Nvidia utesluter recensenter som inte fokuserar på ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Inte så konstigt, hade tagit samma beslut om jag jobbat i bolaget. Recensioner från tubers och Sweclockers är marknadsföring hos marknadsföringspartners. Om de inte samarbetar med at promota på rätt sätt så är det klart man söker andra kanaler.

Det finns ingen gudagiven rätt till att ha förtur till gratisexemplar av grafikkort, det är ett samspel där Nvidia helt enkelt har starkare förhandlingskraft.

Det är HW unboxed som har tagit ett superkorkat affärsbeslut här.

Klart du hade gjort. Och sen hade konsumenter fått reda på det och med all rätt fått en misstro till ditt företag.

Det är många idioter som upprepar "there's no such thing as bad publicity". Givetvis är det inte det minsta sant. Bild i konsumenters ögon är en av de viktigaste ägodelarna i ett företags inventarier.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Fel Linus mate

Insåg det också, det finns för många Linus i världen helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Fast Linus är ju inte bättre, han går precis i deras fotspår genom att vara en premierad recensent. Hur scriptad var inte hans 8K video som kom ut en dag före alla andra? De hade en lista med alla inställningar, en 8K TV han fick, samt helt uppenbart uppstyrt vad han skulle prata om.

edit: Inser nu du menar Linus Torvalds, inte Linus Sebastian

Du missade "Sponsored By Nvidia" i början av videon? https://i.imgur.com/luWhoXp.png

OnTopic, de kommer säkert omvärdera rätt så omgående nu när det får spridning

Permalänk
Medlem

Jag gillar Hardware Unboxed. De gör bra videos och brukar också göra detaljerade genomgångar på tunga spel om hur inställningar påverkar framerate och bildkvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Om en journalist bara säger det som bolagen vill att de skall säga så förtjänar de inga följare. Anledningen att jag personligen följer tex Swec, hardware unboxed, gamers nexus mm är just pga att de vågar säga sin ärliga åsikt och inte är rädda för att göra tillverkarna arga. Skulle det ändras så tappar de nog många läsare/tittare, hoppas jag iaf.

HU precis som andra journalister lever på sin integritet och pålitlighet. Att böja sig efter nvidia skulle rasera detta.

Journalistik? Att få gratis förhandsexemplar tillskickat sig vid produktlanseringar?

De har fritt fram att utöva sin 'journalistik', det är bara att inhandla ett kort in handeln och köra recensioner på? Då kan de ju även sätta det i relation till verkliga priset - något som visat sig otroligt svårt för Sweclockers som numera mångt och mycket skippat att ge en bedömning t.e.x.

Jag påstår inte att Sweclockers inte utför journalistik by the way. Jag tycker skribenterna är mycket duktiga. Men just produklanseringar har jag en nykter syn på.

Permalänk
Medlem

@Nvidia
Jag gör vad som helst för pengar. Kan göra en fet recension av 3090 med tung betoning på ray-tracing.
Bara att kontakta mig via PM så får ni min adress att skicka kortet till......

Permalänk
Medlem

Med andra ord fick Nvidia plötsligt 4-5 kort på lager. Det är ju 4-5 mer än de nånsin haft kan det ju verka som.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ganska logiskt: Ray Tracing är så pass viktigt för moderna titlar så om en testare inte vill ha det påslaget skulle kunna jämföras med att en testare inte ville köra spel över 720p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calisthenics:

Inte så konstigt, hade tagit samma beslut om jag jobbat i bolaget. Recensioner från tubers och Sweclockers är marknadsföring hos marknadsföringspartners. Om de inte samarbetar med at promota på rätt sätt så är det klart man söker andra kanaler.

Det finns ingen gudagiven rätt till att ha förtur till gratisexemplar av grafikkort, det är ett samspel där Nvidia helt enkelt har starkare förhandlingskraft.

Det är HW unboxed som har tagit ett superkorkat affärsbeslut här.

Personligen hoppas jag att de ska styra testsviter också, och i förlängningen hoppas jag att ingen annan än Nvidia och AMD själva släpper prestandasiffror. Vem kan vi lita på egentligen om inte stora bolag? De vet vad de gör och marknaden kommer straffa dem om de missköter sig så de har vårt bästa för ögonen.

