Digitimes: "Brist på Nvidias grafikkort beror på Samsungs tillverkning"

Permalänk
Medlem

Detta hjälper ju inte upp tillgången i butik direkt....

https://www.tomshardware.com/news/MSI-nvidia-rtx-3090-stolen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns nog bättre källor, men 3090 är inte heller hela chippet:

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/il1227/2_extra_sms...

Nej, jag vet att det inte är hela A102 har jag ju skrivit, moot point i vilket fall som helst. Om yield hade varit dålig borde vi sett väldigt dålig utdelning utav 3090 kort, men vi ser en bra utdelning kontra 3080. Så vida inte Scan har en väldigt skrev tilldelning jämfört med andra butiker.

Blir ju lättare att se när Steam får upp 3090 i statistiken också. Eller om Nvidia ger ett nummer på skeppade kretsar.

Rykten säger ju även att 3080Ti gått ifrån ett mellanting av A102 i 3080 och 3090 till att ta samma som 3090, vilket tyder på att yield är bättre än förväntat. Vi får nog se i Q1 om det stämmer om de tänker ha 2GB GDDR6X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, gick ju inte att få tag i någon high end GPU för mig före Jul, stört omöjligt att få någon att leverera först RTX3080 sen 6800XT. Fick nöja mig med "bara" ett RTX3070, och då hade jag ändå tur, många som inte lyckats köpa ett sånt heller.

Men inte omöjligt att det blir ett 3080Ti till vårkanten, om det placerar sig prismässigt gynnsamt = rejält billigare än RTX3090

Fick tag i ett RTX 3070 själv, rätt nöjd faktiskt, men hade hellre köpt 3080. Beställde av Webhallen och det tog ungefär 5 dagar för dem att skicka det, de skickade till fel adress 12.5 mil enkel resa bort (profiladressen istället för adressen i beställningen), mailade dem för 14 dagar sedan och undrade hur de skulle lösa detta och de har fortfarande inte svarat. Precis lika kass som de var för 15~ år sedan när man enbart kunde reklamera genom telefon men aldrig kunde komma fram. Blev tvungen att köra 25 mil för att hämta ett kort de skickat fel och därmed betalat cirka 400:- mer på grund av deras miss, besökte dock familj i min gamla ort så lose/win. 2/4 beställningar på 20 år på Webhallen har det blivit problem med. Därmed är det förmodligen det sista jag har att göra med dem, hoppas jag.

Jag ska inte bara spy galla, jag är tacksam att Webhallen lyckades få tag på RTX 3070 dock. Men besviken på hur det gick med beställningen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mjo, men kanske förståeligt att dom inte vill kasta en partner/underleverantör under bussen dock.

Tror att kontrakten ofta inte tillåter dem att göra det heller.

Permalänk

Fick idag mail om att min leverans av 3090 TUF OC skjutits upp till 9:e april, och vid det här laget känns det som om det kan komma att skjutas upp ännu längre. Jag kommer inte avbeställa och beställa någon annan variant som vid det här laget kommer kosta ännu mer, utan snarare kan jag kanske avbeställa och helt skippa Ampere eller kanske om det kommer högre presterande variant baserat på TSMC 7nm så är det ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Ett perfekt exempel på att snålheten bedrar visheten. Nvidia valde Samsung och inte TSMC eftersom Samsung var billigast. Nu får de betala dyrt för det. Tänk hur många fler kort de kunde sålt.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Ett perfekt exempel på att snålheten bedrar visheten. Nvidia valde Samsung och inte TSMC eftersom Samsung var billigast. Nu får de betala dyrt för det. Tänk hur många fler kort de kunde sålt.

Hur tänkte du nu? TSMC har redan nu problem att leverera till PS5, XBSX och AMD:s nya grafikkort.
Hur skulle de då klara av att leverera till nVidia också?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Att inte alla bajsnödiga här inne startar egna techbolag och gör allt rätt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att inte alla bajsnödiga här inne startar egna techbolag och gör allt rätt.

Ska vi tolka ditt inlägg som ett försvar för dessa företags bedrägerier, lögner och bristande kompetens?

Göra rätt är varken Nvidias eller AMD's starka sida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

En ansvarsfull VD hade tagit in analys på hela paketet och lanserat korten när de hade kapacitet att tillverka och leverera den volym kunderna efterfrågar

På vilket sätt skulle det vara bättre, menar du?

Säg att den tidpunkt du menar skulle inträffa i april nästa år. Alla vi som faktiskt köpt ett kort ur 3000-serien hade i så fall varit utan det. Menar du att det är bättre att alla får vänta, i stället för att vissa får vänta?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S