Permalänk
Medlem

3070 från fyndhörnan?

Är det värt att köpa ett grafkkort från fyndhörnan?
Inte pga billigare pris utan helt enkelt att enligt review är det ett bra kort, och det finns ju i lager.
Om de blivit tillbaka lämnade pga att de köpt flera kort gör det inte så mycket, men liksom om det har coil whine är det inte så kul.

Permalänk
Avstängd

Har det coil whine är det väl bara att lämna tillbaka det på öppet köp? Borde inte vara nå konstigheter.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vilken fyndhörna har du hittat ett 3070 i om man fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Vilken fyndhörna har du hittat ett 3070 i om man fråga?

inets, de är slut nu.
var 2st MSI ventus
1st PNY
2st gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har det coil whine är det väl bara att lämna tillbaka det på öppet köp? Borde inte vara nå konstigheter.

Kan man göra det? Lämna tillbaka ett kort för coil whine? Det är ju inget öppet köp liksom, och coil whine är väl bara ett ljud??
Men det vore ju tryggt om man kunde göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

14 dagars ångerrätt gäller väl alltid? Tror inte du har något krav att berätta anledningen överhuvudtaget.
Däremot så måste det ju vara i samma skick som när du köpte det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Kan man göra det? Lämna tillbaka ett kort för coil whine? Det är ju inget öppet köp liksom, och coil whine är väl bara ett ljud??
Men det vore ju tryggt om man kunde göra det.

Om det låter högt kan man reklamera.
Men du har ju även ångerrätt 14 dagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wrk4Pwn:

Kan man göra det? Lämna tillbaka ett kort för coil whine? Det är ju inget öppet köp liksom, och coil whine är väl bara ett ljud??
Men det vore ju tryggt om man kunde göra det.

Varför skulle du inte ha öppet köp?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Om det låter högt kan man reklamera.
Men du har ju även ångerrätt 14 dagar.

Även om det är från fyndhörnan? Va bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför skulle du inte ha öppet köp?

Läste någonstans att man inte hade på typ ikea

Permalänk
Medlem

Om det är köpt på distans har du ångerrätt, inte om det är köpt i butik

Öppet köp är ingen rättighet om du kör ett inköp i en fysisk butik. Det är många som antar det, men så ligger det inte till. Många butiker erbjuder det, men det är helt för att de vill dra till sig kunder.

14-dagars ångerrätt är inskrivet i konsumentköplagen, samt reklamation som skydd mot existerande fel (3 år). Allt över det är ren goodwill från butiken.

Så som konsument bör man känna till skillnad på

Öppet Köp (frivilligt åtagande av butik för att attrahera kunder. Butiken sätter villkor)
Ångerrätt (distansköp, 14 dagar i lag. Vissa lockar med 30 dagar men då är det egentligen Öppet köp)
Reklamation (lag för skydd mot fel som finns i varan. första sex månaderna utgår man från att felet fanns från början, sen ska du bevisa att felet fanns där vilket kan vara svårt i många fall)

då det är tre helt olika saker

och notera att det är väldigt vanligt att butiker erbjuder öppet köp på sitt ordinarie sortiment, men inte på rea-varor eller på just "fyndhörnor". Men du har alltid 14-dagars lagstadgad ångerrätt (på distansköp) och reklamationsrätt (på alla köp)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wrk4Pwn:

Läste någonstans att man inte hade på typ ikea

Ska du köpa grafikkort på ikea?

Det är olika regler om du köper direkt i butik eller beställer hem dock, så det kan vara bra att specifiera. Ångerrätt gäller alltid på distansköp, då får du testa grafikkortet hemma först.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Läste någonstans att man inte hade på typ ikea

Inte för att det har så mycket med Sweclockers att göra, men IKEA har extremt bra regler kring öppet köp, upp till 365 dagar (90 dagar på madrasser/sängar) så länge varan inte är använd (men däremot helt ok att de monterats!). Det är dessa man hittar i fyndhörnan på IKEA. Vid distans gäller 14 dagar.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Okej tack alla för denna information. Kan vara bra att veta när man är konsument. Får se om der kommer in nå fler i veckan!

Permalänk
Medlem

Köpte mitt GTX 1060 på fyndhörnan hos Inet för 1500:- för ca månad sen. Funkar fint och inget coil-whine. Rekommenderar faktiskt kolla där ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

14-dagars ångerrätt är inskrivet i konsumentköplagen

Snarare Distansköplagen - om jag minns rätt?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Snarare Distansköplagen - om jag minns rätt?

helt korrekt, jag som var snabb på telefonen. tack för rättelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Snarare Distansköplagen - om jag minns rätt?

Skrivet av Cirap:

helt korrekt, jag som var snabb på telefonen. tack för rättelsen

Eftersom det ändå håller på och korrigeras...

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler / Distansavtalslagen

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

En sak med coilwhine är att det kan skilja väldigt mycket från en dator till en annan.
Tex jag kan ha coilwhine på nåt som tjuter så det skär i örona men sätts samma del i din dator kan det vara knäpptyst.

Coilwhine kan tex uppkomma när en kombination av delar används för att sen försvinna om en del byts ut, tex har jag läst ett par fall där ett musbyte tystat nätaggs coliwhine.
Ett nätagg är nog mer känsligt för att ändra sitt ljud beroende på att annan/andra del/delar byts ut än tex ett grafikkort men även med ett grafikkort finns nog möjligheten kvar.

Sen är det ju troligen större chans att ett relativt tyst coilwhine försvinner vid byte av delar/dator än ett som låter mycket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En sak med coilwhine är att det kan skilja väldigt mycket från en dator till en annan.
Tex jag kan ha coilwhine på nåt som tjuter så det skär i örona men sätts samma del i din dator kan det vara knäpptyst.

Coilwhine kan tex uppkomma när en kombination av delar används för att sen försvinna om en del byts ut, tex har jag läst ett par fall där ett musbyte tystat nätaggs coliwhine.
Ett nätagg är nog mer känsligt för att ändra sitt ljud beroende på att annan/andra del/delar byts ut än tex ett grafikkort men även med ett grafikkort finns nog möjligheten kvar.

Sen är det ju troligen större chans att ett relativt tyst coilwhine försvinner vid byte av delar/dator än ett som låter mycket.

Hmm, intressant. Tack för informationen!!!!

Permalänk
Medlem

Ja!

Köpte min 9700K från fyndhörnan.
Fungerar klockrent, stabil 5.1 GHZ all core med låg Vcore.
Mao. går det att göra riktiga fynd.