Permalänk
Medlem

PC sa poff och bootar inte längre

Hej

Jag slog på min dator idag och gick på toaletten i några minuter, och när jag kom tillbaka hade den startat som vanligt. När jag satte mig vid skrivbordet gick min dator "poff" och allt blev svart och stannade. När jag försökte starta om den igen tändes allt i chassit, alla RBG-lampor på alla komponenter, fläktar snurrar, allt verkar vara i sin ordning, men datorn bootade inte.

Jag kollade i chassit och märkte att AIO-pumpen inte slogs på, radiatorfläktarna och en chassifläkt snurrade inte mer än några sekunder.

Detta fick mig att fundera på om AIO:n aldrig startade, eftersom antingen moderkortets fläktheader dog eller att PSUn inte kunde mata ut tillräckligt med ström för att köra den headern av någon anledning.

Jag har bytt header för pump och radiatorn, och nu fungerar de. Men datorn bootar fortfarande inte,
Jag har bytt RAM-stickor, bara använt den ena eller den andra,
Jag har rensat CMOS,
Jag har provat att koppla ur och ansluta 24 pin-kontakten,
Jag har försökt koppla bort grafikkortet, koppla bort kringutrustning ...
...men inget.

Jag tänker att antingen moderkortet eller PSU är sönder och jag undrar också om processorn kan ha dött av överhettning.

Vad tänker ni? Jag har ett desperat behov av min dator. Vart ska jag börja? Hur vet jag om det är moderkort eller PSU som felar? Är min CPU okej?

Specifikationerna är, om det är intressant:
i7 9700K
ASUS STRIX GTX 1070
ASUS STRIX Z370-F
16 GB Cosair Vengeance RBG (8x2)

Tack,
Orolig person

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Hörde du ett faktiskt "poff"-ljud eller är det bara en poetisk beskrivning av att den stängdes av abrupt? Poff-ande ljud brukar nämligen typiskt vara tecken på en fysisk skada i form av exempelvis exploderad komponent.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hörde du ett faktiskt "poff"-ljud eller är det bara en poetisk beskrivning av att den stängdes av abrupt? Poff-ande ljud brukar nämligen typiskt vara tecken på en fysisk skada i form av exempelvis exploderad komponent.

Det var mer som ett klick, det låter alltid så när jag stänger av datorn.

EDIT: Luktade inte bränt eller liknande heller.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Avstängd

När du nu startar datorn, får du några pip från moderkortet?
Vad startar upp och vad startar inte?

Skulle kunna vara din CPU😟

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När du nu startar datorn, får du några pip från moderkortet?
Vad startar upp och vad startar inte?

Skulle kunna vara din CPU😟

Alla fläktar startar, pump startar, RAM lyser, moderkort lyser, grafikkort lyser, svårt att höra om SSDerna startar, men borde boota utan dem. Inga pip, låter exakt som vanligt förutom att mina skärmar är svarta, förutom att primärskärmen upptäcker att datorn startar och säger "No signal".

Men glöm inte att fläktarna/pumpen inte startade innan när de var kopplade till headern som heter "AIO_PUMP" och "CHA_FAN2".

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Hej

Specifikationerna är, om det är intressant:
i7 9700K
ASUS STRIX GTX 1070
ASUS STRIX Z370-F
16 GB Cosair Vengeance RBG (8x2)

Tack,
Orolig person

Du har utelämnat den viktigaste komponenten i det här sammanhanget, vilket är ditt nätagg och hur gammalt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du har utelämnat den viktigaste komponenten i det här sammanhanget, vilket är ditt nätagg och hur gammalt är det?

Hoppsan, där har du en poäng.

Ett EVGA SuperNOVA G3 650W från 24/11/2018 sitter där.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Titta på felsökningsdioderna på moderkortet. Vet du inte var de sitter eller vad de betyder, titta i manualen på sida 1-2 och/eller 1-11.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z370-...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Titta på felsökningsdioderna på moderkortet. Vet du inte var de sitter eller vad de betyder, titta i manualen på sida 1-2 och/eller 1-11.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z370-...

Lyser ingenting från någon av de dioderna.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Ikväll har jag använt ett annat nätaggregat och det avhjälpte inte problemet.

