Veckans Fråga: Vilka produkter bör SweClockers testa oftare?

Permalänk
Medlem

Nya testkategorin, köptestet.
Sweclockers testar att köpa den senaste hårdvaran.

Följ den spännande videoseriens första säsong, i 24 avsnitt, då Sweclockers försöker att köpa ett RTX 3080 till MSRP.
Kommer de lyckas innan det börjar ryktas om att ett 3080 Super skall komma, eller hinner 4080 till o med "lanseras" innan man kan köpa ett 3080.

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre med att kunna välja flera saker man önskar tester av (kanske redan skrivits) så överblicken blir mer blandad/större.

Valde dock smarta hem.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kunde välja fler alternativ, men hade gärna sett mer av dessa.
Jag valde Smarta Hem då det vore kul att se mer av dem då finns en del aktörer ute på marknaden idag.

Moderkort
RAM-minnen
Nätaggregat

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är ny husägare så smarta hem

Det jag har skaffat hittils är Kyl/frys med Wifi samt Smart dörrlås. Och även min Roborock s5Max som jag inte kan leva utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Synd att man inte kunde välja fler alternativ, men hade gärna sett mer av dessa.
Jag valde Smarta Hem då det vore kul att se mer av dem då finns en del aktörer ute på marknaden idag.

Moderkort
RAM-minnen
Nätaggregat

Tyvärr är majoriteten av 'smarta' konsumentprodukter generellt förbannat dumma och fullkomligt onödiga. Majoriteten av den marknaden består av google/siri alternativt kameror där det enda smarta är att företaget lyckats sälja en produkt *och* tar betalt månadsvis.

Däremot vore det väldigt kul med en artikelserie om mer hemmapulat smarthem, rpi och hass-baserade lösningar i ett lättförståeligt format

Permalänk
Medlem

Sweclockers tittar på så otroligt liten del av de produktsegment man redan bevakar och testar att det (imo) vore dumt att dra in ännu fler områden. Sweclockers håller på att förlora sin identitet, sin nisch, när åren går och fler och bredare produktsegment berörs.

Jag röstar på komponenter överlag.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Moderkort, dels för att de börjar bli fånigt dyra och det svåra är ju inte att slänga mycket pengar på nått utan hitta det som ger all prestanda man kan få och har måste grejerna på och samtidigt vara prisvärt. Då är det genast mycket svårare.

Likaså minnen, vilka kit ger mest bang for the buck, där man kommer tillräckligt högt i frekvens och timeings är tajta nog utan att det ligger på för hög volt så att nästa steg blir orimligt dyrt. Det finns många aspekter med minnen som kanske många har bortsett ifrån som påverkar mycket mer än man tror. DS DB tex.

Angående TV-fokuset, det är en del som spelar på sina TVs, nice förstås, även en stor skärm är liten jämfört med en 65" TV eller större. Men den stora grejen med fokuset vill jag tillskriva Laxpudding helt och hållet. Dels är han extremt kunnig inom sitt gebit, dels en bra pedagog och slutligen så täcker han hela produktsegmentet. Den kombon är ovanlig och det är bara att buga för att vi får ta del av det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett lite mer nätverksutrustningstester. På den tiden ni faktiskt hade test av routrar så var det inte självklart för de flesta att ens ha en router eftersom man kanske bara hade en stationär dator uppkopplad med sladd.
Idag däremot så har de flesta 10-20 enheter uppkopplade, redan innan de skaffat ett "smart" hem.

Sweclockers skulle kunna vara en machete i mesh-djungeln om ni ville.

Permalänk
Medlem

Vad gäller tester skulle man vilja se mer nischade tester/undersökningar. Exempel på det skulle vara hur 48CX fungerar som arbetsskärm, att den är bra för spel/film är välkänt. Däremot perspektivet arbete är inte lika vanligt, ergonomi bör även tas upp i det sammanhanget. Blir som bekant rätt högt med 48" ur ett ergonomiskt perspektiv.

Skärmar lär dock försvinna helt el åtminstone minska nu när laxpudding ska sluta.

Olika typer av perspektiv på produkter skulle vara intressant överlag. Inte det vanliga utan mer annorlunda perspektiv på saker m.m.

