Webhallen erbjöd 418 kr i tillgodokvitto för 4 år gammalt andrahands moderkort med 5 års garanti

Permalänk
Medlem

Webhallen erbjöd 418 kr i tillgodokvitto för 4 år gammalt andrahands moderkort med 5 års garanti

Goddagens,

Min bror köpte ett moderkort (visserligen i andrahand, men han har kvittot) med 5 års garanti.
Efter 4 år eller så från iköpsdatumet började det krångla (inom garantitiden). Ostabilt samt att ljudkortet på moderkortet lade av.

Efter att ha skickat in det erbjuder Webhallen 418:- i tillgodokvitto på deras hemsida, fastän moderkortet kostade 2600:-.
Jag sa åt honom att inte godta det och sa ett de är tvungna att antingen reparera moderkortet, ersätta det med ett likvärdigt eller häva köpet.

Då är frågan om samma regler gäller vid garantiärenden som sträcker sig längre än reklamationsrätten på 3 år eller om det är separata regler.

Jag kan tycka att det är absurt att få tillbaka 418:- för att sedan behöva köpa ett begagnat moderkort till en äldre sockel när tillverkaren utlovar 5 års garanti.

Vem har rätt i detta fall?

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem

Garanti har inget med reklamation att göra så vad säger garantivillkoren ? Garantin ska följas men oftast så är den inte nått som följer med om produkten säljs vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vem är det som har utfärdat garantin? Tillverkaren eller Webhallen? Är det tillverkarens garanti så är det väl snarare dit ni skall vända er.
Vad som gäller vid garantiärende beror på garantivillkoren. De är sällan identiska med de lagstadgade reklamationsvillkoren.

Permalänk
Medlem

Fem år låter som en tillverkares extra garanti och borde då hanteras gentemot tillverkaren, men varför har då webhallen erbjudit tillgodokvitto och vem/hur kom man fram till värdet 418kr?! Känns som det saknas en del information i första inlägget.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Garanti har inget med reklamation att göra så vad säger garantivillkoren ? Garantin ska följas men oftast så är den inte nått som följer med om produkten säljs vidare.

Angående garantin så kollades det med Webhallen och de sade att garantin även gäller i andrahand så länge man har kvittot.
Jag vet att reklamation och garanti är två skilda saker, men jag tänkte höra om "villkoren" överlappade. Då reklamationsrätten oftast är längre än garantin i vanliga fall.

Skrivet av Erik_T:

Vem är det som har utfärdat garantin? Tillverkaren eller Webhallen? Är det tillverkarens garanti så är det väl snarare dit ni skall vända er.
Vad som gäller vid garantiärende beror på garantivillkoren. De är sällan identiska med de lagstadgade reklamationsvillkoren.

Tillverkaren, Asus.

Då är det bästa egentligen att begära tillbaka brädan och skicka in den direkt till Asus.
Tack för input.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fem år låter som en tillverkares extra garanti och borde då hanteras gentemot tillverkaren, men varför har då webhallen erbjudit tillgodokvitto och vem/hur kom man fram till värdet 418kr?! Känns som det saknas en del information i första inlägget.

Det är tillverkarens garanti, men som samtidigt stod på Webhallens sida när produkten köptes.
Det är Webhallen som bara dragit till med en siffra på 418:-, men de har i tidigare mailkonversationer sagt att hela beloppet betalas tillbaka och att köpet hävs. De ändrade sig när det var dags att betala ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Angående garantin så kollades det med Webhallen och de sade att garantin även gäller i andrahand så länge man har kvittot.
Jag vet att reklamation och garanti är två skilda saker, men jag tänkte höra om "villkoren" överlappade. Då reklamationsrätten oftast är längre än garantin i vanliga fall.

Tillverkaren, Asus.

Då är det bästa egentligen att begära tillbaka brädan och skicka in den direkt till Asus.
Tack för input.

Villkoren kan vara överlappande, lagen anger bara lägstanivån och man kan alltså erbjuda bättre garantivillkor än lagens reklamationsrätt men inte sämre.
Konsumentköplag (1990:932)
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan du läsa om Asus garanti.
https://www.asus.com/us/support/article/678/

Jag ser inget annat i den texten än att defekt moderkort ska repareras eller ersättas med fungerande likvärdig eller bättre inom garantitiden.

