Permalänk
Medlem

Ekgränsen.

Norr om Dalälven fungerar annars ganska bra som generalisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

Nämen! Vem har vi här. Vad har vägen att säga i frågan? Hur långt är du ifrån att se dig som norrlänning?
Jag känner att det är okej att folk kallar en norrlänning ändå. De menar nog väl tänker jag.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Norr om Kävlingeån.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Nämen! Vem har vi här. Vad har vägen att säga i frågan? Hur långt är du ifrån att se dig som norrlänning?
Jag känner att det är okej att folk kallar en norrlänning ändå. De menar nog väl tänker jag.

haha, jaru.. lite har man väl fått höra genom åren, även här såpass nära hemtrakterna.. Hade jag bott nere i Lund/Skåne däromkring skulle jag heller inte ha något emot det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Glorious Norrland kommer ta över norden! Lule blir huvudstaden officiellt snart.

Spillvärme från HYBRIT kommer värma växthus som försörjer hela regionen med mat. Vi kan bygga en ny damm vid gränsen mot Stockholm som drivs helt på tårar för att sen exportera tillbaka det som el till dem. Sen har vi platsen och tekniken för att ta över rymden via Esrange.

Blir lysande detta!

Fast hybrit får ni bara pilotanläggningen, resten tar vi upp till malmfälten😁

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Norrland börjar när här har blivit hänne

Jag har aldrig sagt hänne och jag bor i norra riktiga Norrland.

Skrivet av Housepainter:

Ouch, jag bor på gränsen till Danmark!

Rätt roligt när man bråkar om en defenition som redan finns. Skall vi börja fundera på hur lång en meter är? Eller kanske hur mycket ett kilo är? Visserligen så ändrade man definitionen av ett kilo för ett par år sedan, men ni "riktiga" norrlänningar, hoppas inte för mycket. För det finns en definition. https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland
Men visst är det roligt att retas lite. Jag som är gift med en skåning brukar säga att gränsen till Danmark går vid hallandsåsen. Man försökte gräva bort den danska delen, men konstigt nog resulterade det bara i en liten tunnel för tågen.

Du missar poängen vi som bor här vill ändra definitionen och vi vill att det ska tillämpas så vi får fullständig suveränitet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Norrland (svenskt uttal: [ˈnɔ̌rːland]; tidigare Norrlanden) är den nordligaste och till ytan största av Sveriges tre landsdelar och definieras traditionellt av nio landskap: Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland.

Jag minns jag fick lära mig att Dalälven utgör gränsen mellan Norrland och Svealand, någon gång i lågstadiet, då Börje Salming var Sveriges bästa hockeyspelare och Björn Skifs och Magnus Uggla was the shit.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast hybrit får ni bara pilotanläggningen, resten tar vi upp till malmfälten😁

Är ju bara bra, mer plats för växthus osv där. Bara dumt att lägga den i Lule.
Fortfarande Norrbotten (Norrland)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag har aldrig sagt hänne och jag bor i norra riktiga Norrland.

Nädå, men "hänne" börjar vid en viss gräns, och ovanför det är Norrland. Jag vet att det åtminstone är stadigt etablerat i Ångermanland. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Norr om Sundsvall skulle jag säga.

Pratas rätt bred norrländska i närområdena av Sundsvall. Sä jag skulle definitivt säga att gränsen passeras vid Gävle i detta fall. (Jag är själv från Sundsvall).

Om man ska dela upp ett land i norr och syd så kapar man det i mitten. Sveriges mittpunkt ligger mellan hudik och Sundsvall.

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att du menar "Var slutar Norrland?"

Jag är gammal nog att ha lärt mig i skolan att Dalälven är gräns, så Gävle fick min röst. Det hindrar mig såklart inte från att betrakta Gävle självt som en förort till Stockholm.

Intressant nog så visar en wikipediakoll att Dalälven bara utgör Norrlandsgräns precis vid kusten, det jag fått lära mig var tydligen en grov förenkling. Typiskt högsvensk (öst)kustchauvinism

Kan också tillägga att i Norra Norrland som jag kommer från är inte "Norrland" ett meningsfullt begrepp. Vi skiljer gärna på norr- och västerbottningar, malmfältsbor etc. men det är få kontexter i vilka det är meningsfullt för mig att säga att jag är norrlänning. Jag tror att det egentligen är likadant söderöver, det är nog få götar och svear idag som betraktar sig som just götar och svear, snarare än göteborgare, stockholmare, skåningar mm.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Norr om Göta kanal...

Jag menar fjollträsk låter ju norrländskt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Den här tråden är verkligen "the definition of popcorn".

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Pratas rätt bred norrländska i närområdena av Sundsvall. Sä jag skulle definitivt säga att gränsen passeras vid Gävle i detta fall. (Jag är själv från Sundsvall).

Om man ska dela upp ett land i norr och syd så kapar man det i mitten. Sveriges mittpunkt ligger mellan hudik och Sundsvall.

Man skulle kunna tro att det är Gnarp, men det är Torpshammar.
https://www.google.com/maps/place/840+13+Torpshammar/@62.3803...

Ligger aningen Norr om Sundsvall.

Jag är också från Sundsvall och jag tycker inte att det är norrland.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Man pratar alltid om att Gävle är gränsen, men västra sidan då? Ligger Malung i Norrland, men inte Yttermalung? Drar man en rak linje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Pratas rätt bred norrländska i närområdena av Sundsvall. Sä jag skulle definitivt säga att gränsen passeras vid Gävle i detta fall. (Jag är själv från Sundsvall).

