Permalänk

blir jag blåst? (CPU)

ska sälja mitt i7 4790k och i7 6700 till en snubbe för 1900kr är det ett rimligt pris för båda?

Permalänk
Medlem

På gränsen...
i7 4790K går för minst 1500kr på Tradera. En i7 6700 (utan K) går för betydligt mindre men förmodligen mer än 400kr.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

På gränsen...
i7 4790K går för minst 1500kr på Tradera. En i7 6700 (utan K) går för betydligt mindre men förmodligen mer än 400kr.

på tradera går i7 6700 för 900-1500 vart ser du det?

Permalänk
Viking

i7 4790K är inte värd över 700 kr, och detsamma med 6700...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandyVidz:

på tradera går i7 6700 för 900-1500 vart ser du det?

Om du söker på Tradera och sedan väljer Avslutade annonser så ser du vad slutpriserna har varit den senaste tiden. Tänk på att ignorera annonser med 0 bud.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

i7 4790K är inte värd över 700 kr, och detsamma med 6700...

Det är din personliga åsikt. Statistiken på Tradera säger annat.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Viking
Skrivet av Asyvan:

Det är din personliga åsikt. Statistiken på Tradera säger annat.

Varför ska man betala mer för en flera år gammal processor om man kan få en bättre, helt ny för ett billigare pris?

Edit: Och jag skulle inte ge TS förhoppningar om att sälja en för 1500kr. Då ska man ha tur att hitta en totalt okunnig köpare...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Asyvan:

På gränsen...
i7 4790K går för minst 1500kr på Tradera. En i7 6700 (utan K) går för betydligt mindre men förmodligen mer än 400kr.

Jag sålde en 4790K här på i höstas SweC och fick 1100kr som högsta bud...

Sedan kan vi ju peka på att Intel Core i3-10100 och AMD Ryzen 3 3100 presterar snabbare än båda processorerna för 1200 kr nytt.
Tycker 1900 kr låter rätt rimligt. @RandyVidz

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Om du söker på Tradera och sedan väljer Avslutade annonser så ser du vad slutpriserna har varit den senaste tiden. Tänk på att ignorera annonser med 0 bud.

Skrivet av Asyvan:

Det är din personliga åsikt. Statistiken på Tradera säger annat.

Tradera brukar ju ha en tendens att kunna nå löjligt höga priser och vist kanske någon kan anse att en 4790K är värd 1500, men då lär man ha en komplett burk stå som bara saknar CPU och man typ måste ha den. Men vist vill man tjäna mest så kan tradera va ett bra alternativ, men vill man sälja snabbt så brukar det inte funka lika bra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför ska man betala mer för en flera år gammal processor om man kan få en bättre, helt ny för ett billigare pris?

Edit: Och jag skulle inte ge TS förhoppningar om att sälja en för 1500kr. Då ska man ha tur att hitta en totalt okunnig köpare...

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sålde en 4790K här på i höstas SweC och fick 1100kr som högsta bud...

Sedan kan vi ju peka på att Intel Core i3-10100 och AMD Ryzen 3 3100 presterar snabbare än båda processorerna för 1200 kr nytt.
Tycker 1900 kr låter rätt rimligt. @RandyVidz

Han har upprepade gånger skrivit att processorn går för de priserna på trader så varför tjafsa emot? Tycka vad man vill om priset men marknaden tycker att det är rimligt och det är det tråden handlar om.

https://www.tradera.com/search?q=4790k&itemStatus=Ended

Det är däremot ingen hemlighet att priserna på tradera är något högre än andra marknader, det hör till auktionssidor med stor användarbas. Man kan inte jämföra sweclockers marknad som har mycket få personer som är intresserad av din vara jämfört med tradera som är en av Sveriges största försäljningssidor.

Med det sagt så kostar det en hel del för säljaren på tradera samt att det kostar tid och energi att hålla på där. Så i detta fall tycker jag att ts bör sälja till personen för det sagda priset.

Edit: missvisande att jämföra med nya processorer och säga att de är billigare. Då har man glömt att en dator även behöver moderkort och ram. Lycka till att få cpu+mb+ram till samma pris.

Permalänk
Viking
Skrivet av Trunk:

Edit: missvisande att jämföra med nya processorer och säga att de är billigare. Då har man glömt att en dator även behöver moderkort och ram. Lycka till att få cpu+mb+ram till samma pris.

Är inte en Ryzen 3 3100 för 1100kr billigare?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför ska man betala mer för en flera år gammal processor om man kan få en bättre, helt ny för ett billigare pris?

Edit: Och jag skulle inte ge TS förhoppningar om att sälja en för 1500kr. Då ska man ha tur att hitta en totalt okunnig köpare...

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sålde en 4790K här på i höstas SweC och fick 1100kr som högsta bud...

Sedan kan vi ju peka på att Intel Core i3-10100 och AMD Ryzen 3 3100 presterar snabbare än båda processorerna för 1200 kr nytt.
Tycker 1900 kr låter rätt rimligt. @RandyVidz

Skrivet av BM-Mods:

Tradera brukar ju ha en tendens att kunna nå löjligt höga priser och vist kanske någon kan anse att en 4790K är värd 1500, men då lär man ha en komplett burk stå som bara saknar CPU och man typ måste ha den. Men vist vill man tjäna mest så kan tradera va ett bra alternativ, men vill man sälja snabbt så brukar det inte funka lika bra.

Som vanligt på forum så blandar många ihop personliga åsikter med statistiskt och/eller teoretiskt bevisat data. Vad ni tycker är inte relevant, auktoriteten saknas. Det är väldigt enkelt att ta fram data på Tradera och där inse att få 1500kr eller mer på Tradera för en 4790K inte är särskilt orealistiskt.

Jag har aldrig uttalat mig om den är värd 1500kr eller huruvida man kan få en snabbare och nyare processor för samma pris, endast refererat till vad dom säljs för.

Bilden nedan visar bara några av alla avslutade annonser den senaste tiden.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Asyvan: Fast TS frågade ju vad folk tyckte, så det är väl ändå högst relevant med personliga åsikter? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Asyvan: Fast TS frågade ju vad folk tyckte, så det är väl ändå högst relevant med personliga åsikter? 🤔

Inte om det gäller marknadspriser

Jag tycker din dator är värdelös, sälj den till mig för 100:-

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Asyvan: Fast TS frågade ju vad folk tyckte, så det är väl ändå högst relevant med personliga åsikter? 🤔

Nej TS frågade inte efter vad folk tyckte. TS frågade efter rimligheten i priset. Det kan man inte besvara med en personlig åsikt utan auktoritet. Endast med säkerställda referenser och fakta.

Alltså hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför ska man betala mer för en flera år gammal processor om man kan få en bättre, helt ny för ett billigare pris?

För att man vill uppgradera eller laga en existerande dator och inte har lust att köpa nytt moderkort och RAM. Kostnaden för en i7-4790K ställs inte mot kostnaden för en modern processor med samma prestanda, utan kostnaden för den processorn + nytt moderkort + nytt RAM.

En i7-4790K är 4 kärnor med HT och max turbo på 4.4GHz. Skylake hade c:a 7% högre IPC, så om vi tar en Skylake-variant så räcker inte i3-9100F riktigt - den är 3.6GHz/4.2GHz och saknar HT. i3-10100F är ett gränsfall med sin låga basfrekvens (3.6 GHz) men den har i alla fall HT. Billigaste i lager är 936kr. Det är alltså 550kr för moderkort och nytt minne (ditt gamla DDR3 lär ju inte funka). Det går inte ihop. AMD har inget fyrkärnigt för mindre pengar vad jag kan se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Viking
Skrivet av mpat:

För att man vill uppgradera eller laga en existerande dator och inte har lust att köpa nytt moderkort och RAM. Kostnaden för en i7-4790K ställs inte mot kostnaden för en modern processor med samma prestanda, utan kostnaden för den processorn + nytt moderkort + nytt RAM.

En i7-4790K är 4 kärnor med HT och max turbo på 4.4GHz. Skylake hade c:a 7% högre IPC, så om vi tar en Skylake-variant så räcker inte i3-9100F riktigt - den är 3.6GHz/4.2GHz och saknar HT. i3-10100F är ett gränsfall med sin låga basfrekvens (3.6 GHz) men den har i alla fall HT. Billigaste i lager är 936kr. Det är alltså 550kr för moderkort och nytt minne (ditt gamla DDR3 lär ju inte funka). Det går inte ihop. AMD har inget fyrkärnigt för mindre pengar vad jag kan se.

Nej, men vi snackar fortfarande 1500kr för en flera år gammal processor. Du kan få helt ny CPU + nytt moderkort + begagnade minnen för ca 2000kr som presterar bättre än en 4790K. Oavsett om du har DDR3 och ett moderkort som passar till 4790K så är det inte en prisvärd uppgradering, isf bättre att sälja moderkortet och minnena och köpa helt nytt.

Men sedan finns det alltid de som gör dumma köp/beslut också, det är inget jag förnekar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Asyvan:

Nej TS frågade inte efter vad folk tyckte. TS frågade efter rimligheten i priset. Det kan man inte besvara med en personlig åsikt utan auktoritet. Endast med säkerställda referenser och fakta.

Alltså hur svårt kan det vara?

Såja såja, ta det inte så personligt. Det är ju trots allt ett diskussionsforum. Det är okej att ha olika åsikter

Skrivet av RandyVidz:

ska sälja mitt i7 4790k och i7 6700 till en snubbe för 1900kr är det ett rimligt pris för båda?

Det låter rimligt. Du kan säkert få mer om du verkligen försöker men det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på affären

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Såja såja, ta det inte så personligt. Det är ju trots allt ett diskussionsforum. Det är okej att ha olika åsikter

Det låter rimligt. Du kan säkert få mer om du verkligen försöker men det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på affären

OT: Jo olika åsikter kan man ha, men att babbla på med sina åsikter som om det är fakta är vilseledande och väldigt irriterande, speciellt när folk försvarar sin åsikter som om de vore viktigare än fakta. Men detta är väl en reflektion av samhället i stort där där tyvärr fakta inte längre värderas särskilt högt.
OnT: Som sagt, sök statiskt på köp/sälj webbplatser som Tradera, Ebay.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dunde:

OT: Jo olika åsikter kan man ha, men att babbla på med sina åsikter som om det är fakta är vilseledande och väldigt irriterande, speciellt när folk försvarar sin åsikter som om de vore viktigare än fakta. Men detta är väl en reflektion av samhället i stort där där tyvärr fakta inte längre värderas särskilt högt.
OnT: Som sagt, sök statiskt på köp/sälj webbplatser som Tradera, Ebay.

Ja usch och fy för åsikter!

Skämt åsido så är det ett helt öppet forum och frågan var om priset var rimligt.
Rimligt i sig är en tolkningsfråga. Det som är rimligt för dig kanske inte är rimligt för nästa person.

En åsikt bör inte alltid presenteras som fakta men vi ska inte göra forumet stelt och tråkigt heller

Edit: nu ska vi inte spåra ur tråden helt, men vill ni fortsätta diskussionen om detta så är min inbox öppen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, men vi snackar fortfarande 1500kr för en flera år gammal processor. Du kan få helt ny CPU + nytt moderkort + begagnade minnen för ca 2000kr som presterar bättre än en 4790K. Oavsett om du har DDR3 och ett moderkort som passar till 4790K så är det inte en prisvärd uppgradering, isf bättre att sälja moderkortet och minnena och köpa helt nytt.

Men sedan finns det alltid de som gör dumma köp/beslut också, det är inget jag förnekar.

Jo, om man betalar 2000kr så kan man få något snabbare än vad man får för 1500kr, det är riktigt. Det är oftast så. Sen är väl sweet spot för processor-moderkort-minne nånstans en bit upp från 1500 kr, men så är det alltid - det billigaste är oftast en dålig affär. Det säljs ändå.

Just nu kan man köpa ett GeForce GT 710 med 1GB DDR3 för 500kr. Det kortet kan iofs vara flera olika chip och är antagligen en Kepler (från 2012) i de flesta fall numer, men det kan vara GF108 - alltså en Fermi från 2010, producerad på TSMCs 40nm-process. Det är naturligtvis en katastrofalt dålig affär, och man borde istället lägga på några hundralappar för ett RX 550 eller GT 1030. NVidia fortsätter sälja det kortet ändå, för folk köper det. Det finns en marknad för det absolut billigaste som fungerar tillräckligt bra. Det är vad begagnade Ivy Bridge och Haswell är idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Viking
Skrivet av mpat:

Jo, om man betalar 2000kr så kan man få något snabbare än vad man får för 1500kr, det är riktigt. Det är oftast så. Sen är väl sweet spot för processor-moderkort-minne nånstans en bit upp från 1500 kr, men så är det alltid - det billigaste är oftast en dålig affär. Det säljs ändå.

Just nu kan man köpa ett GeForce GT 710 med 1GB DDR3 för 500kr. Det kortet kan iofs vara flera olika chip och är antagligen en Kepler (från 2012) i de flesta fall numer, men det kan vara GF108 - alltså en Fermi från 2010, producerad på TSMCs 40nm-process. Det är naturligtvis en katastrofalt dålig affär, och man borde istället lägga på några hundralappar för ett RX 550 eller GT 1030. NVidia fortsätter sälja det kortet ändå, för folk köper det. Det finns en marknad för det absolut billigaste som fungerar tillräckligt bra. Det är vad begagnade Ivy Bridge och Haswell är idag.

Men säljer du moderkortet och minnena för 500 kr så lägger du ut samma summa pengar. Eller hur räknar du?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

jag hade sålt grejerna.
Köpte 4790k+z97a+16gb ram 2400mhz cl11+Define r4+1000w evga g2 gold PSU+Cpu kylare liknande 212 för 1800kr här på swec för ett litet tag sedan.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Är inte en Ryzen 3 3100 för 1100kr billigare?

Just fan, glömde att den cpu:n kommer med inbyggt moderkort och ram. Dumt av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Just fan, glömde att den cpu:n kommer med inbyggt moderkort och ram. Dumt av mig.

Aj,tusan...

Är det därför en av dom senast avslutade med Intel i7-4790K gick för 340:- på Tradera?

https://www.tradera.com/item/344504/426271164/intel-i7-4790k-...-

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Aj,tusan...

Är det därför en av dom senast avslutade med Intel i7-4790K gick för 340:- på Tradera?

https://www.tradera.com/item/344504/426271164/intel-i7-4790k-...-

När jag var liten blev vi drillade i skolan att man inte kan ta enstaka exemplar och extrapolera det till absurdum. När man dessutom gör det för att försöka bevisa sin egen tes blir det smått pinsamt. Annars skulle jag t.ex. kunna titta på ditt inlägg och säga att det är representativt för dig som person och det vore ju olyckligt.

Du får ursäkta min dryga attityd men till att börja med så är du den andra personen som citerar mig och skriver något som inte ens i närheten har med den citerade texten att göra. Vidare har jag med flera visat att de allra flesta 4790k som säljs gör det för runt 1.500 kronor. Slutligen så gillar jag inte när personer är rent ut sagt oärliga.

Det du gjort är att [i]sorterar på lägsta pris[i] och väljer första bästa annons samtidigt som du ignorerar alla andra... ja, vad säger man?

Men visst, jag kan också spela ditt spel.
Din annons avslutades första november vilket enligt dig är ”en av de senast avslutade”. Så vad säger du om dessa?

9/11 - 1.710 kronor. https://www.tradera.com/item/344504/427079347/intel-i7-4790k
18/11 - 1.710 kronor. https://www.tradera.com/item/344504/429347111/intel-core-i7-4...-
18/11 - 1.650 kronor. https://www.tradera.com/item/344504/429349217/intel-i7-4790k-...
26/11 - 1.690 kronor. https://www.tradera.com/item/344504/430404826/intel-i7-4790k-...
29/11 - 1.543 kronor. https://www.tradera.com/item/344504/430643454/intel-i7-4790k-...
3/12 - 1.540 kronor. https://www.tradera.com/item/344504/432022439/intel-i7-4790k

Fler än så tänker jag inte skriva ner, så mycket fritid har jag inte.

Tradera är en auktionssida med allt vad det innebär. Har man ett högre utropspris får man ofta lägre pris än om man har ett låg utropspris. Sätter man sluttid en onsdag kl 11 (som i ditt fall) får man också ett lägre pris. Plus att man förstås kan ha otur, eller tur.

Återigen, jag har aldrig sagt något om huruvida en 4790k är värt priset eller inte. För jag vet inte. Men jag är kapabel att använda tradera och då blir det uppenbart att marknaden tycker att en 4790k är värt det priset.

Slutligen vill jag bara säga att mitt inlägg som du citerade var ironiskt menat. Uppenbart kan man tycka men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Viking
Skrivet av Trunk:

Just fan, glömde att den cpu:n kommer med inbyggt moderkort och ram. Dumt av mig.

Nej, men om du läser tidigare inlägg så förstår du kanske.

Läs:

Skrivet av Donnerstal:

Nej, men vi snackar fortfarande 1500kr för en flera år gammal processor. Du kan få helt ny CPU + nytt moderkort + begagnade minnen för ca 2000kr som presterar bättre än en 4790K. Oavsett om du har DDR3 och ett moderkort som passar till 4790K så är det inte en prisvärd uppgradering, isf bättre att sälja moderkortet och minnena och köpa helt nytt.

Men sedan finns det alltid de som gör dumma köp/beslut också, det är inget jag förnekar.

Skrivet av Donnerstal:

Men säljer du moderkortet och minnena för 500 kr så lägger du ut samma summa pengar. Eller hur räknar du?

+ Begagnade minnen så har du ny plattform som presterar bättre för ungefär samma pengar...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz