AMD släpper Radeon Software 20.11.3 med stöd för Immortals: Fenyx Rising

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, visste inte att det var en beta. Jag tog ner den manuellt istället
Btw så känner jag inte igen bildskärmarna riktigt som du länkar till. Kanske ser olika ut på Windows 7 och Windows 10?

Väljer du recommended + optional så får du notifikation om alla nya drivrutiner. Väljer du bara recommended så får du bara WHQL och icke beta versioner.

20.11.2 Recommended (WHQL version)
20.11.3 Optional (~beta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Nvidias kort är ju även bättre på RT i detta spel, och har högre FPS än 6800XT när RT är påslaget. Fortfarande ett dåligt exempel på reell prestanda som konsumenter kan vänta sig.

Faktiskt så slår RX 800 XT Nvidia ganska rejält med RT påslaget i WOWs nya expansion. Blizzard använder ju Vulcan för sina RT effekter vilket i kombination med AMDs SAM teknologi faktiskt är riktigt bra.
Detta spär ju på hypotesen att AMDs dåliga RT prestanda egentligen inte är en hårdvarubrist utan har med mjukvaran att göra. Vilken i sin tur gör det hoppfullt att få mer uppdateringar som kommer göra rx 6800 serien snabbare i RT under året.
https://www.youtube.com/watch?v=UkCZpUxBg_0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Väljer du recommended + optional så får du notifikation om alla nya drivrutiner. Väljer du bara recommended så får du bara WHQL och icke beta versioner.

20.11.2 Recommended (WHQL version)
20.11.3 Optional (~beta)

https://i.imgur.com/SSGWOHd.png

Jag har hittat den funktionen och den var avstängd. Ska nog funka nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Ah dem jobbar på det! Får tacka för informationen!! Då kanske man ska spara på äventyret tills dess då😁

Nu verkar det vara löst med raytracingen. Fast jag undrar, det är ju många sajter som kört prestandatester med Watch Dogs: Legion och raytracing på AMD och Nvidia. Vad har de då testat egentligen, om det inte varit aktiverat på AMDs kort förrän nu? Verkar inte som att alla har haft koll... Du får återkomma med prestandasiffror med och utan RT.

Enabled Ray Tracing for Ray Tracing capable AMD GPUs.

Thread: Title Update 2.40 - Patch Notes

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Nu verkar det vara löst med raytracingen. Fast jag undrar, det är ju många sajter som kört prestandatester med Watch Dogs: Legion och raytracing på AMD och Nvidia. Vad har de då testat egentligen, om det inte varit aktiverat på AMDs kort förrän nu? Verkar inte som att alla har haft koll... Du får återkomma med prestandasiffror med och utan RT.

Enabled Ray Tracing for Ray Tracing capable AMD GPUs.

Thread: Title Update 2.40 - Patch Notes

Har provat lite nu och det funkar helt klart bättre, men har fått ett fåtal crasher fortfarande dock. Haha ah ingen aning vad dem håller på med, det har ju varit aktiverat innan..de måste ha skrivit fel ju

Men prestanda mässigt:

Settings 2560x1440P, Ultra, TAA, DX12, Shadows Very high, 2 Cars headlights, motion blur off, POV 90.

RT HIGH: Fps ligger runt 42-47 i genomsnitt, kan se dips ner till 38-39 i krävande områden. Men fpsen håller sig rätt stabilt mellan 42-47 och kan hoppa över 50 i mindre ansträngande områden. RT ultra är inte värt det, då ligger fpsen för de mesta under 40 med dessa inställningar

RT OFF: Fpsen ligger runt 80-95 ganska stabilt. Har sett dipps ner till 73 men det är väldigt sällan. Uppskattningsvis bra upplevelse med snitt 80-95fps.

Slutsats: Det märks att spelet är gjort med RT i förstahand. Det ser ganska platt ut utan när man har kört med RT mestadels på. Det är fullt spelbart med RT på high tillsammans med en Freesync-monitor då spelet inte kräver snabba reflexer alls. Kan man tänka sig att sänka en del inställningar så går det säkert att komma upp i 50-60fps snåret men detta spel kräver inte hög fps för en bra spelupplevelse.

Edit: Fortfarande katastrof. Krascher sker fortfarande ofta. I vissa områden där det har kraschat så kan du inte ens starta spelet igen utan att slå av RT. Sen måste du åka ifrån det stället du är sen kan du slå på RT igen. Blir o vänta med detta spel o köra RDR2 istället, där snackar vi optimerat o ett exempel på att RT ej behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Har provat lite nu och det funkar helt klart bättre, men har fått ett fåtal crasher fortfarande dock. Haha ah ingen aning vad dem håller på med, det har ju varit aktiverat innan..de måste ha skrivit fel ju

Jag tror att det kan ha varit så att det visserligen gick att aktivera, men t ex när Tom´s Hardware testade RX 6800-serien hade de jämförande bilder som visade att raytracingen inte gav rätt resultat. Nu senast när de testade RX 6900 XT, innan den här nyaste patchen, men efter de nya drivrutinerna, så var mycket fixat. Så förhoppningsvis fortsätter det att bli bättre.

Skrivet av jonte6950:

Edit: Fortfarande katastrof.

Läste på forumet att det är många som har problem på många sätt med det här spelet fortfarande.