Era dummaste köp? Behöver inte vara datorrelaterade grejor enbart 🙂

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ett utav mina dummaste köp måste vara en drönare...

Köpte en Phantom 4 med alla bells ´n whistles såsom trippla batterier, snabbladdare, fäste för ipad på kontrollen och skärm-keps till denna (köpte även en ny ipad mini bara för detta ändamål), extra proppellrar, skydd, väska osv osv.

Betalade strax över 18k för allt vill jag minnas.

Sålde sakerna c:a 6månader sedan och fick tillbaka runt 6k för drönaren med alla tillbehör, och typ 1.5k för ipad'en.

Det var en en riktig dålig dag på börsen 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Hade du valt en iphone så hade du ändå haft dualsim i och med esim.

Well, då hade jag behövt använda den i mina ögon oanvändbara Iphone så... no dice.

Sen har ju Iphone bara esim på nyare telefoner och det hade inneburit ännu större löneavdrag. Idag hade jag kunnat få en Iphone 11 gratis, alternativt en S20 för 659 eller Xperia 1 II för 2451 (!?). Men då kunde jag betala extra för att få en Iphone 11 tror jag, default var en Iphone 8 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Vi skulle använda Micro:Bit på jobbet så jag köpte en egen för att labba med samt tillbehörspaketet. Ingen större kostnad, runt 8-900 tror jag, men den användes nog i max 2 dagar och packades sedan ner. Jobbet köpte in massor och de har inte heller använts... dåligt inköp i dubbel bemärkelse dvs!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

En android surfplatta. Trots halva priset så var detta mitt sämsta köp.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Mitt dummaste köp var en 12" subwoofer då jag bodde i lägenhet. Han se ca 30 minuter innan grannen kom ned och sa lite snällt att han skulle vilja att jag skruvade ned basen då hans 2 åring vaknade och grät när det mullrade till. Lämnade tillbaka den dagen efter.
Bor nu i villa och har en ordentlig bas igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Mitt dummaste köp var en 12" subwoofer då jag bodde i lägenhet. Han se ca 30 minuter innan grannen kom ned och sa lite snällt att han skulle vilja att jag skruvade ned basen då hans 2 åring vaknade och grät när det mullrade till. Lämnade tillbaka den dagen efter.
Bor nu i villa och har en ordentlig bas igen.


Just därför jag inte riktigt vågar investera i ett komplett 5.1 system!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

En takbox till bilen när vi flyttade hem från stan, vi skulle passa på att besanna våran dröm som alpinare med barnen.. Slutade med att vi efter ett halvår flyttade tillbaka till stan då byn var ett rent helvete. En flytt på 50 mil enkelväg, mycket blandade känslor och många dumma köp. Nu ligger boxen full med andra dumma köp på en oinredd ladugårdsvinda på vischan och jag har ingen lust att åka tillbaka!

Permalänk

Första speldatorn, var den billigaste de hade och den höll inte länge innan man fick byta ut allt i den. Lärt mig att köpa begagnat ur det dock så var en god läxa tillslut.

Permalänk
Medlem

Dom där sista shooten/groggen/ölen 5min innan stängning är ett återkommande problem av dumma köp.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Prylar i all ära men de har man ändå haft något av. Mitt dummaste köp är när jag 24 år gammal fick för mig att köpa aktier för 100kkr. En kort period senare så var värdet av dessa 38kkr. Tog ut pengarna som var kvar. En dyr och tråkig lärdom.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som mår lite bättre över sina egna köp nu när man läser vad andra har gått igenom?.....

Permalänk
Medlem

En audiofil-grenkontakt Isotek Evo3 Polaris för 3500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köpte en Volvo 940 LTT årsmodell 96 som jag skulle ha som pendlarbil och för lite vintersladd. Köpte den för 13k och hade den i 1 år innan besiktning sade stopp. Fick ut 4250kr vid försäljning (motorvärde). (mitt fel att jag inte kollade under bilen vid köp).
Köpte paintballutrustning för ca 15k, användes i 1 säsong i Svenska division 3 och ligger nu i källaren.

IT-mässigt? Ingen aning, mina vänner säger antingen "du köper för mycket" eller "hur fan hittade du den rean?". Svaret på båda är oftast Sweclockers och impuls.

Du lade ut 9000 på bilen med försäljningsvärdet draget. Under 1000 kr i månaden iallafall om man slår ut det hela, inte så farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Du lade ut 9000 på bilen med försäljningsvärdet draget. Under 1000 kr i månaden iallafall om man slår ut det hela, inte så farligt?

Plus försäkring, reservdelar som krävdes för att kunna använda bilbälte eller blinkers. totalt lade jag nog 20k på den bilen över ett år.
Jag hade kunnat ta bussen.

Idag kör jag ingen bil men MC. Bästa köpet jag gjort trots priset.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag importerade en hoverboard från Kina. Detta var typ ett år innan de började säljas i Sverige. Det var kul att åka runt med den speciellt när typ ingen hade sett en innan, kostade kanske 2500? Så inte så farligt. Problemet var väl att jag bodde på landet så jag hade inte så bra möjlighet att använda den. Kanske inte så dumt ändå, sen blev det ju en barnleksak när de väl började säljas i Sverige.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nya torkarblad till bilen (original, svindyra) när jag sedan läste att det ingick vid service som jag har planerad till nu i vår.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Köpte en DVD-brännare i början av 2000-talet. Brände kanske en skiva... Sämsta köpet ever.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

den här marknaden har funnits i 5-10år och är den stora anledningen till varför PS5 och GPUer säljs med vinst,

Skulle inte tro det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Gissa vem som byggde en ny dator för Cyberpunk 2077 med 5900x och 3080? Jag lyckades spela två timmar igår efter läggning och gillade det, men vi får väl se om vi ser en snarlik post om några månader...

Hahaha, underbart! Hoppas att detta faller bättre ut

Kul att du fick tag på ett 3080, jag kanske har råkat lägga 3 beställningar och hoppas att något dyker upp snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det var min tanke också, och Samsungs Knox borde göra det smidigare (vilket det säkert gör, bara inte tillräckligt). Vi går lite väl OT nu dock.

Vi gör nog tyvärr det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Pungade som gymnasist ut 3-4kkr för en gen 3 iPod. Väldigt mycket mer än vad jag egentligen ville ge för en mp3-spelare, men tänkte att jag nog skulle vara framtidssäkrad på musikspelarfronten i ~10 år eller så, då den hade mycket minne och verkade vara av bra kvalité. Den höll 1½ år.

Köpte ett billigt trumset i högstadiet, då jag lirade trummor på musiklektionerna, samt ibland på raster då jag och några andra ibland spelade. Började på gymnasiet och slutade då spela med andra, så kände att jag lika väl kunde sälja det, fick igen de mesta pengarna då jag köpte det begagnat. Bara något år senare startar jag och några klasskamrater ett band och jag får en sakta stigande vilja att köpa trumset igen. Efter 2 år pungar jag ut 9kkr för ett digitalt trumset + 2kkr för dubbelpedal. Givetvis slutar vi spela i bandet några månader senare, och trumsetet har knappt använts därefter...

Skrivet av Stan Carley:

Har ingen nämnt aktier i Telia?

Fingerprint? Köptes för ~60, 48 och 42, såldes med lite tur för ~30 under en kort rekyl efter att ha varit nere kring 20. Men fick i alla fall lärdom hur det känns att bränna sig på aktiemarknaden, så inte helt bortkastat. Och kunde också varit mycket värre

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Bilar, bilar, bilar är alltid dåliga köp, ändå står man där och vill ha ny bil förr eller senare utan någon egentligt riktigt bra anledning!

Men annars är nog sämsta Xbox One Elite, jag föll stenhårt för Elite kontrollern och ville ha en sån, var absolut trevlig, men Xbox är ju som Xbox är, en halvdålig PC med samma spel (jag hade redan PS4 och PC... ) så den såldes efter 2-3 månader.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Köpte 2(!) Fpv drönare när jag va i gymnasiet. Tog mig 1 år att märka att;
A. Man kan inte riktigt flyga i stan.
B. Jag är för lat för att åka ur stan för att flyga.
C. Jag har inte råd för lipis...

Permalänk
Medlem

Red dead redemption 2 ligger bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle inte tro det.

Motivering? Jag är rätt insatt och vet att de som säljer skor med vinst gjorde samma med PS5 och Xbox, och det är hundratusentals världen över som sysslar med detta så det är ingen liten skara. GPU:er kanske inte är riktigt lika många eftersom det var svårare att förutspå bristen och en helt annan marknad, men det finns definitivt tusentals från sneakersmarkanden som köpte GPU:er också. Bristen på PS5 och Xbox kunde de flesta förutse, många instagram sidor och grupper tipsade även om detta då det var ganska självklart att man skulle kunna sälja de med vinst

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Motivering? Jag är rätt insatt och vet att de som säljer skor med vinst gjorde samma med PS5 och Xbox, och det är hundratusentals världen över som sysslar med detta så det är ingen liten skara. GPU:er kanske inte är riktigt lika många eftersom det var svårare att förutspå bristen och en helt annan marknad, men det finns definitivt tusentals från sneakersmarkanden som köpte GPU:er också. Bristen på PS5 och Xbox kunde de flesta förutse, många instagram sidor och grupper tipsade även om detta då det var ganska självklart att man skulle kunna sälja de med vinst

Ja, men att säga att scalping uppfans pga sneakers är ju lite långsökt.
Det är funnits genom alla tider inom allt. Tillgång/Efterfrågan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men att säga att scalping uppfans pga sneakers är ju lite långsökt.
Det är funnits genom alla tider inom allt. Tillgång/Efterfrågan.

Det har jag inte påstått haha, självklart har det funnits genom alla tider, tillgång efterfrågan precis som du säger. Däremot är det väldigt många idag som sysslar med "scalping" av kläder och skor (reselling) då många populära märken kopplas till det, och därifrån kommer många av de som köper tex ps5 för att gå med vinst

Permalänk
Avstängd

Ett område som jag kom att tänka på är barngrejer. Innan barnet kom så läste vi på om hur mycket olika saker som man var "tvungen" att ha eller som man skulle använda hur mycket som helst som vi köpte på oss. Och det var sällan några billiga saker. Till exempel var det väldigt viktigt att ha en bra bärsele, typ Baby Björn, så vi köpte en sån för 1500-1800 eller så, användes max 20 minuter totalt. Och det finns hur många exempel som helst. Skötbord; det funkar med ett vanligt bord. Värmare för våtservetter kanske? Nappflasktorkställning? Specifika filtar med hål i för att minska kvävningsrisken. Barnlås på kökslådor och luckor. Vaddering överallt. Ett baby-nest (typ en minisäng som man har i de vuxnas säng för att skydda bebin). Gravidförsäkring. Allt totalt onödigt.

Och det blir inte bättre när barnet väl har kommit. Man måste förstås ha fem olika typer av skor för olika typer av väder för en bebis så de hinner bli för små innan de används. Olika typer av ytterkläder, i dubbla uppsättningar förstås för det är ju katastrof om det fodrade regnstället inte finns på förskolan redo om det skulle börja regna snöblandat och ungen måste klara sig med en tröja och vanligt regnställ. Jag tror vi har köpt sandaler till fyraåringen för sammanlagt ett par tusen i alla fall, och han har väl haft de på sig sammanlagt tio dagar kanske.

Tjejen försöker köpa begagnat vilket ju är jättefint. Men storlekar på skor och kläder stämmer ju aldrig, inte ens inom ett märke, så chansen är rätt stor att de inte passar alls. Eller så får man ett par skor som är helt utslitna på de sidor som inte syntes på bilden. Eller så hinner behovet försvinna, exempelvis för vinterkläder, innan de hinner komma fram. Och priserna är sällan så bra heller, nypris 600 för ett par skor, begagnat för 400 plus ~70 i frakt med alla osäkerheter är ingen bra affär liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Klassiker om man vill få till lite dålig stämning på släktsammankomster - "Hörni, vad köpte ni Teliaaktier för, och vad sålde ni för...?"

Vi köpte 200st, har kommit avkastning varje år (vad jag minns), aktierna har vi kvar, så ingen dålig affär än!
(däremot hade man förstås kunnat göra bättre affärer...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Köpte en drönare förra sommaren för att jag länge känt ett sug efter det.
Har kanske flugit max ca 3 timmar totalt sett, och efter årsskiftet så krånglas reglerna till med krav på drönarkort osv så den lär ligga och samla damm till jag orkar ta tag i en eventuell försäljning.