Permalänk
Medlem

Plötslig död utan bsod

Hej
Har en dator som plötslig får för sig att "dö" lite random typ dra ut sladden dö utan förvarning å ingen bsod :s
med random menar jag typ ibland i en film spel å vanligt surfande.. dvs med eller utan "belastning"
Hmm vet inte var jag skall börja riktigt å felsöka..

Lite info: Xenon 5450 (harpertown) Lga 771 I skrivande stund ca 50*C
Mobo Zillion ngt (kina kort)
Ram 8gb ddr3
Grafik nvidia 520gt
Psu 530w
(vet att de må vara gammalt men det är vad plånboken tillåter just nu)
//

Permalänk
Medlem

Det kan vara vad dom. Men mest troligt ditt nätagg.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har tänkt lite i de banorna med alt ram minnena har råkat ut för det tidigare(ram) fick öka volten en gnutta på dem så blev den stabil igen (annan dator)
skall tillägas att den går ite att starta utan att man dragit ur sladden i ngra minuter

Permalänk
Medlem

Vad säger Windows loggen som finns i Event Viewer? Där loggas typ allt som händer och är bra vid felsökning.

How to view Windows application errors using Window Event Viewer

(Event Viewer heter Händelselogg på Svenska.)

Permalänk
Medlem

hittade detta där som kritisk (Kernel-Power)å en massa varningar å error för(DistributedCOM).

så ngt med strömmen kanske då pcu:n e relativt ny iofs ngra år på nacken men inte andvänd förrens nu typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe1:

Har tänkt lite i de banorna med alt ram minnena har råkat ut för det tidigare(ram) fick öka volten en gnutta på dem så blev den stabil igen (annan dator)
skall tillägas att den går ite att starta utan att man dragit ur sladden i ngra minuter

Om du måste dra ur strömmer ur agget så låter det som en säkring i agget slår ifrån, så jag skulle gissa på att agget är dåligt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ok om de nu e så psu:n e dålig så måste jag ju kunna mäta de väl ist för att köpa nytt om de nu inte e de mena jag..

Permalänk

Är svårt att mäta.

Mina poäng iom att du säger agget är lite äldre att ev elektroniken i det har börjat ge upp och löser överlastskyddet lite då och då.

Nätagg håller en del kondensatorer som är färakvara och tappar prestanda även om de inte används.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

oki trist då man inte har råd att köpa nytt alt beg just nu.