Jag har även testat byta olika kablar, skärmar, bytt RAM-minnena ytterligare, ingenting har avhjälpt problemet.

Så vad säger ni? Kan det vara CPUn som har gått? Eller kan det fortfarande vara moderkortet? Oavsett så behövs båda bytas för vet inte om jag får igenom de på garanti när jag inte kan säkerställa vilket som är felet. Dessutom är CPUn överklockad i några minuter, så kanske är kört där ändå.

Dags att köpa nytt moderkort, CPU och hoppas att det fungerar? Eller kan jag rädda detta på något sätt?

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Uppdatering:

Ikväll har jag använt ett annat nätaggregat och det avhjälpte inte problemet.

Jag har även testat byta olika kablar, skärmar, bytt RAM-minnena ytterligare, ingenting har avhjälpt problemet.

Så vad säger ni? Kan det vara CPUn som har gått? Eller kan det fortfarande vara moderkortet? Oavsett så behövs båda bytas för vet inte om jag får igenom de på garanti när jag inte kan säkerställa vilket som är felet. Dessutom är CPUn överklockad i några minuter, så kanske är kört där ändå.

Dags att köpa nytt moderkort, CPU och hoppas att det fungerar? Eller kan jag rädda detta på något sätt?

Tror det är större chans/risk att det är moderkortet än cpu'n eftersom den har skydd mot överhettning.
Plocka ut moderkortet och se om det finns märken efter efter brända komponenter, man brukar kunna se om något har bränt sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scurq:

Uppdatering:

Ikväll har jag använt ett annat nätaggregat och det avhjälpte inte problemet.

Jag har även testat byta olika kablar, skärmar, bytt RAM-minnena ytterligare, ingenting har avhjälpt problemet.

Så vad säger ni? Kan det vara CPUn som har gått? Eller kan det fortfarande vara moderkortet? Oavsett så behövs båda bytas för vet inte om jag får igenom de på garanti när jag inte kan säkerställa vilket som är felet. Dessutom är CPUn överklockad i några minuter, så kanske är kört där ändå.

Dags att köpa nytt moderkort, CPU och hoppas att det fungerar? Eller kan jag rädda detta på något sätt?

Att CPU:n är överklockad är väl inget som tar bort garantin? I så fall ska de ta bort den funktionen med upplåsta processorer direkt.
Delidad förstår jag men inte överklockad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat med ett helt nytt moderkort, stoppat in CPUn och monterat kylaren, kopplat på nätaggregatet och startat datorn. Det nya moderkortet har felmeddelande-LEDs som lyser rött för CPU och den loopar omstarter utan någon post, inga pip heller. Kan man med säkerhet konstatera att CPUn är död?

Jag har hört att 8:e och 9:e generationens Intel-CPUer kan dö plötsligt och ingen vet varför, men vet inte hur mycket sanning det finns bakom det.

Dags att köpa en halv dator istället kanske, precis vad man vill i dessa tider. (:

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Jag har nu testat med ett helt nytt moderkort, stoppat in CPUn och monterat kylaren, kopplat på nätaggregatet och startat datorn. Det nya moderkortet har felmeddelande-LEDs som lyser rött för CPU och den loopar omstarter utan någon post, inga pip heller. Kan man med säkerhet konstatera att CPUn är död?

Jag har hört att 8:e och 9:e generationens Intel-CPUer kan dö plötsligt och ingen vet varför, men vet inte hur mycket sanning det finns bakom det.

Dags att köpa en halv dator istället kanske, precis vad man vill i dessa tider. (:

Vill du inte låna något för att felsöka så kan du ju köpa en billig LGA 1152-2-processor, typ en Celeron G9300 som du använder för att testa/felsöka dina två moderkort. Går säkert att sälja för några hundralappar när du är klar.

Är det ett känt fel på processorn kanske det är värt att reklamera, 9700K är mindre än tre år gammal.

Permalänk

Beroende på PSU-modell som använts när allt slocknade så kan dessvärre mer saker dras med, omöjligt säga vad som stryker med men psu, cpu och moderkort åtminstonde är inte alls ovanligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Att CPU:n är överklockad är väl inget som tar bort garantin? I så fall ska de ta bort den funktionen med upplåsta processorer direkt.
Delidad förstår jag men inte överklockad.

Både CPU överklockning och använda XMP faktiskt.
Intel säljer dock en ”OC garanti” för 300 kr 🤦🏼 Varför den inte är bundlad med deras upplåsta cpuer är en väldigt bra fråga

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Beroende på PSU-modell som använts när allt slocknade så kan dessvärre mer saker dras med, omöjligt säga vad som stryker med men psu, cpu och moderkort åtminstonde är inte alls ovanligt.

Som jag nämnt tidigare är det ett EVGA SuperNOVA G3 650W, borde hålla måtten kan jag tycka på den fronten. Ska försöka fortsätta hitta en lösning, troligtvis blir det något annat än en 9700K i fortsättningen i alla fall.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Som jag nämnt tidigare är det ett EVGA SuperNOVA G3 650W, borde hålla måtten kan jag tycka på den fronten. Ska försöka fortsätta hitta en lösning, troligtvis blir det något annat än en 9700K i fortsättningen i alla fall.

Processorn har inte bara tre års reklamationsrätt utan också tre års garanti från tillverkaren! Felsök med en annan processor och reklamera om det är processorn. Har du två fungerande moderkort kan du sälja ena.

Permalänk
Skrivet av Scurq:

Som jag nämnt tidigare är det ett EVGA SuperNOVA G3 650W, borde hålla måtten kan jag tycka på den fronten. Ska försöka fortsätta hitta en lösning, troligtvis blir det något annat än en 9700K i fortsättningen i alla fall.

Missade det inlägget.
Okej! Hade ingen aning om att det förekom så som det beskrivs när man tittar runt lite på nätet. Jag kan bara tänka mig att är det nåt som tar koll på cpu'n så är det spänning.
Mest troligast så är ditt första moderkort fullt fungerande. Men förstår att man står handfallen när man inte känner sig vid att ha gjort nåt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Att CPU:n är överklockad är väl inget som tar bort garantin? I så fall ska de ta bort den funktionen med upplåsta processorer direkt.
Delidad förstår jag men inte överklockad.

Frågan är om dom kan se på cpu att den varit överklockad?
Tror inte dom kan det i vilket fall som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veizelman:

Frågan är om dom kan se på cpu att den varit överklockad?
Tror inte dom kan det i vilket fall som.

Finns inget som sparas i processorn gällande detta. Så länge de handlar om inställningar som kördes 24/7 skulle inte jag vara orolig.

Citat:

Q): Are using Overclocking and enabling Intel® XMP, which is a type of memory overclocking, and using it beyond the given specifications covered under warranty?

Altering the frequency and/or voltage outside of Intel specifications may void the processor warranty. Examples: Overclocking and enabling Intel® XMP, which is a type of memory overclocking, and using it beyond the given specifications may void the processor warranty. If an overclocked processor was enrolled in the Performance Tuning Protection Plan (PTPP), the protection plan will cover processor replacement only, not memory replacement.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga upp en liten uppföljning på situationen ifall det kan hjälpa någon i framtiden som kanske snubblar in på denna tråden:

Jag testade byta moderkort, och detta moderkortet boot loopade och varnings-LED för CPU lös. Jag gjorde sedan en reklamation via butiken jag köpte processorn från och fick tillbaka en ny efter ungefär en månad. Sen dess (runt början av februari) har datorn fungerat galant.

Så till er som har en dator med en 9700K installerad som plötsigt slutar fungera; det är mycket möjligt att CPUn är boven, även om det brukar vara ganska osannolikt.

Tack för hjälpen hörni!

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Skrivet av Scurq:

Tänkte bara lägga upp en liten uppföljning på situationen ifall det kan hjälpa någon i framtiden som kanske snubblar in på denna tråden:

Jag testade byta moderkort, och detta moderkortet boot loopade och varnings-LED för CPU lös. Jag gjorde sedan en reklamation via butiken jag köpte processorn från och fick tillbaka en ny efter ungefär en månad. Sen dess (runt början av februari) har datorn fungerat galant.

Så till er som har en dator med en 9700K installerad som plötsigt slutar fungera; det är mycket möjligt att CPUn är boven, även om det brukar vara ganska osannolikt.

Tack för hjälpen hörni!

Då fick du en av dom där processorerna.
Skönt att det löste sig

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare