Intel Core i9-11900K "Rocket Lake-S" får basfrekvensen 3,5 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Dom flesta använder en dator till mer än att bara spela på vill jag tro!Annars är ju en konsoll det spontana alternativet. Videoredigering,Rendering osv vilket sätter Intel i en sämre position!

Nja vet inte om jag håller med om det. Inte när det gäller dessa produkter. Spelande är nog en stor majoritet. Och för de hemmapysslare som håller på med redigering osv krävs nog inga värstinggrejer.
Men de som faktisk håller på med redigering professionellt köper system mer lämpade för det. Typ threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Kan du inte ge ett konkret exempel? Jag är genuint intresserad

Jag skrev men det försvann.
Men ett kort svar, många jobbar inom IT och kör stora saker. De kan av olika orsaker vilja köra det hemma som utvecklingsmiljö utan att ha svindyra servrar. Och ibland behöver de köra flera system parallellt, då man hela tiden blir störd och måste byta miljö utan att vänta på att allt har startat upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du missförstod nog min kommentar.

Det enda jag kommenterade var ditt dryga svar till hen som undrade vad du skulle med alla de kärnorna till.

Varken mer eller mindre.

Dryg kan du vara själv. Totalt meningslöst påpekande som inte har någonting med artikeln att göra.

Permalänk
Medlem

Oj vilken trevlig ton det var här då 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Varför skulle jag syfta på spel? Och varför skulle man inte få mer prestanda i spel med fler kärnor?

Klart att ooptimerade spel kanske inte presterar bättre om de inte lyckas nyttja hela processorn. Men det kommer ju onekligen att enbart utvecklas i en riktning.

Och om man inte vill ha flera kärnor vad är då poängen med att uppgradera överhuvudtaget? Några % högre klockfrekvenser och marginellt bättre IPC? Är ju att slänga pengarna i sjön.

Interaktiva realtidslaster,
Som exempelvis spel
Är svårt att skala över många kärnor.

Uppenbarligen har de flesta moderna spela lyckats skala tillräckligt bra för att dra stor nytta av mer än 1 eller 2 kärnor.
Men det betyder inte nödvändigtvis att det går att utnyttja hundratals kärnor på ett bra sätt i spel.
Problemet med att sprida lasten till för många kärnor är att det uppstår situationer när en kärna behöver resultatet från något som beräknats på en annan kärna innan den vet vad den ska göra härnäst.
Så även om man har en hög max prestanda så kan det vara svårt att hålla en jämn prestanda.

Man kan jämföra det lite med att man kan få hög max fps och kanske även hög genomsnitts fps i ett spel, men ändå råka ut för massa microstuttering.

Laster som inte behöver realtidssynkronisering och laster där det sker många mindre, av varandra oberoende saker, är lättare att parallellisera och skala med större antal kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Dom flesta använder en dator till mer än att bara spela på vill jag tro!Annars är ju en konsoll det spontana alternativet. Videoredigering,Rendering osv vilket sätter Intel i en sämre position!

Denna kommentar tar ju priset i tråden.

Varför skulle de flesta hålla på med redigering och rendering? Och inte bara spela..

Har du sett hela GAMING marknaden för PC eller? Du verkar ju leva i periferi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Dryg kan du vara själv. Totalt meningslöst påpekande som inte har någonting med artikeln att göra.

Men herre gud. Varför har vissa så svårt att bara erkänna att de begått ett fel? Jag reagerade på din dryga attityd och nu har du gått i någon sorts försvarsställning likt en tolvåring som blivit tillsagd av sin förälder.

Det hade varit jätteenkelt för dig att antingen ignorera mig eller skriva något i stil med ”sorry, jag var lite irriterad när jag skrev det där, jag menade inget illa.” Men istället så drar du igång en ”men du då?!?!”.

(En sak har du däremot rätt i, det här verkar vara totalt meningslöst och jag kommer därför inte skriva mer om saken.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Denna kommentar tar ju priset i tråden.

Varför skulle de flesta hålla på med redigering och rendering? Och inte bara spela..

Har du sett hela GAMING marknaden för PC eller? Du verkar ju leva i periferi...

Klart det spelas en hel del, konsumeras medier, slösurf. Det ena måste inte utesluta den andra. Numera är spelandet mer accepterat, till och med coolt. Utgår jag från den högst ovetenskapliga analysen så känner jag fler som spelar än de som redigerar film och rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men herre gud. Varför har vissa så svårt att bara erkänna att de begått ett fel? Jag reagerade på din dryga attityd och nu har du gått i någon sorts försvarsställning likt en tolvåring som blivit tillsagd av sin förälder.

Det hade varit jätteenkelt för dig att antingen ignorera mig eller skriva något i stil med ”sorry, jag var lite irriterad när jag skrev det där, jag menade inget illa.” Men istället så drar du igång en ”men du då?!?!”.

(En sak har du däremot rätt i, det här verkar vara totalt meningslöst och jag kommer därför inte skriva mer om saken.)

Jag har absolut ingenting att säga förlåt om du tror det har du något problem. Däremot blir jag riktigt irriterad på din attityd och meningslösa kommentarer så tack för att du kommer hålla tyst med de framöver.

Permalänk
Medlem

Dags för nån mod att ge lite varningar märker jag

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att prestandan blir jämnbördig i spel med Ryzen. Har alltid kört på Intel, men är minst sagt besviken med de senaste årens släpp. Vi kan ju iallafall anta att Z490 kommer få samma funktioner som det påstått nya Z590.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkshippo:

Klart det spelas en hel del, konsumeras medier, slösurf. Det ena måste inte utesluta den andra. Numera är spelandet mer accepterat, till och med coolt. Utgår jag från den högst ovetenskapliga analysen så känner jag fler som spelar än de som redigerar film och rendering.

Kan lägga till mer ovetenskaplig data. Kollar jag bland mina vänner och bekanta är det 0 som håller på med rendering osv.
Men över hundra som spelar spel.

Permalänk
Medlem

Prestanda kommer att vara bättre än på 10th gen oavsett frekvens. Men allt beror på priset. Om den nya 8c ersätter i7 och hamnar under 400$, fint. Om Intel planerar att presentera den som i9, då kommer den se väldigt löjligt ut jämfört med 12c 5900x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Interaktiva realtidslaster,
Som exempelvis spel
Är svårt att skala över många kärnor.

Uppenbarligen har de flesta moderna spela lyckats skala tillräckligt bra för att dra stor nytta av mer än 1 eller 2 kärnor.
Men det betyder inte nödvändigtvis att det går att utnyttja hundratals kärnor på ett bra sätt i spel.
Problemet med att sprida lasten till för många kärnor är att det uppstår situationer när en kärna behöver resultatet från något som beräknats på en annan kärna innan den vet vad den ska göra härnäst.
Så även om man har en hög max prestanda så kan det vara svårt att hålla en jämn prestanda.

Man kan jämföra det lite med att man kan få hög max fps och kanske även hög genomsnitts fps i ett spel, men ändå råka ut för massa microstuttering.

Laster som inte behöver realtidssynkronisering och laster där det sker många mindre, av varandra oberoende saker, är lättare att parallellisera och skala med större antal kärnor.

Så "enkelt" förklarat så är dagens CPU:er i rejäl överkant om man nu ser till spel? Så få kärnor som möjligt (med nuvarande utbud) samt så hög klocka som möjligt för att få bästa spelprestanda?

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Denna kommentar tar ju priset i tråden.

Varför skulle de flesta hålla på med redigering och rendering? Och inte bara spela..

Har du sett hela GAMING marknaden för PC eller? Du verkar ju leva i periferi...

Finns konsoler om man bara vill leka !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Finns konsoler om man bara vill leka !

Ja. Finns även sandlådor. Du verkar passa i en.