Permalänk
Medlem

Var börjar Norrland?

På förekommen anledning, och för att detta alltid är ett hett ämne för gammalmodiga pojkar, så ställer jag en enkel fråga:

Var börjar Norrland?

Faktabaserad källhänvisning är fint. Känslomässiga utspel utan personliga påhopp duger. Absoluta pajaskonster får tummen upp.

Då så!

---

Norrland börjar vid Gävle.

Permalänk
Medlem

Norr om valhallavägen?

Permalänk
Medlem

Hahaha
Ska vi dra det vidare här kanske...

Får se ifall det kommer några vettiga svar först.

Permalänk
Medlem

Självklart vid Hallandsåsen.

Permalänk
Medlem

Efter Uppsala såklart!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Viking

Jag vill säga norr om Gävle. Men jag la min röst på Gävle.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Norr om Gävle? Herregud..

Det var en kioskvältare när Sundsvall proklamerade sig som "Norrlands huvudstad", maken till hybris..

Permalänk
Medlem

Norr om Sundsvall skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldarion:

Norr om Gävle? Herregud..

Det var en kioskvältare när Sundsvall proklamerade sig som "Norrlands huvudstad", maken till hybris..

Det är löjligt. Personligen tycker jag all "hybris" alla städer gör över sig själva är löjligt. Ja, jag bor i Sundsvall. Finns fördelar och nackdelar med det. Så är det med alla städer, orter och förorter. Mer än så har jag inte att säga om saken!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som boende i Stockholm, uppvuxen i Skåne och med pappa från Lappland, så är gränsen minst sagt diffus.

Boende i Skåne, så kändes allt ovanför Jönköping som Norrland. I Stockholm, så är allt ovanför Uppsala Norrland.

Befinner jag mig däremot i Arjeplogs kommun, så är det Skellefteå- och Luleå-bor som sörlänningar.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Allt utanför Uppsala och norr om fyrisån är Norrland.
Allt utanför Uppsala och söder om fyrisån är skåne. Skåne är Danmark, och Danmark är mer eller mindre Nordtyskland.

Källa; Många sena onyktra samtal där man inte orkar lära sig vart platser är utöver om det är norr eller söder om Uppsala, samt att det borde räcka med att åka till max en halvvtimme för att få köpa öl till samma pris som det är på Tyska bordershops.

Edit: Missade att det fanns en omröstning, borde finnas et alternativ "Annan gräns" för oss som vet sanningen

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Som boende i Stockholm, uppvuxen i Skåne och med pappa från Lappland, så är gränsen minst sagt diffus.

Boende i Skåne, så kändes allt ovanför Jönköping som Norrland. I Stockholm, så är allt ovanför Uppsala Norrland.

Befinner jag mig däremot i Arjeplogs kommun, så är det Skellefteå- och Luleå-bor som sörlänningar.

Visa dina färger! Du får inte byta matchtröja bara sådär!

Permalänk
Medlem

"Problemet" är väl den att Stockholmare, med omnejd, ser sig själva som Sveriges mittpunkt. När i själva verket sveriges mittpunkt ligger ca 35mil norrut fågelvägen. Så mitt/mellan-sverige borde vara i Sundsvalls breddgrader. Vilket gör det hela väldigt märkligt att Norrland ska börja i Gävle.

Så när folk säger norrlänning till gävlebor är det lite som att man skulle kalla skåningar för Stockholmare

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Norrland börjar där dvärgbjörken visar upp sin "storhet".

Permalänk
Medlem

Som göteborgare så finns det väl bara ett svar? Svenska rallyt börjar i Karlstad och kör norrut så strax norr om Karlstad helt enkelt.
Danmark är ju under hallandsåsen..vad finns mer för något i landet...Stockholm, allt öster om örebro (bodde nyss några år i västerås, men det är ju i praktiken stockholm)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Allt utanför Uppsala och norr om fyrisån är Norrland.
Allt utanför Uppsala och söder om fyrisån är skåne. Skåne är Danmark, och Danmark är mer eller mindre Nordtyskland.

Källa; Många sena onyktra samtal där man inte orkar lära sig vart platser är utöver om det är norr eller söder om Uppsala, samt att det borde räcka med att åka till max en halvvtimme för att få köpa öl till samma pris som det är på Tyska bordershops.

Edit: Missade att det fanns en omröstning, borde finnas et alternativ "Annan gräns" för oss som vet sanningen

Skrivet av nikwad:

"Problemet" är väl den att Stockholmare, med omnejd, ser sig själva som Sveriges mittpunkt. När i själva verket sveriges mittpunkt ligger ca 35mil norrut fågelvägen. Så mitt/mellan-sverige borde vara i Sundsvalls breddgrader. Vilket gör det hela väldigt märkligt att Norrland ska börja i Gävle.

Så när folk säger norrlänning till gävlebor är det lite som att man skulle kalla skåningar för Stockholmare

Haha gränsen går vid Fyrisån alltså

Som Stockholmare ser jag väl hufvudstaden lite som centrum i Sverige.

Sveriges mittpunkt sett till befolkning borde vara Jönköping.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Norr om Dalälven?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Viking
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Norr om Dalälven?

Haha, var precis på väg att skriva det. Håller med. (För då bor jag 200 m från Norrland )

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Som ex-malmöit: Norr om Segeå

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Haha, var precis på väg att skriva det. Håller med. (För då bor jag 200 m från Norrland )

https://www.utsidan.se/obj/docpart/5/5ed161061138d1e619870a392824de74.png

Just norr om Dalälven är egentligen en ganska traditionell gräns.

Citat:

Administrativt består Norrland av landets fem nordligaste län. Men flera av länen söder därom har mer gemensamt med Norrland än med övriga Svealand. Ser man på terrängen med sina berg och dalar hör både Dalarna och stora delar av Värmland och Västmanland samman med Norrland. Och en kulturhistorisk gräns kryper på sina ställen ännu längre söderut

Citat:

Vad är Norrland?Administrativtbestår Norrland av fem län, Gävleborgs, Västernorrland, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Indelningen i län härstammar från 1600 - talet och Axel Oxenstiernas dagar, även om norrlandslänen tillkom senare i takt med kolonisationen.Enmer funktionell region bygger på en naturgeografisk företeelse, den s.k. norrlands terrängen. Dess gräns utgörs av en topografisk gränslinje, som sträcker sig från norra Bohuslän över Mellansverige, parallellt med Norrlandskusten, där den möter vattnet söder om Sundsvall. Norr om gränsen är terrängen bergig och kuperad, söder därom mer jämn och med ett större inslag av slätter.Parallellt och söder därom finns ännu en norrlandsgräns. Från skolgeografin lärde vi oss att eken, kräftorna, slotten och adelsmännen går inte längre norrut än till Dalälven. Se där – Limes Norrlandicus som är både en klimatgräns och en kulturhistorisk gräns.

https://share.scb.se/OV9993/Data/Publikationer/statistik/AA/B...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Det där med "norr om" borde man sluta upp med. Gränsen är ju sned med många mils skillnad mellan västra och östra punkten.

Norrland definieras som nio landskap:
Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

"Problemet" är väl den att Stockholmare, med omnejd, ser sig själva som Sveriges mittpunkt. När i själva verket sveriges mittpunkt ligger ca 35mil norrut fågelvägen. Så mitt/mellan-sverige borde vara i Sundsvalls breddgrader. Vilket gör det hela väldigt märkligt att Norrland ska börja i Gävle.

Så när folk säger norrlänning till gävlebor är det lite som att man skulle kalla skåningar för Stockholmare

Som Stockholmare vill jag försvara mig med att Sveriges demografiska mittpunkt (alltså den mittpunkt man tar om man tar hänsyn till befolkningstäthet), enligt ett påstående utan källa på Wikipedia, ligger i Hjortkvarn i Hallsbergs kommun i Örebro län. (Oklart hur de kommit fram till det, men det känns tillräckligt nära sanningen för att det skulle kunna vara sant.)

Tittar man vidare på Wikipedias artikel om Norrland använder de denna karta för illustration:

Även om Norrland får äran att utgöra 59,6% av Sveriges yta, så utgör Norrlands befolkning endast cirka 12% av Sveriges befolkning.

Man kan argumentera för att Norrland bör börja ännu mer söderut, vid Uppsala eller så, för att Norrland ska en mer rättvis andel av befolkningen, men då hade istället landarean blivit ännu mer oproportionerligt stor. Dessutom hade Svealands befolkning då blivit oproportionerligt låg, och man skulle behövt ta av Götaland för att jämna ut det. (Som det är idag så har Götaland mest befolkning av de tre landsdelarna, men det kompenseras ju av den mindre landarean.) Det blir inte bättre. Jag tycker därför att denna landsindelning är en ganska bra kompromiss mellan att dela in Sverige i tre delar baserat på geografi och demografi.

Permalänk
Viking
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Just norr om Dalälven är egentligen en ganska traditionell gräns.

https://share.scb.se/OV9993/Data/Publikationer/statistik/AA/B...

Där ser man.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Haha gränsen går vid Fyrisån alltså

Som Stockholmare ser jag väl hufvudstaden lite som centrum i Sverige.

Sveriges mittpunkt sett till befolkning borde vara Jönköping.

Stockholmare brukar se det så, som danskar/nordtyskar och när den högsta utbildningen är folkhögskola är det förståeligt (Stockholm har ingen högre utbildning som har alla fakulteter och ingen har välsignelse av påven vilket traditionellt krävs för att få kallas för Universitet).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Ingen aning.
För mig känns det som att "södra Sverige" börjar efter Piteå när man åker söderut på E4

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning.
För mig känns det som att "södra Sverige" börjar efter Piteå när man åker söderut på E4

Håller med

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Visa dina färger! Du får inte byta matchtröja bara sådär!

För mig har alltid Lappland varit detsamma som Norrland, men i 30-års tid såg min Sverigekarta ut som nedan:

Permalänk
Medlem

Täby

Permalänk
Medlem

Ja, här är ju det korrekta svaret. Varför krånga till det?

Det enda jag har emot den är att Värmland ligger i Svealand, vilket ju är rätt i dag, men "känns" fel eftersom Värmland kulturellt och språkligt hör samman med landskapen söderut, som ligger i Götaland.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S