Tråden om SpaceX Starship-testprogram

Permalänk
Lego Master

Tråden om SpaceX Starship-testprogram

Nån mer än jag som sitter och hypar för SN8-uppskjutningen?
Planerad för igår, fick en autoabort vid T -1 sekunder, en av motorerna verkade inte tända korrekt eller nåt.

Nyss hade vi en hold runt T -2 minuter för att en båt verkade kommit in i säkerhetsområdet till havs.

Just nu är det preliminärt uppskjutning vid 23:40 svensk tid (4:40 PM CST).

Själv sitter jag med både SpaceX egen stream, samt Tim Dodd "Everyday Astronaut" som sitter och har en härligt rambling live commentary på hela konceptet med rymdfärd. Love it.

Anledningen till att det är en häftig testflygning är för att det är första gången de ska testa en fullstor starship med flaps och hela skiten. Den ska upp till 12,5km och sen utföra sin landningsbalett som är komplicerad minst sagt. Stor risk för spektakulärt utfall, oavsett lyckat eller ej.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter och kollar men åh vad tråkigt med 2-minutersavbrytandet. Måste upp tidigt imorgon och vill gärna inte behöva sitta för länge ikväll.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Sitter och kollar men åh vad tråkigt med 2-minutersavbrytandet. Måste upp tidigt imorgon och vill gärna inte behöva sitta för länge ikväll.

Vad jag förstår har dom ett 2h launch window, så om även nya tiden blir uppskjuten blir det nog en scrub helt och hållet för dagen.
Och om den trots allt kommer iväg lär det inte ta lång tid för hela flygturen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad jag förstår har dom ett 2h launch window, så om även nya tiden blir uppskjuten blir det nog en scrub helt och hållet för dagen.
Och om den trots allt kommer iväg lär det inte ta lång tid för hela flygturen.

Om inte annat får jag vakna imorgon och kolla på hur det gick. Men inte samma sak som att kolla live. Var helt tagen när Falcon Heavy flög första gången. Det här känns ännu coolare

Permalänk

Jag såg att det var några svenskar i chatten på Tim Dodds stream, trevligt! Är fortfarande skeptisk att den flyger idag men vem vet, att båtar och annat stör är väldigt trist men vet inte vad som kan göras åt det, det är ju inte första gången direkt.

Permalänk
Medlem

Hypar vore att ta i, men har sändningen på i bakgrunden i vart fall. Är lite svårflörtad antar jag ... tester är ju bara tester, och rätt så snart efter att konceptet väl är live så är det ju lite av "vardagsmat" (okej, kanske mer tillpiffad söndagsmiddag, men ja...).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Jag såg att det var några svenskar i chatten på Tim Dodds stream, trevligt! Är fortfarande skeptisk att den flyger idag men vem vet, att båtar och annat stör är väldigt trist men vet inte vad som kan göras åt det, det är ju inte första gången direkt.

Det är nog hälsosamt att vara skeptisk. Rätt vanligt att det avbryts av en anledning eller annan. Men det känns som de börjar få lite koll på sakerna. Hoppas det går vägen ikväll. Det vore toppen for utvecklingen.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Det är nog hälsosamt att vara skeptisk. Rätt vanligt att det avbryts av en anledning eller annan. Men det känns som de börjar få lite koll på sakerna. Hoppas det går vägen ikväll. Det vore toppen for utvecklingen.

Ja vi får verkligen hoppas. SpaceX är ju verkligen det mesta intressanta rymdföretaget att följa just nu (enligt mig) och det hade varit riktigt kul om de lyckas nu.

Permalänk
Medlem

Sitter med och kollar men på WAIs kanal.

Blev lite antiklimax i går men hoppas på idag.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Höll på att dö igår när de skrubbade vid 1 sek.

Håller alla tummar, kommande ~6 mins.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Lego Master

Passade på att spela lite Horizon 4 medan sista timmen tragglade förbi.
Vi får väl se hur Raptor-motorerna mår idag, de verkar vara lite temperamentsfulla än så länge.

Hoppas verkligen den lyfter från plattan åtminstone.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Den Flyger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Den Flyger!

"Falling with style"

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Där small det!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

"Falling with style"

Spektakulärt så.

Permalänk
Lego Master

Haha, jävlar vilket test!
Hela vägen upp, hela vägen ner! Och sen lite smakfull unplanned rapid disassembly.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Shit va sjuka dom är spacex! Riktigt nära =D

Permalänk
Medlem

Klart bevis för att konceptet fungerar, nu är det bara till att jaga gremlins i motorerna!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Tror något pajade

Permalänk
Lego Master
Skrivet av abbenano:

Tror något pajade

Ja, det verkar som att en av raptor-motorerna dog för tidigt, och den sista kunde inte kompensera tillräckligt. Den verkade försöka tända om, därav den gröna flamman på slutet, men nånting funkade inte så de hade för hög hastighet ner i backen.

Men hela automationen av landningen verkar ha fungerat 100%, och de blev ett offer för griniga motorer.

EDIT:
Nu i efterhand när Tim Dodd spelade tillbaka sin wideshot i 6k på streamen, så ser det ut som att de även tappade möjligheten att fixa sin vinkel helt med den sista motorn. Den hade full gimbal och de sköt på med RCS-erna (eller vad det heter, styrjettarna) men den stod ändå i 5 graders vinkel eller nåt. Verkar som de behöver minst 2 motorer för att reda ut landningen, en ensam klarar det inte.

Elon Musk har tydligen tweetat att det handlade om lågt tryck i ena bränsletanken som orsakade flameout på ena motorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Den verkade försöka tända om, därav den gröna flamman på slutet, men nånting funkade inte så de hade för hög hastighet ner i backen.

Men hela automationen av landningen verkar ha fungerat 100%, och de blev ett offer för griniga motorer.

Det kan inte va så att det är något paniksystem ifall något sånthär skulle inträffa? Att den överlevande raptormotorn får nån speciell bränsleblandning för att bli starkare och kunna täcka upp för den förlorade motorn?

Hur som haver ett jävligt lyckat försök trots finalen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DRAKKISH:

Det kan inte va så att det är något paniksystem ifall något sånthär skulle inträffa? Att den överlevande raptormotorn får nån speciell bränsleblandning för att bli starkare och kunna täcka upp för den förlorade motorn?

Hur som haver ett jävligt lyckat försök trots finalen

Nej, tändmekanismen för just raptormotorerna är en speciell bränsleblandning som självantänder med luft och ger grön flamma. Scott Manley har gjort en video på det vid nåt tillfälle, hittar den inte nu. Så det verkar vara ett automatiskt återstartsförsök av flygdatorn.

Här:

Hm, kanske har fel i det, verkar vara Merlin-motorerna som gjorde det. Du har kanske rätt.
Men det verkar konstigt att använda borbaserat bränsle eftersom det är så giftigt. Man måste ju ha varit rätt säker på att detta skulle inträffa, så att kontaminera hela launch paden med skit verkar rätt dumt.

Jag tror det är nåt helt annat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nja, det stämmer nog som du säger! Var bara en fundering jag hade! Vi lever i en spännande tid

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DRAKKISH:

Nja, det stämmer nog som du säger! Var bara en fundering jag hade! Vi lever i en spännande tid

That we do indeed!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Elon Musk säger att de fick all data de behövde vilket ju verkligen är positivt. Gillar också SpaceX, i stremen står det bara "Awsome Test. Congrats SpaceX Team!" och "SN9 Up Next" efter en explosion. Hoppas inte vi behöver vänta för länge på ytterliggare en Starship-flygning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Hoppas inte vi behöver vänta för länge på ytterliggare en Starship-flygning!

Jag gissar på slutet av januari.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hm, kanske har fel i det, verkar vara Merlin-motorerna som gjorde det. Du har kanske rätt.
Men det verkar konstigt att använda borbaserat bränsle eftersom det är så giftigt. Man måste ju ha varit rätt säker på att detta skulle inträffa, så att kontaminera hela launch paden med skit verkar rätt dumt.

TEA-TEB används även i Raptor-motorerna.
Mängden är så lite, så just TEB kontaminering är ingen större fara, samt att det självantänder och brinner upp direkt.

*Läste fel och gamla källor.

Kör med "tändstift".

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Spretcher:

TEA-TEB används även i Raptor-motorerna.
Mängden är så lite, så just TEB kontaminering är ingen större fara, samt att det självantänder och brinner upp direkt.

Hade inte raptormotorerna elektrisk antändning?
Från wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Raptor):

Citat:

Engine ignition for all Raptor engines, both on the pad and in the air, will be by spark ignition, which will eliminate the pyrophoric mixture of triethylaluminum-triethylborane (TEA-TEB) used for engine ignition on the Falcon 9 and Falcon Heavy.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade inte raptormotorerna elektrisk antändning?
Från wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Raptor):

Yep, vart visst gamla/dåliga källor jag läste. (I kombo med de gröna avgaserna)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Spretcher:

Yep, vart visst gamla/dåliga källor jag läste. (I kombo med de gröna avgaserna)

Scott Manley har (i vanlig ordning) en bra video uppe redan:

Det är som Tim Dodd spekulerade kort i streamen igår kväll; motorn käkar i praktiken upp sig själv när den inte får tillräckligt med bränsle, utan det blir för mycket flytande syre i blandningen som attackerar metallerna i motorn. Alltihop oxiderar och blåses ut tillsammans med avgaserna. Och det går ihop med Elon Musks tweet om dåligt tryck i ena headertanken. Mysteriet löst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield