Swap of death.. Går det att få linux att swappa lika effektivt som windows??... Linux fryser sig vid swappning

Permalänk
Inaktiv

Swap of death.. Går det att få linux att swappa lika effektivt som windows??... Linux fryser sig vid swappning

Hejsan igen
I tråden: Vi som bytt/vill byta till Linux från Windows .... Så skrev jag ett Edit inlägg i posten #18749119 För att ni ska slippa kika i den tråden så citerar jag det här.
<Citat:
Edit:
Jag kastar in en fråga till er alla..
Vet ni varför linux suger på swap delen?
Jag använder swap-partition och den får arbeta ibland när minnet blir maxat, samt jag använde jämt viloläge i windows, för att snabbt få upp det jag arbeta med vid nästa start istället för att öppna upp allt igen o vill göra det i linux oxå..
På mina bärbara löste jag det med Vänteläge då de har batteri o där med inbyggd UPS.
Men Linux typ låser sig typ allt ett tag när den börjar swapa, medans i windows rullar allt på, men man ser hårddisken arbeta.. lika så vid återstart av viloläge så tar det världens tid för maskinen att starta, i windows tar det bara en tiondel av tiden.. (samma maskin med dualboot)
Jag använder mekaniska diskar då de är billigare/TB

END Citat>
----------

Jag fick lite svar och förslag, så tråden om att byta till linux vart nästan trashad, Så jag startar denna tråden som jag skrev i andra att jag skulle göra för att rädda den andra från offtopic diskussion... och för att underlätta lite, så klistrar jag in inläggen från andra tråden i första inlägget under detta, så ni slipper växla mellan två trådar för att se vad som redan har skrivits..

För att utveckla min fråga lite mer än Edit inlägget..
OS i fråga just nu på mina bärbara är LMDE3 Xfce med dualboot win7 eller 8.1... de har 8GBram.. den tredje har 10GBram.. de har mekaniska diskar på 2TB. Swap partitionerna har jag satt till runt 15GB efter att jag 2018 hängde en dator med Mint18.3 som hade 6GBswap... 100%full swap och 100% fullt ram.. hard reset var enda utvägen. Men inte med 15GB.

Nu till problemet.. de gångerna som swap kickar in vid 97% fullt ramminne så fryser sig linux och inte ens muspekaren går att flytta på under flertalet minuter.
Jag har provat att ändra swappiness allt mellan 10 till 90.. samma fenomen kvarstår ändå när den når över 97%.. datorn fryser sig i flera minuter.. jag återställde värdet till 60, då jag ändå inte märkte någon nämnvärd skillnad..

Jag vill använda Viloläge, just för att slippa stänga ner allt arbete o bokmärka alla aktuella webbsidor osv osv, o sedan behöva öppna upp aaaaallt nästa uppstart.... i windows tar det någon minut att starta datorn från tryck på poweron tills OSet startat och är användbart o hårddisklampan slutat ill-lysa.. Men i LMDE3 tar det nästan 10gånger längre tid från poweron tills datorn är användbar och hårddisklampan inte ill-lyser. Det är dualboot på alla maskiner och fenomenet är på dem alla. (fenomenet uppstår även på andra distros)
På mina bärbara har jag löst detta "starta upp" problemet med vänteläge.. de har ju batteri o där med inbyggd UPS så om strömmen går så förlorar jag inte det som är öppet... Men det är lite trist att inte ha ett effektivt Viloläge om jag snabbt behöver bota in i det andra OS'et för att komma åt något för att sedan starta om och återgå till det jag har i linux.

Så det är två problem, men de har garanterat en gemensam faktor, då det är swap som nyttjas i båda fallen. :hmmm:

Jag fick en fråga som syns i citaten jag klistrar in under, om något program kanske läcker minne.. Bra fråga, hur ser jag det.
Men sedan är jag en super elak datoranvändare. *hihihi* Jag har ofta många program igång samtidigt.. några exempel..libre office writer, Calc, pdf'er, vanliga textdokument i textredigerare, filhanteraren, någon bildvisare, en eller flera miniräknare, Gimp, och den stoooora boven... Firefox..
Kör jag windows så är det likvärdigt, fast MS-office och Photoshop istället för gimp o libre office.... och det tar månader innan jag bootar om datorerna.
Upptid just nu på mina tre bärbara är:
i3:an LMDE3 kortast upptid 48dagar.. 96%ram använt av 7.7GB, 28%swap 4,8GBav 16GB, 228 processes.. aktiva program just i denna stund, Firefox5fönster+ett gäng flikar, pdf reader, filhanterare, terminal,
i5:an LMDE3 längst upptid 117dagar.. 95%ram använt av 7.7GB, 19,4%swap 4,3GBav 20GB, 202 prosesses.. aktiva program just i denna stund, Firefox6fönster+ett gäng flikar, filhanterare, 3st terminaler,
i7:an win8.1 upptid 97dagar.. 41%ram använt av 9.6GB, växlingsfil 1,2GB, 73processer.. aktiva program just i denna stund, Firefox4fönster+ett gäng flikar, Filhanterare, PDF reader, word, exel, textredigerare, miniräknare, paint, windows defender, aktivitetshanteraren, resursöervakaren.

Så kan jag få mina linux maskiner att swappa snällare så inte datorerna fryser sig??
Och går det att få den börja göra de processerna tidigare än 97%.. så kanske de inte låser upp sig för att minnet hinner nå 99.9% fullt innan det hinner swappa undan... typ att den börjar redan mjukt vid 80% så den har en buffert på 20% att spela på för att undvika frysning??

Tack till er alla på förhand.
//Marie

Permalänk
Inaktiv

Citat från andra diskussions-tråden Sidan57+58:

quote postid="18749427" userid="270972" name="FattarNiInte"]
Usch. Swap. Ditt minne är för litet!
Se till så du har nån slags komprimering av minne innan det swappas ut. Windows har det som standard har jag för mig.
sysctl vm.swappines skall vara lågt, typ 10, för att undvika swap på desktopsystem, standardvärdet är 60.
Jag använder också mekaniska diskar men har dom cachade på SSD(bcache) + att SSD:n innehåller rootfilsystemet och swappen.
Skaffa gärna någon liten SSD.
[/quote]
quote postid="18749614" userid="120410" name="nick-li"]
Antar du menar Zswap (eller Zram)?
[/quote]
"nick-li" citerade "FattarNiInte"
--------------------

quote postid="18749635" userid="127790" name="olleb"]
Gällande swap, Archwiki to the rescue.
https://wiki.archlinux.org/index.php/swap
https://www.linuxatemyram.com/
[/quote]
quote postid="18749984" userid="309108" name="Marie SWE"]
Supertack för länkar o åsikt.
[/quote]
----------------

quote postid="18749427" userid="270972" name="FattarNiInte"]
Usch. Swap. Ditt minne är för litet!
Se till så du har nån slags komprimering av minne innan det swappas ut. Windows har det som standard har jag för mig.
sysctl vm.swappines skall vara lågt, typ 10, för att undvika swap på desktopsystem, standardvärdet är 60.
Jag använder också mekaniska diskar men har dom cachade på SSD(bcache) + att SSD:n innehåller rootfilsystemet och swappen.
Skaffa gärna någon liten SSD.
[/quote]
quote postid="18749902" userid="309108" name="Marie SWE"]
Ja för er som spelar o jobbar med grafik osv, så är mitt minne för litet i jämförelse. Men med det jag gör så fungerar det perfekt med win7 och med win8.1 och linux OS är mer resurssnålt än win, så det borde räcka tycker jag.
Problemet inträffar kanske 20gånger på ett år, så det motiverar inte kostnaden att gradera upp alla datorers minne.

