Disney+ får större prislapp i februari

Permalänk
Medlem

Meh, nä o kommer inte prenumerera på Disney+ heller, Star Wars var bra ep 4 till 6, blev bara sämre o sämre efter det. Utöver det så köper jag alla barnfilmer när det är på rea och har det på min Emby server. Annars finns absolut inget av interess på Disney+.

Hittar sällan något värdt att titta på som man inte redan sett på don andra jag faktiskt har, Netflix, HBO och Prime. Inte varit för barnen hadde jag nog inte prenumererad på någon av dom nu mera.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Tycker faktiskt dagens 69:-/mån är lite mycket för vad man får.

Bättre var det förr, då kunde man hyra en film i 24 timmar för det priset.

Kommer faktiskt inte ihåg exakta priset vad det kostade att hyra i början på 90-00talet, någon som minns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Bättre var det förr, då kunde man hyra en film i 24 timmar för det priset.

Kommer faktiskt inte ihåg exakta priset vad det kostade att hyra i början på 90-00talet, någon som minns?

Har nog inte hyrt en film sen VHS-tiden. Har för mig att det var typ 20-30 kr för en film i början av 90-talet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag ser Netflix lite som Steam.

Alla vill vara den nya "Steam", Epic, GOG, Battle.net, Blizzard, Rockstar etc...alla vill ha egen butik och at "alla spel" ska finnas där.
men ingen slår steam.

Lite samma med netflix, vi kan inte betala för 100+ prenumerant services. då skulle vi bli fattiga i löppet av en mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Jag tittade på Titanic men den var inte så bra, var bara massa vatten?"

Du vet att serien handlar om en Bounty Hunter? Gun for hire?

Side quests är BOKSTAVLIGEN det han gör xD

Nej hans uppdrag är att lämna över ungen och ett avsnitt handlar om att transportera en mamma med sina ägg. Serien har inget fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag ser Netflix lite som Steam.

Alla vill vara den nya "Steam", Epic, GOG, Battle.net, Blizzard, Rockstar etc...alla vill ha egen butik och at "alla spel" ska finnas där.
men ingen slår steam.

Lite samma med netflix, vi kan inte betala för 100+ prenumerant services. då skulle vi bli fattiga i löppet av en mån.

Netflix kommer inte ha det lika lätt som Steam då de sistnämnda har de flesta spelen medan Netflix blir av med innehåll när konkurrenterna tar tillbaka det.

De har också konkurrenter med mycket mer erfarenhet av att tillverka innehåll, samt nykomlingar som Amazon som har enorma ekonomiska muskler. Netflix utvecklar mer och mer eget material men de har inga flaggskeppsrättigheter som kan mäta sig med vad Disney, Amazon, osv har skaffat sig med saker som Star Wars, Marvel, Lord of the Rings, etc som har enorm dragningskraft.

Det finns alltså helt andra förutsättningar i streamingbranschen än i spelbranschen. Steam hade inte haft det lika lätt om de inte fick tillgång till de största speltitlarna.

Permalänk
Medlem

Jag gillar marvel och star wars men det bästa med disney+ är national geographic dokumentären.

För mig är det en sekunfärtjänst som byts alternera med andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Och under tiden hoppar Disney's aktier upp till sin högsta notering... https://edition.cnn.com/2020/12/11/investing/disney-stock-all...

Tycker mig ha tittat igenom det jag vile se nu så jag kommer inte att förnya, speciellt inte om priset går upp. Får se vad det blir av de nya filmerna de utlovat innan jag funderar på om jag ska hoppa på igen, men då blir det nog bara en månad eller så.

Permalänk
Inaktiv

MMmm, det är därför man äger aktien ochså så kompenseras den där tjugan gånger 1000....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Nej hans uppdrag är att lämna över ungen och ett avsnitt handlar om att transportera en mamma med sina ägg. Serien har inget fokus.

Exakt. Och för att få info måste man ibland hjälpa andra? Det händer ofta på main quests också

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Ingen som helst överraskning. De öppnade asbilligt för att kunna slåss med de andra stora och få in en massa folk på sin kanal, nu så kmr höjningarna sakta men säkert. För många handlar det om bekvämlighet först och främst och har man redan sina apparater inställda så lär man inte bry sig om ynka 20kr/månad ökning. Kmr bli kul att se när det hela når sitt tak dock, om någonsin.

Har sj haft Netflix en liten stund (free preview) och ärligt talat fanns inte så mycket att se. Vissa serier är guld såklart men att bara "dö-zappa" är så otroligt tråkigt egentligen i mina ögon. To each their own dock. Hoppas såklart de som producerar en massa gott får sina pengar att faktiskt göra nytt sen.

Permalänk
Inaktiv

Disney höjer priset med 20kr i månaden, alla tycker de sparar pengar på att köpa ett år innan prishöjningen, classic... big brains

Permalänk
Medlem

Kommer vara värt priset i och med allt nytt som är på gång, men tjänsten är inte perfekt. 18 nya serier på gång som jag ser fram emot. Jag räknar med att mycket av originalserierna Disney+ gör kan vara kortlivade och ha ett fåtal avsnitt. Men nytt material i Star Wars och Marvel kommer att ta platsen av det som försvinner samt att karaktärer kan leva kvar i de andra serierna samt filmerna. Jag tycker inte man kan jämföra prishöjningarna i Februari mot materialet som finns på Disney+ just nu. Dock kommer en stor del av det som ska komma någon till ett flertal månader efter prishöjningarna. Det typiska Disneymaterialet är jag lite osäker på. Precis som andra skrivit vore det trevligt om lite innehåll från Fox och ABC. Om det skulle vara problem med rättigheter så kan de ju börja med nyare serier innan de skriver bort rättigheterna. Hur som, trots att jag tycker Disney+ kommer att vara värt priset så vet jag inte om den tjänsten från nu och framåt kommer att ha en serie man vill se med ett nytt avsnitt i veckan och framåt. På olika punkter kanske det kan bli några nya avsnitt i veckan, men lär nog gå veckor utan något nytt att kolla på under 2021. Dock lär Disney+ vara en del av att skapa budget till framtida filmer oavsett om vi prenumeranter får någon fördel av det annat än att filmer fortsätter göras oavsett hur det går på bio.

Serierna jag ser fram emot:

Star Wars:
Andor
Obi-Wan Kenobi
Lando
Ahsoka
The Rangers of the New Republic
A Droid Story
The Acolyte

Marvel:
WandaVision Januari 2021
The Falcon and the Winter Soldier 2021
Loki Maj 2021
What if...? 2021
Ms. Marvel 2021
Hawkeye 2022
She-Hulk 2022
Moon Knight 2022
Secret Invasion
Ironheart
Armor Wars

Permalänk

Ofattbart mycket gnäll på Disney +, vi nyttjar det flera ggr / vecka. Streamningtjänster är kanon, orka hålla på med KODI/annat och nån rysk streamad skräpkopia som nitar mitt i filmen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Disney+ är den enda tjänsten jag kör nu här hemma. Ser framemot mängder med serier som kommer nu under 2021/22 och bra pris också! Synd att Dolby Vision ser förjävligt ut på vissa filmer och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Disney+ suger för oss som glor på dator.
Det är 720p som gäller. Dom är rädda att folk piratkopierar innehållet annars.

Effekten blir ju tvärt om... Pga av detta så LEDS man ju till piratkopiering.

Så himla onödigt av dom att begränsa. 1080p hade man väl kunnat få iaf?

WTF jag som tänkte hoppa på detta nu i december...och köra via PC.
Hmm vaffö gör de på detta sätt..

Permalänk
Medlem

hur många aktörer finns det nu? hbo, disney, netflix, amazon prime? detta bådar inte gott för konsumenten

vad dessa gigantiska företag inte verkar fatta är att det är oftast inte prislappen som är problemet utan det är hur simpelt det är betala för content, att ha 5 olika tjänster är knappast smidigt, då börjar det luta åt att det är smidigare att bara ladda hem skiten när det släpps på piratsajterna istället och tillbaka på ruta 1 är vi igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

WTF jag som tänkte hoppa på detta nu i december...och köra via PC.
Hmm vaffö gör de på detta sätt..

Det är helt idiotiskt. Jag ringde Disney och sa att jag måste piratkopiera om jag vill få 1080p och han i luren höll med mig, hahaha xD

Permalänk
Medlem

Köpte en månad för 2-3 veckor sedan men har knappt använt. Tycker inte där finns någor bra allt. Helt klart streamingtjänsten med sämst utbud. Blir inte att förnya och höjt pris sätter bara sista spiken i kistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur många aktörer finns det nu? hbo, disney, netflix, amazon prime? detta bådar inte gott för konsumenten

vad dessa gigantiska företag inte verkar fatta är att det är oftast inte prislappen som är problemet utan det är hur simpelt det är betala för content, att ha 5 olika tjänster är knappast smidigt, då börjar det luta åt att det är smidigare att bara ladda hem skiten när det släpps på piratsajterna istället och tillbaka på ruta 1 är vi igen.

Tycker inte direkt att det är problem att hantera flera. Tar två minuter att registrera sig på sin höjd?

Tycker definitivt att det är priset. Är inte beredd att betala 5x100kr/månad. Hade jag fått fem streamingtjänster till priset av en skulle jag gladeligen ha fem appar på mobilen/chromecasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur många aktörer finns det nu? hbo, disney, netflix, amazon prime? detta bådar inte gott för konsumenten

vad dessa gigantiska företag inte verkar fatta är att det är oftast inte prislappen som är problemet utan det är hur simpelt det är betala för content, att ha 5 olika tjänster är knappast smidigt, då börjar det luta åt att det är smidigare att bara ladda hem skiten när det släpps på piratsajterna istället och tillbaka på ruta 1 är vi igen.

Vill du alltså ha monopol istället?

Permalänk
Medlem

Tänk på att Disney+ kan visas på 4 skärmar samtidigt per konto.

Jag gick ihop med 3 kompisar, för nuvarande pris så blir det endast 230 kr per år/person. För dom pengarna så är det helt klart värst priset.

Visst har man många barn så blir det väl lite svårare, men du borde åtminstone kunna gå ihop med 1 till och således får 2 skärmar var.

Permalänk
Inaktiv

Prime video är otroligt bra, kostar under 70kr och dom har ett riktigt bra utbud, jag kommer nog skrota Disney eftersom jag knappt tittar på de.
Viaplay blir de framgent så fort NHL och alla motorsporter börjar igen, synd att man inte kan välja ett sport paket enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vill du alltså ha monopol istället?

Spotify är inte monopol. Apple music, youtube music, tidal, dezer etc.. Du skulle kunna ha någon av dem och få (för de flesta) 95%-99% av allt utbud du skulle kunna tänka dig.
Netflix, 10%
HBO, 5%
etc etc.
Streaming av film är en typ av oligopol. Ingen tjänst konkurans i utbut men har monopol på specifika serier och vill man ha allt ja då får du skaffa ALLA, samt hyra de som inte finns på stream och då har du ändå bara ca 60%-80% av filmerna man kanske skulle vilja se, eller se igen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

För mig så gör inte prisökningen någon större skillnad. Jag har barn så jag lär få betala för denna tjänst oavsett. Men det finns ju en hel del innehåll för mig också, trots att jag inte är något Marvel-fan. Star Wars funkar för det mesta även om de första filmerna förstås är bäst, men många av de animerade serierna är också förvånansvärt bra och The Mandalorian tycker jag håller riktigt bra. Vi får se hur det blir framöver med Obi-Wan-serien och så. Sen är det ju inte fel att ha tillgång till alla gamla Disney- och Pixar-filmer förstås, och nostalgin över både riktigt gamla tecknade kortfilmer och "saturday morning cartoons" som Dock Tales är inte fel.

Skrivet av BobMarley:

Så är det väl alltid med dessa tjänster. De börjar med 69:- och sedan höjer de med jämna mellanrum.
"Cord-cutting" kan bli dyrt i längden om man ska ha några av dessa streamingtjänster.

Många ger uttryck för liknande känslor men då tror jag man har glömt hur det var tidigare. Min morsa och hennes man har Viasat-TV för 6-700 i månaden exempelvis, visst får de lite nyare filmer via filmkanaler och sånt och säkert en del exklusiva sportevenemang och liknande, men det är ändå väldigt mycket pengar liksom. Man får rätt många streamingtjänster för de pengarna.

Skrivet av D3str0yer:

I USA så kommer du få Disney+, ESPN + och Hulu för endast 13 dollar/månad, det känns så mycket mer värt det än vad som erbjuds i Sverige...

Tyvärr så lär väl alla streamingtjänster höja sina priser, vilket till slut kommer leda till att folk börjar piratkopiera i en stor skala igen.

Tänk om Spotify, Tidal etc alla endast gav dig tillgång till artister från x skivbolag, tjänsterna hade dött direkt, ändå accepterar vi det när det gäller video-streaming.

Jag skulle hellre betala 400-500 kr i månaden för en tjänst som ger mig tillgång till i stort sett allt inom tv serier/film.

Disney ska dock ha cred för att dom tillhandahåller nya avsnitt från tv-serier ungefär samtidigt i USA och i Sverige (åtminstone Mandalorian).

Jag har haft Hulu i många är och det är en väldigt bra tjänst. Men paketet för $12.99 var med reklam och är borttaget nu vad jag förstår, istället får man reklamfri Hulu med ESPN+ och Disney+ för $18.99. Jag bryr mig inte det minsta om ESPN så för mig är det ungefär samma kostnad som att köpa de två tjänster jag är intresserad av separat. Jag hade gärna sett ett paket med bara de två förstås, men de vill ju gärna casha in på de dyra sportlicenserna antar jag.

Skrivet av Elektron:

Bättre var det förr, då kunde man hyra en film i 24 timmar för det priset.

Kommer faktiskt inte ihåg exakta priset vad det kostade att hyra i början på 90-00talet, någon som minns?

Hyrvideo toppade 55 kronor under VHS-tiden tror jag, men det varierade bland olika butiker eller kedjor. Det fanns en här som hette Filmtajm där alla filmer kostade 19 kronor, tills det kom några enstaka som var för dyra (The Rock tror jag var först) som de fick ta 29 eller 39 för, minns inte exakt. När det gick över till DVD känns det som man landade i 19-29-39 priserna beroende på hur nya de var och så. Med paket för flera filmer i flera dagar och så förstås.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag (kan nämnts i tråden, inte läst allt) som tycker det saknas mycket här Disney+ här i Sverige? USA fick mycket mer (shocking)!
Är det någon som vet om det skall fyllas på med mer och när i så fall?
Det jag saknade direkt var Nalle Puh serien från 90-talet. Minsta grabben gillar Nalle starkt och tänkte att det blir ju perfekt när vi får tjänsten, men den var ej där. Saknar också den klassiska Duck Tales från 90-talet, även om den nya är riktigt bra, även för mig som är rätt gammal nu, kul att se med de lite större grabbarna, även om jag helst hade sett den på engelska så är svenskan bra

Permalänk
Medlem

89 kr är löjligt billigt.

Kommer behålla det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flovv:

Är det bara jag (kan nämnts i tråden, inte läst allt) som tycker det saknas mycket här Disney+ här i Sverige? USA fick mycket mer (shocking)!
Är det någon som vet om det skall fyllas på med mer och när i så fall?
Det jag saknade direkt var Nalle Puh serien från 90-talet. Minsta grabben gillar Nalle starkt och tänkte att det blir ju perfekt när vi får tjänsten, men den var ej där. Saknar också den klassiska Duck Tales från 90-talet, även om den nya är riktigt bra, även för mig som är rätt gammal nu, kul att se med de lite större grabbarna, även om jag helst hade sett den på engelska så är svenskan bra

Vad jag förstår är det vissa serier där de inte äger rättigheterna till den svenska dubbningen och därför måste de dubbas om vilket tar lite tid. Det verkar mest vara lördagsmorgon-serier som Duck Tales, Talespin, Nalle Puh och Darkwing Duck även om några finns, Räddningspatrullen och Bumbibjörnarna, vilka tyvärr är de sämre av dessa i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår är det vissa serier där de inte äger rättigheterna till den svenska dubbningen och därför måste de dubbas om vilket tar lite tid. Det verkar mest vara lördagsmorgon-serier som Duck Tales, Talespin, Nalle Puh och Darkwing Duck även om några finns, Räddningspatrullen och Bumbibjörnarna, vilka tyvärr är de sämre av dessa i mina ögon.

Tack för svaret, det förklarar en hel del.
Trist att det skall vara så, det är ju de dubbningarna jag gärna vill höra igen
Inte för det har med saken att göra, men varför gillar du inte Räddningspatrullen och Bumbibjörnarna? Själv är dessa några av mina favoriter, typ tillsammans med de andra du skrev
Just Bumbibjörnarna, eller Gummi Bears som den hette även i Sverige när den sändes på engelska, tror det var 1985, håller rätt bra än idag, även om den inte är så mycket för vuxna (humår som inte de små snappar upp bla), så har jag nog mycket nostalgi kvar där, speciellt den engelsk-talande. Har sett hela serien med min "stora grabbar" på svenska för några år sedan, och de senaste säsongerna såg jag aldrig som barn
Räddningspatrullen är "söt" och det finns nostalgi kvar för mig, men är lite jobbig ibland också tycker jag
Dom andra är kanske "lite mer vuxna".

Hoppas Disney kan lösa de klassiska dubbningarna på nått sätt, men kanske är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

satte igång luftens hjältar för att höra introlåten, sen slog jag av.

Vilken feberdröm hade du när du satt och kollade? Luftens hjältar finns inte ens på disneyplus ännu..

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10