Starta Logitech z906 utan "console" grunkan eller fusk-koppla den via ex. Arduino?

Permalänk
Medlem

Starta Logitech z906 utan "console" grunkan eller fusk-koppla den via ex. Arduino?

Tjenare, lyckades få tassarna på en z906a svinbilligt och försökte få fram information angående att göra just det rubriken lyder och vart helt paff när det fanns såpass lite dokumentation på vad alla pins på basen gör. Det enda jag lyckats göra hittils är att stjäla ström från en annan högtalare jag har men är lite småsur föratt inte kunna nyttja varken diskanterna eller 165watten den inbyggda förstärkaren har. (Driver på 60w nu.. :/ ) Någon här som har en idé?

Vill alltså lyckas få igång systemet utan att använda denhär. Då den är så jävulskt dyr och svår att få tag på ensam.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Tjenare, lyckades få tassarna på en z906a svinbilligt och försökte få fram information angående att göra just det rubriken lyder och vart helt paff när det fanns såpass lite dokumentation på vad alla pins på basen gör. Det enda jag lyckats göra hittils är att stjäla ström från en annan högtalare jag har men är lite småsur föratt inte kunna nyttja varken diskanterna eller 165watten den inbyggda förstärkaren har. (Driver på 60w nu.. :/ ) Någon här som har en idé?

Vill alltså lyckas få igång systemet utan att använda denhär. Då den är så jävulskt dyr och svår att få tag på ensam.

Jag gjorde en snabb sökning på ebay.com.
Det finns flera kontrollenheter till salu för ca 600-700:- exkl eventuell frakt.
Jag vet inte om jag personligen tycker att det är "jävulskt dyr" men om jag hade varit i behov av en sådan så hade jag nog valt att betala för enheten för att spara tid och tålamod.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem

Hela systemet är djävulskt dyrt i förhållande till vad det presterar så köp en vanlig surroundreceiver och använd högtalarna tills du skaffat bättre, det brukar gå att få tag på receivers från 500-700 kr och då har du dessutom första steget mot ett anständigt ljudsystem.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_1907_surround...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/harman_kardon_avr_265_1...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/onkyo_hc_rc630_5_1_1045...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Med tanke på kontakten så tippar jag på att den pratar någon form av dataspråk via kontaktet typ RS-232 eller något dock är kontakten en D15 inte D9 som rs-232 använder så troligen något annat protokolla eventuellt ett logitech custom språk

dvs det är inte en pinne för volym osv utan den pratar data via pinnarna och kräver där med någon form av styrkontroll som kan prata detta språket via kabeln.

tror du har bättre möjligheter att istället fimpa förstärkaren i suben helt och direktkoppla på högtalarna till en extern förstärkare än att på något smidigt sätt bygga en egen styrenhet till systemet dvs göra om det till passiva högtalare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Med tanke på kontakten så tippar jag på att den pratar någon form av dataspråk via kontaktet typ RS-232 eller något dock är kontakten en D15 inte D9 som rs-232 använder så troligen något annat protokolla eventuellt ett logitech custom språk

dvs det är inte en pinne för volym osv utan den pratar data via pinnarna och kräver där med någon form av styrkontroll som kan prata detta språket via kabeln.

tror du har bättre möjligheter att istället fimpa förstärkaren i suben helt och direktkoppla på högtalarna till en extern förstärkare än att på något smidigt sätt bygga en egen styrenhet till systemet dvs göra om det till passiva högtalare.

Mjo, dedär med logitech språket är det jag också anade, känns väldigt tråkigt att den inte går att använda i sitt "okompletta" jag då den endå har en helt okej förstärkare i sig. Frågan är bara vars man skulle kunna klippa en okej förstärkare utan att betala massor med pengar då jag är student.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hela systemet är djävulskt dyrt i förhållande till vad det presterar så köp en vanlig surroundreceiver och använd högtalarna tills du skaffat bättre, det brukar gå att få tag på receivers från 500-700 kr och då har du dessutom första steget mot ett anständigt ljudsystem.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_1907_surround...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/harman_kardon_avr_265_1...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/onkyo_hc_rc630_5_1_1045...

Funderade också på detta sättet när jag som sagt snodde ström från min andre högtalare men fick då givetvis montera bort dennes baselement. Är endå jävligt nyfiken på idén jag hade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag gjorde en snabb sökning på ebay.com.
Det finns flera kontrollenheter till salu för ca 600-700:- exkl eventuell frakt.
Jag vet inte om jag personligen tycker att det är "jävulskt dyr" men om jag hade varit i behov av en sådan så hade jag nog valt att betala för enheten för att spara tid och tålamod.

Som student är det priset "Jävulskt dyrt" för en student utan inkomst mer än studiebidraget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Misstänker även att Logitech Z4 dosan inte kommer funka då heller?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sunezata:

Misstänker även att Logitech Z4 dosan inte kommer funka då heller?

nej.

Anledning fel kontakt z4 har D9 kontakt och z906 använder d15 kontakt dvs kontakterna passar inte fysiskt och högst troligt pratar de olika språk.

är lite dåligt med info om just z906 men du kan ju visserligen testa med en multimeter och se om z5500 använder samma pinout som verkar prata analogt via en d15 kontakt

men lämnar inga garantier på det och räkna med att ev bränna något om du börjar fippla med pinnarna så ha en backup plan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej.

Anledning fel kontakt z4 har D9 kontakt och z906 använder d15 kontakt dvs kontakterna passar inte fysiskt och högst troligt pratar de olika språk.

Okej, missade den detaljen att dom hade olika pluggar. Har inte fysisk åtkomst till Z4an för närvarandet

Visa signatur

Permalänk

tror fortfarande smidigaste lösningen är att koppla bort logitech steget i subben och köra extern förstärkare istället en begagnad 5.1 förstärkare från början på 2000talet kan man få för några hundringar typ.

de där högtalarna kan du i princip driva med en tegelsten då subben är troligen inte på mycket mer än 40-50W eller något och de andra högtalarna på 20W stycket eller nått max..

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

Funderade också på detta sättet när jag som sagt snodde ström från min andre högtalare men fick då givetvis montera bort dennes baselement. Är endå jävligt nyfiken på idén jag hade.

nej.

är lite dåligt med info om just z906 men du kan ju visserligen testa med en multimeter och se om z5500 använder samma pinout som verkar prata analogt via en d15 kontakt

https://3.bp.blogspot.com/-h4zsD3etJzg/ToM9ZhtDhCI/AAAAAAAAABA/DO1q85UHrI4/s1600/schema.png

men lämnar inga garantier på det och räkna med att ev bränna något om du börjar fippla med pinnarna så ha en backup plan.

Jag kan garantera att det inte är så det är kopplat för de är fundamentalt olika eftersom z 906 har digitalanslutningarna på basmodulen medan z 5500 har anslutningarna och dekodern i kontrollen och överför signalerna analogt till förstärkarna.

Jag vet däremot inte vad 906 överför, är det tex så att boxen bara är en "dum styrpanel" och de använder vca-er i "basen" kanske det är möjligt att tjuvkoppla den "ganska" enkelt men är det digitala styrsignaler kommer det inte att gå att tjuvkoppla den utan man måste ha nått som kan kommunicera på rätt sätt och att ersätta kontrollådan med en dator och koda så att den ger korrekta signaler lär vara både dyrare och kräva en hel del jobb jämfört med att skaffa en reservdelsbox även om det kanske är möjligt om man verkligen vill.

Finns 3 sätt att göra >
1 Ersätt styrlådan.
2 Ersätt all elektronik tex med en hembioreceiver.
3 Mät upp vilken typ av signaler det är mellan styrlådan och basen, är de digitala se 1 och 2, är de analoga klura ut hur de går att tjuvkoppla billigare än kostnaden att använda alternativ 1 eller 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De där högtalarna kan du i princip driva med en tegelsten då subben är troligen inte på mycket mer än 40-50W eller något och de andra högtalarna på 20W stycket eller nått max..

Vill bara rätta dig och säga att den original, driver basen på 165 watt och 67w per kanal på diskanterna så det är enda lagom kräm i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Vill bara rätta dig och säga att den original, driver basen på 165 watt och 67w per kanal på diskanterna så det är enda lagom kräm i den.

Tänk även på att det är vad logitech skriver, tror inte det är i närheten av dom siffrorna i verkligheten.

Kolla även denna, kanske inte den bästa men dom blev imponerade över hur mkt bättre blev med att koppla satelliterna till en vanlig förstärkare: https://soundnews.ro/2011/05/29/logitech-z906-review-english-...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av Sunezata:

Peak möjligen för att de ska se bra ut på lådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tänk även på att det är vad logitech skriver, tror inte det är i närheten av dom siffrorna i verkligheten.

Kolla även denna, kanske inte den bästa men dom blev imponerade över hur mkt bättre blev med att koppla satelliterna till en vanlig förstärkare: https://soundnews.ro/2011/05/29/logitech-z906-review-english-...

Mjo iofs sant om man tänker så men borde endå inte vara helt fel värden. Avrunda allting till 100w på basen och kanske 45 - 50 på diskanterna.

Schysst sida du hittade, stog lite "bra att veta" information där faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

Och Logitech anger också att systemet har en maximal strömförbrukning på 550mA från elnätet, den siffran tror jag mest på för det är svårare och ganska dumt att fuska med den uppgiften för den kan få andra konsekvenser än att man får skäll för dålig marknadsföring. 67x5+165 > 230x0,55, jag tror alltså att de är frikostiga med watten när de anger hur hög uteffekt systemets förstärkare kan ge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satt och tänkte på ifall man kan lura inbyggda förstärkaren att starta genom att öppna upp och "skippa" kontrollpanelen, och endå kunna skicka på strömmen men kanske skicka signalen från en annan förstärkare? Är jag och letar upp bland målnen nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Logitech anger också att systemet har en maximal strömförbrukning på 550mA från elnätet

Höjde också ögonbrynet när jag såg den bemärkningen då jag vet att den endå spelar på ganska bra..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sunezata:

Satt och tänkte på ifall man kan lura inbyggda förstärkaren att starta genom att öppna upp och "skippa" kontrollpanelen, och endå kunna skicka på strömmen men kanske skicka signalen från en annan förstärkare? Är jag och letar upp bland målnen nu?

Går gör det säkert. Hur lätt det är är en annan fråga. Men borde teoretiskt gå att koppla förbi ingångskretsarna och hård koppla förstärkardelen att alltid vara på eller styras av strömställare.

Är ju inte precis som farsans förstärkare från 70talet längre mycket mindre och kompakt men går gör det säkert.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

Det är troligen ganska lätt att aktivera förstärkarkretsarna men att få signal till dem är nog betydligt värre åtminstone om du ska använda den integrerade dacen och dekodern.
Du skulle troligen behöva bygga om elektroniken så pass mycket att det blir betydligt dyrare än att köpa en fungerande hembioreceiver förutom att om du haft de verktyg och kunskapen som krävs för det hade du inte frågat om det. Det kan säkert vara ett roligt hobbyprojekt för nån som gillar elektronik men det är inte ett snabbt och billigt sätt att få ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen ganska lätt att aktivera förstärkarkretsarna men att få signal till dem är nog betydligt värre åtminstone om du ska använda den integrerade dacen och dekodern.
Du skulle troligen behöva bygga om elektroniken så pass mycket att det blir betydligt dyrare än att köpa en fungerande hembioreceiver förutom att om du haft de verktyg och kunskapen som krävs för det hade du inte frågat om det. Det kan säkert vara ett roligt hobbyprojekt för nån som gillar elektronik men det är inte ett snabbt och billigt sätt att få ljud.

Jomen alltså, koppla förbi hela jävla "console" enheten sen styra gain med typ en potentiometer låter inte helt idiotiskt. Verktyg spelar ingen roll, har massa grejer jag kan låna av skolan isåfall. Enda som håller mig ifrån att prova är att jag inte är världens bästa elektriker. (En tutorial eller jävligt invecklad förklaring hade vart bra jävla mycket enklare att gå via i den saken exempelvis.)

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

Jomen alltså, koppla förbi hela jävla "console" enheten sen styra gain med typ en potentiometer låter inte helt idiotiskt. Verktyg spelar ingen roll, har massa grejer jag kan låna av skolan isåfall. Enda som håller mig ifrån att prova är att jag inte är världens bästa elektriker. (En tutorial eller jävligt invecklad förklaring hade vart bra jävla mycket enklare att gå via i den saken exempelvis.)

Om du skippar de digitala delarna är det väl bara att kolla vilka förstärkarkretsar de använder och ladda ner databladen på kretsen och se hur du aktiverar den och var signalen ska in. Personligen tror jag det kostar mer än du tror så att en hembioreceiver är billigare, jag tror inte det finns nån beskrivning på det för ingen som är intresserad av elektronik lär ha gjort nått utifrån ett z 906 system. Du är troligen först men jag tror inte det är några speciella kretsar i dem utan standarddelar så databladen lär finnas att ladda ner med referensdesigner och allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du skippar de digitala delarna är det väl bara att kolla vilka förstärkarkretsar de använder och ladda ner databladen på kretsen och se hur du aktiverar den och var signalen ska in. Personligen tror jag det kostar mer än du tror så att en hembioreceiver är billigare, jag tror inte det finns nån beskrivning på det för ingen som är intresserad av elektronik lär ha gjort nått utifrån ett z 906 system. Du är troligen först men jag tror inte det är några speciella kretsar i dem utan standarddelar så databladen lär finnas att ladda ner med referensdesigner och allt.

Bra tänkt dedär med att kolla upp själva chippet i fråga som sköter amplifikationen, det verkade va en
D2-71583-L3 som beskrev sig som en
Intelligent Digital Amplifier and Sound Processor
Digital låter lite som att mina planer är förstörda. Det digitala lär ju isåfall i sin del bli avkodat till analoga signaler tillslut, visst?
Kanske inte var så enkelt haha

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

Bra tänkt dedär med att kolla upp själva chippet i fråga som sköter amplifikationen, det verkade va en
D2-71583-L3 som beskrev sig som en
Intelligent Digital Amplifier and Sound Processor
Digital låter lite som att mina planer är förstörda. Det digitala lär ju isåfall i sin del bli avkodat till analoga signaler tillslut, visst?
Kanske inte var så enkelt haha

Då har du väl läst i databladet att den bara har digitala ljudingångar och digital styrning, den pratar främst I2S, vilket också en Raspberry pi gör men det innebär att det även om det nog går att få liv i den så är det betydligt mer jobb med det än att "tjuvkoppla" den analogt och det är knappast nått du kommer att lösa för en mindre summa än en beg hembioreceiver.
Om du vill så går det att använda högtalarna men att få liv i elektroniken bör du se som ett möjligt projekt för att modda elektronik och programmera ihop nån passande mjukvara tex i en RPI och inte som nått du gör för att snabbt och billigt få ljud.

Visa signatur