DirectX-skaparen Eric Engstrom har gått ur tiden

Permalänk
Melding Plague

DirectX-skaparen Eric Engstrom har gått ur tiden

Eric Engstrom skapade tillsammans med två kollegor Microsofts utvecklargränssnitt DirectX, grundplåten för PC-spelande och Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Rip.

Permalänk
Medlem

De var tider då DirectX kom om jag mins rätt var de DX6 som det hände saker i spelen...
Vila i frid

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tack vare honom man kan utnjuta alla dagens spel med andra ord.
Tråkigt, han gick bort rätt ung.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Från WSJ: "He died at a hospital in Seattle. His wife, Cindy Engstrom, said he had injured one of his feet in October, accidentally took too much Tylenol for pain relief and suffered liver damage."

Gud vad tragiskt. Livet är skört. Kan dock rekommendera att läsa artikeln då den innehåller lite kuriosa och historier från gamla tider på Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Från WSJ: "He died at a hospital in Seattle. His wife, Cindy Engstrom, said he had injured one of his feet in October, accidentally took too much Tylenol for pain relief and suffered liver damage."

Gud vad tragiskt. Livet är skört. Kan dock rekommendera att läsa artikeln då den innehåller lite kuriosa och historier från gamla tider på Microsoft.

Tylenol är paracetamol likt Alvedon. Så det var inga tunga grejor direkt, men giftigt som tusan i högre doser.
Kan tycka att läkarna eventuellt gjort en miss om de inte skrev ut något starkare till honom om han efterfrågade det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tänk vilken påverkan han har haft på hela landskapet för spelande.

Just att få en teknik att adopteras är inte det lättaste men jag antar att Microsofts dominans på marknaden hjälpte till eller kanske var det tvärtom.

Det får mig att tänka på ray tracing-debaklet som pågår nu. Det är inte lätt att få till nya tekniker och många gånger är de nya teknikerna så undermåliga, eller i detta fallet är hårdvaran undermålig, att det är svårt att få marknaden att ta till sig det. Hönan och ägget, men jag har stor respekt för dessa visionärer. Det är ju inte alla man får höra om, de som misslyckas t.ex.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tylenol är paracetamol likt Alvedon. Så det var inga tunga grejor direkt, men giftigt som tusan i högre doser.
Kan tycka att läkarna eventuellt gjort en miss om de inte skrev ut något starkare till honom om han efterfrågade det.

Fy fan vilket tragiskt sätt att dö, jag tappade en burk cola från en höjd på min bara fot en gång (ja extremt fånigt) och jag trodde den var bruten för det gjorde så extremt ont att försöka lägga vikt på foten även nästa dag. På akuten tyckte de inte att den verkade bruten och jag fick en utskrift av piller med kodein som är ett morfinderivat som skulle hjälpa mig tills svullnaden försvann.

Min poäng är att det var i Sverige så jag hade trott att i USA skulle de ta till det tunga artilleriet direkt.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt att han inte uppsökte läkarvård för sin fot och körde receptfritt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

DirectX var verkligen en revolution för spel i Windows när det kom även om jag hellre sett en öppen plattform med OpenGL m.m. (då DirectX är långt mer än bara grafik).

För oss som försökte spela i DOS, så var det verkligen underbart att slippa bootdisketter, hålla reda på IRQ:s och ladda över saker till rätt minne mha himem.sys. Helt enkelt mindre huvudbry med DirectX.

Skulle dock gissa på att det var först runt 2000-talet som DirectX och datorerna i sig var så pass snabba att det inte längre lönade sig att köra spel direkt i DOS.

Rest in Peace, Eric Engstrom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För oss som försökte spela i DOS, så var det verkligen underbart att slippa bootdisketter, hålla reda på IRQ:s och ladda över saker till rätt minne mha himem.sys. Helt enkelt mindre huvudbry med DirectX.

Ja, man kunde ha en hel del huvudbry att frigöra minne för vissa spel. Men nog var det lite roligt att pyssla med ibland.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Han var ju yngre än mig. Lite tidigt att dö

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
99:e percentilen

Utöver PC-spelande låg DirectX även till grund för både namn och utvecklarmiljö i Microsofts första spelkonsol Xbox, vars arbetsnamn under projektets gång var DirectXbox.

Ser man på! Funderade faktiskt alldeles nyligen på vad namnet Xbox kunde tänkas ha för bakgrund.

Intressant och läsvärd artikel om herr Engstrom, som jag gissar var svenskättad dessutom. 🇸🇪 Vila i frid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Utöver PC-spelande låg DirectX även till grund för både namn och utvecklarmiljö i Microsofts första spelkonsol Xbox, vars arbetsnamn under projektets gång var DirectXbox.

Ser man på! Funderade faktiskt alldeles nyligen på vad namnet Xbox kunde tänkas ha för bakgrund.

Intressant och läsvärd artikel om herr Engstrom, som jag gissar var svenskättad dessutom. 🇸🇪 Vila i frid.

Åtminstone var de emigranter ifrån Norden. Googlade runt lite om jag skulle ha hittat något svar på frågan snabbt, men inte nu på en gång..
Han avled på Swedish Hospital i Seattle iaf. I Seattle området finns det mycket människor som härstammar ifrån Norden.
Kolla gärna in staden Poulsbo, där överdriver de nästan med gamla traditioner. Men roliga namn har de på en del saker ex. Yule log och lutafish.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Durkadur:

Från WSJ: "He died at a hospital in Seattle. His wife, Cindy Engstrom, said he had injured one of his feet in October, accidentally took too much Tylenol for pain relief and suffered liver damage."

Gud vad tragiskt. Livet är skört. Kan dock rekommendera att läsa artikeln då den innehåller lite kuriosa och historier från gamla tider på Microsoft.


Verkligen tragiskt, man får se upp med sådant som innehåller Paracetamol, t.ex. Panodil eller Tylenol, det må vara receptfritt, men överdosering kan slå ut levern.

Han är inte den första som stryker med av den orsaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Tråkigt att han gick bort, direktx är bra till mycket.

Jag gillar dock dostiden bättre. Att köra spel i windows slösar bara bort en massa onödiga resurser. Jag minns så väl att jag för vissa spel fick inaktivera saker som cdromspelaren för den tog för mycket minne, något spel fick jag till och med offra ljudkortet för att kunna starta det. Men det var det värt, man kunde ju få musik från stereon och annat.
Det finns kortfattat bara två typer av gamers, de som har anpassat Autoexec.bat och config.sys för att kunna starta deras spel och de som inte har gjort detta.
*edit*
När man offrar att ladda grafikkortet för det slukar för mycket resurser för att starta spelet, ja först då är man en riktig gamer.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ratatosk:


Verkligen tragiskt, man får se upp med sådant som innehåller Paracetamol, t.ex. Panodil eller Tylenol, det må vara receptfritt, men överdosering kan slå ut levern.

Han är inte den första som stryker med av den orsaken.

Samtidigt står det ju i bipacksedeln vad max dosering är. Det är allt för många som tror att det hjälper med mer än 1000mg paracetamol. Allt över det blir ju bara en last för levern.

Var försiktiga med medicin, folket, även om det är receptfritt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså 55 år är ju ingenting :/

RIP.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Medicin kan verkligen fixa mycket men de kan slå bakut nåt så fruktansvärt. Levern vill man verkligen inte reta upp för den delen.

Verkligen tragiskt!
RIP.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Vila i frid. Tack för att du skapade DirectX.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Från WSJ: "He died at a hospital in Seattle. His wife, Cindy Engstrom, said he had injured one of his feet in October, accidentally took too much Tylenol for pain relief and suffered liver damage."

Gud vad tragiskt. Livet är skört. Kan dock rekommendera att läsa artikeln då den innehåller lite kuriosa och historier från gamla tider på Microsoft.

Att en skada i foten blev hans död gör ju det hela ännu mer tragiskt. 55 år är ingen ålder

DirectX har betytt väldigt mycket för spelbranschen. Det är lätt att bara se DirectX som shaders i 3D-grafik, men det var och är än idag så mycket mer än så. En samling API:er för 2D- och 3D-grafik, ljud och musik, kontroller, online multiplayer och voice chat m.m, allt för att underlätta för kreativa människor med stora idéer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vad man ska vara medveten om angående Tylenol är att den variant som skördar flest offer är den som innehåller Kodein.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dixon:

Vad man ska vara medveten om angående Tylenol är att den variant som skördar flest offer är den som innehåller Kodein.

Kodein skadar inte lever utom det är Paracetamol där i som skadar levern.
Kodein omvandlas till morfinpreparat i kroppen efter intag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Från WSJ: "He died at a hospital in Seattle. His wife, Cindy Engstrom, said he had injured one of his feet in October, accidentally took too much Tylenol for pain relief and suffered liver damage."

Gud vad tragiskt. Livet är skört. Kan dock rekommendera att läsa artikeln då den innehåller lite kuriosa och historier från gamla tider på Microsoft.

Han tappade en monitor på foten. Källa.

Permalänk
Medlem

Med T. Alvedon (Paracetamol) som referens, finns det en maxdos på 4000mg (4 gram) per dag.

Man kan ta 1x1gram, 2x500mg, 4x250mg 4 gånger per dag med ca 4-6 timmars mellanrum. Att överdosera ger inte bättre smärtlindring utan ökar bara risken för dödlig leverskada.

Paracetamol är basbehandling vid lindrig-måttlig smärta, men hade jag fått en monitor på foten så nog hade jag sökt bättre alternativ i sjukvården istället för att ta fler tabletter med överdosering som följd.

I vilket fall, för att gå ontopic, RIP och tack för allt!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Minns när det kom ett nytt nummer av PC För Alla och CD-skivan ibland innehöll en uppdatering till DirectX! Yeah man. 8 MB RAM hade vi också vilket var minst det dubbla för vad som var normalt för datorer på den tiden. Bet it could have run Crysis

Permalänk
Medlem

Se upp kära pc-byggare på Swec, liemannen kan komma i form av en monitor. Rip.

"His death came from medical complications related to an accident in the lab, after he dropped a monitor on his foot"

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vad då, säger man så i Sverige om någon dör har dom gått ur tiden? För mina norska öron låter det jätte konstigt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillar dock dostiden bättre. Att köra spel i windows slösar bara bort en massa onödiga resurser.

Mindre och mindre av ett problem, eftersom processorer har så många kärnor och "trådar" att ta av. Så att ha Windows igång är inte den prestandatjuv som det var förr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad då, säger man så i Sverige om någon dör har dom gått ur tiden? För mina norska öron låter det jätte konstigt.

Ja, det är ett av väldigt många uttryck som används i stället för "att dö", eftersom folk uppfattar mer indirekta uttryck som vänligare och mer hänsynsfulla.

Om du funderar kommer du säkert på flera norska uttryck som nog låter märkliga för svenska öron.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S