Permalänk
Avstängd

Hur botar vi VRM-nojan?

Egentligen hade jag bara tagit ett kompatibelt moderkort med de I/O jag har behov av och sedan vore jag klar. Men nu med detta snack om olika VRM:er i olika moderkort och rädslan(?) över civilingenjörskritiskt placerade VRM-fläktar på AMD X570 moderkort så funderar man ju en extra gång vad man ska välja för att inte sänka moderkortets (och inkopplade komponenters) livslängd på grund av ett konstant överhettat VRM-chipset?

ELLER: är detta bara en VRM-noja som överklockare har mardrömmar om och har inte någon signifikant inverkan för oss dödlingar som bara vill köra allt i "stock" och inte konstant jagar dessa procentuella prestandaökningar med hjälp av överklockning? Jag vill bara kunna välja ett moderkort som, om vi antar en okej QA, bör hålla några år istället för att VRM-chipsetet skall ta farväl efter bara något år eller två?

Enligt min storebrorsa som är helt klart mer insatt i datorbygge än jag påstår att VRM-nojan är bara för den som vill överklocka och bör inte vara nått att bry sig om som "all stock"-användare. Ligger det något i det eller är han också för okunnig i ämnet? Jag är här för att lära mig mer om vad som rättfärdigar VRM-nojan och vad som är överdrifter i debatten.

Alltså, hur botar vi VRM-nojan för oss som bara vill köra allt i "all stock" och vad bör man hålla utkik efter för att välja ett lämpligt AMD X570 moderkort?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att VRM noja var mer en grej förr i tiden när överklocka ej var mainstream och folk eldade sina 24pins kontakter titt som tätt på diverse forum :D. Nuförtiden är VRM och strömförsörjning på nya moderkort såpass bra och X570 moderkorten framförallt håller en så hög standard(och kostar därefter) att du kan vara lugn. Ska du inte köra vatten/ln2 överklock eller fylla din dator med flera PCIe 4.0 SSDer gör du bäst i att ta ett B550 moderkort istället. Gå inte på marketing hype med ”x phases” och töntig VRM-kylning som inte ens behövs om VRMerna håller hög kvalité, ja de är såpass strömeffektiva nuförtiden.

Buildzoid (Actual Hardcore Overclocking på youtube) är en överklockningsprofil med flera videos om just moderkort och VRM om du vill lära dig mer.

Permalänk
Medlem

Orkar inte skriva super långt inlägg då jag pluggat hela natten.

Men här har du en ovärderlig VRM tier lista.

Den har alla moderkort med all info du kan tänka dig.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFns...

Orginaltråden:

https://forums.tomshardware.com/threads/x570-x470-x370-b550-b...

Ställde rätt nyligen själv en fråga där då jag gamblade med att köpa ett b450-f gaming II (ny release) istället för tomahawk max eller x570 kort då dom är så dyra.

Köpte denna då den är 8+4, mer minnes support m.m Är som ett b550 eller i vissa fall bättre men för lägre pris.

Men när det kommer till VRM i stock så spelar det inte allt för stor roll. Tänker hellre mer på m2 platser, antal usb osv.
Det är onödigt att köpa overkill moderkort om du bara kommer köra stock.

Letade ett klipp som förklarade det hela bra men hittar den inte nu.
Men detta klipp är bra för en del temp tester. Buildzoid är bra med, men över 1 timmes långa klipp.

Permalänk
Medlem

Även vid stock kan det bli problem men då främst om man kör med väldigt billigt moderkort och en strömslukande processor som 10900K eller 5950X. Hardware Unboxed har visat att de sämre korten inte ens kan driva de större processorerna i stock.

Ska du köra en 5600X i stock så spelar det inte så stor roll.

Förenklat kan man säga att så länge det finns någon som helst kylning på VRM i form av någon liten bit aluminium så är det nog ok. Undvik de billigaste för en high end processor.

Kör du bara 6 kärnig CPU så går det mesta ok.

Personligen skulle jag säga som enkel tumregel.

2-4 kärnor vad som helst.
6 kärnor 1000kr och uppåt.
8-12 kärnor 1500kr och uppåt
16 kärnor 2000kr och uppåt
Om vi pratar AMD alltså.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Även vid stock kan det bli problem men då främst om man kör med väldigt billigt moderkort och en strömslukande processor som 10900K eller 5950X. Hardware Unboxed har visat att de sämre korten inte ens kan driva de större processorerna i stock.

Ska du köra en 5600X i stock så spelar det inte så stor roll.

Förenklat kan man säga att så länge det finns någon som helst kylning på VRM i form av någon liten bit aluminium så är det nog ok. Undvik de billigaste för en high end processor.

Kör du bara 6 kärnig CPU så går det mesta ok.

Personligen skulle jag säga som enkel tumregel.

2-4 kärnor vad som helst.
6 kärnor 1000kr och uppåt.
8-12 kärnor 1500kr och uppåt
16 kärnor 2000kr och uppåt
Om vi pratar AMD alltså.

Jag ska köra 5900x + 64 GB ram 3600 Mhz + GTX1080 (senare RTX3090) + en M.2 hårddisk + 6 inkopplade USB-enheter så därför jag vill välja rätt utan att vara "dumslösaktig" (spendera mer på marketing än faktiskt produkt) så att säga!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ligger det något i det eller är han också för okunnig i ämnet?

En storebror har alltid rätt?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!