Apple lanserar brusreducerande hörlurarna Airpods Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Dessa lurar har i princip ingen konkurrens när man väl vant sig vid smidigheten hos vanliga airpods. Att enkelt kunna hoppa mellan Apple TV, dator, klocka, platta eller mobil har i princip blivit ett krav för mig. Ville ha ett par over-ear lurar och köpte Sonys, men de fick bara samla damm istället då man lessnade på att synca lurarna rätt snabbt. Kul att det nu finns ett vettigt alternativ om man vill ha over-ear.

Inte insatt. Men vad menar du? Jag har Bose QC35 II och dom kopplar själva upp sig på nästa enhet hela tiden. Jag kan lyssna på musik på datorn och ta samtal med telefonen. Det är väl samma på all BT enheter av lite modernare slag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lite dyra och designen är lite för futuristisk. Men återstår att se hur de låter. Bang Olufsen har ju både H9 som är lite billigare än apples och H95 som är betydligt dyrare. Lite snarlik design. Har faktiskt provlyssnat H9, och de lät väldigt bra. Satt dock inte bra på mina öron rent komfortmässigt så det blev inget den gången.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"BLUETOOTH CODECS
Codecs are a rather vast and confusing topic, and I won't delve too deeply here. There are a ton of great articles out there that explain the differences between them. But here are the basics.

In layman's terms, Bluetooth codecs compress (shrink) music files to make them small enough to be sent via Bluetooth. Higher quality music = bigger files. But even with Bluetooth 5, not a whole lot of data can fit in a Bluetooth signal when compared to a wired signal. So maybe those cable die-hards were right after all?

bluetooth codec selection menu

There are several different codecs that are used, like SDC, aptX, AAC and LDAC. Some offer higher quality than others. But here's the kicker: even the highest quality Bluetooth codec will compress the file down to just 1Mbps. Most of them get the file much smaller than that. This is well within the range of what even older Bluetooth versions can handle. "

https://audio46.com/blogs/headphones/do-bluetooth-5-headphone... Tyckte de uttryckte det bra.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Väldigt många som verkar tycka det är viktigt med utseendet på lurar? Räcker väl att man har en snygg jacka och ett par snygga skor eller? Snart kommer väl GANT med ett par hörlurar som alla vill ha.
Sony XM3/4 är asfula men vilket grymt ljud dom har.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Väldigt många som verkar tycka det är viktigt med utseendet på lurar? Räcker väl att man har en snygg jacka och ett par snygga skor eller? Snart kommer väl GANT med ett par hörlurar som alla vill ha.
Sony XM3/4 är asfula men vilket grymt ljud dom har.

Tycker inte XM3 är så fula, känner mig jättefin när jag har mina på mig 😅 Min sambos Urban Ears däremot. Styggelser. För både ögon och öron.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

En dum fråga - Igår jämförde jag på skoj följande prylar jag har hemma:
1. Sennheiser Momentum Wireless (gen 1) över bluetooth till dator och iPhone
2. Sennheiser Momentum Wireless (gen 1) till dator
3. BeyerDynamic dt770 pro till dator
Med sladden testade jag både med och utan en hyfsad Dac+förstärkare.
Då jag inte är audiofil är det ingen superskillnad med sladd inkopplad. Dock med bluetooth upplevde jag ljudet som otroligt platt och burkigt. Knappast placebo. Använder dessa gamla lurar förlegad bluetooth eller är det en begränsning i tekniken?

I så fall känns det svårt att betala ett så här högt pris för påtagligt sämre ljud. Om de däremot är nära mina studiolurar i ljud är det väldigt intressant, trots hisnande pris. Bra ljud är tyvärr dyrt och trådlöst är så otroligt mycket smidigare än med sladd.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Läser detta i samma stund som jag står i kö för att hämta ut ett par Sony WH-1000XM3 för nästan ⅓ av dessa.
Kanske ska skicka tillbaka och beställa dessa utan att blinka?

Tror Sony har bättre Noise cancellation plus att du kan spara 4000 för att resa till Italien nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Dessa lurar har i princip ingen konkurrens när man väl vant sig vid smidigheten hos vanliga airpods. Att enkelt kunna hoppa mellan Apple TV, dator, klocka, platta eller mobil har i princip blivit ett krav för mig. Ville ha ett par over-ear lurar och köpte Sonys, men de fick bara samla damm istället då man lessnade på att synca lurarna rätt snabbt. Kul att det nu finns ett vettigt alternativ om man vill ha over-ear.

Håller helt med om att Apples ekosystem med integrationen mellan Apple-TV, iphone osv är klockren men att kalla dessa lurar för 6695:- ett "vettigt" alternativ vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tror Sony har bättre Noise cancellation plus att du kan spara 4000 för att resa till Italien nästa år

You got a point.
Fruktansvärt nöjd så här långt med dom, andra gången jag köper dom. Kunde inte motivera 3000:- förra året så jag returnerade dom.
Men nu är dom här igen!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte insatt. Men vad menar du? Jag har Bose QC35 II och dom kopplar själva upp sig på nästa enhet hela tiden. Jag kan lyssna på musik på datorn och ta samtal med telefonen. Det är väl samma på all BT enheter av lite modernare slag.

Vad jag vet så klarar Bose att max vara uppkopplad mot två enheter samtidigt vilket inte räcker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Håller helt med om att Apples ekosystem med integrationen mellan Apple-TV, iphone osv är klockren men att kalla dessa lurar för 6695:- ett "vettigt" alternativ vet jag inte

Ja, vi får se hur de performar först. Mina sony lurar betalade jag nästan 4000kr och det var ju bara pengar i sjön. Ser man på Airpods pro så kostar dem 3195kr hos Apple men runt 2200kr på andra ställen. Så jag tror definitivt att även AirPods Max kommer sjunka i pris när de kommer ut i handeln. Skulle aldrig köpa direkt från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tror Sony har bättre Noise cancellation

Vad får dig att tro det? Blir intressant att se tester, verkar ju som de inte direkt sparat på kostnaderna för dessa lurar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

*Beställt*
Har idag iPods Pro på jobbet främst för telefon och lite ljudböcker, smidigt format som rymms i fickan, grymt ljud och älskar syncningen mellan enheterna, iPad-iPhone-Mac, den är helt enkelt oslagbar för den som är i ekorrhjulet.

Ser fram emot leveransen och min julklapp, men detta verkar tyvärr bli i januari enligt orderbekräftelsen..

Tydligen så går lurar med gravering snabbare att få

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

En dum fråga - Igår jämförde jag på skoj följande prylar jag har hemma:
1. Sennheiser Momentum Wireless (gen 1) över bluetooth till dator och iPhone
2. Sennheiser Momentum Wireless (gen 1) till dator
3. BeyerDynamic dt770 pro till dator
Med sladden testade jag både med och utan en hyfsad Dac+förstärkare.
Då jag inte är audiofil är det ingen superskillnad med sladd inkopplad. Dock med bluetooth upplevde jag ljudet som otroligt platt och burkigt. Knappast placebo. Använder dessa gamla lurar förlegad bluetooth eller är det en begränsning i tekniken?

I så fall känns det svårt att betala ett så här högt pris för påtagligt sämre ljud. Om de däremot är nära mina studiolurar i ljud är det väldigt intressant, trots hisnande pris. Bra ljud är tyvärr dyrt och trådlöst är så otroligt mycket smidigare än med sladd.

Som länkat ovan: https://audio46.com/blogs/headphones/do-bluetooth-5-headphone...

Det är ett par bluetooth lurar och kommer inte låta markant bättre än de du har, begränsningen sitter i bluetooth.

På sikt kan det lösas, i en ny bluetooth version, men inte med befintliga lurar. Fokus för bluetooth är inte ljudkvalitet, det är signal stabilitet, låg latens och snabb uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vad jag vet så klarar Bose att max vara uppkopplad mot två enheter samtidigt vilket inte räcker för mig.

Precis. Jag är väldigt nöjd med mina Bose QC35II men uppkopplingen mot fler enheter kan definitivt förbättras. Mina airpods pro fungerar i det avseendet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan inte hitta det, men alla andra Apple-lurar har IPX4.

Nej, bara AirPods Pro har IPX4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad får dig att tro det? Blir intressant att se tester, verkar ju som de inte direkt sparat på kostnaderna för dessa lurar.

Killgissar eftersom de har hållt på med ljud sen 1946

Permalänk
Medlem

Garanterat att XM3 presterar bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Garanterat att XM3 presterar bättre..

Eftersom du är kunnig nog att garantera det antar jag att du har något vettigt att säga när jag snällt frågar varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Eftersom du är kunnig nog att garantera det antar jag att du har något vettigt att säga när jag snällt frågar varför?

Apple brukar komma ut med produkter som är 2-3 år efter vad resten av industrin är med deras egna lilla touch..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Apple brukar komma ut med produkter som är 2-3 år efter vad resten av industrin är med deras egna lilla touch..

Ja, t.ex. egenutvecklade ARM64 CPU:er 2-3 år efter PC-världen började överge x86...
Ja, t.ex. iPad 2-3 år efter Android plattor hade blivit en stor pryl...
Ja, t.ex. iPod 2-3 år efter Microsoft Zune hade blivit en stor pryl...
o.s.v. så jag håller med, det är onekligen deras affärsmodell att vara lite sena till festen och lansera sina kopior.

Sen tror jag inte de tänker ”ta över världen” med sina Airpods Max, men att det garanterat skulle vara sämre än Sony/Bose/B&O återstår att se. Finns nog möjlighet att NC är riktigt bra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

En dum fråga - Igår jämförde jag på skoj följande prylar jag har hemma:
1. Sennheiser Momentum Wireless (gen 1) över bluetooth till dator och iPhone
2. Sennheiser Momentum Wireless (gen 1) till dator
3. BeyerDynamic dt770 pro till dator
Med sladden testade jag både med och utan en hyfsad Dac+förstärkare.
Då jag inte är audiofil är det ingen superskillnad med sladd inkopplad. Dock med bluetooth upplevde jag ljudet som otroligt platt och burkigt. Knappast placebo. Använder dessa gamla lurar förlegad bluetooth eller är det en begränsning i tekniken?

I så fall känns det svårt att betala ett så här högt pris för påtagligt sämre ljud. Om de däremot är nära mina studiolurar i ljud är det väldigt intressant, trots hisnande pris. Bra ljud är tyvärr dyrt och trådlöst är så otroligt mycket smidigare än med sladd.

Att dina Beyerdynamic låter bättre kanske inte beror på sladden....
Har inget problem med kvaliteten i Apples ljudöverföring. Pris, vikt och komfort (och naturligtvis ljudkvalitet) är frågetecken nog. Mina magnetostater från Hifi-man är t.ex. bra men väger för mycket för långtidsanvändning. Om lurarnas ljudisolering är bra som de hävdar, finns det anledning att prova hur hårt de trycker mot huvudet.

De kommer aldrig att kunna appellera till gänget som kräver balanserade rörförstärkare, handselekterade DACar och så vidare. Jag har sånt lull-lull också, rören glöder fint och placeboeffekten är påtaglig. Men ibland vill man kunna fin-lyssna under enklare omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte insatt. Men vad menar du? Jag har Bose QC35 II och dom kopplar själva upp sig på nästa enhet hela tiden. Jag kan lyssna på musik på datorn och ta samtal med telefonen. Det är väl samma på all BT enheter av lite modernare slag.

Prova att lämna dina bose igång på kontoret till exempel. Svara på ett samtal direkt på telefonen när du befinner dig en bit ifrån, där du inte har täckning. När du närmar dig kontoret flyttar sig samtalet till headset. Du har då två val, att springa till kontoret och ta på dig headsetet eller koppla bort headsetet.

Blir även struligt om du befinner dig en bit ifrån där du fortfarande har täckning och svarar. Samtalet hamnar i headsetet.

Nu har jag inte Iphone men har kollegor som upplever det, samt jag själv på android. Även om jag varit kopplad med bilens bluetooth så går den över till telefonen istället för headsetet som är parkopplat och hänger runt halsen.

Apple podsen har inte något av ovan problem. Ligger de på skrivbordet så är samtalet i telefonen tills du stoppar dem i öronen. Det kanske finns andra som lyckats med en liknande integration? Typ Samsung, men har inte testat

Permalänk

6,5k för det där. LOL
Tippar på att mina AT-ANC700BT har bättre ljud. För de pengarna köper man hellre något annat. Beyerdynamic Amiron.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Prova att lämna dina bose igång på kontoret till exempel. Svara på ett samtal direkt på telefonen när du befinner dig en bit ifrån, där du inte har täckning. När du närmar dig kontoret flyttar sig samtalet till headset. Du har då två val, att springa till kontoret och ta på dig headsetet eller koppla bort headsetet.

Blir även struligt om du befinner dig en bit ifrån där du fortfarande har täckning och svarar. Samtalet hamnar i headsetet.

Nu har jag inte Iphone men har kollegor som upplever det, samt jag själv på android. Även om jag varit kopplad med bilens bluetooth så går den över till telefonen istället för headsetet som är parkopplat och hänger runt halsen.

Apple podsen har inte något av ovan problem. Ligger de på skrivbordet så är samtalet i telefonen tills du stoppar dem i öronen. Det kanske finns andra som lyckats med en liknande integration? Typ Samsung, men har inte testat

Android
Det beror på själva BT inställningar. Det ställer in sig att gå via den källa du väljer som val. Väljer man lurar så går det via ens lurar och så vidare.

Permalänk
Medlem

Alltid lika intressanta kommentarsflöden när Apple lanserar något.

Vissa är så uppenbart anti och andra så uppenbart fanboi. Ont om mellanregister, men det ligger väl i tiden kanske.

För oss som av olika skäl är insyltade i Apples ekosystem, vare sig det är av egen fri vilja eller ej, så är detta ett intressant släpp. Är priset för högt för vad du får? Ja, troligtvis, i varje fall om man jämför med "riktiga" lurar. Bekymret med hur man skall värdera Apples prylar är dock att det är svårt för andra tillverkare att sömlöst integrera sina produkter i deras ekosystem.

För de allra flesta spelar det ingen roll, för de flesta har inte ens iPhone (tro det eller ej) och än färre har iPhone, Mac, iPad, Apple Watch, AirPods och AppleTV. Men för den lilla nisch som har 2 eller fler av dessa produkter blir AirPods Max ett intressant släpp. Och där är det sällan prislappen som är det väsentliga, om man skall vara ärlig.

Som alltid kommer priset justeras ner med tiden. Early adopters får betala premium. Jag är mest nyfiken på hur ANC står sig mot Sony och Bose samt mikrofonkvalitet och ljudbild. Eftersom de redan har Beats kanske dessa blir lite mindre bass heavy vs Sony?

Permalänk
Medlem

Sjukt kul med något mer rejält från Apple, väntat ett tag på dessa. Tråkigt att de inte fick med tekniken som uteslöt orienteringen samt fy vad fult caset är, känns fruktansvärt oanvändbart om man ska ta med dom nånstans. Annorlunda lösning med deras ”powersaving mode”.

Hur som helst, beställde ett par rymdgråa. Passar rätt bra in på den nischade grupp som @serdyllon nämnde, allt (isch) jag har är från Apple.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Att dina Beyerdynamic låter bättre kanske inte beror på sladden....
Har inget problem med kvaliteten i Apples ljudöverföring. Pris, vikt och komfort (och naturligtvis ljudkvalitet) är frågetecken nog. Mina magnetostater från Hifi-man är t.ex. bra men väger för mycket för långtidsanvändning. Om lurarnas ljudisolering är bra som de hävdar, finns det anledning att prova hur hårt de trycker mot huvudet.

De kommer aldrig att kunna appellera till gänget som kräver balanserade rörförstärkare, handselekterade DACar och så vidare. Jag har sånt lull-lull också, rören glöder fint och placeboeffekten är påtaglig. Men ibland vill man kunna fin-lyssna under enklare omständigheter.

Håller helt med! Tycker vanliga airpods har ett bra ljud i förhållande till smidigheten. Om airpod max har ett bra ljud trådlöst kan jag göra avkall på lite ljudkvalitet för att slippa sladd.

Det jag menade i mitt inlägg var dock lite annorlunda än vad jag fick fram kanske. Jag tycker skillnaden på mina sennheiser med/utan sladd är som natt och dag. Sedan låter mina Beyerdynamic ytterligare lite bättre än sennheisern trådad, men det är inte i närheten av samma hopp. Min fundering var snarare - Blir det inte bättre än så med bluetooth pga begränsningar i tekniken snarare än ljudelementen?

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Alltid lika intressanta kommentarsflöden när Apple lanserar något.

Vissa är så uppenbart anti och andra så uppenbart fanboi. Ont om mellanregister, men det ligger väl i tiden kanske.

För oss som av olika skäl är insyltade i Apples ekosystem, vare sig det är av egen fri vilja eller ej, så är detta ett intressant släpp. Är priset för högt för vad du får? Ja, troligtvis, i varje fall om man jämför med "riktiga" lurar. Bekymret med hur man skall värdera Apples prylar är dock att det är svårt för andra tillverkare att sömlöst integrera sina produkter i deras ekosystem.

För de allra flesta spelar det ingen roll, för de flesta har inte ens iPhone (tro det eller ej) och än färre har iPhone, Mac, iPad, Apple Watch, AirPods och AppleTV. Men för den lilla nisch som har 2 eller fler av dessa produkter blir AirPods Max ett intressant släpp. Och där är det sällan prislappen som är det väsentliga, om man skall vara ärlig.

Som alltid kommer priset justeras ner med tiden. Early adopters får betala premium. Jag är mest nyfiken på hur ANC står sig mot Sony och Bose samt mikrofonkvalitet och ljudbild. Eftersom de redan har Beats kanske dessa blir lite mindre bass heavy vs Sony?

Jag läste någonstans att Android/iOS fördelningen i Sverige ligger på typ 50/50. Blev förvånad.
Har inte länken här men det borde gå att kolla upp. Kan det verkligen stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag läste någonstans att Android/iOS fördelningen i Sverige ligger på typ 50/50. Blev förvånad.
Har inte länken här men det borde gå att kolla upp. Kan det verkligen stämma?

Stämmer bra det, varit så senaste 10 åren ungefär, till iOS fördel med ett par procentenheter. Tror android gick om relativt nyligen, men fortfarande väldigt jämt 50/50, i Sverige då. Ser likadant ut i de ”rikare västländerna” iirc.

Gick att se via gs.statcounter men verkar vara borta eller nere för tillfället.