Men hur fixar man någon slags komprimering av minnet i linux, så den swappar lika bra som win? och varför är inte det default i linux från början?
Det med att skaffa små skräp ssd till swap på de stationära har jag funderat på som absoluta sista nödlösning om linux inte är kapabelt att hantera swap, men mina bärbara är ju den lösningen körd på, så en lösning på skriva till swap vore ju tusen gånger bättre än att försöka gå runt problemet.
Mer minne löser ju inte det extremt långsamma uppvaknandet från viloläge tyvärr.
Win xp, win7 och win8.1 tar det ca.1minut att återställa från viloläge till jobbar igen.
Linux ca.10minuter
Med samma dator(dualboot) samma mängd öppna program, dokument, filhanterare, o webbläsare.. så att linux är 10gånger långsammare borde ju gå att lösas. om det tar 2-3minuter kan jag leva med, men 10 lixom. *hihi*

Jag får starta en separat tråd om detta istället, så vi inte sabbar den här tråden med off topic
[/quote]
quote postid="18750521" userid="270972" name="FattarNiInte"]
Lägg till zswap.enabled=1 i GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= raden i /etc/default/grub filen och kör sedan update-grub för att aktivera swapkomprimeringen vid nästa omstart.
dmesg | grep zswap skall ge "zswap: loaded" om det fungerar

För att minska på swappandet lägg till raden vm.swappiness = 10 i filen /etc/sysctl.conf, eller skapa filen om den inte existerar.

Lite märkligt att det tar 10 minuter, det skall det verkligen inte göra. Det är inte så att du har nåt nåt bångstyrigt program som läcker minne eller nåt som fyller din tmpfs.
Är inte helt osannolikt att programmen du använder lägger stora filer i tex /tmp.
Nästa gång det börjar swappa: Testa köra du -h och kolla så dina tmpfs inte är fulla. Dom skall i normalfallet inte innehålla jättemycket.
(allt som är i tmpfs ligger i minnet eller swappen)
[/quote]

quote postid="18751576" userid="309108" name="Marie SWE"]
Tackar, det ska jag kika på så fort jag kan starta om en av mina laptops.
Jag sitter en hel del med research ibland, så det är webbläsaren(FF) som brukar fylla minnet så datorn måste börja swappa, när jag har 6-7fönster öppna med runt 20-30flikar i varje.. det äter upp minnet efter några dagar eller en vecka. *hahaha*
Men annars brukar jag klara mig undan fenomenet.. som jag nämnde, det händer kanske 20gånger på ett år.... swap-partitionen hade jag först bara på lite mer än ram mängden, men det hände en gång att jag inte kunde sätta den i viloläge, så nu mer ligger de på 60GB, o jag har aldrig råkat ut för det igen iallafall.
Jag vet inte vad som är bäst.. swapfil eller swap-partition.. av de jag hört ha åsikter, så säger de partition. Men jag vet inte... win är ju filbaserat som växer vart efter det kan behövas..
-h? swappiness -h eller vad? Jag är kass på terminalen. *hihi*
Men när den börjar swappa så där hårt, så den fryser, då kan jag inte göra något... inte ens flytta muspekaren.. den börjar ju inte swappa förrän ramminnet når 98% o då när det blir en pik så den når 99,8 eller rent av 100 så låser sig allt medans hdd's lampa bara lyser ilsket.. jag skulle vilja att den börjar svappa mjukt i bakgrunden så det inte märks av redan vid 60-70%.. så man aldrig har 90 eller 97% fullt med ramminne.. startar man ett program då, så låser den upp sig en stund medans den ska swappa bort lite.

Jag börjar få lite dåligt samvete att jag trashar den här tråden... jag kanske ska öppna en ny diskussionstråd istället..
sorry till er alla.

En admin får gärna flytta min lilla offtopic diskussion till en annan tråd om denna tråden blir för trashad.. jag vill inte sabba tråden.
[/quote]
------------------------------
Detta citatet är även ett svar på mitt svar till användare=FattarNiInte
quote postid="18789343" userid="310950" name="Det Otroliga Åbäket"]
Jo; en grej Linux inte är så bra på än är uppförandet när minnet tar slut. Det finns ett antal sätt att angripa problemet på, och inget av dem är särskilt trevliga. Mitt tips brukar generellt sett vara "tilldela tillräckligt med minne", men rådet "använd inte allt minne" är ungefär lika användbart (eller inte). Man kan trimma in en bra nivå av swappiness, men finns det verkligen inte minne kvar så går datorn som i kall sirap oavsett.

På det glada 90-talet när jag hade mer tid än pengar hade jag snabbknappar för att starta programmet xkill; då kunde man bara klicka på ett fönster som hörde till ett program man ville ha ihjäl snabbt för att återfå minne eller processorcykler. Om det fortfarande finns och funkar så är det en bra "krossa glaset"-funktion när du råkar ut för en sån här situation.
[/quote]
quote postid="18790177" userid="309108" name="Marie SWE"]
Jag ska starta en ny tråd om detta med swap, för att inte trasha denna tråden.. så flera av era bra tips o synpunkter kommer jag citera över till den tråden.. jag har suttit o gjort lite research igår och idag.. så just i denna stund kräks datorn.. 94% fullt ramminne och 4,5GB växling.. linux desktop gillar inte mitt sätt att arbeta med datorn. *hahaha*
[/quote]

Sorry om det vart rörigt, men citaten finns i tråden Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows från mitt Editt inlägg i slutet av post: #18749119

Permalänk
Inaktiv

Helsjukt asså.... Nu har min i3:a stått o swappat i fyra timmar.. den swappar i en 20-30 minuter, sedan uppdaterar jag en flik eller bara startar miniräknaren, så börjar den swappa i 30 minuter till.. och minsta lilla man gör så går den från 97% fullt ramminne till 99.5% och idiotswappar.. längsta swappning har varit konstant i 2timmar i sträck..
Är linux verkligen så här kasst operativsystem... det måste väl gå att få den att ha lite större buffert än 3% tillgänglig ram? och att få den att swappa effektivare..
Windows kan det, så varför kan inte linux det?... jag vill inte gå tillbaka till windows.
Nu måste jag tvinga ner den i vänteläge för hårddisken börjar gå för varmt.

Permalänk

Men exakt vad är det som äter upp ditt minne? 8GB är ändå mycket ram egentligen.
Om du kör programmet "htop" eller "top" och trycker shift-m så får du prosesserna sorterade efter högst minnesanvändning.
Det är "res" stapeln som är verkligt använt ram.

Permalänk
Medlem

Kanske något program med bugg som gör att det läcker minne? Verkar inte normalt. Som ovanstående inlägg - kolla vad som orsakar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Men exakt vad är det som äter upp ditt minne? 8GB är ändå mycket ram egentligen.
Om du kör programmet "htop" eller "top" och trycker shift-m så får du prosesserna sorterade efter högst minnesanvändning.
Det är "res" stapeln som är verkligt använt ram.

Det är firefox som är huvudboven.... och det gäller alla mina linuxdatorer och alla distros jag använt sedan mars 2018.
Jag sitter mycket o jobbar med efterforskning så firefox får jobba hårt. som jag beskrev i första inlägget. där jag listade mina tre laptops.. just nu är alla mina stationära ur drift då jag bygger om datarummet.. Men det gäller även dem. Men bara på linux.. när jag kör dem i windows med samma program(dualboot) så uppstår inte detta swap of death syndromet.
I windows händer det ofta att jag har 6-8fönster o runt 40-60tabbar i varje.. i linux kräks datorn redan vid 3fönster o 40flikar i varje... och jag håller på i veckor ibland i sträck, så webbläsarn stängs aldrig ner.. I linux har jag ibland börjat fuska för att gå runt problemet i några timmar upp till en dag genom att döda web content i systemövervakaren.. så alla webbsidor läses in på nytt.. då frigör jag ram minnet ett kort tag tills allt börjar om på nytt efter några timmar.

Skrivet av ronnylov:

Kanske något program med bugg som gör att det läcker minne? Verkar inte normalt. Som ovanstående inlägg - kolla vad som orsakar det.

Den enda buggen jag kan tänka mig är väl kerneln i sig.. det är ju den som hanterar ram minne och swap processen.. för detta problem har jag haft i 2½år med Mint 18.3+19, fedora, och LMDE3 och firefox har ju varit flera olika versioner under de åren.
De andra distrosarna jag provat(ubuntu, osv osv) har jag bara haft på labbdatorerna, så de har aldrig använts som jobb-redskap så att säga.. det är bara tre distros jag nämnde ovan jag haft skarpt.

Permalänk
Medlem

Det du kan ändra på är swappiness och VFS cache. Här finns bra info:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Swap#Swappiness
https://rudd-o.com/linux-and-free-software/tales-from-respons...

Det du skulle kunna göra är att installera en extension som suspend:ar dina tabbar som är inaktiva. Jag använder inte firefox, men denna kanske är bra? https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/auto-tab-disca...

Hibernate kan vara lite sådär om du har mycket swappat.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Det du kan ändra på är swappiness och VFS cache. Här finns bra info:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Swap#Swappiness
https://rudd-o.com/linux-and-free-software/tales-from-respons...

Det du skulle kunna göra är att installera en extension som suspend:ar dina tabbar som är inaktiva. Jag använder inte firefox, men denna kanske är bra? https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/auto-tab-disca...

Hibernate kan vara lite sådär om du har mycket swappat.

Jag testar just nu på datorn som står o idiotswappar.. (japp den börja direkt när jag väckte den från viloläge igen)
Swappiness till 10 och vfs cache pressure till 500
Jag ska låta den stå i en kvart innan jag förklarar det overksamt

Edit: kl 13:00
Nu har datorn stått i 25 minuter och fortfarande idiotswappar. 99.8% använt ram och 5.5GBanvänd swap
Ändrade värden
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/swappiness
60
user@-:~$ sudo sysctl vm.swappiness=10
[sudo] lösenord för user:
vm.swappiness = 10
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/swappiness
10
user@-:~$
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/vfs_cache_pressure
100
user@-:~$ sudo sysctl vm.vfs_cache_pressure=500
vm.vfs_cache_pressure = 500
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/vfs_cache_pressure
500
user@-:~$
Provar nu att ändra pressure åt andra hållet ner till 40

Edit2. kl.13:20

oförändrat.. den idiotswappar fortfarande..99,5% använt ram, 5,4GB använd swapp

Så dessa två värden har tydligen ingen effekt.. då den snart stått i en timma.
ändrar swappiness till =1 och pressure till =300 och låter datorn stå ett tag till.. hdd temp är nu uppe i 50grader

Edit3. kl.13:45
Oförändrat fortfarande.... den idiotswappar fortfarande
99,7% använt ram, 5,5GB använd swapp

Så detta har absolut ingen effekt..
Sätter datorn i vänteläge igen, så hårddisken får svalna av... och återställer värdena till default.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag testar just nu på datorn som står o idiotswappar.. (japp den börja direkt när jag väckte den från viloläge igen)
Swappiness till 10 och vfs cache pressure till 500
Jag ska låta den stå i en kvart innan jag förklarar det overksamt

Edit: kl 13:00
Nu har datorn stått i 25 minuter och fortfarande idiotswappar. 99.8% använt ram och 5.5GBanvänd swap
Ändrade värden
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/swappiness
60
user@-:~$ sudo sysctl vm.swappiness=10
[sudo] lösenord för user:
vm.swappiness = 10
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/swappiness
10
user@-:~$
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/vfs_cache_pressure
100
user@-:~$ sudo sysctl vm.vfs_cache_pressure=500
vm.vfs_cache_pressure = 500
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/vfs_cache_pressure
500
user@-:~$
Provar nu att ändra pressure åt andra hållet ner till 40

Edit2. kl.13:20

oförändrat.. den idiotswappar fortfarande..99,5% använt ram, 5,4GB använd swapp

Så dessa två värden har tydligen ingen effekt.. då den snart stått i en timma.
ändrar swappiness till =1 och pressure till =300 och låter datorn stå ett tag till.. hdd temp är nu uppe i 50grader

Edit3. kl.13:45
Oförändrat fortfarande.... den idiotswappar fortfarande
99,7% använt ram, 5,5GB använd swapp

Så detta har absolut ingen effekt..
Sätter datorn i vänteläge igen, så hårddisken får svalna av... och återställer värdena till default.

Tycker det låter som ett prestandaproblem.
Du använder en mekanisk hårddisk och inte en SSD.
Äger ingen dator med hårddisk längre alla jag har kör SSD inkl. mina jobbdatorer.

Som ett högt flygande exempel så konsumerar jag med 130st. slumpmässiga tabs i Firefox 83 (64-bit) c:a 6,8GB RAM av mina 16GB tillgängliga, resp. 1,8MB swap av mina 3,7GB tillgängliga. Detta exempel är bara taget ur luften då jag hade möjlighet att prova här och nu.

Så mitt råd, om du fortfarande använder en mekanisk hårddisk, köp och stoppa in en SSD.
Med en SSD, gäller även SATA/mSATA SSD, märker du inte ens av swappande i det läget.
En SSD är den bästa uppgraderingen du kan ge någon dator som har en mekanisk hårddisk.
Det är den hårda sanningen.

Har du plats för 2 hårddiskar i datorn är valet ännu enklare. Skaffa en vanlig SATA eller mSATA SSD om du har sådana portar tillgängliga.
Då lägger du /root partitionen och swap på en SSD, räcker gott och väl med en liten SSD i det fallet, 60GB är gott och väl tillräckligt.
/home lägger du på den mekaniska (större) disken då den inte blir lika tyngd av alla uppgifter som OS:et brottas med.

Ja SSD's är dyrare än mekaniska diskar men det är alla gånger värt det.
Det du gör kräver tydligen en hel del RAM-minne.
Linux använder RAM-minnet mer intensivt än många andra OS, den har också writeback vilket gör att många skrivningar behandlas i RAM-minnet flera gånger innan det skrivs till hårddisken, detta för att minska diskanvändningen.
Men jag gissar på att ditt RAM-minne inte räcker till för den mängd den vill behandla och då tar den till swappen (en form av utökat RAM) som nu ligger på en mekanisk disk som är katastrofalt slö i jämförelse med RAM-minnet och även en SSD.
Däri tror jag problemet ligger, så mer RAM om möjligt, annars är nog en SSD den enda vettiga lösningen för att slippa nyttja den slöa mekaniska disken såpass mycket.
Linux är annorlunda från Windows på många områden när man jämför under ytan.
Suspend och Resume har alltid varit problem med eftersom bra stöd för det ofta saknas. En SSD fixar sådant mycket bättre i många fall då den äter diskintensiva perioder till frukost i jämförelse.

Har du en SSD, även om den är mindre, gör gärna ett test!
Installera din Linux-dist på den och prova att utsätta den för lite tortyr liknande det du provat med dina mekaniska diskar. Den borde hantera det bättre, mycket bättre.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyberskunk:

Tycker det låter som ett prestandaproblem.
Du använder en mekanisk hårddisk och inte en SSD.
Äger ingen dator med hårddisk längre alla jag har kör SSD inkl. mina jobbdatorer.

Som ett högt flygande exempel så konsumerar jag med 130st. slumpmässiga tabs i Firefox 83 (64-bit) c:a 6,8GB RAM av mina 16GB tillgängliga, resp. 1,8MB swap av mina 3,7GB tillgängliga. Detta exempel är bara taget ur luften då jag hade möjlighet att prova här och nu.

Så mitt råd, om du fortfarande använder en mekanisk hårddisk, köp och stoppa in en SSD.
Med en SSD, gäller även SATA/mSATA SSD, märker du inte ens av swappande i det läget.
En SSD är den bästa uppgraderingen du kan ge någon dator som har en mekanisk hårddisk.
Det är den hårda sanningen.

Har du plats för 2 hårddiskar i datorn är valet ännu enklare. Skaffa en vanlig SATA eller mSATA SSD om du har sådana portar tillgängliga.
Då lägger du /root partitionen och swap på en SSD, räcker gott och väl med en liten SSD i det fallet, 60GB är gott och väl tillräckligt.
/home lägger du på den mekaniska (större) disken då den inte blir lika tyngd av alla uppgifter som OS:et brottas med.

Ja SSD's är dyrare än mekaniska diskar men det är alla gånger värt det.
Det du gör kräver tydligen en hel del RAM-minne.
Linux använder RAM-minnet mer intensivt än många andra OS, den har också writeback vilket gör att många skrivningar behandlas i RAM-minnet flera gånger innan det skrivs till hårddisken, detta för att minska diskanvändningen.
Men jag gissar på att ditt RAM-minne inte räcker till för den mängd den vill behandla och då tar den till swappen (en form av utökat RAM) som nu ligger på en mekanisk disk som är katastrofalt slö i jämförelse med RAM-minnet och även en SSD.
Däri tror jag problemet ligger, så mer RAM om möjligt, annars är nog en SSD den enda vettiga lösningen för att slippa nyttja den slöa mekaniska disken såpass mycket.
Linux är annorlunda från Windows på många områden när man jämför under ytan.
Suspend och Resume har alltid varit problem med eftersom bra stöd för det ofta saknas. En SSD fixar sådant mycket bättre i många fall då den äter diskintensiva perioder till frukost i jämförelse.

Har du en SSD, även om den är mindre, gör gärna ett test!
Installera din Linux-dist på den och prova att utsätta den för lite tortyr liknande det du provat med dina mekaniska diskar. Den borde hantera det bättre, mycket bättre.

njae... stora ssd diskar är för dyra fortfarande. så det är uteslutet.. ska jag sätta i 2TB diskar i mina tre bärbara så är det ju runt 6000kr.
Windows klarar av detta med mekanisk disk som jag skrev om min i7:a så belastar jag den ännu hrdare.. och ja visst swappar den oxå o blir småseg ibland.. men den fryser sig inte o står o swappar i en timma,
så jag tycker ju att det borde väl gå att få linux att hantera ramminne o swapp lika effektivt som windows?
Det måste ju vara några parametrar som styr minneshantering så den inte väntar in i sista sekund innan den börjar swappa och hur prion sätts för swap, så den inte låser datorn för att det är hög i/o diskaktivitet

eller ska man stämpla linux desktop som "hobby OS" och inte ett kontors/arbetsOS? jag tycker det vore sorgligt i så fall, för jag gillar konceptet med linux.

Permalänk
Medlem

Det verkar ha blivit något fel med bbcode i ditt andra inlägg, så att citaten blir konstiga. Om du ids skulle du kunna se om det är lätt att fixa, så blir det lättare att se vad som tidigare sagts i diskussionen.

Skrivet av anon309108:

Jag testar just nu på datorn som står o idiotswappar.. (japp den börja direkt när jag väckte den från viloläge igen)
Swappiness till 10 och vfs cache pressure till 500
Jag ska låta den stå i en kvart innan jag förklarar det overksamt

Edit: kl 13:00
Nu har datorn stått i 25 minuter och fortfarande idiotswappar. 99.8% använt ram och 5.5GBanvänd swap
Ändrade värden
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/swappiness
60
user@-:~$ sudo sysctl vm.swappiness=10
[sudo] lösenord för user:
vm.swappiness = 10
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/swappiness
10
user@-:~$
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/vfs_cache_pressure
100
user@-:~$ sudo sysctl vm.vfs_cache_pressure=500
vm.vfs_cache_pressure = 500
user@-:~$ cat /proc/sys/vm/vfs_cache_pressure
500
user@-:~$
Provar nu att ändra pressure åt andra hållet ner till 40

Edit2. kl.13:20

oförändrat.. den idiotswappar fortfarande..99,5% använt ram, 5,4GB använd swapp

Så dessa två värden har tydligen ingen effekt.. då den snart stått i en timma.
ändrar swappiness till =1 och pressure till =300 och låter datorn stå ett tag till.. hdd temp är nu uppe i 50grader

Edit3. kl.13:45
Oförändrat fortfarande.... den idiotswappar fortfarande
99,7% använt ram, 5,5GB använd swapp

Så detta har absolut ingen effekt..
Sätter datorn i vänteläge igen, så hårddisken får svalna av... och återställer värdena till default.

Jag funderar på om det ger så mycket på kort sikt att ändra de parametrarna, om minnet redan är välfyllt. Kanske att en reboot emellan gör skillnad, men jag är inte säker. I alla fall, det du beskriver tycker jag inte riktigt stämmer med det problem som swappiness-parametern ska lösa.

Om du har så många webläsarflikar öppna så låter det inte orimligt att du faktiskt fyller så pass mycket minne, utan att det behöver vara minnesläckor eller liknande. Jag tycker ändå det låter lite konstigt att den idiotswappar utifrån ditt användarfall, eftersom du väl inte öppnar alla flikar lika ofta. Det känns som att den borde bara rassla på när du växlar till ett program eller flik som är utswappad, och därefter ska det flyta tills du växlar igen till något som då är utswappat. Det du beskriver låter mer som "thrashing", dvs när data som växlas in från swap gör att något annat aktivt minnessegment måste ut, som sen aktiveras direkt efteråt och swappar ut nåt annat... dvs när de chunks av minne som accessas ständigt pga hur programmen körs, tar mer plats än det fysiska minnet. Men om det är problemet så borde det uppstå i samma grad på Windows.

Som jämförelse, så fyllde jag minnet på en maskin med 8Gb ram och 4Gb swapfil (på ssd) härom veckan. Jag märkte aldrig när den började fylla swappen - jag hade väl 30-40 flikar i firefox öppna samtidigt som jag körde "Kingdoms and Castles" (stadsbyggarspel som äter typ 2-3Gb minne). Det som hände var att spelet frös i 30 sekunder, sen när jag återfick kontrollen kollade jag kernel-loggen (som nås med kommandot dmesg i en terminal). Den berättade "Out of memory: killed process NNNNNN ...". Minnet var alltså helt slut utan att jag märkt att det var på väg att ta slut, och då dödade linux en process som sista utväg (den valde klokt nog en av många "Web Content", som mest sysslar med trams ändå ). De 30 sekunderna som den frös först var nog under kärnans försök att fixa situationen utan blodspillan.

Utifrån det så tycker jag inte att det är konstigt att alla dina flikar tar så mycket minne som du säger, men det är fortfarande konstigt att systemet thrashar.

Edit:

Citat:

99,7% använt ram, 5,5GB använd swapp

Du kanske vet det redan, men Linux räknar ledig ram lite annorlunda än Windows. Lite beroende på hur du frågar systemet så finns det 3 kategorier av mått på minnesanvändning: Used, Free, och Buffers. Buffers är disk-cache och innehåller sådant som är läst från disk, och som hålls kvar utifall det behövs, men det kan droppas utan konsekvenser när som helst. Därför är verkligt ledigt minne i praktiken "Free + Buffers" (eller totala RAM minus Used), eftersom kärnan minskar Buffers efter behov. Det kan lura en om man bara tittar på Free. Det kan inte vara problemet nu, eftersom den uppenbart swappar en massa, men det är värt att veta när du felsöker.

Du kan även följa rådet från @fattarniinte och köra top i en terminal, för att se vilka processer som använder minnet, om du inte gjort det redan. Då ser du också Free, Buffers mm. Använder Firefox mer än det fysiska minnet själv? Det låter troligt på din beskrivning. Jag vet inte om det kan vara något som gör att Firefox, trots att det är uppdelat på flera processer, på något vis försöker plocka in allt sitt minne varje gång det aktiveras? Verkar konstigt designat isf, men hade kunnat leda till det problem du beskriver.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag har liknande erfarenheter av att Linux inte hanterar överbelastning av ram-minne på ett korrekt sett. Skapade en tråd för flera år sedan Ubuntu fryser sig. Lösta det då med att uppgradera till 16 GB minne. Nyligen har liknande problem uppstått igen och som vanligt är det Chrome/Firefox som är minnes boven. Så det får väl bli och uppgradera minnet inom en snar framtid någon simpel quick fix har i alla fall inte jag hittat 🙄️

Permalänk
Skrivet av anon309108:

njae... stora ssd diskar är för dyra fortfarande. så det är uteslutet.. ska jag sätta i 2TB diskar i mina tre bärbara så är det ju runt 6000kr.
Windows klarar av detta med mekanisk disk som jag skrev om min i7:a så belastar jag den ännu hrdare.. och ja visst swappar den oxå o blir småseg ibland.. men den fryser sig inte o står o swappar i en timma,
så jag tycker ju att det borde väl gå att få linux att hantera ramminne o swapp lika effektivt som windows?
Det måste ju vara några parametrar som styr minneshantering så den inte väntar in i sista sekund innan den börjar swappa och hur prion sätts för swap, så den inte låser datorn för att det är hög i/o diskaktivitet

eller ska man stämpla linux desktop som "hobby OS" och inte ett kontors/arbetsOS? jag tycker det vore sorgligt i så fall, för jag gillar konceptet med linux.

Nja, det är nog snarare så att Linux inte är likt Windows, det är t.o.m. mycket olikt i grunden.

Windows och Linux har olika sätt att tackla problem, Linux fungerar jättrebra förutsatt att du har resurser tillgängliga.
I ditt fall så verkar Windows klara just den uppgiften bättre på din hårdvara.

En SSD hade hanterat läget mycket bättre både på Windows och Linux, det är jag övertygad om.

Men Windows kanske hanterar snåla resurser bättre då den skriver nästan allt direkt till disk ("sliter" mer på disken) och därmed mellanlagras det inte i växligsfilen på samma sätt som en swap arbetar på Linux. Linux "sliter" mer på Ramminnet och då är det rätt logiskt att saker börjar gå söder när just hårddisken används som extra RAM-minne.

Är ganska säker på att det har med för lite RAM-minne och långsam mekanisk disk att göra för den sortens användning på Linux då swappen börjar användas så frekvent och att det, då swappen ligger på en långsam disk, borde betyda att den i teorin lagrar det dubbelt upp istället på samma långsamma disk.
Först en gång i swap (långsamt) sedan en gång till på samma disk fast på själva filsystemet, även det långsamt. Det blir då dubbla ledtider enkelt förklarat.

Det är två olika system som preseterar olika bra med olika förutsättningar på olika områden. Hade du haft mer RAM-minne hade du kanske inte råkar ut för problemet. Hade du haft en SSD så hade du nog knappt märkt av problemet även om det funnits där p.g.a. den snabba accesstiden och antalet IOPS en SSD är kapabel till.

Jag har inte råkat ut för den sortens problem ens på min gamla i3 laptop som också har 8GB RAM dock med en 256GB SSD.
Samtidigt så har vi säkert olika vanor med hur webbläsarna används.

Du får nog helt enkelt överväga hur du vill ha det, en dyr SSD kan du återanvända i din nästa laptop med. Oavsett om du har Linux eller Windows på den kommer du märka av en gigantisk förbättring i prestanda för hela datorn.
Som jag nämnde kan man också dela upp så att OS och filer ligger på två olika diskar om man kan ha 2 st. i sin laptop t.ex. en mSATA och en SATA. Då kan man använda en liten SSD för OS och en stor mekanisk disk för filer. Då drar man nytta av båda delar.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Rekordmedlem

Lite ot men var glad att det inte handlar om Edge eller Chrome i win för de webbläsarna är inte bara instabila när man har mer än ett fåtal flikar öppna, de äter verkligen ram.
Jag har kring 1100 flikar i Firefox och ett par hundra i Edge och då ser det ut så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns det nån sida där man kan stresstesta minnesanvändningen i webbläsaren?
Det vore intressant att se hur det beter sig.
Mitt användande är kanske max 5 flikar + att jag loggar ut ur datorn ofta så har jag inte haft minnesanvändningsproblem sedan jag bytte upp mig från 32MB ram.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Finns det nån sida där man kan stresstesta minnesanvändningen i webbläsaren?
Det vore intressant att se hur det beter sig.
Mitt användande är kanske max 5 flikar + att jag loggar ut ur datorn ofta så har jag inte haft minnesanvändningsproblem sedan jag bytte upp mig från 32MB ram.

Sidans innehåll gör stor skillnad men har du en bunte bokmärken kan du alltid öppna ett fönster och välja att öppna alla bokmärken som flikar. (och om du vill upprepa i ett antal fönster) Det är väl annars inte så svårt att göra ett script som öppnar flikar men är de tomma så kräver de ju nästan inga resurser alls så det är kanske inte ett så bra test utan man bör nog öppna verkliga siter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meto:

Jag har liknande erfarenheter av att Linux inte hanterar överbelastning av ram-minne på ett korrekt sett. Skapade en tråd för flera år sedan Ubuntu fryser sig. Lösta det då med att uppgradera till 16 GB minne. Nyligen har liknande problem uppstått igen och som vanligt är det Chrome/Firefox som är minnes boven. Så det får väl bli och uppgradera minnet inom en snar framtid någon simpel quick fix har i alla fall inte jag hittat 🙄️

Okej... jaa, jag har efterforskat lite om detta problem och typ alla människor oavsett engelsktalande forum eller svenska tar enklaste lösningen att gå runt problemet istället för att lösa problemet. Som jag förstått är detta en 14år gammal bugg i kerneln tydligen.
Det är en smått intressant inställning många här i världen har att se på problem...varför lösa problemet/buggen när man kan köpa mer ram och SSD hårddiskar och skjuta på problemet något år till o sedan köpa mer o mer o mer.. *hihi*

.

Jag är jäkligt trött idag efter en hård vecka.. så jag ska svara på alla andra inlägg så fort jag kan..
Se om vi här inne på sweclockers kan lösa världsproblemet som gäckat linuxvärlden såååå länge.
Jag är ingen programmerare och jag är ingen linux expert.. men jag är ganska bra på research.

Permalänk
Medlem

@Marie SWE
Ja det är knas, tyvärr så förstärker det bilden av att Linux är lite av ett leksaks OS på desktop. Om du har hittat några intressanta länkar om ämnet så får du gärna dela med dig.

Permalänk

Testade lite igår genom att starta datorn med 1GB(!) ram.
Startade firefox; sweclockers, Facebook och Youtube i varsin flik. Fungerade fint men en hel del swappande på min nvme
Körde då igång steam-clienten för mer ram-användning och då brakade helvetet löst. Det gick inte att göra (nästan) något alls förutom ctrl-alt-backspace.
GUI-saker borde låsas i minnet.

Permalänk
Medlem

@Marie SWE
Skummade igenom tråden lite snabbt men hittar inte vad det är för hårdvara du använder? Sen är väl LMDE inte Mints flaggskepp direkt vad jag har förstått från den tiden då jag hängde i Mint-forumen. Har du ställt frågan hos dem. Det finns ju gurus där som torde kunna hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni som kallar Linux för "leksaksOS på desktop" hur ni ids använda det? Jag har under mina 15 år som användare av Linux som desktopOS aldrig stött på några problem med swap. Men sen använder jag inte Linux idiotiskt heller, utan jag använder det på det sättet det klarar av att användas. Det är möjligt att det finns en 15 år gammal bug och det kan ju finnas en anledning att den inte fixas. att lösa den kanske tar sönder något fundamentalt. Jag har inte undersökt saken för problemet har berört mig.

En sak. Det finns ingen i hela världen som har något slags ansvar för att just DU ska känna dig nöjd med din upplevelse med Linux och på just det sättet du använder det. Ni som kastar glåpord på Linux, vad har ni tillfört Linux?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej... jaa, jag har efterforskat lite om detta problem och typ alla människor oavsett engelsktalande forum eller svenska tar enklaste lösningen att gå runt problemet istället för att lösa problemet. Som jag förstått är detta en 14år gammal bugg i kerneln tydligen.
Det är en smått intressant inställning många här i världen har att se på problem...varför lösa problemet/buggen när man kan köpa mer ram och SSD hårddiskar och skjuta på problemet något år till o sedan köpa mer o mer o mer.. *hihi*

Intressant! Länka gärna till någon av källorna som du fann informativ, när du hinner.

Skrivet av FattarNiInte:

Testade lite igår genom att starta datorn med 1GB(!) ram.
Startade firefox; sweclockers, Facebook och Youtube i varsin flik. Fungerade fint men en hel del swappande på min nvme
Körde då igång steam-clienten för mer ram-användning och då brakade helvetet löst. Det gick inte att göra (nästan) något alls förutom ctrl-alt-backspace.
GUI-saker borde låsas i minnet.

Ja det låter ju inte så konstigt med så lite ram. Om det mesta av det minne du allokerar och använder hamnar i swap blir det ju segt även med swap på nvme.

@anon309108
Jag har annars börjat fundera på om problemet som du upplever har med firefox att göra. Kan det vara så att firefox på linux låter innehåll i inaktiva flikar köra vidare, medan firefox på windows sätter dem på paus? Det skulle förklara problemet, för om det som körs i alla flikar kräver > 8Gb, och allt kör igång så fort firefox-processen får fokus, så kommer väl det aktiva minnet att även innehålla sådant som ligger utswappat. Om det inte är buggen som du nämner, då.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Det verkar ha blivit något fel med bbcode i ditt andra inlägg, så att citaten blir konstiga. Om du ids skulle du kunna se om det är lätt att fixa, så blir det lättare att se vad som tidigare sagts i diskussionen.

Jag funderar på om det ger så mycket på kort sikt att ändra de parametrarna, om minnet redan är välfyllt. Kanske att en reboot emellan gör skillnad, men jag är inte säker. I alla fall, det du beskriver tycker jag inte riktigt stämmer med det problem som swappiness-parametern ska lösa.

Om du har så många webläsarflikar öppna så låter det inte orimligt att du faktiskt fyller så pass mycket minne, utan att det behöver vara minnesläckor eller liknande. Jag tycker ändå det låter lite konstigt att den idiotswappar utifrån ditt användarfall, eftersom du väl inte öppnar alla flikar lika ofta. Det känns som att den borde bara rassla på när du växlar till ett program eller flik som är utswappad, och därefter ska det flyta tills du växlar igen till något som då är utswappat. Det du beskriver låter mer som "thrashing", dvs när data som växlas in från swap gör att något annat aktivt minnessegment måste ut, som sen aktiveras direkt efteråt och swappar ut nåt annat... dvs när de chunks av minne som accessas ständigt pga hur programmen körs, tar mer plats än det fysiska minnet. Men om det är problemet så borde det uppstå i samma grad på Windows.

Som jämförelse, så fyllde jag minnet på en maskin med 8Gb ram och 4Gb swapfil (på ssd) härom veckan. Jag märkte aldrig när den började fylla swappen - jag hade väl 30-40 flikar i firefox öppna samtidigt som jag körde "Kingdoms and Castles" (stadsbyggarspel som äter typ 2-3Gb minne). Det som hände var att spelet frös i 30 sekunder, sen när jag återfick kontrollen kollade jag kernel-loggen (som nås med kommandot dmesg i en terminal). Den berättade "Out of memory: killed process NNNNNN ...". Minnet var alltså helt slut utan att jag märkt att det var på väg att ta slut, och då dödade linux en process som sista utväg (den valde klokt nog en av många "Web Content", som mest sysslar med trams ändå ). De 30 sekunderna som den frös först var nog under kärnans försök att fixa situationen utan blodspillan.

Utifrån det så tycker jag inte att det är konstigt att alla dina flikar tar så mycket minne som du säger, men det är fortfarande konstigt att systemet thrashar.

Edit:
Du kanske vet det redan, men Linux räknar ledig ram lite annorlunda än Windows. Lite beroende på hur du frågar systemet så finns det 3 kategorier av mått på minnesanvändning: Used, Free, och Buffers. Buffers är disk-cache och innehåller sådant som är läst från disk, och som hålls kvar utifall det behövs, men det kan droppas utan konsekvenser när som helst. Därför är verkligt ledigt minne i praktiken "Free + Buffers" (eller totala RAM minus Used), eftersom kärnan minskar Buffers efter behov. Det kan lura en om man bara tittar på Free. Det kan inte vara problemet nu, eftersom den uppenbart swappar en massa, men det är värt att veta när du felsöker.

Du kan även följa rådet från @fattarniinte och köra top i en terminal, för att se vilka processer som använder minnet, om du inte gjort det redan. Då ser du också Free, Buffers mm. Använder Firefox mer än det fysiska minnet själv? Det låter troligt på din beskrivning. Jag vet inte om det kan vara något som gör att Firefox, trots att det är uppdelat på flera processer, på något vis försöker plocka in allt sitt minne varje gång det aktiveras? Verkar konstigt designat isf, men hade kunnat leda till det problem du beskriver.

Hejsan
Tyvärr kan jag inte redigera det inlägget längre.
När jag posta det första gången och lät bbkoden vara intakt så gick det inte läsa innehållet utan att klicka upp så man kom till andra tråden.. där av sabba jag [ klammern för att texten skulle gå att läsa utan att behöva växla mellan trådarna... kanske ett misstag av mig.. sorry... Men jag la in en länk som var klickbar i första inlägget, första meningen till andra tråden som öppnade den så det gick att läsa det i sin helhet med även offtopic innehållet från sidan 57. inlägg: #18749119

Jag försöker undvika att boota om datorn, då det ger så extremt mycket merjobb med att bokmärka flikar som jag aldrig kommer läsa mer än en gång o kanske klippa ut några citat o texter ifrån. sedan stänga o öppna alla dokument med jämna intervaller,
Jag hade ett bra workflow under alla år i windows och det har jag ju tagit med mig över till Linux.. i win7 och även 8.1(fast jag hatar 8.1 desktopmiljö då det stör arbetsflödet).. men i windows funkar det på enbart 4GBram.. visst att det kan sega ner sig ibland.*haha* men det blir inte tvärnit så man måste gå ifrån i en timma lixom.

Japp.. det är Firefox som är största boven.. enligt systemövervakaren, och htop, atop, och top.
Jag saknar att systemövervakaren i linux inte är lika omfattande som resursövervakaren i windows,, för då kan man se vad disken pysslar. jag har provat iotop --only men det visar bara vilken process som använder disken inte vilka filer processen använder.

Nopp, jag använder inte alla flikar "superofta" men när jag sitter med efterforskning och har en sida öppen som innehåller många länkar, så högerklickar jag på länken o öppna i ny flik vart efter jag läser, så att när jag läst färdigt sidan så stänger jag fliken jag läst o sedan betar av flikarna åt höger vart efter jag läser. och ofta jobbar jag med flera fönster samtidigt.. på mina stationära har jag dessutom fler skärmar och då fönster på de olika så jag kan jämföra innehåll.
Precis.. det du säger om "thrashing" låter inte otroligt... jag har mer "tänkt/känt" som att det lixom hamnar i en loop.. där den försöker växla in o ut samma data hela tiden typ, som att den inte kan bestämma sig vilket av det som ska ha högst prioritet.

okej då funkade din oom killer iallafall det funkade inte för mig 2018 med mint 18.3 med 4GB ram och 4GBswap.. då var det hardreset som var ända utvägen. *haha*

joo, det vet jag att linux anser att ledigt minne är annorlunda än i windows.. men om systemet hänger sig, då är det nog inget ledigt när det står 99,8% använt o datorn slutar svara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyberskunk:

Nja, det är nog snarare så att Linux inte är likt Windows, det är t.o.m. mycket olikt i grunden.

Windows och Linux har olika sätt att tackla problem, Linux fungerar jättrebra förutsatt att du har resurser tillgängliga.
I ditt fall så verkar Windows klara just den uppgiften bättre på din hårdvara.

En SSD hade hanterat läget mycket bättre både på Windows och Linux, det är jag övertygad om.

Men Windows kanske hanterar snåla resurser bättre då den skriver nästan allt direkt till disk ("sliter" mer på disken) och därmed mellanlagras det inte i växligsfilen på samma sätt som en swap arbetar på Linux. Linux "sliter" mer på Ramminnet och då är det rätt logiskt att saker börjar gå söder när just hårddisken används som extra RAM-minne.

Är ganska säker på att det har med för lite RAM-minne och långsam mekanisk disk att göra för den sortens användning på Linux då swappen börjar användas så frekvent och att det, då swappen ligger på en långsam disk, borde betyda att den i teorin lagrar det dubbelt upp istället på samma långsamma disk.
Först en gång i swap (långsamt) sedan en gång till på samma disk fast på själva filsystemet, även det långsamt. Det blir då dubbla ledtider enkelt förklarat.

Det är två olika system som preseterar olika bra med olika förutsättningar på olika områden. Hade du haft mer RAM-minne hade du kanske inte råkar ut för problemet. Hade du haft en SSD så hade du nog knappt märkt av problemet även om det funnits där p.g.a. den snabba accesstiden och antalet IOPS en SSD är kapabel till.

Jag har inte råkat ut för den sortens problem ens på min gamla i3 laptop som också har 8GB RAM dock med en 256GB SSD.
Samtidigt så har vi säkert olika vanor med hur webbläsarna används.

Du får nog helt enkelt överväga hur du vill ha det, en dyr SSD kan du återanvända i din nästa laptop med. Oavsett om du har Linux eller Windows på den kommer du märka av en gigantisk förbättring i prestanda för hela datorn.
Som jag nämnde kan man också dela upp så att OS och filer ligger på två olika diskar om man kan ha 2 st. i sin laptop t.ex. en mSATA och en SATA. Då kan man använda en liten SSD för OS och en stor mekanisk disk för filer. Då drar man nytta av båda delar.

Japp.. jag tror det oxå att windows "för tillfället" är bättre på att hantera snåla resurser.. som jag läste i en diskussion om just detta på reddit.com (jag kommer lägga upp alla länkar om det i separat post då @Meto och @Oegat frågade om länkarna jag funnit) Men där i alla fall, sa de att "Windows är bättre på att fela"
Citat: aaronfranke 1 year ago
It seems that Windows is better at failing than Linux is. On Windows it's super common for programs to be using 100% disk, but the system can still function well. On Linux it's not very common but it freezes the system.

njae.. SSD diskar är för dyra.. nu som sjukskriven har jag inte ekonomi att lägga in 2TB SSD diskar i tre bärbara maskiner, jag har tre bilar som vill ha underhåll och hushållet ska ju hållas i drift med räkningar o mat o allt konstigt man tydligen måste sköta. *hihi* ;).. Samt att ha extern disk till systemet för swap på en bärbar blir opraktiskt när man ska iväg. Men löser jag inte problemet, så får det bli en workaround till mina stationära att köpa små ssd diskar för swap.
Men jag är optimist o tror att det finns en lösning till linux *biiig smile*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Lite ot men var glad att det inte handlar om Edge eller Chrome i win för de webbläsarna är inte bara instabila när man har mer än ett fåtal flikar öppna, de äter verkligen ram.
Jag har kring 1100 flikar i Firefox och ett par hundra i Edge och då ser det ut så här
https://i.imgur.com/UjoJrhy.png

*hihi* Det är nog all spyware som ligger i edge och chrome som är problemet.
Skämt o sido... men båda de bygger ju på samma grund kod, så de kanske är det som gör att båda de läsarna ger liknande problematik
1100 flikar.. shit... jag trodde jag var extrem som kan ha 6fönster o totalt runt 200 flikar öppna... men nu vart jag ju en droppe i havet i jämförelse. *hahaha*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Finns det nån sida där man kan stresstesta minnesanvändningen i webbläsaren?
Det vore intressant att se hur det beter sig.
Mitt användande är kanske max 5 flikar + att jag loggar ut ur datorn ofta så har jag inte haft minnesanvändningsproblem sedan jag bytte upp mig från 32MB ram.

Det jag läste i en av de trådarna som jag ska posta var att det gick att göra ett enkelt test för att se hur minnets slukas upp medans man öppnar systemövervakaren o ser hur stapeln på använt ram ökar mitt framför ögonen... jag har inte testat detta, utan det är vad de skrev.
Citat: ultraj · 1 year ago· edited 1 year ago
I will immediately say this:
With 16GB of RAM, it is WAYYY harder to run into this issue..
It's even difficult with 8GB on some distros (Debian/Gnome).. Still somewhat easier on Fedora/Gnome
Other DEs are much better (resource wise) than Gnome (obviously), so that will make the problem take longer to manifest.
If you have another machine with say 4GB of RAM, take a live instance for a spin (bitch basic ubuntu 18 for ex)
Takes 10 minutes with a flash drive. Download YUMI from pendrivelinux, grab the ubuntu iso, boot and open 8 tabs in FF. A few Youtubes, Libre Writer, file manager... Watch the memory in System Monitor.
When you get to 96,97%, you should be dead.

Permalänk

Firefox lider av ett generöst användande av fsync() vilket gör att Firefox kan pausa medan all(!) data som håller på att skrivas till disken skrivs.
Jag misstänker att detta problem kan förvärras när datorn swappar.

Här är en potentiell lösning på just det: http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/man1/eatmydata.1.h...
Men se till att göra backup på ~/.mozilla/ om ni använder det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meto:

@Marie SWE
Ja det är knas, tyvärr så förstärker det bilden av att Linux är lite av ett leksaks OS på desktop. Om du har hittat några intressanta länkar om ämnet så får du gärna dela med dig.

Linux är ju ett serverOS egentligen som stukats om till desktopOS.. och en server jobbar ju på ett helt annat sätt än hur man använder en desktop lixom.. så om man inte löser problemet, så finns nog risken att marknadsandelen över linux användare kommer förbli så låg som den är.. Men i Servervärlden är ju linux nummer ett.
Dock hoppas ju jag på att man kan förlita sig på linux i desktops arbetsmiljö i framtiden.. Och det är ju vi användare som hjälper utvecklarna att lösa problem genom att påtala att problemen finns.
Om man aldrig säger att något är fel(gäller även på arbetsplatser, i förhållanden, släkt och vänner) då får de ju aldrig reda på att något är fel och att felet bör rättas till.. och när det gäller operativsystem och arbetsplatser, så räcker nödvändigtvis inte ett klagomål till att de reagerar och antar att det är ett övergripande problem utan mer att "oj en enstaka händelse.. strunt samma, så länge inga fler klagar så avvaktar vi o ser vad som händer"
Så det är ju upp till oss användare att sudda bort eventuell dålig stämpel på att det är ett "hobby-desktopOS" Leksak är lite väl att ta i, det är ju världsomfattande i servervärlden. *hihi*

Länkar kommer, så fort jag svarat på messen då jag varit frånvarande ettpar dagar för att få lite offline avkoppling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

@Marie SWE
Skummade igenom tråden lite snabbt men hittar inte vad det är för hårdvara du använder? Sen är väl LMDE inte Mints flaggskepp direkt vad jag har förstått från den tiden då jag hängde i Mint-forumen. Har du ställt frågan hos dem. Det finns ju gurus där som torde kunna hjälpa dig.

Hejsan skumma trådar brukar jag med göra ibland. men man missar ibland lite saker.
Jag har tre bärbara och fem stationära med samma problematik på flera olika distros, där av skrev jag inte ut hårdvaran då det inte är specifikt för en maskin. Genomgående tråd i min hårdvara är Intel CPUer.. men jag har även en AMD som samma problem uppstår på oxå.
Jag hade mint 18.3 med samma problematik och den bygger ju på ubuntu och ubuntu bygger på debian.. Jag valde LMDE för att komma ett steg närmre roten(Debian) och jag märkte att LMDE är stabilare än Mint18.3 och även mint19.. samt LMDE out of the box fungerade bättre på mina bärbara datorer och det var mindre handpåläggning för att customisera det till min smak o tycke.. så det blev mindre merjobb så att säga.
Så det är varför jag använder LMDE just nu, men jag överväger att byta till enbart Debian vid nästa påtvingade ominstallation.
Detta är inte ett enbart MintDistro fenomen, så därför har jag inte tagit upp det i mint forumena

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Förstår inte hur ni som kallar Linux för "leksaksOS på desktop" hur ni ids använda det? Jag har under mina 15 år som användare av Linux som desktopOS aldrig stött på några problem med swap. Men sen använder jag inte Linux idiotiskt heller, utan jag använder det på det sättet det klarar av att användas. Det är möjligt att det finns en 15 år gammal bug och det kan ju finnas en anledning att den inte fixas. att lösa den kanske tar sönder något fundamentalt. Jag har inte undersökt saken för problemet har berört mig.

En sak. Det finns ingen i hela världen som har något slags ansvar för att just DU ska känna dig nöjd med din upplevelse med Linux och på just det sättet du använder det. Ni som kastar glåpord på Linux, vad har ni tillfört Linux?

Det kan jag tala om för dig
Jag har en tro på att jag tror att framtiden för linux-desktop ser ljus ut... linux desktopOS har tagit sig framåt med ganska stora steg sista fem-tio åren i användarvänlighet.. samt att de som utvecklar linux desktop vill att fler från windowsvärlden ska komma över till linux.
Men precis som med allt här i världen när de utvecklar saker så uppstår problem.. men problem är till för att lösas, inte lära sig att leva med. Eller??
Tycker du att man ska resonera så inom buggar med säkerhet oxå.. oj, en bugg, nee vi fixar den inte, det kanske leder till andra problem.. bättre den får vara kvar.
Då hade inte spectre and meltdown problemet blivit fixat om de hade resonerat så.
Precis.. Problemet berör inte dig, då finns inte problemet.
Krigen i världen berör inte dig heller, då antar jag att de inte finns heller
Nice retorik du kör med.

Nopp.. inte en jävel här i världen har ansvar för att just vi ska vara nöjda med linux... Där av är det VÅRAT ansvar att försöka bidra med lösningar istället för att " lära oss att leva med dem"
Och då du är så vass på frågan vad vi tillfört..
Vad har du själv tillfört mer än att beklaga dig att vi inte har identisk uppfattning som dig?
När du svarat på det kan jag tala om för dig vad jag bidragit till.

En liten extra fråga
Varför skrev i i denna tråden om du ändå är ointresserad av problematiken?