Men som tidigare påtalas är det Asus som garanterar detta, inte Webhallen. Det är dock konstigt att Webhallen först tagit på sig garantin och sedan kommer med ett så ynkligt belopp som ersättning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Villkoren kan vara överlappande, lagen anger bara lägstanivån och man kan alltså erbjuda bättre garantivillkor än lagens reklamationsrätt men inte sämre.
Konsumentköplag (1990:932)
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Ja, men det tolkar jag som att de inte får snika på skyldigheterna när det ligger inom ramen för reklamation.
Nu när jag läste Webhallens villkor så står det att alla garantiärenden som är längre än vad de erbjuder är det tillverkaren som står för. Verkar ju ändå otroligt dåligt att de erbjuder 418:- istället för att tipsa om att skicka in moderkortet direkt till tillverkaren.

Skrivet av giplet:

Här kan du läsa om Asus garanti.
https://www.asus.com/us/support/article/678/

Jag ser inget annat i den texten än att defekt moderkort ska repareras eller ersättas med fungerande likvärdig eller bättre inom garantitiden.

Men som tidigare påtalas är det Asus som garanterar detta, inte Webhallen. Det är dock konstigt att Webhallen först tagit på sig garantin och sedan kommer med ett så ynkligt belopp som ersättning.

Ja, påtalade det precis ovanför nu. Tycker det är underligt.
Får helt enkelt gå via tillverkaren istället.

Återstår att se om man åker på en "undersökningsavgift" från Webhallen då ingen åtgärd togs efter man skickat in den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men det tolkar jag som att de inte får snika på skyldigheterna när det ligger inom ramen för reklamation.
Nu när jag läste Webhallens villkor så står det att alla garantiärenden som är längre än vad de erbjuder är det tillverkaren som står för. Verkar ju ändå otroligt dåligt att de erbjuder 418:- istället för att tipsa om att skicka in moderkortet direkt till tillverkaren.

Ja, påtalade det precis ovanför nu. Tycker det är underligt.
Får helt enkelt gå via tillverkaren istället.

Återstår att se om man åker på en "undersökningsavgift" från Webhallen då ingen åtgärd togs efter man skickat in den.

Reklamationstiden är 3 år så den har gått ut så även om du hade varit den ursprungliga köparen så är reklamation inte tillämpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu när jag läste Webhallens villkor så står det att alla garantiärenden som är längre än vad de erbjuder är det tillverkaren som står för.

Från https://lagen.nu/avg/arn/2005-3478 (min understrykning):

"Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel i varan anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som garantin omfattar (21 § konsumentköplagen, 1990:932). I förevarande fall synes det inte råda någon tvist om att fel i varan föreligger. Säljaren har emellertid mot köparens krav på köprättsliga påföljder invänt att säljaren inte är ansvarig för fullgörandet av de förpliktelser som garantin medför eftersom garantin inte lämnats av säljaren utan av tillverkaren.

Nämnden konstaterar att det i förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 111) särskilt anges att 21 § konsumentköplagen blir tillämplig även om det är någon annan än säljaren som lämnat garantin. I förarbetena nämns som ett exempel att det är tillverkaren som har ställt ut garantin. Det anges där vidare att köparen i ett sådant läge kan göra gällande påföljder av fel i varan mot säljaren när en försämring uppkommer under garantitiden. I förarbetena anges vidare att ”det typiska fallet är att köparen i samband med köpet mottar en särskild garantiutfästelse från tillverkaren”."

Nu är ju detta inte applicerbart i det aktuella fallet då det inte var webhallen som sålde kortet till den nuvarande ägaren, så direktkontakt med Asus lär vara den bästa chansen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Goddagens,

Min bror köpte ett moderkort (visserligen i andrahand, men han har kvittot) med 5 års garanti.
Efter 4 år eller så från iköpsdatumet började det krångla (inom garantitiden). Ostabilt samt att ljudkortet på moderkortet lade av.

Efter att ha skickat in det erbjuder Webhallen 418:- i tillgodokvitto på deras hemsida, fastän moderkortet kostade 2600:-.
Jag sa åt honom att inte godta det och sa ett de är tvungna att antingen reparera moderkortet, ersätta det med ett likvärdigt eller häva köpet.

Då är frågan om samma regler gäller vid garantiärenden som sträcker sig längre än reklamationsrätten på 3 år eller om det är separata regler.

Jag kan tycka att det är absurt att få tillbaka 418:- för att sedan behöva köpa ett begagnat moderkort till en äldre sockel när tillverkaren utlovar 5 års garanti.

Vem har rätt i detta fall?

Förstår inte riktigt problemet då din bror varken har rätt till reklamation eller garanti.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungsköparen likaså garantin från ASUS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Förstår inte riktigt problemet då din bror varken har rätt till reklamation eller garanti.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungsköparen likaså garantin från ASUS.

Att reklamationsrätten enligt lag inte gäller stämmer, men ASUS och Webhallen kan själva välja att den ska göra det. Reklamationsrätten följer avtal och betalning, dvs du som har köpt en vara har slutit ett avtal om dess funktion. Säljer du produkten vidare har den nya köparen inget avtal med Webhallen i detta fallet. Dock har man inget sådant avtal med ASUS alls, så deras garanti borde följa produkten. Jag ser inte heller att de friskriver sig ifrån det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Villkoren kan vara överlappande, lagen anger bara lägstanivån och man kan alltså erbjuda bättre garantivillkor än lagens reklamationsrätt men inte sämre.

Garantin kan visst vara sämre. Reklammationsrätten gäller alltid och kan däremot inte avtalas bort med en frivillig garanti, så sämre garantivillkor lämnas utan hänseende om reklammationsrätten gäller.
Nu gäller dock inte reklammationsrätten längre och eventuella garantier gäller, även om dess villkor är sämre.

Skrivet av BengaBang:

Förstår inte riktigt problemet då din bror varken har rätt till reklamation eller garanti.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungsköparen likaså garantin från ASUS.

Han har hört av sig till WH och dom har ju sagt att dom tar garanti/reklammationsärenden trots ägarbyte. Frågan är hur ASUS ställer sig till det.

Tillbaka till TS problem. Om WH står fast i att dom sköter tillverkarnas garantiärenden så måste dom följa garantiernas utfästelser och inte hitta på något själva, annars får dom hävda att detta är ett goodwill-ärende för dom. Det kanske står något om åldersavdrag i garantivillkoren från ASUS?

Något som ofta missuppfattas är att det SKA finnas garanti på en vara. Garantier är frivilliga och har inget med den lagstadgade reklammationsrätten att göra.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bläckman:

Garantin kan visst vara sämre. Reklammationsrätten gäller alltid och kan däremot inte avtalas bort med en frivillig garanti, så sämre garantivillkor lämnas utan hänseende om reklammationsrätten gäller.
Nu gäller dock inte reklammationsrätten längre och eventuella garantier gäller, även om dess villkor är sämre.

Han har hört av sig till WH och dom har ju sagt att dom tar garanti/reklammationsärenden trots ägarbyte. Frågan är hur ASUS ställer sig till det.

Tillbaka till TS problem. Om WH står fast i att dom sköter tillverkarnas garantiärenden så måste dom följa garantiernas utfästelser och inte hitta på något själva, annars får dom hävda att detta är ett goodwill-ärende för dom. Det kanske står något om åldersavdrag i garantivillkoren från ASUS?

Något som ofta missuppfattas är att det SKA finnas garanti på en vara. Garantier är frivilliga och har inget med den lagstadgade reklammationsrätten att göra.

Om garantin ger sämre villkor än reklamationsrätten så är dessa villkor utan verkan enligt lagen så oavsett vad garantivillkoren anger så kan det verkliga utfallet inte bli sämre för köparen än det reklamationsrätten säger så jag tycker du tolkar det fel för garantin kan aldrig innebära nått sämre än reklamationsrätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om garantin ger sämre villkor än reklamationsrätten så är dessa villkor utan verkan enligt lagen...

Du skriver ju exakt som jag uttryckte det. Så här skrev jag:
"så sämre garantivillkor lämnas utan hänseende om reklamationsrätten gäller"

Det som gäller i detta fallet är ju att reklamationsrätten har förfallit och då kan garantins sämre villkor gälla.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det hela slutade med att Webhallen gav hela beloppet till godo när min bror mailade tillbaka tidigare konversation. Så kudos till dem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

När det kommer till Asus och deras garanti så hänvisas man till återförsäljaren då Asus inte hanterar RMA på komponenter. Det Webhallen gör är att de RMA:ar moderkortet till leverantören och får eventuellt skickar moderkortet för undersökning, när felet väl konstateras så krediteras moderkortet till Webhallen som därmed får full återbetalning för moderkortet.

Att dom erbjuder det pinsamma summan är absurt då de går +- på hela ärendet och det är inte kundvård för 5 öre.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kelzzor:

När det kommer till Asus och deras garanti så hänvisas man till återförsäljaren då Asus inte hanterar RMA på komponenter. Det Webhallen gör är att de RMA:ar moderkortet till leverantören och får eventuellt skickar moderkortet för undersökning, när felet väl konstateras så krediteras moderkortet till Webhallen som därmed får full återbetalning för moderkortet.

Att dom erbjuder det pinsamma summan är absurt då de går +- på hela ärendet och det är inte kundvård för 5 öre.

Nästan rätt. Återförsäljare får kreditering med åldersavdrag från tillverkaren, inte full återbetalning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nästan rätt. Återförsäljare får kreditering med åldersavdrag från tillverkaren, inte full återbetalning.

Alright. Inget jag sett men kanske kan variera mellan ÅF och leverantör. Tycker ändå att det är märkligt att om en tillverkare lämnar 5 års garanti men sedan lägger ansvaret på ÅF för att sedan ta ut ett åldersavdrag på krediter ingen när produkten lagt av inom garanti tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det hela slutade med att Webhallen gav hela beloppet till godo när min bror mailade tillbaka tidigare konversation. Så kudos till dem.

Det var en jävligt bra goodwill från Webhallen, eftersom dom inte ens hade avtal med honom!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för TS, och att Webhallen tog sitt ansvar!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Skönt att det löste sig för TS, och att Webhallen tog sitt ansvar!

Njaaa, butiker har inget lagbundet ansvar gentemot andra hands köpare.

Dock har Komplett uttryckligen skrivit i sina villkor att de accepterar att hjälpa andrahandsköpare och att garantin överlåts. Komplett är enda datorbutiken i Sverige som gör detta vad jag vet. Inet låter dock folk utnyttja garantin i andra hand vid kontakt som goodwill. Och samma gäller webhallen fast inte i lika stor utsträckning. I samtliga fall måste nuvarande ägaren visa upp ursprungägarens kvitto. Och alla butikerna gör alltså detta på egen fri vilja eftersom de lagligt sett har noll ansvar gentemot någon annan än ursprungsägaren.

(Vad gäller tillverkarens egna garanti (garanti som ej lämnas av butiken) så står det oftast i villkoren att den enbart gäller ursprungsägaren. Men de brukar bara kolla kvitto, inte namn.)

Därför rättar jag din post: Skönt att det löste sig för TS och att Webbhallen valde att vara jäääävligt schyssta och ge full återbetalning på ett trasigt supergammalt moderkort trots att lagen frånskriver dem allt ansvar eftersom kortet ej köptes av TS i första hand, och trots att de själva inte ens återfår hela summan från tillverkaren eftersom kortet är så gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Njaaa, butiker har inget lagbundet ansvar gentemot andra hands köpare.

Dock har Komplett uttryckligen skrivit i sina villkor att de accepterar att hjälpa andrahandsköpare och att garantin överlåts. Komplett är enda datorbutiken i Sverige som gör detta vad jag vet. Inet låter dock folk utnyttja garantin i andra hand vid kontakt som goodwill. Och samma gäller webhallen fast inte i lika stor utsträckning. I samtliga fall måste nuvarande ägaren visa upp ursprungägarens kvitto. Och alla butikerna gör alltså detta på egen fri vilja eftersom de lagligt sett har noll ansvar gentemot någon annan än ursprungsägaren.

(Vad gäller tillverkarens egna garanti (garanti som ej lämnas av butiken) så står det oftast i villkoren att den enbart gäller ursprungsägaren. Men de brukar bara kolla kvitto, inte namn.)

Därför rättar jag din post: Skönt att det löste sig för TS och att Webbhallen valde att vara jäääävligt schyssta och ge full återbetalning på ett trasigt supergammalt moderkort trots att lagen frånskriver dem allt ansvar eftersom kortet ej köptes av TS i första hand, och trots att de själva inte ens återfår hela summan från tillverkaren eftersom kortet är så gammalt.

I vanliga fall hade jag hållit med dig, men till nästa gång är det värt att läsa igenom alla inlägg. Webhallen hade lovat att betala tillbaks hela beloppet i en tidigare mail konversation, då får dom också stå för det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Njaaa, butiker har inget lagbundet ansvar gentemot andra hands köpare.

Dock har Komplett uttryckligen skrivit i sina villkor att de accepterar att hjälpa andrahandsköpare och att garantin överlåts. Komplett är enda datorbutiken i Sverige som gör detta vad jag vet. Inet låter dock folk utnyttja garantin i andra hand vid kontakt som goodwill. Och samma gäller webhallen fast inte i lika stor utsträckning. I samtliga fall måste nuvarande ägaren visa upp ursprungägarens kvitto. Och alla butikerna gör alltså detta på egen fri vilja eftersom de lagligt sett har noll ansvar gentemot någon annan än ursprungsägaren.

(Vad gäller tillverkarens egna garanti (garanti som ej lämnas av butiken) så står det oftast i villkoren att den enbart gäller ursprungsägaren. Men de brukar bara kolla kvitto, inte namn.)

Detta är en av anledningarna till att jag avböjer att ha namn på kvittot i de fall som jag kan det.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Kudos att det löste sig!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mycket bra av webhallen.

Du kanske ska ändra rubriken på inlägget så det bättre speglar utfallet...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Kul att se Webhallen göra en ren goodwill på en sak de absolut inte hade behövt göra.