Nvidia Geforce RTX 3090 når knappt 60 FPS i Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

Jag har ett 3090 och är inte rädd eller ledsen. Det vore sjukt konstigt om det inte fanns spel som inte kunde ta vara på ALL kraft som finns idag. Faktiskt förvånad över att inte fler gör det. Maxar sönder sina spel så om man verkligen vill lira ngt som ser makalöst bra ut så får det kosta, både i lagring och fysiskt hårdvara. Ser ju annars ingen poäng med GPUer på den prisnivån man ser i dagsläget. Köpa ngt flera tusen kronor, ibland över 10000kr och sen inte ens kunna "utnyttja" den kraften skulle blivit lite av en dum grej egentligen. Skönt! Fler spel som pumpar till max så får utvecklingen gå fortare också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Nu är det ju rejäl skillnad i det klippet jag kommentarer till AMDs fördel vilket är konstigt då de är väldigt lika i andra tester.

RT är ändå ointressant för mig. Jag köper ingen GPU för 8000-10000kr och spelar med ”konsol-fps”.

Nevermind

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Om två veckor ska Microsoft Flight Simulator få VR-stöd. De systemkraven lär bli något i hästväg.

Snart kommer Medal of honor Above and Beyond VR
CPU:9700k eller bättre
GPU:2080 eller bättre
RAM:16GB eller bättre
SSD:180GB ledigt

Sitter med fingret på beställ knappen bara för att få landstiga på Omaha beach i VR

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Är inte så stolt över prestanda på mitt 3090 heller

Hihi

Skrivet av sKRUVARN:

Imo så hade jag vart besviken om det hade krävt mindre... När man släpper spel med stora grafiska ambitioner på PC så ska det inte gå att driva på max! Då har man helt enkelt lagt ribban för lågt, det är ju inte som att det inte kommer snabbare hårdvara i framtiden.

Utvecklarna ska ge möjligheten att pressa hårdvara till sin gräns!

Det intressanta är ju hur spelet ser ut när man kör med inställningar som flyter, och att det framför allt går dra runt med bra flyt även på mellanklasshårdvara.

Detta är både sant och falskt i min värld. Spelet kommer antagligen inte blir mer poppis med tiden och därav borde det vara mer riktat till dagens hårdvara. Men visst jag kan hitta 5 år gamla spel som jag kör idag och uppskattar grafiken på. Sen får vi se hur det blir när man mixtrat med inställningarna. Förhoppningsvis blir det bra flyt och visuals samtidigt.

Skrivet av Nekrol:

Får se, detta är siffror med Denuvo, drivers eller day-1 patch som sägs fixa en hel del buggar.
Denuvo fullkomligt slaktade prestandan i Metro Exodus, så upplevelsen inatt kan vara helt annorlunda.

Drygt 5 timmar kvar tills vi blir varse!

Skrivet av westrandy:

ja men utan gpu för 10k hade man kanske fått 10fps så klaga inte

Ska nästan smyginstallera på grabbens dator och se vad mitt gamla 1080 går för

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nån som vet om man kan få stabil fps runt 100 med ett rtx 2080 ti utan att dra ner på allt ögongodis?

1440p 144hz.

Annars väntar jag ett tag tills de blivit optimerat

Gforce experience är ett utmärkt verktyg som går att använda. Bara att dra i reglaget mot mer prestanda tills du är nöjd.

Alla spel i ”optimeringen” har en skiftnyckel som går att klicka på. Sen är det bara att prova sig fram 👍

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Nvidia Geforce RTX 3090 når knappt 60 FPS i Cyberpunk 2077

Bra, så det ska vara. Inte många spel nu för tiden som är riktigt krävande. Folk plockade fram sina CRT-skärmar när Crysis kom ut bara för att åtminstone kunna spela på medium.

Sen kommer folk göra reShade och annat gött till spelet. Och VR-mod så småningom. Mmmm... en djup godispåse att gotta ned sig i framöver. Fyfan the hype is real

Permalänk
Skrivet av anon324648:

Bra, så det ska vara. Inte många spel nu för tiden som är riktigt krävande.

Ja askul med ett nytt spel som ingen kan spela. Bäst att köpa det och lagra på vinden och plocka fram om si sådär ~10 år.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Ja askul med ett nytt spel som ingen kan spela. Bäst att köpa det och lagra på vinden och plocka fram om si sådär ~10 år.

Nja. Men 6 månader kanske. Har nog fortfarande inte fått mitt 3080 då.. Men spelet är ju inte ospelbart. Men du kan inte räkna med 144fps i 4k om du nu sitter på ett sådant monster till skärm.
Men med tanke på att nvidia redan släppt nya drivrutiner som lovar upp till 60% bättre fps så ser ju framtiden ljus ut. En patch och en uppdatering av drivrutiner så når man nog deb magiska gränsen på 60fps i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Jag har ett 3090 och är inte rädd eller ledsen. Det vore sjukt konstigt om det inte fanns spel som inte kunde ta vara på ALL kraft som finns idag. Faktiskt förvånad över att inte fler gör det. Maxar sönder sina spel så om man verkligen vill lira ngt som ser makalöst bra ut så får det kosta, både i lagring och fysiskt hårdvara. Ser ju annars ingen poäng med GPUer på den prisnivån man ser i dagsläget. Köpa ngt flera tusen kronor, ibland över 10000kr och sen inte ens kunna "utnyttja" den kraften skulle blivit lite av en dum grej egentligen. Skönt! Fler spel som pumpar till max så får utvecklingen gå fortare också!

Det kommer bli gott om spel som pushar PC hårdvara till max när spel till PS5 och XSX börjar sippra ut där dom har 30fps som target, de titlarna kommer kräva riktiga monster-PCs för att klara 60FPS på motsvarande upplösning/grafikdetaljer som på konsolerna.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Fasen vad soft nu att minnas Doom på en 486-33 med 4 MB RAM. Den här Yorkshire-mannen var glad över 25 fps då. Får jag 40 i snitt nu med ett 3080 (som jag iofs inte fått än) är ju det svinbra!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Det kommer bli gott om spel som pushar PC hårdvara till max när spel till PS5 och XSX börjar sippra ut där dom har 30fps som target, de titlarna kommer kräva riktiga monster-PCs för att klara 60FPS på motsvarande upplösning/grafikdetaljer som på konsolerna.

Min poäng var mer typ i form av att när de har hårdvaran, så skapar de helt enkelt det största och mest krävande med det de har till hands. Idag ränkar vi polygoner, partiklar etc. Ray Tracing är ju stort nu. Finns det en GPU som 3090 som klarar av en viss belastning så kan man ju helt enkelt maxa ut det bara genom att programmera in exakt så mycket den kan beräkna, eller tom. mer för att sikta på framtida GPUer och således få ännu snyggare spel som istället åldras som vin och inte mjölk, så att säga

Permalänk
Inaktiv

Cyberpunk kommer vara spelet som får alla att börja använda Stadia...
Vet att det inte är poppis på det här forumet men jag har använt det sen starten och det har bara blivit bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Är Cyberpunk multiplayer i natt vid release? Försöker hitta men hittar inget konkret.

Permalänk
Medlem

Nya drivare har kommit: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/cyberpunk-2077-game...
Lovar upp till 60% förbättrad prestanda.

Permalänk
Medlem

Med ray tracing påslaget bör va i rubriken tack, lol. Men jo det verkar vara sisådär prestanda vid release. Det sägs att det delvis har att göra med DRM som endast är igång på recensions kopior. Men vet ej om Nvidia körde sina tester på en sådan kopia eller release variant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Absolut! Det mesta är ju redan det till PC. Kanske är svårare till konsol då det även på dem nya konsolerna är rätt begränsat med lagring.

Med tanke på att de säljs utan dvd-spelare redan nu så känns det inte omöjligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi kommer högst troligen se bättre prestanda efter spelet har patchas. Tror dock många får vänta ett par månader tills de kan spela spelet. Blir lite svårt just nu då det inte finns några 'lämpliga' grafikkort att köpa(åtminstone inte till resonabla priser).

Skrivet av cosplay:

Är Cyberpunk multiplayer i natt vid release? Försöker hitta men hittar inget konkret.

Multiplayer är inte planerat vid lansering. Det har det aldrig varit. Räkna med att vänta till minst 2022. Cyberpunk 2077 är först och främst ett singleplayer spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Nya drivare har kommit: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/cyberpunk-2077-game...
Lovar upp till 60% förbättrad prestanda.

*med Nvidia DLSS.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Vem skulle spela skit spelet om inte 3090 räcker? Utomjordingar? 🤬🤬

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zan76:

Vem skulle spela skit spelet om inte 3090 räcker? Utomjordingar? 🤬🤬

Alla som inte måste använda högsta inställningarna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

1080p utan RT here I come 👨‍🦯

Permalänk
Medlem

Gillar att man har en 1440 skärm, 3080, ny CPU på G.
Sen kräver det ganska mkt för att ens köra 1080 med RTX xD
Hade aldrig kört med 1080 på min 1440 skärm om det hade varit nödvändigt för att köra med resonabla FPS. Hade hellre skippat spelet och kört refund

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

CX 48 TEAM !

Jag hade en, men skickade tillbaka den. Jag klarade inte utav pixel shifting funktionen som gjorde att bilden hamnade utanför skärmen på höger sida.

Permalänk
Medlem

Så blir det när ens produkt linje är en mejeri produkt, till överpris dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 60 fps är helt okej för ett RPG spel. Glädjer mig att spela detta om några minuter på en 75" skärm i 4K med ett 3090.
RIP Sleep #RipWorkDay

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag tycker 60 fps är helt okej för ett RPG spel. Glädjer mig att spela detta om några minuter på en 75" skärm i 4K med ett 3090.
RIP Sleep #RipWorkDay

Hade tänkt göra exakt samma sak som dig men jag väntar å ser hur det är med alla buggar det snackas om innan jag sätter igång.

För övrigt har jag aldrig spelat i högre än 60fps, som enligt mig är silkeslent haha. Tänker aldrig testa högre än 60hz heller för det är tillräckligt dyrt med 4k@60hz 😬

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat 40 minuter, och testat lite inställningar. Jag har landat i en blanding mellan medium/hög/ultra med ultra RT, DLLS på performance. Med 3080 och 5120x1440 ligger jag strax över 60 på dom korta bitarna i spelet jag testat.

Att plocka bort RT är otänkbart, spelet blir helt annorlunda, ser ut som ett dataspel Med RT försvinner en hel del av den plastiga looken som datorgrafik alltid har. Det rör sig inte om några reflektioner i pölar här alltså. Spelet ser genuint helt annorlunda ut.

DLLS implementationen fungerar enligt mig, kanske den bästa hitils. Jag spelar en hel del Red Dead Redemption 2 för tillfället, och den TAA man hittat på i det spelet ligger mil efter DLSS i Cyberpunk. Skulle t.o.m vilja säga att ultra performance går att spela på utan att man kräks.

Permalänk
Medlem

Ska vara bugar som gör att det är dålig prestanda i spelet. Många på steam som rapporterar att både cpu och gpu bara används upp till 40%. Men de flesta klagomålen är att det inte går att ändra keybinds. Vilket är ett stort problem om man inte använder wasd.

Permalänk

Så Cyberpunk ser supersnyggt ut på ett gammalt 1080 gtx men vi gnäller över att vi inte kan maxa allt än.
Jag har inga problem med den dealen. Är det inte så spel ska fungera? Kör dom en gång bra och 5 år senare supernice när du pimpar riggen. Oh.. stackars du.. du hade pimpat riggen för max redan före spelet och har ocd över det nu. Njut av stunden istället!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Ska prova lite idag efter jobbet. Får nog tumma på inställningarna en del med ett 1080ti och 1440p.

Edit: tyckte jag hörde nåt igår kväll i en podd att man kan ha två kukar så det kanske kan vara nåt att prova?

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR