Scalpers säljer vidare för 330 miljoner kronor

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vi är medvetna om att scalpers-ämnet kan framprovocera starka reaktioner, men håll gärna diskussionen på en sansad nivå. Att önska död och elände åt andra hör ej hemma här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har inte läst denna tråden, jag vill börja med att säga att jag hatar detta precis lika mycket som alla andra för att det är först nu det märkts så kraftigt på PC sidan. Ps4 såldes med dyrt efter release. Har inte bra koll på Ps3.

Med det sagt så har ju det här funnits lika länge som människan levt känns det som. När fan har man kunnat få en eftertraktad konsert till standardpris? Alltid minst 100% påslag från blocket för att de sålt slut på direkten. PC entusiaster ska vara skitglada att man fått vara i fred så här länge.

Det är bara att vänja sig. Inget finns att göra om det inte blir lag, utan lag är det lönlöst.
Tror ni det kommer någon lag om detta? Knappast.

Permalänk

Rolex Sub och Daytoma är det typ 6-8 ås väntetid på.
Man köper Sub my gör 90k och säljer den samma dag för 140k.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Allt jag kan utläsa från denna artikel är att Sony uppenbarligen dabbade sig rejält och borde ha satt riktpriset för PS5 på omkring det dubbla. Oh well, det som är bra är att de i alla fall kommer att lära sig av sina misstag och göra rätt i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Allt jag kan utläsa från denna artikel är att Sony uppenbarligen dabbade sig rejält och borde ha satt riktpriset för PS5 på omkring det dubbla. Oh well, det som är bra är att de i alla fall kommer att lära sig av sina misstag och göra rätt i framtiden

Inte syftet med en konsol.
Det ska kosta mindre än en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inte syftet med en konsol.
Det ska kosta mindre än en speldator.

Och det kan det absolut göra, några månader efter att de allra ivrigaste har handlat färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

En liten detalj är ju att det är olagligt att jobba svart, men det är inte olagligt att vara en scalper.

Nu tror jag i och för sig att det är en och annan scalper där ute som gör det svart, i sverige ska det deklareras och skattas för om vinsten överstiger 50.000kr på privata försäljningar under ett år och i t.ex. PS5 tråden dök det ju upp nån kommentar om att nån hade köpt 30st. PS5, säg då att de tjänade 4-5.000kr per PS5:a. Då ska de skatta för vinsten, tror vi att de kommer deklarera sina försäljningar nästa år...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget.

Handlar mest om lån och räntor men är i mina ögon applicerbart på scalpers med.

Borde anmäla varje person som försöker göra detta på Svenska säljsajter då. Dom kanske inte blir fällda för något men dom kommer iallafall bli lite skrämda när dom får hem brev från polisen

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Det borde finnas en lag eller något form av stop förr sånt här rövbeteende!!!

Jadu det är renaste form av kapitalismen hur ska du förbjuda det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Man häpnar över vad vissa skriver här. Är det den svenska avundsjukan som härjar här igen? Scalping är en konst. Lite som de som köper ser marknaden och köper billigt för att sälja dyrt.

Situation är inte fullt så enkel. Vad en scalper gör är att erbjuda en sämre vara, högre transaktionskostnader, inte producerar någonting utan bara tar del av vinsten som uppstår i alla normala transaktioner.

Låt oss säga att Sony säljer en PS5 för 6000 kronor i butik. Spelaren Kalle värderar konsolen till 10 000 kronor. Köper nu Kalle konsolen för 6000 kr har ett mervärde i samhället på 4000 kronor skapats och detta tillfaller Kalle. Nu kommer scalpern Isak och köper konsolen och säljer till Kalle för 9000 kronor. Kalle har fortfarande ett mervärde på 1000 kronor eftersom utan detta mervärde skulle affären inte blivit av. Och Sony har forfarande sina 6000 kronor från försäljningen. Däremot har Isak blivit 4000 kronor rikare trots att han normalt sett inte skulle haft något att göra med affären. Han har alltså "stulit" mervärde från Kalle.

Nu går det dock att argumentera för att det är bättre att Kalle får köpa konsolen för 9000 kronor än att den skulle sålts till Sara som kanske bara värderat den till 6500 kronor. Här kan vi argumentera för att Isak faktiskt ökat mervärdet i samhället.

Men många skulle nog ännu anse att Isak är en parasit.

Skrivet av Greywiind:

Jadu det är renaste form av kapitalismen hur ska du förbjuda det ?

Nu finns det länder med lagar mot detta. En svensk lag skulle exempelvis kunna förbjuda handel för ekonomisk vinning om denna handel i sig själv skapar brist på varan för andra deltagare på marknaden.

Namnval utbyt /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu finns det länder med lagar mot detta. En svensk lag skulle exempelvis kunna förbjuda handel för ekonomisk vinning om denna handel i sig själv skapar brist på varan för andra deltagare på marknaden.

En sådan lag får du gärna formulera hur den ska se ut. All handel för ekonomisk vinning skapar brist på vara för andra deltagare på marknaden. Så praktiskt taget alla återförsäljare någonsin. Jag förstår att det inte riktigt var så du menade, jag exemplifierar bara svårigheten i att lagstifta bort det.

Permalänk

Jag tycker scalpers är väldigt illa. Och jag tycker att folk som beställer på 4-5 olika sidor när de släpps nytt är också lika illa. De skapar ju nästan scalpers beteende eller driva upp priserna sen. Hoppas ni förstår trött på morgonen

Permalänk
Medlem

Tja, förvisso väldigt fult detta, men det är upp till var och en när det kommer till hur mycket man är beredd att betala för en vara. Själv är jag lite småsugen på PS5, men tänker inte betala en spänn mer en riktpris, tvärtom väntar på vettigt erbjudande, kanske på mellandagsrea eller i februari..men visst måste man tvunget ha den nu så är det surt...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Det är inte olagligt och tekniken för att utföra scalping är så tillgänglig och enkel att använda att det här blivit oundvikligt.

Microsoft och Sony bör se det här som ett problem, och det har de väl också sagt officiellt, så det ligger i deras intresse att uppmana återförsäljare till att hantera det här på ett bättre sätt.

Vägen framåt tror jag ligger i försäljningslösningar mha BankID och liknande, där butiker begränsar antal exemplar som får köpas av en och samma person. Det går förstås fortfarande att beställa mer än en produkt om man låter vänner eller familj köpa också, men storskalig scalping borde kunna kontrolleras på detta sätt.

Microsoft, Sony, Nvidia, AMD m.fl. kan då premiera butiker som har denna hantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Lite dramatiskt är det ju. Men scalper är ju vanliga människor som vill tjäna en hacka. Du vet väl att alla är lika inför Gud oavsett vad man har gjort. Du ska inte döma liksom.

Det där med kapitalisera tillgång och efterfrågan... Är det inte det vi förvärvsarbetare gör? Vi byter tid mot pengar. Ju färre sjuksyrror det finns. Desto högre lön.

Appropå gud.
Du skall inte ha begär till din nästas grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Företag ska tjäna pengar. De ska sälja vara/tjänst och sen ska sista raden visa svart och inte rött. Vem AMD Nvidia säljer till bryr de sig inte. Nvidia kanske inte skulle ha sålt så många kort till miners om de ville det bästa för gamers. Du lägger för mycket känslor för på scalpers. Scalpers är också människor, som behöver mat på bordet. Tänk så här. De pengar som folk betalar scalpers går tillbaka till ekonomin. Hade du haft 20 miljarder, så är det bra att pengarna inte sitter i bankkontot, utan att de kommer ut till vanlig folk som vill få en drägligare tillvaro. Tänk på det också.

Med inlägg som dessa kan man också hävda att kartellbildning ska vara lagligt. Lyckligtvis tenderar dock folk att tänka på fler aspekter än vad som bara är effektivt för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Bra där.. det är tur att när det gäller förvärvsarbete så är det reglerat. Finns ju minimilön i andra länder. Så vad är syftet med Nvidia/AMD att släppa grafikkort som inte går att köpa. Bristen är ju det som skapar problemet. Finns det massor med kort, balans i marknaden och scalpern får inget sålt. Det jag läser är att du tycker synd om tillverkarna och ont om scalpers, men sköter tillverkaren sig. Ja.. då får ju alla sitt kort till MSRP.

En liten detalj är ju att det är olagligt att jobba svart, men det är inte olagligt att vara en scalper.

Jag tycker inte synd om tillverkarna, men ser inte riktigt vad de rimligen kan göra annorlunda under rådande omständigheter som inte vore antingen konkurrensbrott eller att lägga sig platt för konkurrenten.

De jag "tycker synd om" är de som vill kunna köpa ett grafikkort som de faktiskt tänkt behålla och använda. Då tillgången är skral och efterfrågan är hög så är det klart att alla som vill ha inte kan få just nu. Men jag ser inte hur man kan tycka att det hjälper att bottar och folk som inte ens vill ha korten själva skall vara med i leken.

Även om bottar och scalpers inte fanns så skulle det såklart fortfarande vara brist på kort, men scalpers förvärrar ju situationen genom att lägga till ytterligare en mellanhand och trissa upp priset. Vanligtvis hatar ju folk mellanhänder, så varför vurmar man nu för scalpers och bottar? om man anser att fenomenet finns för att Nvidia och AMD satt ett för lågt pris, varför tycker man då inte att "de borde satt ett hlgre pris från början"? Jo förmodligen för att man inte vill betala mer för ett grafikkort som redan idag har sjuka priser jämfört med för 4-5 år sedan, även om man justerar för inflation, så varför är det då helt plötsligt OK att scalpers försöker ta ett ännu högre pris?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dessa har en naturlig begränsning i antal platser per show/evenemang, vad som sker nu hade lätt kunnat undvikas bara tillverkarna bara lagt lite tid på att bygga lager innan säljstart... så de skapar ett problem som egentligen aldrig borde ha existerat.

Vänta ett halvår med att släppa ett grafikkort för att bygga upp ett lager. VS
Släppa grafikkort direkt som säljer slut, vänta ett halvår innan det finns i lager.

Det blir ju samma tidsspann, förhindrar förvisso scalping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

En sådan lag får du gärna formulera hur den ska se ut. All handel för ekonomisk vinning skapar brist på vara för andra deltagare på marknaden. Så praktiskt taget alla återförsäljare någonsin. Jag förstår att det inte riktigt var så du menade, jag exemplifierar bara svårigheten i att lagstifta bort det.

Jo, tänkte själv att formuleringen kan vara svår att få till. Samtidigt tror jag vi alla håller med om att det är skillnad på att sälja något med vinst om man samtidigt erbjuder ett mervärde som inte skulle ha funnits utan försäljningen och att köpa upp något och sälja dyrt med det explicita syftet att utnyttja en bristsituation. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg, scalping och normal kapitalism går väldigt mycket in i varandra. Vad som skiljer dem åt skulle väl vara hur de fungerar där normal kapitalism är efterfrågestyrd medan scalping är utbudsstyrd. Finns ett utbud större än efterfrågan, vilket är normalfallet, finns ingen möjlighet till scalping.

Permalänk
Medlem

Det enda riktiga problemet här är att storskaliga scalpers inte spelar efter samma regler. Om du är en vanlig snubbe som lyckas knipa ett extra exemplar av ett nytt grafikkort och ser chansen att tjäna en extra hacka - go for it, utbud/efterfrågan, no probs. Om du däremot sitter med bottar som lägger beställningar på samtliga åf:ars hemsidor på mikrosekunder, som en vanlig genomsnittskonsument inte har en chans att tävla med... då har vi ett problem. Då är det plötsligt en fråga om artificiell "manipulation" där scalpern i fråga agerar mellanhand på helt orättvisa premisser.

Man kan dra parallellen till high frequency-traders på börsen, som tack vare sitt teknologiska övertag agerar "dold" mellanhand gentemot resten av marknaden. De untyttjar latensen i systemet för att "se" köp/sälj-priser snabbare än vanliga investerare, och kan på så sätt "frontrunna" marknaden för sin egen vinning. De tillför ingenting utan bidrar bara till att trissa upp priserna.

Jag tror att många här upplever scalping som omoraliskt, oavsett form, vilket jag delvis förstår. Men detta missar samtidigt målstolpen en aning. Det går inte att bara förbjuda fenomenet rakt av.

Scalping med bottar däremot, eller vilken form av teknologiskt försprång man nu har, är i min mening helt oförsvarbart.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greywiind:

Jadu det är renaste form av kapitalismen hur ska du förbjuda det ?

Ja du det behövs många hjärnor för at lösa det. Eller bara sälja i butik första tiden som microcenter gör i USA

Permalänk
Medlem

Det här borde väl vara något för EU att ta upp? Med tanke på att de går så hårt när det gäller konkurrens

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte detta är ett beteende/fenomen som funnits inom andra marknader tidigare men blivit allt mer aktiv inom elektronik marknaden senaste åren.
Varje gång det är dags för att biljetter till konserter ska säljas kommer det nyheter om scalping, företag som köper och säljer bostäder/bostadsrätter, och som nämnts ovan om produkter med väldigt höga priser (Rolex) där marknadsvärdet trots detta är högre än inköpsvärdet.

Som nämns av Ozzed är ju detta bara något som förvärrar en redan dålig situation för de som inte kan spela med i pris stegringen när ytterliggare en mellanhand behöver sin del av kakan för egen försörjning.
Har ingen direkt tanke kring lösning mer än att varje individ får ta sitt egna ansvar och aldrig köpa något av en scalper. Då jag tror att scalping är en industri som rör sig över flera marknader samtidigt.

PS: Finns politiker som tycker att scalping kan vara bra för att öka rörlighet av varor, och ge ökade arbetstillfällen, och ökade skatteinkomster. Så tänk efter vid nästa val vad politikerna faktiskt säger och gör när Valfläsket inte delas ut.

Permalänk

Lite kul är ju alltid priset en väldigt het potatis innan konsolerna lanseras - man vill inte vara dyrast.
Men lärdomen av det här är att man kan lugnt sälja för dyrare första månaderna, det finns folk som betalar. Relativt till prisökningen av mobiltelefoner så är ju konsolerna väldigt billiga.

Permalänk
Medlem

Finns återförsäljare som proshop som också scalpar, de har alltid högre pris på något de brist på. Sen har vi comic book samlarna, de köper 20 tidningar utan att läsa för att sälja vidare.
Det är löjligt att folk blir så kränkta av att de en konsol men folk som ockrade handsprit och fläktar från äldre kommer undan me någon rubrik.

Vissagör ju reklam för att scalping är något bra, för folk som inte spelar. Sen är det samma med en lägenhetsaffär, du får vid enstaka fall i ditt liv göra en bra affär på din lägenhet. Annars var det så att varenda kotte som sålde lägenhet till och med 2017 en ”tjuv” i vissas logik här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Finns återförsäljare som proshop som också scalpar, de har alltid högre pris på något de brist på. Sen har vi comic book samlarna, de köper 20 tidningar utan att läsa för att sälja vidare.
Det är löjligt att folk blir så kränkta av att de en konsol men folk som ockrade handsprit och fläktar från äldre kommer undan me någon rubrik.

Vissagör ju reklam för att scalping är något bra, för folk som inte spelar. Sen är det samma med en lägenhetsaffär, du får vid enstaka fall i ditt liv göra en bra affär på din lägenhet. Annars var det så att varenda kotte som sålde lägenhet till och med 2017 en ”tjuv” i vissas logik här.

En ÅF som höjer priserna vid brist är möjligen en opportunist, men den slåss ju med andra ÅFs om tilldelning, inte vanliga konsumenter.
Proshop lämnar även garantier, lyder under konsumentköplagen och betalar skatt.

Bostadsspekulation finns det regler som försöker stävja. Köper du tex för att bara flippa,så är det näringsverksamhet med högre skatt.

Inget av detta tycker jag man enkelt kan dra likhetstecken till svartförsäljningen av grafikkort/hemelektronik (i stor eller mindre skala) som ockrarna håller på med.

Att vissa gör reklam för att scalping är bra får du gärna utveckla.
Hur menar vem att det är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vissagör ju reklam för att scalping är något bra, för folk som inte spelar. Sen är det samma med en lägenhetsaffär, du får vid enstaka fall i ditt liv göra en bra affär på din lägenhet. Annars var det så att varenda kotte som sålde lägenhet till och med 2017 en ”tjuv” i vissas logik här.

Tänkte också på det här med boende. Vet flera som köpt lägenhet som inte använts på två år för att sedan säljas dyrare. Det blir ju en sorts scalping även det.

Dock så behöver ju folk bo och ett 3090 är det egentligen ingen som behöver.
Men ja. Allt är ju värt vad någon är beredd att betala i en given situation. Jag är sugen på ett 3080 när de går att köpa för runt 2000kr. Om 5 år kanske? Om inte scalpers köper upp allt som tillverkas fortsättningsvis.

När jag spelade wow så köpte ju vissa upp allt av vissa resurser på AH och kontrollerade marknaden.

Ser människan ett tillfälle att tjäna pengar där pengarna är värda mer än den moraliska törnen så kommer hon att ta tillfället i akt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Det rör sig helt klart vänsteraktivister som på detta vis hackar kapitalismen och överkonsumtionshetsen. Måste vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Coca:

Lösningen måste ligga hos våra återförsäljare. 1 per person med bank id krav vid köp så är detta problem så gott som löst.

*My god why didn't we think of that*
4 medlemmar i familjen, 1 person handlar med hjälp av dem andra.
4x PS5 > Tradera > $$$

Permalänk
Medlem

Undrar hur många ps5 som sitter fast i ett lager hos scalpers?
Sony har ju en ide om att sälja spel på sin nya plattform, vilket inte funkar som tänkt om den inte kopplas in hos en konsument.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter