Permalänk
Medlem

Jakten på den perfekta skärmen...

Jag har nu letat ny skärm i ett antal år men känner inte riktigt att det finns något "perfekt". Sitter idag på en nästan 10 år gammal high end 30" Samsung i 2560x1600 i 60Hz som då givetvis fungerat bra hela tiden men den börjar ju kännas till åren och nu blir den snart pensionerad ifall det beställda RTX 3080 dyker upp någon gång och jag därmed blir av med min dual-link DVI som krävs. Därav börjar jakten bli lite mer desperat...

För några år sedan började man ju känna ljuset i tunneln när det till slut började komma skärmar i 4k och 144Hz med FALD osv. Dock hade det ju sina brister och jag tyckte då att det inte riktigt var värt alla kompromisser för priset det faktiskt kostade. 144Hz funkade inte om man inte stälde ner kvalitet, de hade också en fläkt(!)... Hur man kan komma på att göra en skärm med fläkt för 20k+ är över min förmåga att förstå... Då tyckte jag även att 27" som de tyvär alla var va lite för litet då man ju inte gärna byter till mindre skärm.

Nu ett par år senare så känns det inte riktigt som det har hänt nått nytt ändå. Inte mer än att de knappt finns att få tag på längre och ersättarna som var "på gång" aldrig verkar komma.

Det bästa alternativet just nu känner jag nästan är LG's TV OLED48CX. Den fyller ju egentligen upp allt man skulle vilja ha och då det är en TV är ju priset sett till vad man får rejält mycket lägre än motsvarande high-end skärm. Enda nackdelen är ju då att storleken är lite väl stort för vissa spel. Känner ju redan nästan så i vissa idag med min 30" så för vissa spel är ju kanske 27" idealet.

Igår kom jag dock på en (enligt mig själv) rätt briljant idé. Ifall man skulle köpa just den TVn och då ha 4k på 48", så har man ju i teorin även 4st 1080p skärmar på 24" men kanske mer trevligt även en 32" 1440p skärm. Det hade ju varit perfekt om man bara kunde sätta i princip vilken upplösning man ville på datorn och TVn fyllde upp just det antalet pixlar och lät resten vara svart och inte skalade upp det för att fylla upp hela bilden. Då har man ju helt plötsligt vilken skärm man vill som får plats på ytan och max upplösningen. Frågan är finns någon sådan funktion på någon skärm/TV? Fördelen med att ha just funktionen i skärmen är ju att man då kan få andra fördelar som att i teorin då få ännu högre uppdateringsfrekvens.

Alternativet är ju att lösa det på själva datorn med exempelvis windowed mode osv. Dock får man ju inte så höga förhoppningar när man googlar på gsync och windowed mode ihop. Men på datorn känns det ju dock som att man skulle ha möjligheten att lösa det ändå på något sätt.

Skulle det gå att lösa i skärmen så öppnar det ju upp för lite fler möjligheter känns det som. 48" i 4k är ju nog nästan över den PPI man faktiskt skulle vilja ha då man sitter så nära en skärm. Då finns ju dock tex några alternativ som Samsung QLED QE55Q950R vilket då är 8k i 55" istället. Det börjar ju bli lite väl stort men dock med nästan dubbel PPI vilket på 55" hade i teorin gett en 27" i 4k vilket skulle kunna vara perfekt. Du får ju inte OLED på gott och ont dock.

Någon som har tänkt liknande eller rentav testat? Att försöka söka efter dessa lösningar var ju inte det lättaste, verkar knappt som om någon tänkt på det innan eller så är mina google skills för dåliga. Är ju mest folk som vill bli av med sina svarta sorgekanter och inte själv skapa de

Permalänk
Lego Master

Vad gäller pixelmappning av lägre upplösningar än panelen, så klarade mina gamla BenQ-skärmar att 1:1-mappa lägre upplösningar, så det kan ju knappast vara rocket science.
Om LG OLED48CX stöder det däremot, det vet jag inte. Men annars håller jag med, den verkar vara the gold standard just nu, förutom just den helt galna storleken för en datorskärm. Bara att vänja sig vid det. Och att äta nudlar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att då den är en TV så är ju produktionen i 100k+ serier istället för 1000+ för high end monitorer vilket gör att priset är ju lägre på den än någon liknande PC monitor. Men ja, smakar det så kostar det men det är ändå värt det att ha en bra skärm. Den gör ju mer än halva upplevelsen, ändå lägger folk mindre än 1/4 av priset på skärmen mot sin dator...

Just storleken gör mig egentligen inte så mycket faktiskt förutom just i vissa spel där man faktiskt vill ha lite bättre kontroll över allt på skärmen. Kör faktiskt 4x24" skärmar på jobbet så storleksmässigt är ju det nästan identiskt.