Kraschad dator - Vänta på 5600x?

Permalänk
Medlem

Kraschad dator - Vänta på 5600x?

Idag kraschade min gamla trotjänare efter många år, med sämst timing. Pank lagom till jul och med 5000 serien långt bort på horisonten.

Just nu verkar AMD krossa Intel i mellanklassen, är det helt idiotiskt att köpa Intel i det här läget för att inte behöva genomlida slutet på covid-2020 med dagar av att surfa på mobilen?

Körde en gammal klockad i5-2500k med ett r9 290 så det är ändå på tiden att man skramlar till nytt. Spelprestanda är det primära, processor minnen och moderkort är ser som behövs, tänkte para med 3060 eller dylikt när det blir tillgängligt.

Är 10600K ett rimligt val? Tänker mig en budget på runt 6-7.

Var galet länge sen jag sist behövde bygga ett system till mig själv, råd tack! Begagnat kan vara möjligt om det ger en klar prestandaökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Idag kraschade min gamla trotjänare efter många år, med sämst timing. Pank lagom till jul och med 5000 serien långt bort på horisonten.

Just nu verkar AMD krossa Intel i mellanklassen, är det helt idiotiskt att köpa Intel i det här läget för att inte behöva genomlida slutet på covid-2020 med dagar av att surfa på mobilen?

Körde en gammal klockad i5-2500k med ett r9 290 så det är ändå på tiden att man skramlar till nytt. Spelprestanda är det primära, processor minnen och moderkort är ser som behövs, tänkte para med 3060 eller dylikt när det blir tillgängligt.

Är 10600K ett rimligt val? Tänker mig en budget på runt 6-7.

Var galet länge sen jag sist behövde bygga ett system till mig själv, råd tack! Begagnat kan vara möjligt om det ger en klar prestandaökning.

Tråkigt att höra att datorn kraschade.

När det gäller Intel och AMD så spelar det ingen större roll om du inte ska köpa det absolut värsta, grafikkorten i den klassen du pratar om blir en begränsning innan processorn, så ex. en 10600K kommer bli alldeles utmärkt. Generellt hade jag tittat på Ryzen 3000 serien (förra släppet) eller Intels motsvarigheter, där får du mest prestanda per krona. Ryzen 5000 serien är dyra för prestandan de ger.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Idag kraschade min gamla trotjänare efter många år, med sämst timing. Pank lagom till jul och med 5000 serien långt bort på horisonten.

Just nu verkar AMD krossa Intel i mellanklassen, är det helt idiotiskt att köpa Intel i det här läget för att inte behöva genomlida slutet på covid-2020 med dagar av att surfa på mobilen?

Körde en gammal klockad i5-2500k med ett r9 290 så det är ändå på tiden att man skramlar till nytt. Spelprestanda är det primära, processor minnen och moderkort är ser som behövs, tänkte para med 3060 eller dylikt när det blir tillgängligt.

Är 10600K ett rimligt val? Tänker mig en budget på runt 6-7.

Var galet länge sen jag sist behövde bygga ett system till mig själv, råd tack! Begagnat kan vara möjligt om det ger en klar prestandaökning.

Varför inte ta reda på vilken del i din dator det är som gått sönder och tillfälligt köpa en likadan del och köra med det till efter jul istället för att panikbyta nu när du tycker du har dåligt med pengar? Om du nu har klarat dig på din "skit" fram till nu så kanske några hundra för begagnat skulle göra att du får till något bättre efter nyår, både vad gäller priser och mer genomtänkt vad du egentligen behöver?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört enligt "Todd"s förslag, men samtidigt förstår jag om du nu blir så irriterad på kraschen att man vill skicka hem allt nytt.
Isåfall om du ändå har tajt budget, som kanske är för tajt för ett 5600x, hade jag kört på Intel 10400F. Med dess senaste prissänkningar kan inte ens AMDs 3600 processorer anses ett bra köp, framförallt inte för spel. Finns ett gigabyte Z490M moderkort som kostar knappt 1500 och klarar upp till 3200 mhz minnen. Då klämmer du ut det sista ur den processorn men behåller mycket pengar i fickan! För dryga 3500 kan du alltså ha 16gb minne, prolle och moderkort som klarar alla dagens spel Här ingår även en kylare till CPUn som duger gott till den
Se nedan test för förklaring i spel. Vi snackar 9700k prestanda i 1080p och endast 2,5% sämre än 10600k.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-10400f/15.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag hade kört enligt "Todd"s förslag, men samtidigt förstår jag om du nu blir så irriterad på kraschen att man vill skicka hem allt nytt.
Isåfall om du ändå har tajt budget, som kanske är för tajt för ett 5600x, hade jag kört på Intel 10400F. Med dess senaste prissänkningar kan inte ens AMDs 3600 processorer anses ett bra köp, framförallt inte för spel. Finns ett gigabyte Z490M moderkort som kostar knappt 1500 och klarar upp till 3200 mhz minnen. Då klämmer du ut det sista ur den processorn men behåller mycket pengar i fickan! För dryga 3500 kan du alltså ha 16gb minne, prolle och moderkort som klarar alla dagens spel Här ingår även en kylare till CPUn som duger gott till den
Se nedan test för förklaring i spel. Vi snackar 9700k prestanda i 1080p och endast 2,5% sämre än 10600k.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-10400f/15.ht...

Shit alltså, den ligger på ett riktigt bra pris. typ 500.- billigare än 3600. Nästan så man är sugen bara för att prova en intel igen

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tråkigt att höra att datorn kraschade.

När det gäller Intel och AMD så spelar det ingen större roll om du inte ska köpa det absolut värsta, grafikkorten i den klassen du pratar om blir en begränsning innan processorn, så ex. en 10600K kommer bli alldeles utmärkt. Generellt hade jag tittat på Ryzen 3000 serien (förra släppet) eller Intels motsvarigheter, där får du mest prestanda per krona. Ryzen 5000 serien är dyra för prestandan de ger.

Mvh

Ja, rackarns dålig timing! Några närmre tips på vilka Intel CPUer som ger mycket prestanda per krona?

Skrivet av ToddTheOdd:

Varför inte ta reda på vilken del i din dator det är som gått sönder och tillfälligt köpa en likadan del och köra med det till efter jul istället för att panikbyta nu när du tycker du har dåligt med pengar? Om du nu har klarat dig på din "skit" fram till nu så kanske några hundra för begagnat skulle göra att du får till något bättre efter nyår, både vad gäller priser och mer genomtänkt vad du egentligen behöver?

Jag håller på och felsöker så gott det går men har dålig tillgång till delar och just nu bootar inte så svårt att veta vad som felar. Känner inte att det är lönt att lägga mer än max någon hundring på en sån temporär fix. Hade det gått att få tag i 5xxx så hade valet varit solklart, så jag undrar mest om det är direkt galenskap att inte vänta in leveranser.

Skrivet av Qziny:

Jag hade kört enligt "Todd"s förslag, men samtidigt förstår jag om du nu blir så irriterad på kraschen att man vill skicka hem allt nytt.
Isåfall om du ändå har tajt budget, som kanske är för tajt för ett 5600x, hade jag kört på Intel 10400F. Med dess senaste prissänkningar kan inte ens AMDs 3600 processorer anses ett bra köp, framförallt inte för spel. Finns ett gigabyte Z490M moderkort som kostar knappt 1500 och klarar upp till 3200 mhz minnen. Då klämmer du ut det sista ur den processorn men behåller mycket pengar i fickan! För dryga 3500 kan du alltså ha 16gb minne, prolle och moderkort som klarar alla dagens spel Här ingår även en kylare till CPUn som duger gott till den
Se nedan test för förklaring i spel. Vi snackar 9700k prestanda i 1080p och endast 2,5% sämre än 10600k.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-10400f/15.ht...

Ska ge det en kik! Du tycker helt enkelt inte det är värt 10600k, även om man vill att det ska hålla ett tag? Kör gärna i 1440 sol är native för min skärm, när det blir dags för nytt grafikkort i vår.
Överskattar jag vikten av processorn runt 3060/70 snåret?

Permalänk
Medlem

Ett uppgraderingspaket verkar kunna gå att frambringa. Ett par-tre dagars leveranstid för 5600x:
https://www.komplett.se/category/10297/datorutrustning/datork...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir svårt att hitta utbytesdelar till din nuvarande konfiguration. Oftast är moderkortet det första som går sönder (om man ignorerar grafikkorten) vilket gör att det blir någorlunda hög efterfrågan på gamla moderkort. Har sett Z77-moderkort gå för runt 1000 kr eller mer för finare modeller på Tradera och Ebay. Jag skulle hellre köpa nytt än att spendera galna summor för att reparera någonting som är 9 år gammalt.

Skrivet av TzunSu:

Jag håller på och felsöker så gott det går men har dålig tillgång till delar och just nu bootar inte så svårt att veta vad som felar. Känner inte att det är lönt att lägga mer än max någon hundring på en sån temporär fix. Hade det gått att få tag i 5xxx så hade valet varit solklart, så jag undrar mest om det är direkt galenskap att inte vänta in leveranser.

Alltså ingen bild om du kopplar in skärmen direkt i moderkortet heller? Har du testat att endast köra ett minne och flytta runt det mellan de olika minnesplatserna? Om inte något av det hjälper är moderkortet nästan garanterat dött. Det är extremt sällsynt att processorer går sönder under normal användning.

10600K känns som ett rimligt alternativ i dagsläget. Finns i lager och kostar nästan 1000 kr mindre än 5600X. 3300X och 3600 verkar inte säljas längre så de är inte direkt relevanta.

Vid 3070-prestanda börjar du nog vinna på en 10600K istället för 10400F, åtminstone i 1080p. 3070 är ju lik 2080 ti och de recensioner jag såg uppmätte en någorlunda stor prestandaförbättring av att gå från Ryzen 3600 eller 10400F till 10600K. Skillnaden blir nog betydligt mindre i 1440p dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag hade kört enligt "Todd"s förslag, men samtidigt förstår jag om du nu blir så irriterad på kraschen att man vill skicka hem allt nytt.
Isåfall om du ändå har tajt budget, som kanske är för tajt för ett 5600x, hade jag kört på Intel 10400F. Med dess senaste prissänkningar kan inte ens AMDs 3600 processorer anses ett bra köp, framförallt inte för spel. Finns ett gigabyte Z490M moderkort som kostar knappt 1500 och klarar upp till 3200 mhz minnen. Då klämmer du ut det sista ur den processorn men behåller mycket pengar i fickan! För dryga 3500 kan du alltså ha 16gb minne, prolle och moderkort som klarar alla dagens spel Här ingår även en kylare till CPUn som duger gott till den
Se nedan test för förklaring i spel. Vi snackar 9700k prestanda i 1080p och endast 2,5% sämre än 10600k.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-10400f/15.ht...

Du tänker inte att "ekosystemet" ändrats sen den recensionen kom ut? Prisförändringar och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ett uppgraderingspaket verkar kunna gå att frambringa. Ett par-tre dagars leveranstid för 5600x:
https://www.komplett.se/category/10297/datorutrustning/datork...

Kan vara så att du just blev min tidiga jultomte. Paketet i övrigt, minnen och moderkort verkar som en vettig kombo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag tror att det blir svårt att hitta utbytesdelar till din nuvarande konfiguration. Oftast är moderkortet det första som går sönder (om man ignorerar grafikkorten) vilket gör att det blir någorlunda hög efterfrågan på gamla moderkort. Har sett Z77-moderkort gå för runt 1000 kr eller mer för finare modeller på Tradera och Ebay. Jag skulle hellre köpa nytt än att spendera galna summor för att reparera någonting som är 9 år gammalt.

Alltså ingen bild om du kopplar in skärmen direkt i moderkortet heller? Har du testat att endast köra ett minne och flytta runt det mellan de olika minnesplatserna? Om inte något av det hjälper är moderkortet nästan garanterat dött. Det är extremt sällsynt att processorer går sönder under normal användning.

10600K känns som ett rimligt alternativ i dagsläget. Finns i lager och kostar nästan 1000 kr mindre än 5600X. 3300X och 3600 verkar inte säljas längre så de är inte direkt relevanta.

Vid 3070-prestanda börjar du nog vinna på en 10600K istället för 10400F, åtminstone i 1080p. 3070 är ju lik 2080 ti och de recensioner jag såg uppmätte en någorlunda stor prestandaförbättring av att gå från Ryzen 3600 eller 10400F till 10600K. Skillnaden blir nog betydligt mindre i 1440p dock.

Yes, började som en bootloop med blue screen (whea uncorrectable error, machine check exception) som blev kortare och kortare ink krash i bios för att nu bara starta om sig efter några sekunder. Tömt fläktar och bort med allt, ett minne i taget i olika sockets. Ska testa alternativ psu i eftermiddag men ser mörkt ut och som du säger ändå dags för nytt.

En annan kille postade en länk till uppgraderingspaket med 5600x, lutar åt det just nu!

Permalänk
Medlem

Om du även behöver nytt nätagg så finns ett beggat på inet:
https://www.inet.se/produkt/x145641/corsair-rm750x-750w-v2

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Om du även behöver nytt nätagg så finns ett beggat på inet:
https://www.inet.se/produkt/x145641/corsair-rm750x-750w-v2

Jag tror mitt förra lever, gammalt 850w corsair. Testade med ett gammalt 550w jag hade liggande och samma symptom med båda psuer så misstänker att det är moderkortet som gått.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är väl fungerande produkter i paketet, men egentligen handlar det om huruvida du är beredd att försöka skaffa en 5600x på egen hand (plus ram & mobo), det är ett heltidsjobb och en hel del tur involverat som det ser ut just nu.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa en Ryzen 3600, 3600X, 3700X eller Intel 10600K / 10700K istället.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tycker du ska köpa en Ryzen 3600, 3600X, 3700X eller Intel 10600K / 10700K istället.

Mvh

Menar du att det är overkill att framtidssäkra? Tänker att med 5600x så klarar jag mig till framtida 3060/70 och antagligen en till uppgradering till. Tjänar jag mera på 10600k och klocka?

Har läst en bunt recensioner som alla verkar lyfta 5600x till skyarna, med problemet att det är omöjligt att få tag på. Jag behöver ju ändå ddr4 minnen och nytt mobo, verkar inte det paketet rimligt om kanske några hundra dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Det är väl fungerande produkter i paketet, men egentligen handlar det om huruvida du är beredd att försöka skaffa en 5600x på egen hand (plus ram & mobo), det är ett heltidsjobb och en hel del tur involverat som det ser ut just nu.

Ja verkar som att man får hoppas på typ januari isf och är redan trött på att surfa på mobilen... Visst, paketet är ju inte optimerat direkt men om det "kostar" några hundra i överpris så är det värt att slippa vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Du tänker inte att "ekosystemet" ändrats sen den recensionen kom ut? Prisförändringar och dylikt.

Jo absolut, vilket jag också tar hänsyn till när jag säger att 10400F är best budget-buy idag! Jag skrev precis att du får saker för dryga 3500. Bara ett 3600 kostar 2000 från AMD. Sen ska man vara ihop det med ett b550 för minst dryga tusenlappen. = I princip samma pris som billigast, men Intel vinner i spel.

Som svar på TS svar på mitt förra meddelande : Ska du dessutom köra i 1440 så är det ännu mindre viktigt med en "kraftfull" CPU eftersom grafiken kommer säga ifrån först. Kör som jag nämnde på en billigare lösning (3500-4000) och ta dom 2k du sparar från ett 5600x och lägg på att köpa 3070/3070ti istället för 3060 det gör nog bäst för en 1440-rig!

PS. Är absolut ingen fanboy, köpte och kör själv på ett 5600x som är rena drömmen! Men det tog många funderingar innan jag tyckte att det var värt extrapengarna. Sen satte jag ingen fast budget, så kände att jag kunde "tumma" på prollen utan att också behöva hålla igen på graffet..... 🙄🙄😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Menar du att det är overkill att framtidssäkra? Tänker att med 5600x så klarar jag mig till framtida 3060/70 och antagligen en till uppgradering till. Tjänar jag mera på 10600k och klocka?

Har läst en bunt recensioner som alla verkar lyfta 5600x till skyarna, med problemet att det är omöjligt att få tag på. Jag behöver ju ändå ddr4 minnen och nytt mobo, verkar inte det paketet rimligt om kanske några hundra dyrt?

Ja det tycker jag, när denna datorn är utdaterad så är det DDR5 som gäller, då är alla plattformar som säljs idag för gamla och kommer ej passa.

Jag hade köpt detta;
Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-10600K (2 499 kr hos Dustin)
Moderkort: ASRock Z490 Phantom Gaming 4 (1 365 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 C18 BK DC (1 579 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Kolink Enclave 80 PLUS Gold (699 kr hos Inet)
Totalt: 6 142 kr

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Sötast

Vill du lägga pengar?
5600X är helt episk. Du kommer inte kunna bli missnöjd oavsett om du försöker eller ej.

Vill du spara pengar?
10400F har nästan identisk prestanda med 10600K men till nästan halva priset.
Snålar du lite på minne och moderkort så får du ihop ett paket på under 3000:-

10400 Är det smartaste valet om du frågar plånboken och prestandan är fortfarande väldigt väldigt bra.
5600X är sjukt nice, men du kommer betala minst det dubbla.