GPU får tillräckligt med ström genom att benchmarka kortet i nvidia experience

Kör med 3 separata kablar in i grafikkortet. och är ingen molex adapter eller liknande.
hittar ingen benchmark i experiance.... men har kört Valley benchmark. och där laddar ju gpun i 99%, samt att jag ser att den drar 362w i MSI afterburner.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Medlem

Du spelar i dryga 1440p så det är knappast cpu som flaskar om inte minnena är på tok för lågt inställda.
Kan du dra ned Aida Extreme betan och köra en cache och minnebenchmark? Lägg ut bilden här.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Men om du får ut 100 Hz som skärmen är, vad spelar det för roll vad du har för belastning på GPUn?

Som sagt, hade du testat en 4K-skärm istället är jag övertygad om att du hade landat på 95+ % belastning, kanske går att fejka med nån upscaling?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetazhipp:

Tjenis.
Har haft i mitt nya MSI Gaming X trio 3080 i burken någon månad nu, märker att de är väldigt få tittlar där GPU'n jobbar i 99/100% LOAD. Detta var ju inte fallet med mitt förgående GTX 1070, då de fick svettas rätt hårt. oavsett vad man slängde på det.
Någon som har upplevt liknande problem med 3080?
Värt att tillägga att i tittlar som ACC Odysse och the witcher 3, är det inte alltid det går över 60% load, och kan ligga och puttra på en 40% från och till.

https://imgur.com/a/H7CTdWf

Vet ej om ni kan se bilden jag länkat.
Tipsa gärna på hur jag ska gå till väga

https://imgur.com/gallery/H7CTdWf

Jag har samma tendens på mitt kort. Vissa spel ligger det på 98-99% och andra småputtrar det i. Märker dock inga prestandaproblem så tänker inte så mycket på det. Min tanke är att det beror på hur spelen är optimerade. Kör 1440 144 själv. Eller att min CPU flaskar vissa titlar.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Antagligen ligger flera cores på högre belastning och mätaren du har tar något medelvärde från alla cores.

Gällande AC: Odyssey så kan jag bara säga, välkommen till Ubisofts värld, sämsta spelen att testa något med, Witcher 3 är ju CPU-intensivt men dålig på att använda fler än 4 kärnor.

Att du upplevde något annat med 1070 beror på att den istället var en flaskhals och CPU inte hade tillräckligt att göra, oavsett så kan man jaga flaskhalsar i alla oändlighet... Alltid något som blir det.

joo ubisoft vet jag är kasst när de kommer optimering till pc, de är ju välkännt.
men de spel jag testat och har problem med är. (Cod CW borde ju funka kan man ju tycka. då det cheppades med grafikkortet -.-)

Borderlands 3
NFS heat
COD CW
HOTS (vilket inte är lustigt om de inte jobbar i 100%)
remnent
witcher 3
GTFO
ACC odyssy
The Hunter

witcher och acc funkar ju absolut sämt, får inte över 70 fps i the witcher vilket borde vara bra optimerat för pc

de tittlar de faktiskt funkar i är
Insurgency
Metro exodus
ANNO 1800

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Medlem

Första tanken är, är din klock stabil?

Andra, kör du minnena i rätt slots för optimal bandbredd? 3200 MHz är redan ganska lågt, speciellt om timings är höga.

Installera MSI Afterburner (inkl RivaTuner) och koppla på OSD för alla kärnor samt GPU. Kolla om minst en kärna når 100% utan att GPU ligger på 100%, då har du en flaskhals.

Odyssey är bland de mest CPU-krävande spel som finns så det är möjligen orsaken. Minns inte om du har HT på din prolle, kanske blir skillnad med den av/på?

Permalänk
Medlem

Är det nånting Ubisoft är bra på så är det att stressa grafikkort. Inga problem att få gpu till över 95% i de flesta av deras spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Men om du har g-sync/ v-sync påslaget då får du väl inte mer än det skärmen behöver och datorn jobbar inte mer än nödvändigt? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Du spelar i dryga 1440p så det är knappast cpu som flaskar om inte minnena är på tok för lågt inställda.
Kan du dra ned Aida Extreme betan och köra en cache och minnebenchmark? Lägg ut bilden här.

https://imgur.com/a/Gkrfxmd

Dessa siffror säger inte mig så mycket, förutom storlek MHZ och timings. se om du ser något lustigt
kör ju med XMP1 profilen iaf.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Men om du får ut 100 Hz som skärmen är, vad spelar det för roll vad du har för belastning på GPUn?

Som sagt, hade du testat en 4K-skärm istället är jag övertygad om att du hade landat på 95+ % belastning, kanske går att fejka med nån upscaling?

i just NFS spelar de ingen större roll. är mer i alla andra tittar då jag faller under 100htz de spelar mig roll.
har ju ingen 4k skärm som sagt, men 3440x1440 belastar ju en hel der mer vad en 2560x1440 gör med.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Första tanken är, är din klock stabil?

Andra, kör du minnena i rätt slots för optimal bandbredd? 3200 MHz är redan ganska lågt, speciellt om timings är höga.

Installera MSI Afterburner (inkl RivaTuner) och koppla på OSD för alla kärnor samt GPU. Kolla om minst en kärna når 100% utan att GPU ligger på 100%, då har du en flaskhals.

Odyssey är bland de mest CPU-krävande spel som finns så det är möjligen orsaken. Minns inte om du har HT på din prolle, kanske blir skillnad med den av/på?

klocken är ju stabil. har ju inte fått en enda Bluescrren sedan jag hitta min sweetspott med 5ghz på första kärnan vid 1.35v.

inte hundra på vad du menar med OSD eller HT.

har ett mini ITX mobo, så har bara 2 DIMM slots, så fel kan de inte sitta i
tror du att de skulle göra så stor skillnad om jag exempel hade kört på ett par 3600mhz minnen med bättre timings?

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetazhipp:

klocken är ju stabil. har ju inte fått en enda Bluescrren sedan jag hitta min sweetspott med 5ghz på första kärnan vid 1.35v.

inte hundra på vad du menar med OSD eller HT.

har ett mini ITX mobo, så har bara 2 DIMM slots, så fel kan de inte sitta i
tror du att de skulle göra så stor skillnad om jag exempel hade kört på ett par 3600mhz minnen med bättre timings?

OSD = OnScreenDisplay, dvs text som renderas på bildrutorna i spelet där du ser alla nuffror medans du spelar. HT = hyper threading, en funktion som tillåter en CPU kärna att köra två trådar samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Men om du har g-sync/ v-sync påslaget då får du väl inte mer än det skärmen behöver och datorn jobbar inte mer än nödvändigt? Eller tänker jag fel?

G-sync ska ju anpassa sig efter
GPU'n inte skärmen. tillskillnad från vsync där de är tvärt om. så över dess limit i uppdateringsfrikvens ska den ju kunna gå över oavsett ifall de är aktiverat eller inte.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

OSD = OnScreenDisplay, dvs text som renderas på bildrutorna i spelet där du ser alla nuffror medans du spelar. HT = hyper threading, en funktion som tillåter en CPU kärna att köra två trådar samtidigt.

OSD är alltid aktiverad på min skärm, den visar 95mhz om fps i spel i om de inte faller under. (kör 95mhz då jag läst att denna skärm kunde få problem efter ett par års användning om man körde den maxad på 100htz.)

HT ja, kopplade inte var det var när jag läste din kommentar. följde en guide för mitt mobo när jag klocka för att få en stabil klock. har inaktiverat en jävla massa skit som jag inte vet vad de är... men HT är aktiverat iaf.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Viking

Min GPU är också en riktig latmask. Ligger och chillar på halv användning är icke tillåtet! Samma problem med både 2070S och 3080. Men för mig kan det helt klart vara CPU:n som flaskar, men även minnena. Men samtidigt så brukar inte processorn vara flaskhals i 3440x1440p? Så jag vettefan.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetazhipp:

G-sync ska ju anpassa sig efter
GPU'n inte skärmen. tillskillnad från vsync där de är tvärt om. så över dess limit i uppdateringsfrikvens ska den ju kunna gå över oavsett ifall de är aktiverat eller inte.

Googlade snabbt och den verkar cappa vid refresh rate.
Testa stäng av allt vad synk heter och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Googlade snabbt och den verkar cappa vid refresh rate.
Testa stäng av allt vad synk heter och se vad som händer.

Det är sant.

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Googlade snabbt och den verkar cappa vid refresh rate.
Testa stäng av allt vad synk heter och se vad som händer.

G-Sync cappar ej din FPS, men har du satt "Low latency mode" på "Ultra" eller "On" tillsammans med G-Sync kommer den att cappa din framerate automatiskt så dubbelkolla att den är satt på "off". Hjälper också om du kör med RTSS vid sidan om afterburner för att få upp din fps i spelet.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Ladda ner GPU-stresstestet Unigine Heaven 4.0 och se om din GPU-load ligger på 100%, i det ska du inte ha någon som helst cpu-bottleneck. Samt stäng av all sync som kan finnas, som fler skrivit om.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetazhipp:

https://imgur.com/a/Gkrfxmd

Dessa siffror säger inte mig så mycket, förutom storlek MHZ och timings. se om du ser något lustigt
kör ju med XMP1 profilen iaf.

Dom säger att allt ser bra ut :). Latency och read är på ett sätt "identiteten". Om man också ser på speed och timings så går det hand i hand. Det är i alla fall inte minneshastigheten det står på. Passa också på att se i cpu-z och gpu-z att bandbredden till grafikkortet är korrekt.

Kör en test i 3dmark och jämför med andra med samma komponenter (9700k och 3080) så ser du om allt är som det skall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz