Permalänk
Medlem

Skärm med zero dead pixel policy

Hej,

Köpte en Aoc 24g2u och fick en halvdöd pixel för några dagar sedan. Lyser rött på vit bakgrund, sjukt irriterande. Självklart så täcks inte detta av garantin vilket är ännu mer irriterande.. Ska försöka lämna tillbaka på öppet köp men funkar inte det så är det ju tyvärr helt bortkastade pengar.

Någon som har tips på en skärmtillverkare som erbjuder zero dead pixel policy? Mitt enda krav är att dom måste ha en skärm med minst 144hz och IPS.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Dell har det på vissa av sina skärmar bl a Ultrasharp och Alienware. Observera att det inte gäller mörka pixlfel, då måste det upp i 6 subpixlar, utan bara ljusa pixelfel
https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000126004/pixelriktl...

Permalänk
Medlem

Nice, verkar ändå bättre än AOCs variant. Lyckades lämna tillbaka skärmen på öppet köp idag så får spara ihop lite mer pengar och köpa en Alienware istället. Stort tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Hej,

Köpte en Aoc 24g2u och fick en halvdöd pixel för några dagar sedan. Lyser rött på vit bakgrund, sjukt irriterande. Självklart så täcks inte detta av garantin vilket är ännu mer irriterande.. Ska försöka lämna tillbaka på öppet köp men funkar inte det så är det ju tyvärr helt bortkastade pengar.

Någon som har tips på en skärmtillverkare som erbjuder zero dead pixel policy? Mitt enda krav är att dom måste ha en skärm med minst 144hz och IPS.

Tack på förhand

Med öppet köp och ångerrätt är inget av det här ett problem i Sverige längre.

Du kan helt enkelt lämna tillbaka den och köpa en ny likadan.

Pixel policies har väl ingen brytt sig om i Sverige sedan år och dagar.

Döda pixlar kan du få med vilken tillverkare som helst, det är inte så att det testas i fabrik där man går igenom alla färger och kasserar defekta, det är så ovanligt idag att man räknar med att helt enkelt byta ut de defekta när det väl händer.

Så summering: Döda pixlar kan du få med vilken skärm som helst, du kan byta ut vilken av dem som helst, antagligen har du en fungerande skärm snabbare genom att returnera och köpa ny.

Skrivet av Chibariku:

Dell har det på vissa av sina skärmar bl a Ultrasharp och Alienware. Observera att det inte gäller mörka pixlfel, då måste det upp i 6 subpixlar, utan bara ljusa pixelfel
https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000126004/pixelriktl...

En mörk pixel är lika irriterande som en halvdöd/ljus pixel om du nu inte spenderar hela din tid i mörka spel.

Permalänk
Avstängd

Som ovan noterade så är döda pixlar inget du måste ange so morsak. Man har ju rätt att "testa varan" så att säga (ångerrätten). Öppet köp gäller egentligen separat på oöppnad förpackning. Du kan helt enkelt ångra ditt köp så kan du bara testa en ny, kanske från en annan ÅF om du inte vill att det ska se mysko ut från deras håll men det är helt i din rätt att testa en produkt X dagar (tror vissa har 30 andra färre, rätta mig om jag har fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Som ovan noterade så är döda pixlar inget du måste ange so morsak. Man har ju rätt att "testa varan" så att säga (ångerrätten). Öppet köp gäller egentligen separat på oöppnad förpackning. Du kan helt enkelt ångra ditt köp så kan du bara testa en ny, kanske från en annan ÅF om du inte vill att det ska se mysko ut från deras håll men det är helt i din rätt att testa en produkt X dagar (tror vissa har 30 andra färre, rätta mig om jag har fel).

Ångerrätten ger konsumenten rätt att fastställa en varas egenskaper och funktion, för att säkerställa att den motsvarar vad som utlovats på exempelvis tillverkarens och återförsäljarens hemsidor, i reklamkampanjer, över telefon etc. Användande utöver detta ger återförsäljaren rätt att dra av för varans värdeminskning. Konsumenten har alltså absolut ingen generell rätt att prova varan i x antal dagar, om det inte specifikt krävs för att säkerställa dess funktion.
Det finns dock återförsäljare som låter kunden prova varan i högre utsträckning än vad ångerrätten ger utrymme för.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ångerrätten ger konsumenten rätt att fastställa en varas egenskaper och funktion, för att säkerställa att den motsvarar vad som utlovats på exempelvis tillverkarens och återförsäljarens hemsidor, i reklamkampanjer, över telefon etc. Användande utöver detta ger återförsäljaren rätt att dra av för varans värdeminskning. Konsumenten har alltså absolut ingen generell rätt att prova varan i x antal dagar, om det inte specifikt krävs för att säkerställa dess funktion.
Det finns dock återförsäljare som låter kunden prova varan i högre utsträckning än vad ångerrätten ger utrymme för.

Att försiktigt packa upp och ansluta till en dator länge nog för att se att skärmen är ok lär sväljas av alla seriösa nätbutiker.

Själv skulle jag bara köpa skärm, och har bara köpt skärm, på distans, just för att kunna lösa det med ångerrätt om det är döda/felaktiga pixlar eller andra skärmfel. Mycket enklare än en reklamation.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ångerrätten ger konsumenten rätt att fastställa en varas egenskaper och funktion, för att säkerställa att den motsvarar vad som utlovats på exempelvis tillverkarens och återförsäljarens hemsidor, i reklamkampanjer, över telefon etc. Användande utöver detta ger återförsäljaren rätt att dra av för varans värdeminskning. Konsumenten har alltså absolut ingen generell rätt att prova varan i x antal dagar, om det inte specifikt krävs för att säkerställa dess funktion.
Det finns dock återförsäljare som låter kunden prova varan i högre utsträckning än vad ångerrätten ger utrymme för.

Ångerrätten gäller väl 14 dagar från att man fick produkten när det gäller distanshandel?

EDIT: Okej förstår vad du menar nu, men kan uppfattas felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Ångerrätten gäller väl 14 dagar från att man fick produkten när det gäller distanshandel?

Jopp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Ångerrätten ger konsumenten rätt att fastställa en varas egenskaper och funktion, för att säkerställa att den motsvarar vad som utlovats på exempelvis tillverkarens och återförsäljarens hemsidor, i reklamkampanjer, över telefon etc. Användande utöver detta ger återförsäljaren rätt att dra av för varans värdeminskning. Konsumenten har alltså absolut ingen generell rätt att prova varan i x antal dagar, om det inte specifikt krävs för att säkerställa dess funktion.
Det finns dock återförsäljare som låter kunden prova varan i högre utsträckning än vad ångerrätten ger utrymme för.

Ah I see, tack för den korrektionen. Senast jag frågade var det på Inet och de sa att man har "rätt att testa produkten" så att säga och de tillade att det skiljde sig från öppet köp men tidsgränsen var densamma. Såklart drar de också av om varans värde anses ha sjunkit, det har du rätt i!

Permalänk
Medlem

Kan ha blandat ihop ångerrätt och öppet köp. Köpte skärmen i butik (Elgiganten) och sa att jag ville lämna tillbaka på grund av den döda pixeln. Inga problem alls att lämna tillbaka så snyggt skött av butiken!
Efter att ha läst era svar så kan det vara värt att försöka köpa en likadan skärm och hoppas på att jag får en bättre. Kanske hade otur bara.