Är mobilt bredband över huvudtaget ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Är mobilt bredband över huvudtaget ett alternativ?

Jag skall flytta och det verkar som den lägenheten som jag har erbjudits ej har möjlighet till internet via router eller vanligt bredband / fiber.
Enda alternativet är alltså mobilt internet.

Jag som är uppvuxen med trådat internet och använder internet väldigt mycket till framför allt gaming är lite tveksam till mobilt internet.
Hur väl fungerar dagens mobila internet för gaming och liknande? Jag tänker att nerladdningshastigheten nog är godtagbar men hur funkar det med ping och sådant i spel? Skeptisk som jag är har jag svårt att tänka mig att mobilt internet kan matcha min nuvarande fiber. Men blir det ens spelbart eller kommer jag missa alla skott i fps spel hädanefter?

Tacksam för svar och då även tips vilka mobila internet som är bäst på marknaden!

Permalänk
Medlem

Jag levde med mobilt bredband i ett halvår medans vi väntade på villafiber. Ping runt 50 vilket ändå funkar helt ok för någon som började sin bana med 56k modem.

Det du kommer märka är att man inte kan göra något annat samtidigt som man försöker spela. Streama musik, nepp. Film? Absolut nej.

Vilket mobilt internet som är bäst beror på hur masterna sitter dit du flyttar. Försök mäta på plats helt enkelt innan du beställer, för mig var det Tre som gav bäst skjuts.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Jag använder en TPlink mr600 4g+ router med inbyggt modem.
Bara att trycka i ett simkort och köra på både Wifi och trådat.
Har ett tiotal enheter uppkopplade som Hue, Home, TV, Datorer, Mobil etc. Fungerar ganska bra har ca 75% signal och upp till 100mbit nerhastighet vid låg nätbelastning. Normal fart dagtid 20-40mbit ner 10-20 upp och 28-50ms ping.
Går att göra mer en en sak åt gången som att ladda ner något samtidigt som man kollar netflix.
Online spel fungerar tillfredställande för mina krav. Enda tråkiga är om man har maxtak på datapotten 200-400 megabyte går snart åt.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Kolla hur nära master är. min bror funkade det inte alls för, vanlig surf OK men vid spel droppade han ur hela tiden. han bytte till adsl 8/1 mbit och felen upphörde.
adsl genom telefon linan kan fungera om det finns, i bästa fall kan du nog få ut en 24/1.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag skall flytta och det verkar som den lägenheten som jag har erbjudits ej har möjlighet till internet via router eller vanligt bredband / fiber.
Enda alternativet är alltså mobilt internet.

Jag som är uppvuxen med trådat internet och använder internet väldigt mycket till framför allt gaming är lite tveksam till mobilt internet.
Hur väl fungerar dagens mobila internet för gaming och liknande? Jag tänker att nerladdningshastigheten nog är godtagbar men hur funkar det med ping och sådant i spel? Skeptisk som jag är har jag svårt att tänka mig att mobilt internet kan matcha min nuvarande fiber. Men blir det ens spelbart eller kommer jag missa alla skott i fps spel hädanefter?

Tacksam för svar och då även tips vilka mobila internet som är bäst på marknaden!

Låter konstigt att du inte har "bredband" i en lägenhet 2020. Har du kollat med Com hem, Telenor och Telia? Vad säger BRF/fastighetsägaren?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag kan ta vårt hus som ett exempel på att du ska vara försiktig med att förlita dig på 4g i längden. Då vi flyttade hit så hade vi full mottagning 4g och snabbt internet. 4g har använts då wifit legat nere och man inte ids stiga upp ur sängen. Nu 3 år senare så går det sjukt långsamt och mottagningen flaxar runt 2 pluppar.
Inget som är byggt i närheten heller som skulle orsaka radios kugga eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag skall flytta och det verkar som den lägenheten som jag har erbjudits ej har möjlighet till internet via router eller vanligt bredband / fiber.
Enda alternativet är alltså mobilt internet.

Jag som är uppvuxen med trådat internet och använder internet väldigt mycket till framför allt gaming är lite tveksam till mobilt internet.
Hur väl fungerar dagens mobila internet för gaming och liknande? Jag tänker att nerladdningshastigheten nog är godtagbar men hur funkar det med ping och sådant i spel? Skeptisk som jag är har jag svårt att tänka mig att mobilt internet kan matcha min nuvarande fiber. Men blir det ens spelbart eller kommer jag missa alla skott i fps spel hädanefter?

Tacksam för svar och då även tips vilka mobila internet som är bäst på marknaden!

Ska du köra spel med låg ping CS och andra fps så är det bara att glömma.
I teorin borde 5G duga för fps spel men är svårt att få tag i just nu.

För många andra spel funkar t.om. 3G bra i många fall. Typ strategi och moba

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Låter konstigt att du inte har "bredband" i en lägenhet 2020. Har du kollat med Com hem, Telenor och Telia? Vad säger BRF/fastighetsägaren?

Jag skall flytta för temporärt jobb och blev erbjuden en lägenhet på bottenvåningen av en villa. Ägaren tycks inte vilja dela internet och jag ville helt enkelt ta reda på om mobilt internet är ett alternativ eller ej. Men för mig som använder datorn mycket var detta ett stort minus för det potentiella boendet såklart. Men frågan väckte nyfikenhet så jag tänkte att jag frågar här på forumet hur det ligger till idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ska du köra spel med låg ping CS och andra fps så är det bara att glömma.
I teorin borde 5G duga för fps spel men är svårt att få tag i just nu.

För många andra spel funkar t.om. 3G bra i många fall. Typ strategi och moba

Konstigt uttalande när ett inlägg högre upp konstaterat att det faktiskt går att spela med en accepterbar ping. Jag hade mobilt bredband i ca ett år och min ping på csgo var lägre än många andras. Kan inte heller minnas att jag någonsin fick höra att jag laggade, vare sig i csgo eller iRacing som också är känsligt för hög ping.

Så jo, 4G kan fungera alldeles utmärkt för spelande. Suboptimalt om man spelar på elitnivå förstås men jag törs gissa att TS inte gör det.

Med det sagt så kan man förstås inte säga att det kommer fungera felfritt. Det beror på vart man har masten, vilken utrustning man har och hur många användare som finns i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag skall flytta för temporärt jobb och blev erbjuden en lägenhet på bottenvåningen av en villa. Ägaren tycks inte vilja dela internet och jag ville helt enkelt ta reda på om mobilt internet är ett alternativ eller ej. Men för mig som använder datorn mycket var detta ett stort minus för det potentiella boendet såklart. Men frågan väckte nyfikenhet så jag tänkte att jag frågar här på forumet hur det ligger till idag.

De fungerar, körde hotspot när ADSL bråkade, vi var två datorer på en Hotspot och kunde spela och streama saker... (Stream + Spel ballade ur men stream+stream eller spel+spel fungerade O.o)
Men då också med bra mottagning.
Prata med villa ägaren om du får koppla in en till router efter hans så får du "eget" nät?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

De fungerar, körde hotspot när ADSL bråkade, vi var två datorer på en Hotspot och kunde spela och streama saker... (Stream + Spel ballade ur men stream+stream eller spel+spel fungerade O.o)
Men då också med bra mottagning.
Prata med villa ägaren om du får koppla in en till router efter hans så får du "eget" nät?

Ja det var min idé också men var tydligen inget ett alternativ dessvärre.

Permalänk
Medlem

Använder 4G på sommaren och fungerar utmärkt men så har jag en Telia mast med lite belastning och fri sikt 500 meter bort.
Problemet med 4G är att man aldrig på förhand kan säga hur det fungerar.
Avstånd till mast, om det är fri sikt och hur hårt masten är belastad är avgörande.
Så man måste testa runt 8 tiden på kvällen för att åtminstone få ett hum om hur det fungerar.
Sedan kan det ju vara bra men masten kan ju med tiden bli mer och mer belastad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Använder 4G på sommaren och fungerar utmärkt men så har jag en Telia mast med lite belastning och fri sikt 500 meter bort.
Problemet med 4G är att man aldrig på förhand kan säga hur det fungerar.
Avstånd till mast, om det är fri sikt och hur hårt masten är belastad är avgörande.
Så man måste testa runt 8 tiden på kvällen för att åtminstone få ett hum om hur det fungerar.
Sedan kan det ju vara bra men masten kan ju med tiden bli mer och mer belastad.

Vet du hur man tar reda på vart närmaste mast är? Har kollat alla leverantörers täckningskartor och det ser bra ut, men de har inte sina master markerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbqw:

Vet du hur man tar reda på vart närmaste mast är? Har kollat alla leverantörers täckningskartor och det ser bra ut, men de har inte sina master markerade.

Förr fungerade denna https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC... för Tele2 och Telenor (de delar master).
Där kunde man se masterna och få ut id och koordinater. Men den fungerar ju inte längre.

https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta kan slå på "Visa nätelement" och då dyker masterna upp som gröna prickar, men nån mer info får man inte.
cellmapper.net har kartor med med master för alla operatörer.
Finns appar för Android typ Opensignal också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Förr fungerade denna https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC... för Tele2 och Telenor (de delar master).
Där kunde man se masterna och få ut id och koordinater. Men den fungerar ju inte längre.

https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta kan slå på "Visa nätelement" och då dyker masterna upp som gröna prickar, men nån mer info får man inte.
cellmapper.net har kartor med med master för alla operatörer.
Finns appar för Android typ Opensignal också.

Stort tack för hjälpen! Ligger mellan 3 stycken telenor/tele2 master som inuti en triangel, alla runt 1-1,5 km bort. Närmaste Telia mast är 2 km bort. 3's master syntes inte på kartan i min stad, konstigt för jag har hallon som mobilabonnemang nu och har oftast bäst täckning jämfört med mina kollegor på jobbet.

Permalänk
Medlem

Här har du en sida till att kolla upp master: https://www.cellmapper.net/