Asrock släpper grafikkort – på M.2-sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, så förstår inte ända målet med denna, men det är lite små kul ide att köra det på en M.2 sticka.

Tycker inte det stämmer.
Ingen av AMD's nya 5000 processorer har Integrerad grafikprocessor vad jag kan hitta.
I 3000 serien fanns det 2(?) stycken
och i 4000 serien ska det finnas flera även om dom inte går att köpa för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Folk snackar om VGA, men lite om DDR? 2020?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

coolt att man gjort det, men som många säger lite konstig omväg. System som den här ska sitta i ska vara så pass modernt att den har M.2 men inte ha inbyggd grafik? Det är inte super vanligt att man har fler än en M.2-port så skulle detta rikta sig till server så skulle jag prioriterat att sätta en SSD i porten istället.
En annan sak som också är konstig är varför just en analog utgång?? och den extra ström anslutningen...

Hade det varit april hade jag nog inte trott att den funnits på riktigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Perfekt för vanliga PC utan grafik som körs som server!

Nej, för m.2 platsen den enda används till nvme disc. Hade det funnits säg 2 eller 3 m.2 slottar så hade det varit varit ok.
Jag ser inte usecaset för denna

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, så förstår inte ända målet med denna, men det är lite små kul ide att köra det på en M.2 sticka.

Ingen av AMD's konsumentprocessorer med GPU har stöd för ECC så vill man ha både gpu+ecc behöver man få tag i en PRO-processor som sällan är värstingprocessorerna. Detta öppnar upp för att bygga en ITX-server med tex Ryzen 9 5900 i ett ITX-chassi med ECC-minnen på en konsumentbräda då det inte finns några rimliga AM4 ITX serverbrädor. Nischat javisst, men användbar produkt i den världen.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

stödjer det multi-GPU?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nej, för m.2 platsen den enda används till nvme disc. Hade det funnits säg 2 eller 3 m.2 slottar så hade det varit varit ok.
Jag ser inte usecaset för denna

Du skriver som om 2 eller 3 m.2 slottar inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nej, för m.2 platsen den enda används till nvme disc. Hade det funnits säg 2 eller 3 m.2 slottar så hade det varit varit ok.
Jag ser inte usecaset för denna

lista med moderkort med 3 m.2 eller fler.
https://www.prisjakt.nu/c/moderkort?r_11706=3-4&sort=price

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Förmodat bättre BIOS/install kompatibilitet med denna än tex ett USB->VGA externt grafikkort.

Själv skaffade jag ett ISA-grafikkort på den tiden jag höll på att flasha om BIOS mer eller mindre veckovis. På så sätt var det alltid möjligt att boota upp datorn mha floppy och ISA-grafikkort utan BIOS Hur långt man kommer utan BIOS/UEFI idag har jag ingen aning om.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

Varför inte bara köpa i3 10100 (utan F) istället?

För att F är oftast mycket billigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att F är oftast mycket billigare.

Ja men att köpa ett moderkort med en extra m.2 plats och detta grafikkort och en molex-adapter lär ju knappast vara gratis?

Om du vill ha en GPU kan du väl lika gärna använda den som redan finns och inte stänga av den och köpa en annan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

För att F är oftast mycket billigare.

Frågan är ju om den är billigare om man inkluderar kostnaden för detta kort?

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit betydligt smidigare om man kunde använda uttagen på moderkortet för inbyggd grafik i processorn istället för att ha kablar och ta upp en expansionsplats.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nyckelorden som ni använder är "de flesta" och "många". Detta leder till att det rent statistiskt finns de som saknar och där försöker den här manicken fylla ett gap

Ja, det är en lite intressant produkt - om än nischad.
Sen hur stor marknaden för den faktiskt är... det är en bra fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk på att det finns rätt många datorer som inte är "vanlig PC" därute. Inbyggda i en varuvåg i en mataffär eller som styr en industriell process. En del sådana moderkort kan vara lustigare än man tror. Och ofta med billigare processorer än en spelvänlig Intel-CPU. Det är inte ens säkert det är en x86-CPU i de systemen.