Permalänk
Medlem

vill gärna se tester på både smarthubbar och olika sensorer till dessa, tex batteritider och funktioner, integration av sagda hubbar till tex Ha och om dom är lokalt styrda eller är qloud bundna osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Få ram minnes tester tycker jag. skulle kunna underlätta lite i djungeln.

Det är ganska lätt att skriva en sån kommentar men vad är det faktiskt man är ute efter då?

Djupdykning i massa specifika minneskit är för mig helt ointressant, som till exempel att testa överklockning av något kit eller med någon speciell ’die’-typ.

Det jag skulle vilja ha en en genomgång av prestanda med olika hastigheter, timings, ranks etc på moderna plattformar, dvs en genomgång av ett urval av kit med speciella egenskaper och en sammanställande artikel/serie om ram. Absolut inte intresserad av recensioner av enskilda klipp

Permalänk

Chassifläktar och så chassifläktsfästen förståss.

Permalänk
Medlem

Stationära lokalbygda speldatorer jämfört med vad man får om man bygger själv.

Olika budgets t.ex. 10k och 15k kr.

Sen jämföra prestanda, spel och benchmarks.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk

Vad en dammsugare har med sweclockers och göra de hade man kunnat fråga medlemmarna för 20år sen.

Processorer och minnesprestanda. Minnesfrekvenser och klockcykler är högaktuellt i dagsläget, och det lär nog inte bli mindre när ddr5 entrar scenen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coolerfreak:

Vad en dammsugare har med sweclockers och göra de hade man kunnat fråga medlemmarna för 20år sen.

Man kan också fråga sig vad det har med Sweclockers att göra i dagsläget. Har jag missat något?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Thomas; Jag tänker på kategorin smarta hem och där kommer ju dammsugare och allt därtill in i bilden. Dammsugare fick bli ett exempel.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

SSD saknar jag väldigt krångligt och veta om tex vissa är bra eller inte .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Läsk!

Visa signatur

*
*
*
*
*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Tyvärr är majoriteten av 'smarta' konsumentprodukter generellt förbannat dumma och fullkomligt onödiga. Majoriteten av den marknaden består av google/siri alternativt kameror där det enda smarta är att företaget lyckats sälja en produkt *och* tar betalt månadsvis.

Däremot vore det väldigt kul med en artikelserie om mer hemmapulat smarthem, rpi och hass-baserade lösningar i ett lättförståeligt format

Jag baserar hela hemmet på Samsung Smartthings/WebCore, Philips Hue, Aeotec sensorer, Verisure (Kontrollerar vilket läge huset är och agerar efter det), Tibber (För kontroll av elförbrukning och pris och kan agera efter det men det gör jag inte just nu), Smarta uttag (för kaffebryggning på morgonen etc), bilvärmen, snart elbilsladdning. Tillomed min värmepanna är uppkopplad via en raspberry pi (NibePi) som sköter värmen utefter vilket väder som KOMMER istf det som är. Fantastiskt smart när man har ett "trögt" system som värmegolv som reagerar på flera timmar istället för just nu. Så att säga att konsumentprodukter är dumma är en överdrift. Styr allt med Google Home som ger feedback etc när den gör saker.

Jag betalar 0 kr för molnlagring för smarta hemmet. Allt lokalt.

Förtydligande
Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ganska lätt att skriva en sån kommentar men vad är det faktiskt man är ute efter då?

Djupdykning i massa specifika minneskit är för mig helt ointressant, som till exempel att testa överklockning av något kit eller med någon speciell ’die’-typ.

Det jag skulle vilja ha en en genomgång av prestanda med olika hastigheter, timings, ranks etc på moderna plattformar, dvs en genomgång av ett urval av kit med speciella egenskaper och en sammanställande artikel/serie om ram. Absolut inte intresserad av recensioner av enskilda klipp

Dom får väll göra som de gör med sina andra test? det ena måste inte utesluta det andra? i sina vanliga test har dom ofta djupdykning i tekniken och allehanda tester där det finns något för alla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Känner att det finns en brist på bra recensioner av färdigbyggda stationära, speciellt relativt hur många som köps. Har inte kollat på dem seriöst sen innan jag gav mig in i hobbyn så det vore intressant att veta om de blivit bättre eller fortfarande är en kompromiss mellan bekvämlighet och värde. Säkert den kategori som gör mest nytta att skriva om dessutom

Detta är något jag tror många skulle vara intresserade utav. Det beror ju lite på priset då för det kan ju variera rätt så mycket. Men tex vilken dator på elgiganten är tillräckligt bra för den som inte orkar sätta sig in och bara vill ha en snabb och enkel lösning som fungerar tillräckligt bra.

För egen skull så skulle jag vilja se tester av spellaptops under eller runt 10kkr.
Ljudnivå och prestanda men även kvalité och storlek.

Permalänk
Medlem

Valde Kylning, framförallt för att jag saknar en "max kylkapacitet", och "bästa kombon" i många av de recensioner som finns med kylare på nätet;
ofta kör man ett par olika fasta överklock på olika CPUer, var kylarna lägger sig på dessa, samt en 40dba normalization. Nog för att detta oftast ger en hyffsad bild över hur läget ser ut så saknas t.ex att man får se "med den här kylaren lyckades vi klocka upp till XXGhz innan temperatur blev ett problem", eller att GN inte testar hur många watt de kan trycka in i kylaren innan temperaturerna blir ohållbara.
Det blir extra tungt när man ofta hör att det absolut bästa i kylväg är DH-15 eller custom-loop, samtidigt som man aldrig testar maximal kylkapacitet på AIO (det närmsta jag kommit är buildzoids video om heat-pipe overload).

Angående bästa kombon, så är det när en kylare testas i sitt grundutförande, kommer nära att slå t.ex DH-15 eller U12A, men man testar inte att byta fläktarna till A12x25, eller andra bra varianter.

Jag förstår att det blir otroligt stora tester, men jag personligen har ingenting emot att det tar lång tid att läsa, eller att de inte blir väldigt många av dem

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Saknar gamla klassiska kylning och överklockningsguider. Det snackas väldigt lite överklockning över lag på swec nu för tiden tycker jag. Men sen är det ju inte vad det en gång varit ....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade velat se lite Router tester där man har går igenom hur mycket man får ut på X platser genom X väggar med Y material.
Om någon vet var man kan hitta liknande tester så tipsa gärna, vill bli av med min gamla Asus...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom får väll göra som de gör med sina andra test? det ena måste inte utesluta det andra? i sina vanliga test har dom ofta djupdykning i tekniken och allehanda tester där det finns något för alla.

Djupdykning i teknik, termer och funktioner absolut! Djupdukning i skillnader mellan olika kit med 3200-CL16, nej tack för min del...

Vissa kit är mer unika än så, då kan man såklart kolla på deras unika egenskaper, men det är inte så ofta ett kit sticker ut extra vad jag vet.

De grundläggande sakerna som styr prestandan och sådant är det viktiga, om intresset finns kan man såklart bygga ut det senare med mer riktade artiklar om specifika delar

Permalänk

Moderkort, svårt o veta vad man bör ha.. tex antal phases osv osv , vad man vinner resp förlorar om man tar ett dyrare vs ett billigt

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Valde kylning, funderade lite på retrogaming men då misstänker jag att det hade varit en stor fokus på retrogaming till nintendo, commodore, amiga etc. och jag är bara intresserad av retrogaming till PC.

Permalänk
Medlem

Retrogaming!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

fläktar

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Djupdykning i teknik, termer och funktioner absolut! Djupdukning i skillnader mellan olika kit med 3200-CL16, nej tack för min del...

Vissa kit är mer unika än så, då kan man såklart kolla på deras unika egenskaper, men det är inte så ofta ett kit sticker ut extra vad jag vet.

De grundläggande sakerna som styr prestandan och sådant är det viktiga, om intresset finns kan man såklart bygga ut det senare med mer riktade artiklar om specifika delar

Kanske bara ta med relevanta skillnader som att 3 kit som är 3200 cl16 ser och kostar väldigt lika men att ett kan man sänka cl till 14 och dra upp frekvensen till 3600 utan större problem.
Eller helt enkellt bara testa minnen med dessa "förmågor".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.