(PM för fullständig prislista, jag stöttar allt mot betalning!)

Permalänk
Medlem

Nvidia vet att om det inte har den obestridda första platsen så kommer AMD att ta marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Men det är väl egentligen alldeles självklart att man som seriös recensent har ett ansvar att testa ALLA funktioner och features?
T.ex. då Nvidia DLSS, AMD Smart Access Memory osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag tycker det är ganska logiskt: Ray Tracing är så pass viktigt för moderna titlar så om en testare inte vill ha det påslaget skulle kunna jämföras med att en testare inte ville köra spel över 720p

Jensen, är det du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Journalistik? Att få gratis förhandsexemplar tillskickat sig vid produktlanseringar?

De har fritt fram att utöva sin 'journalistik', det är bara att inhandla ett kort in handeln och köra recensioner på? Då kan de ju även sätta det i relation till verkliga priset - något som visat sig otroligt svårt för Sweclockers som numera mångt och mycket skippat att ge en bedömning t.e.x.

Jag påstår inte att Sweclockers inte utför journalistik by the way. Jag tycker skribenterna är mycket duktiga. Men just produklanseringar har jag en nykter syn på.

Du är medveten om hur lång tid en utförlig recension tar att göra? Utöver risken att inte få något kort alls så skulle deras recension komma så långt efter alla andra att tittar/läsarantalet skulle vara så lågt att man inte tjänar på det. Recensenter måste också ha en inkomst.

@JonasT vad säger du om att swecs möjligheter att köpa kort på egen hand och genomföra recensioner 2v efter alla andra? Låter det som något ni kan leva på?

edit: @UndaC kanske kan tillföra något på denna frågan med? Skulle swec klara av att inte få recensionsexemplar och vara tvungen att köpa dessa i butik efter lansering?

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte fokusera på rasterisering? Strålspårning används för det första i en väldigt liten del av dagens spel och för det andra används det bra i en ännu mindre del. Även om strålspårning är trevligt och framtiden så är det ett tillägg, en extrafunktion. Rasterisering är det som de allra flesta bryr sig om (eller iaf borde) eftersom det är universellt. Det är viktigt i precis alla spel.

Nvidia vet att vi vet men de låtsas som att de inte vet. De gör det här för att AMD för första gången på många år är konkurrenskraftiga i alla segment när det kommer till rasterisering. Nvidia vet att de har en fördel i strålspårning just nu, det kan mycket väl ändras i framtiden. Ta Cyberpunk som exempel. Nvidia har strålspårning medans AMD inte har det. Men vi vet att CDProject Red jobbar med AMD för att få in strålspårning för Radeon-kort. Så Nvidia vill pressa recensenter att lyfta fram deras största styrka medans de ännu har den.

Så är det fult att Nvidia gör detta? Absolut. Är det förståeligt? Ja. Kommer det är påverka någonting? Absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Journalistik? Att få gratis förhandsexemplar tillskickat sig vid produktlanseringar?

De har fritt fram att utöva sin 'journalistik', det är bara att inhandla ett kort in handeln och köra recensioner på? Då kan de ju även sätta det i relation till verkliga priset - något som visat sig otroligt svårt för Sweclockers som numera mångt och mycket skippat att ge en bedömning t.e.x.

Jag påstår inte att Sweclockers inte utför journalistik by the way. Jag tycker skribenterna är mycket duktiga. Men just produklanseringar har jag en nykter syn på.

Handlar inte om att få gratis exemplar över huvud taget. Sen att du och Nvidia i det här fallet tror det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag tycker det är ganska logiskt: Ray Tracing är så pass viktigt för moderna titlar så om en testare inte vill ha det påslaget skulle kunna jämföras med att en testare inte ville köra spel över 720p

Skrivet av gothdeus:

Men det är väl egentligen alldeles självklart att man som seriös recensent har ett ansvar att testa ALLA funktioner och features?
T.ex. då Nvidia DLSS, AMD Smart Access Memory osv.

HU testar ju med RT(och DLSS, SAM mm) bara att de i sina slutsatser inte tycker att RT är den viktigaste funktionen. Tycker mig hört liknande tankegångar ifrån swecs. Nvidia klagar alltså på att HU inte blåser upp RT som det viktigaste sedan skivat bröd och sågar AMD grafikkort för att de ligger efter på RT. Det är min tolkning iaf.

Permalänk
Medlem

AMD lyckades sjunka med sin usla lansering men nvidia var bara tvungna att vara sämre. Så oerhört korkat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

AMD lyckades sjunka med sin usla lansering men nvidia var bara tvungna att vara sämre. Så oerhört korkat.

du mena väl att dem måste var bäst på allt detta inkludera naturligen också dåliga lanseringar

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än 1000 ord
🖕

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Master of Overkill

Asså va? haha snälla...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du är medveten om hur lång tid en utförlig recension tar att göra? Utöver risken att inte få något kort alls så skulle deras recension komma så långt efter alla andra att tittar/läsarantalet skulle vara så lågt att man inte tjänar på det. Recensenter måste också ha en inkomst.

@JonasT vad säger du om att swecs möjligheter att köpa kort på egen hand och genomföra recensioner 2v efter alla andra? Låter det som något ni kan leva på?

edit: @UndaC kanske kan tillföra något på denna frågan med? Skulle swec klara av att inte få recensionsexemplar och vara tvungen att köpa dessa i butik efter lansering?

Om HW Unboxed inte kan stå på egna ben utan att samarbeta med tillverkare vid deras produktlanseringar, då kanske man ska tänka sig för att inte gå utanför ramen för samarbetet?

Det verkar ju inte så att Nvidia varit inne och petat på deras resultat eller metod eller någonting, bara att Nvidia inte anser att en fullständig bild ges av de egenskaper deras produkter erbjuder.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är fel att testa Raytracing prestanda.
Men att Nvidia ska gå in och försöka styra recensionerna på det viset är jag negativ till.
Det är ju inte som att traditionell rasterisering är något udda egde case som nästan ingen använder sig av.
Hade det varit så att HU specifikt letat efter specifika scenarion där Nvidia är svagare och tryckt hårt på detta även om det är väldigt ovanliga scenarion som väldigt få blir drabbade av så hade jag kanske förstått Nvidias agerande.

Det bästa borde väl vara att bara göra bra produkter och låta recensenter testa så objektivt som möjligt.
Deras produkter är tillräckligt bra att opartiska recensenter ändå rimligtvis borde vara överlag positiva även om de hittar något att klaga på.
Jag ser inte att Nvidia tjänar att hålla på på detta viset.

Permalänk
Medlem

Jag kan iofs förstå att Nvidia tröttnat på HU:s väldigt tydliga AMD-vinkling i rubriker, formuleringar, prioriteringar och slutsatser. Jag tycker att HU gör ett bra jobb med själva testerna. Det är inramningen, kommentarerna, som alltid har en kraftig övervikt åt AMD, ibland indirekt, ibland väldigt öppet. Steve har också en ganska trist attityd mot tittare både i videorna (Q&A) och i kommentarer på sociala medier.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi verkar tyvärr ha kommit till en situation nu när enbart två aktörer fullständigt dominerar ett marknadssegment. Till och med nVidias PR avdelning måste förstå att detta lägger på mer badboy stämpel till deras varumärke, dom bryr sig helt enkelt inte utan deras strategi är numera att styra "berättelsen" för den stora massan. Att till varje pris få det så att raytracing är det som räknas och att rasterisering enbart är för "bakåtkompatibilitet".

Hur ska man annars få marknadsandelar och aktiekurs att stiga när man har 80% av marknaden? Det är inte hur mycket pengar man drar in, det är hur mycket det ökar med varje år som är det viktigaste.

HU är en av de mest populära kanalerna, f ö en av mina favoriter, men det hjälper inte hur arga vi blir för vi vill ändå spela Cyberpunk 2077 med raytracing och de som inte tycker att raytracing är viktigt måste omvändas för att nVidias aktie ska stiga.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Vilka jävla FUCKTARD's. Jag gillar oftast Nvidias produkter, men tycker ledningen där, i detta troligtvis Jensen som är en riktigt idiot. Gäller i mångt och mycket AMD med. Dom kan aldrig hålla sig till sanningen med någon release och dom är så enfaldiga att dom inte själva förstår att de skadar deras rykte.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Om HW Unboxed inte kan stå på egna ben utan att samarbeta med tillverkare vid deras produktlanseringar, då kanske man ska tänka sig för att inte gå utanför ramen för samarbetet?

Det verkar ju inte så att Nvidia varit inne och petat på deras resultat eller metod eller någonting, bara att Nvidia inte anser att en fullständig bild ges av de egenskaper deras produkter erbjuder.

Inga recensenter "står på egna ben"; alla får recensionsexemplar. Får du inte dessa så kan du inte göra recensionen i tid. Svårare än så är det inte.

Förutom då att de försöker peta i kommande recensioner. "Gör som vi säger åt er eller få inga flera kort".

Uppenbarligen ser du inte det mycket stora problemet med nvidias beteende, men det är ok för min del för de flesta andra gör det och nvidia kommer få mycket dålig PR pga detta.

Permalänk
Datavetare

Undrar om detta egentligen handlar om mängden ray-tracing som testas eller om det mer handlar om att Hardware Unboxed lite väl ofta får avvikande resultat, resultat som tenderar vara negativa för Nvidia och Intel.

Jämför man t.ex. Hardware Unboxed, SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp (är relativt stora webbsiter som alla har ett "prestandaindex") har de tre senare väldigt snarlik relativ prestanda mellan 6800, 6800XT, 6900XT, 3070, 3080 och 3090. HU avviker i att de får 6900XT att i genomsnitt prestera bättre än 3090 samt 6800XT att prestera bättre än 3080 (kollade bara 1440). Det är slående hur lika resultaten SweC, ComputerBase och TechPowerUp är.

Samma sak vid test av Ryzen 5000. Alla kom till slutsatsen att Ryzen 5000 är den snabbaste x86 CPUn, men här var det också så att SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp fick väldigt lika resultat medan Hardware Unboxed avvek märkbart med en större fördel för AMD.

Så misstänker att detta mer handlar om att Nvidia anser att HU inte ger en rättvis bild, men att man saknar konkreta bevis för detta. Är ju då enkelt att bara dra till med något som "ni fokuserar för lite på ray-tracing för vår smak så blir inga kort från oss".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Calisthenics:

Inte så konstigt, hade tagit samma beslut om jag jobbat i bolaget. Recensioner från tubers och Sweclockers är marknadsföring hos marknadsföringspartners. Om de inte samarbetar med at promota på rätt sätt så är det klart man söker andra kanaler.

Det finns ingen gudagiven rätt till att ha förtur till gratisexemplar av grafikkort, det är ett samspel där Nvidia helt enkelt har starkare förhandlingskraft.

Det är HW unboxed som har tagit ett superkorkat affärsbeslut här.

Det är ju en väldigt konstigt formulerad tweet också: "Banned us from receiving"... betyder ju bara "Dom vill inte ge oss gratis hårdvara längre".
Jag tror det finns mer bakgrundstory till den där tweeten än att dom bara helt plötsligt fick ett argt mail från Nvidias representant.

Vill dom inte testa raytracing, något som Nvidia pushar stenhårt, så får dom väl stå över att få gratis kort. Dom får väl då köpa dem i butik som resten av oss.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

The good old gamer spekulerade för nån vecka sedan att i framtiden kommer det bara att vara incfluencers och posers som kommer att "recensera" produkter. Ingen kompetens utan bara "Det här är bra skit, köp!"
Allt medans seriösa testare som vet vad dom håller på med och har förmågan att dra slutsatser som inte alltid är fördelaktiga för bolaget i fråga kommer tryckas undan.
Är väl kanske början på det vi ser här.

Permalänk
Snusfri

Som vanligt så görs det en hönsfabrik av en fjäderatom.
Nvidia tycker att HU borde visa upp Raytracing mer, men då HU tyvärr lutar väldigt mycket mot AMD så sätter de sig på tvären som trotsiga småbarn.

Helt naturligt att Nvidia då slopar att skicka ut sina FE kort till dom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro