Adobe släpper Lightroom för ARM på Mac OS och Windows

Permalänk
Melding Plague

Adobe släpper Lightroom för ARM på Mac OS och Windows

Utbudet av mjukvara för ARM växer när Adobe släpper fotohanteraren Lightroom för Apple M1 och Qualcomm-processorer för Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men hur är prestandan jämfört med emulerat och jämfört x86? Det är ju det man vill veta. ATT det kommer är ju ingen nyhet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men hur är prestandan jämfört med emulerat och jämfört x86? Det är ju det man vill veta. ATT det kommer är ju ingen nyhet

https://petapixel.com/2020/12/08/benchmarking-performance-lig...

Rosetta 2 är verkligen imponerande

Permalänk

Jag trodde "hela" Adobe redan fanns till både iPad och Apple M1?
Flytten till Arm på MacOS lär gå väldigt smärtfritt då ytterst få användare på denna plattform använder annat än "mainstreamprogramvaror" som säljs i megastora volymer. För vissa personer kanske det handlar om att köpa en ny version, men mycket programvara idag går ifrån att man ska ha en engångskostnad utan ständigt betala för att få använda den. Lite som Photoshop där jag har en komplett CS som går att använda gratis i all framtid.

För den stora skaran så är nog Gimp mer intressant och det går framåt för denna på MacOS arm. Fördelen med Gimp är att den är gratis. Och köpa Adobe, ja på vilken dator ska man ha den på? Säg att man betalar dessa hundralappar i månaden och på jobbet behöva redigera en bild, ja då får man likaförbaskat använda Gimp och det är lika bra att vänja sig med den.
-Om man såklart inte fjärrstyr sin egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För den stora skaran så är nog Gimp mer intressant och det går framåt för denna på MacOS arm. Fördelen med Gimp är att den är gratis. Och köpa Adobe, ja på vilken dator ska man ha den på? Säg att man betalar dessa hundralappar i månaden och på jobbet behöva redigera en bild, ja då får man likaförbaskat använda Gimp och det är lika bra att vänja sig med den.
-Om man såklart inte fjärrstyr sin egen dator.

Eller loggar in på Adobe Cloud med sitt konto på jobbdatorn och laddar ner det även där? Annars misstänker jag om man behöver redigera bilder på jobbet, så står jobbet för licensen.

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Eller loggar in på Adobe Cloud med sitt konto på jobbdatorn och laddar ner det även där? Annars misstänker jag om man behöver redigera bilder på jobbet, så står jobbet för licensen.

Nu kanske man får ha flera installationer på budgetvarianten av Adobesprogramvaror.
Annars är problemet att typ alla som jobbar med en dator någongång har behov av att bearbeta en bild, vissa kanske nöjer sig med paint och liknande. Men rätt så många är behov både privat och på företaget av något bättre.
Att köpa alla programvaror man behöver, ja bara Autodesk allmänna programvaror går på över 100 00kr/året för en användare. Man får då snåla.
Där min uppfattning är att ytterst få som inte jobbar med grafisk design eller liknande på jobbet får en Photoshop prenumeration. På mitt jobb har vi 2st licenser av kompletta Adobe och det är inte precis systemutvecklarna som har dessa. Nu finns det olika typer av systemutvecklare, frontend inom webb kanske har Photoshop, hårdvarunissen som är så långt backend som de bara går att gå, den får svårt att få en prenumeration till denna programvara. Även om den som alla andra har behov att bearbeta bilder för det ena och det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För den stora skaran så är nog Gimp mer intressant och det går framåt för denna på MacOS arm. Fördelen med Gimp är att den är gratis.

Gimp är dock det sista jag hade velat köra i macOS. Även om Photoshop är min förstaval, så är Pixelmator, Affinity Photo samt Acorn tänkbara alternativ. Gimp? Nej tack!

I övrigt är just Lightroom Classic ett av fåtal program jag inte lyckats ersätta fullt ut, även om Capture One och RawTherapee är användbara i nödfall.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Gimp är dock det sista jag hade velat köra i macOS. Även om Photoshop är min förstaval, så är Pixelmator, Affinity Photo samt Acorn tänkbara alternativ. Gimp? Nej tack!

I övrigt är just Lightroom Classic ett av fåtal program jag inte lyckats ersätta fullt ut, även om Capture One och RawTherapee är användbara i nödfall.

Fast då får du problemet med att lära dig flera gränssnitt och inte ha programvaran på alla maskiner.
Av samma anledning kör jag mycket Libreoffice nu istället för Excel. Jag anser mig vara skaplig duktig på excel och har slängt ihop tetrisspel där och annat. Men även om Excel är så otroligt mycket bättre så ska man ha ha hur många licenser som helst, jag själv hade för ett tag sedan excel installerat på över 100st privta virtuella maskiner. Och har nu bytt till att endast köra excel lokalt och resten LibreOffice.
Exakt samma ser jag med bildprogram, man kanske kan köpa något privat. Men så sitter man där på jobbet och behöver bearbeta, nej det blir då något gratis överallt. Jag själv tycker Gimp är mycket mer omständligt än Photoshop och då får man vänja sig med dritten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast då får du problemet med att lära dig flera gränssnitt och inte ha programvaran på alla maskiner.

Jo, du har helt klart en sund tanke i det du säger. Själv använder jag FreeOffice/SoftMaker Office av liknande anledning. Fungerar överallt och ersätter helt klart MS Office för mig.

Däremot är jag petigare när det gäller bildredigering/ritprogram, då fotografering är mitt stora fritidsintresse. När det gäller arbetsflöde så hittar jag inget som ens är i närheten av Lightroom Classic.

Paint.Net samt Photopea.com är de ritprogram jag använt i jobbet (även om jag i vissa fall haft tillgång till Photoshop). Adobe Creative Suite 2 går väl fortfarande att ladda hem gratis, även om det började strula för mig i Windows 10 (numera kör jag senaste CC även privat).

Såg för övrigt att nyheten ang. Lightroom för ARM är en icke-nyhet, då "riktiga" Lightroom, dvs Lightroom Classic, ännu inte är anpassat till ARM. Har faktiskt svårt att se att någon seriös användare kör Lightroom CC (eller vad Adobe nu döpt det till).

https://www.adobe.com/products/photoshop-lightroom-classic/li...

Jag kan lika gärna använda Snapseed eller Instagram på mobilen för att redigera mina foton!

Permalänk
Medlem

Nice! Har hela Adobe-sviten på min stationära workstation men eftersom licensen går att installera på ett helt gäng datorer ska jag banne mig testa även om jag knappast kommer köra den skarpt på en MBP 13.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Snusfri

Trevligt att programvara för ARM64 växer.
Photoshop är ju totalt överlägset Gimp och de facto industristandard.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om Lightroom man vara en ersättare för Aperture för mig. Jag är dock inte ens hobby- eller amatörfotograf, snarare slentrianfotograf, så det är rätt sällan jag behöver nya versioner av saker och ting. Bra ändå att flera proffsprogram får ARM64-stöd, det kommer att skynda på en bra Windows ARM64-version och sätta blåslampan i rumpan på Intel som kanske måste konkurrera även med pris, dvs, är man inte snabbast får man vara billigast...

Adobe CS2 går inte längre att aktivera tror jag, inte ens om man har köpt det "på riktigt" och inte använt Adobes gratiserbjudande. Måste kännas rätt ruttet att ha köpt en programvara som man inte kan göra install på eftersom aktiveringsservern är nere, det var bortom Adobes tekniska kompetens och ekonomiska möjligheter att hålla den uppe längre. Antar att den kördes i Flash.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag funderar på om Lightroom man vara en ersättare för Aperture för mig. Jag är dock inte ens hobby- eller amatörfotograf, snarare slentrianfotograf, så det är rätt sällan jag behöver nya versioner av saker och ting.

Det är främst Adobe CameraRaw som tvingar mig till senare versioner av Lightroom. Annars har egentligen Lightroom 6 allt jag behöver, vilket även är sista versionen som gick att köra helt utan Creative Cloud.

Har du inte testat det innan, så är RawTherapee (gratis är gott!) värt att testa. Kan rekommendera det om du har en hanterbar mängd foton att katalogisera och bearbeta. För allt över 50 bilder, så väljer jag Lightroom utan tvekan.

https://rawtherapee.com/

Jag fotograferar inte jättemycket längre, men det blir nog omkring 5000 bilder per år och mellan 250-500 bilder per fototillfälle. Sättet som Lightroom Classic hanterar externa hårddiskar och katalogiserar bilder är guld värt för mig, där jag hittills inte hittat något program som är i närheten av detta. Mitt bildbibliotek sträcker sig tillbaka till 2007, då jag skaffade min första DSLR. Uppskattningsvis är det en bit över 50000 bilder.

Aperature (tillsammans med iPhoto) var väl det närmaste man kan komma, men det är väl "dött" sedan många år tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är främst Adobe CameraRaw som tvingar mig till senare versioner av Lightroom. Annars har egentligen Lightroom 6 allt jag behöver, vilket även är sista versionen som gick att köra helt utan Creative Cloud.

Har du inte testat det innan, så är RawTherapee (gratis är gott!) värt att testa. Kan rekommendera det om du har en hanterbar mängd foton att katalogisera och bearbeta. För allt över 50 bilder, så väljer jag Lightroom utan tvekan.

https://rawtherapee.com/images/carousel/101_rt57_drosera_rotundifolia.jpg

https://rawtherapee.com/

Jag fotograferar inte jättemycket längre, men det blir nog omkring 5000 bilder per år och mellan 250-500 bilder per fototillfälle. Sättet som Lightroom Classic hanterar externa hårddiskar och katalogiserar bilder är guld värt för mig, där jag hittills inte hittat något program som är i närheten av detta. Mitt bildbibliotek sträcker sig tillbaka till 2007, då jag skaffade min första DSLR. Uppskattningsvis är det en bit över 50000 bilder.

Aperature (tillsammans med iPhoto) var väl det närmaste man kan komma, men det är väl "dött" sedan många år tillbaka?

Tack för tipsen, ja, Aperture och iPhoto är historia (senaste uppdateringen kom 2015) men går att köra upp till och med MacOS 10.14 Mojave, som ju kom hösten 2018. Jag kör oftast med iPhoto, drar bara igång Aperture om iPhoto inte räcker till, oftast när jag gör smarta mappar, redigerar platser, eller etc. Mycket bra att de kan köra på samma bildbibliotek.

Jag provade Lightroom senast (trial-version) i skiftet Lightroom 4-5, men tyckte det verkade onödigt krångligt för mina behov. Får se hur jag gör framöver. I längden kommer ju inte iPhoto+Aperture att funka utan rejält krångel (köra dem i VM eller nåt). En gissning är att jag förr eller senare går över till just ARM64-datorer, och har jag inte lämnat iPhoto+Aperture förr så lär jag göra det då. Men knappast något som kostar bortemot 1500/år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Aperature (tillsammans med iPhoto) var väl det närmaste man kan komma, men det är väl "dött" sedan många år tillbaka?

Ja, jag hade betalat för det men en dag meddelade Apple att det minsann kommer ersättas av "Bilder" - integrerat gratistrams utan typ några funktioner som helst i jämförelse. Ingen ersättning utgick heller. Mycket dåligt av Apple. Har ännu inte riktigt kunna förlåta dem.