Detta kort är nog inte tänkt för folk som sitter med en vanlig PC hemma i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Du skriver som om 2 eller 3 m.2 slottar inte existerar.

Skrivet av Chibariku:

Alla kort som visas är för gamers, hemanvändare. Det är irrelevant för företag.

Jag ser inte att hemanvändare ska nyttja denna pryl, då återstår företag.

Väldigt nichad produkt detta.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Alla kort som visas är för gamers, hemanvändare. Det är irrelevant för företag.

Jag ser inte att hemanvändare ska nyttja denna pryl, då återstår företag.

Väldigt nichad produkt detta.

De som tillverkar datorer åt företag köper väl knappast sina moderkort på Webhallen ändå, utan de tillverkar dem själva alt. specialbeställer efter just deras behov. Kan inte vara så svårt att klicka på "+"-knappen vid "m.2 slots" när man gör den beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, det är en lite intressant produkt - om än nischad.
Sen hur stor marknaden för den faktiskt är... det är en bra fråga.

Hade det inte varit en nischad produkt, så hade den redan existerat =). Känns som vi har precis samma diskussion här på SweC varje gång det lanseras en ny produktkategori. Finns en anledning till att den kategorin inte (eller knappt) funnits.

Nya nischprodukter i nya nischkategorier lanseras (och glöms bort) hela tiden, ibland råkar bara SweC stöta på en som ser tillräckligt rolig ut att skriva en artikel om =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nej, för m.2 platsen den enda används till nvme disc. Hade det funnits säg 2 eller 3 m.2 slottar så hade det varit varit ok.
Jag ser inte usecaset för denna

En snabb singeldisk låter högst onödigt. Redundans är viktigare och ger tillräckliga hastigheter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pettson88:

Serverprocessorer har mer sällan integrerad grafik.
Däremot är det kanske lite oklart vilken målgrupp det här kortet har - många moderkort gjorda för servrar har ofta någon integrerad lösning för att ge någon displayoutput (ASPEED är stora inom 2D och remote management i den produktkategorin ex).

Man lägger grafiken i moderkortet istället för CPU när det kommer till server.

Skrivet av Olle P:

De flesta Ryzen saknar grafik. Lär även gälla Epyc, Xeon och Threadripper.
Finns definitivt en marknad för grafikkort med låg prestanda och liten prislapp!

Man lägger ju inte grafiken i en CPU när det kommer till serverdator, då lägger man det istället på moderkortet.

Varför skulle man då vilja trycka in ett GPU M.2 i en serverdator och då lite bättre GPU då är det bättre att använda den till någon snabb disk som man har mer nytta av.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

But can it run Crysis.

Permalänk
Medlem

Något sånt här hade varit händigt när jag som kör Ryzen väntade 2 månader på att mitt RTX 3080 skulle dyka upp

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Varför skulle man då vilja trycka in ett GPU M.2 i en serverdator ... bättre att använda den till någon snabb disk som man har mer nytta av.

Jag kan tänka mig två alternativ:
1. Inte bygga på höjden så mycket som ett lågprofil instickskort, alternativt...
2. Nyttja att man har gott om M.2-platser tack vare alla instickskort med flera dito som ockuperar slottarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Detta var precis vad jag (eventuellt) behöver!
Planerar en Mini-ITX-server med ett raid-kort på den enda kortplatsen och någon sorts amd-cpu utan inbyggt grafitkort (ryzen). Har funderat länge på om det skulle fungera med någon sorts usb-grafitkort men är lätt skeptisk till att såna funkar utan os/drivare.

Exakt mitt dilemma, blev att jag köpte en begagnad intel cpu just för att få integrerad grafik, men nog allt vore det ballt med ryzen i min lilla NAS

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Jag kan tänka mig två alternativ:
1. Inte bygga på höjden så mycket som ett lågprofil instickskort, alternativt...
2. Nyttja att man har gott om M.2-platser tack vare alla instickskort med flera dito som ockuperar slottarna.

Men en serverdator har redan GPU (inbyggt), min har 128MB ram bättre än Asrock GPU så varför skulle man ens vilja ha det.

Även om vanliga konsumenter bygger en dator utan grafik i CPU, som ofta byggs till mediaspelare så klara sig inte ett Asrock för att kunna spela upp filmer i 4K, och ett få tal använder dom som en serverdator då kan jag förstår att man använder ett budget GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är riktigt bra alltså, när jag byggde min senaste server var jag tvungen att dra fram ett gammalt 660 gxt. Det har verkligen förtjänat sin pension och är överdimensionerat på alla sätt.

Edit: Dock så är det lite märkligt att det skall finnas en PCI-plate för det, men annars hade man inte fått ut signalen. Hade man inte kunnat göra ett kort som gör att man kan få det via moderkortets port? Var det inte LTT som lyckades använda ett miningkort och ändå få ut en signal från det?

Lösningen du tänker på utnyttjade mjukvara som normalt används till laptops. Det den gör är att låta skärmen vara kopplad till iGPUn och helt enkelt kopiera vad det diskreta krafikkortet renderar till iGPUns buffert. Den lösningen kräver altså att CPUn har en inbyggd GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu förstår jag att syftet med flitrera på 3+ m.2 är att visa på att de finns.
För denna produkt är de dock helt ointressant då dessa moderkort är av m-ATX eller större och då har flera pci-e portar där du likaväl skulle kunna sätta ett grafikkort istället.
Skulle mer säga att den är intressant för konsumenter med m-ITX moderkort med 2 m.2 platser.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Serverprocessorer har mer sällan integrerad grafik.
Däremot är det kanske lite oklart vilken målgrupp det här kortet har - många moderkort gjorda för servrar har ofta någon integrerad lösning för att ge någon displayoutput (ASPEED är stora inom 2D och remote management i den produktkategorin ex).

Skrivet av moire:

Alla kort som visas är för gamers, hemanvändare. Det är irrelevant för företag.

Jag ser inte att hemanvändare ska nyttja denna pryl, då återstår företag.

Väldigt nichad produkt detta.

Skrivet av superegg:

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, så förstår inte ända målet med denna, men det är lite små kul ide att köra det på en M.2 sticka.

Skrivet av medbor:

Ja men att köpa ett moderkort med en extra m.2 plats och detta grafikkort och en molex-adapter lär ju knappast vara gratis?

Om du vill ha en GPU kan du väl lika gärna använda den som redan finns och inte stänga av den och köpa en annan...

Skulle nog påstå att den nisch bland vanliga konsumenter denna riktar sig till är snarare de som redan sitter på gammal hårdvara som den tänker göra om till exempelvis en NAS.

Ta en som t.ex. har en Ryzen 1600 eller annan Ryzen processor utan GPU, med ITX moderkort och behöver ett Raid-kort som kommer ockupera PCI-e platsen. Då kan denna produkten vara högst intressant, speciellt om ditt moderkort har 2 st m.2 platser där den ena används för system disk.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nej, för m.2 platsen den enda används till nvme disc. Hade det funnits säg 2 eller 3 m.2 slottar så hade det varit varit ok.
Jag ser inte usecaset för denna

Kan klart säga att m.2 platsen kan användas till så mycket mer än bara nvme diskar.
Kan bara ta och lyfta ur ett par saker ur min main-build som hade vart omöjligt att lösa utan en m.2 -> PCI-e 4x riser.

Fury X (EKWB Single-slot) + HTC VIVE Wireless Adapter (PCI-e 4x kort) i ett Louqe Ghost S1 Limestone.
Väldigt nischat men de finns andra användningsområden bara man vill och har behovet.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Use case finns det alltid. Även om man själv inte kommer på något, så är det ju uppenbarligen någon som tillverkat denna produkt.

För just m-itx servrar med begränsade portar så är ju detta intressant. Att kunna gå den här vägen för att få ut en bild friar ju upp PCI-e porten för att kunna köra tex en raid controller. Och vips så går det att göra något som tidigare inte gick att göra.