Om man ska dela upp ett land i norr och syd så kapar man det i mitten. Sveriges mittpunkt ligger mellan hudik och Sundsvall.

Bred Norrländska i Sundsvall 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Bred Norrländska i Sundsvall 🤣

Åk ut typ 1 mil utanför till byarna så får du höra. Tänkte inte så mycket på det då jag bodde där, men hör jag någon från sundsvall nu då jag bott i Stockholm i 10+ år så tycker jag det hörs rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Allt utanför Uppsala och norr om fyrisån är Norrland.
Allt utanför Uppsala och söder om fyrisån är skåne. Skåne är Danmark, och Danmark är mer eller mindre Nordtyskland.

Källa; Många sena onyktra samtal där man inte orkar lära sig vart platser är utöver om det är norr eller söder om Uppsala, samt att det borde räcka med att åka till max en halvvtimme för att få köpa öl till samma pris som det är på Tyska bordershops.

Edit: Missade att det fanns en omröstning, borde finnas et alternativ "Annan gräns" för oss som vet sanningen

Det är väl ändå öster och väster om Fyrisån? Du kanske inte borde dricka så mycket...🤓

Permalänk
Medlem

Jag anser mig själv inte vara en riktig norrlänning, född och uppvuxen i Härnösand.
Men håller helt med om gränsen går vid dalälven, så man blivit lärd från barnsben.

När jag pratar med folk från sthlm och söderut så är jag norrlänning men pratar jag med folk ovanför höga kusten så är jag fejknorrlänning

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Härnösand är precis som Hudiksvall så anonymt att det kläms mellan alla och inte får vara något.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga någonstans mellan Gävle och Sundsvall. Sundsvall känns definitivt som en del av Norrland. Gävle som en stor stad med goda förbindelser och endast tio mil till Uppsala känns mer som en del av Svealand. Men mellan Gävle i söder och Sundsvall i norr finns en 21 mill lång sträcka med endast två större samhällen, Söderhamn och Hudiksvall. Men det finns ett till svar på frågan också, och det är norr om Östersund eftersom det är den nordligaste större staden i inlandet. Eller om man drar en linje från Gävle till Oslo. Norr om denna linje är befolkningsdensiteten betydligt lägre än söder om linjen. Jag vet det officiella svaret, men finns ju även en mental bild av Norrland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Det är väl ändå öster och väster om Fyrisån? Du kanske inte borde dricka så mycket...🤓

Poängen är ju att man inte ska behöva veta något om geografi förutom om platsen är norr om Uppsala (följ fyrisån motströms) eller söder (följ medströms),

Kan tillägga att detta började för kanske för 15-20 år när man var ung och dum, och i en stad som Uppsala var det nytt folk hela tiden, och man tröttnade lite på att höra förklaringen exakt vart någon skulle över sommaren eller vart just deras hemstad/by var.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Man pratar alltid om att Gävle är gränsen, men västra sidan då? Ligger Malung i Norrland, men inte Yttermalung? Drar man en rak linje?

Skulle påstå att linjen redan är relativt rakt, tror du glömmer att ta breddgrader i åtanke. Är själv norrbottning, Norrland börjar förstås vid Gävle.

Permalänk
Medlem

Tja Västra Götaland är Norskt. Skåne är Danskt. Svealand är inte det Rusernas vagga det måste ligga i Ryssland. Stockholm finns inte. Norrland ligger nog också i Norge. Med Vänliga Hälsningar från Vikingatiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Jag anser mig själv inte vara en riktig norrlänning, född och uppvuxen i Härnösand.
Men håller helt med om gränsen går vid dalälven, så man blivit lärd från barnsben.

När jag pratar med folk från sthlm och söderut så är jag norrlänning men pratar jag med folk ovanför höga kusten så är jag fejknorrlänning

Kusten är dessutom mer söderut än inlandet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yonie:

Nädå, men "hänne" börjar vid en viss gräns, och ovanför det är Norrland. Jag vet att det åtminstone är stadigt etablerat i Ångermanland. 👍

I Västerbottens inland har det övergått till "hänna". Kommer ihåg jag hörde på radio någon gång om en gubbe som stod i kassakön och räckte fram sin hand med ett kort och frågade den unga tjejen i kassan "Gäll' en hänna dänna?" till tjejens totala förrvirrning, varpå en kvinna längre bak i kön var tvungen att agera tolk.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Utanför Stockholms-tullarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Skulle påstå att linjen redan är relativt rakt, tror du glömmer att ta breddgrader i åtanke. Är själv norrbottning, Norrland börjar förstås vid Gävle.

Ja jäklar vad rakt det är. Monterat monitorn snett?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hade själv sagt gränsen till småland. Men då hade jag fått pryl av frugan.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmm märkligt. Tror inte det används

Vad menar du? Riktnummer har varit kopplade till telefon under lång tid där de ofta visar från vilken geografisk plats folk ringer, lite som landskoder (även om riktnummer i Sverige börjat lukras upp). Är uppväxt i Helsingborg där allas telefonnummer började med 042, likaså vet man som skåning att 040 är malmö och 046 är Lund. När jag jobbade inom transport bävade man för 09-nummer för då ringde stäppens krigare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl