SweClockers alternativa julkalender år 2020: "Veckans pryl" – varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Men halvsmålänningen i mig kan inte pensionera en bra TV som bara är några år gammal och överlag bra.

En inställning som hedrar dig, och som du ska ha en eloge för!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivmaskin

Det blev en snabb lucka idag och tyvärr gör exponeringen lite som den vill genom klippet :/ Hur som helst, dagens tema är verktyg för att pilla med datorn eller annan teknik. Jag har länge kört med ett vanligt bitskit, men uppgraderade ifjol till ett lite mer komplett paket. Det är inte perfekt, men att ha allt samlat på ett ställe är ändå väldigt smidigt. Något jag däremot saknar är en avbitare. Kan det fungera att sy på en ficka för det, månne?

Har ni några särskilda verktyg som alltid åker fram när datorn ska uppgraderas?

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Det blev en snabb lucka idag och tyvärr gör exponeringen lite som den vill genom klippet :/ Hur som helst, dagens tema är verktyg för att pilla med datorn eller annan teknik. Jag har länge kört med ett vanligt bitskit, men uppgraderade ifjol till ett lite mer komplett paket. Det är inte perfekt, men att ha allt samlat på ett ställe är ändå väldigt smidigt. Något jag däremot saknar är en avbitare. Kan det fungera att sy på en ficka för det, månne?

https://youtu.be/iBbyomgGCAc

Har ni några särskilda verktyg som alltid åker fram när datorn ska uppgraderas?

Jag körde länge lite mindre ihop plockade kit, men köpte till slut ett iFixit kit och anser inte att det är bättre än resten, men det är smidigt att ha allt samlat och sen är det snyggt.

sen använder jag denna till extremt många saker;
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/batteridrivna...

batteriet räcker i månader och den är så smidig. det är helt klart mitt favoritverktyg ^^

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Likt @Kenneth fyndade jag en Samsung 970 Evo Plus 1 TB på Black Friday, vilken nu ska monteras. Passade även på att visa upp den senaste versionen av vardagsrumsbygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

En index kanske kostar 8000. Ett paket med det du behöver för att använda index plus en index kostar närmare 12000. Och går för tillfället inte att köpa ändå.

Liiiiiiiite väl saftigt alltså

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=GoNm3A1JNlM

Likt @Kenneth fyndade jag en Samsung 970 Evo Plus 1 TB på Black Friday, vilken nu ska monteras. Passade även på att visa upp den senaste versionen av vardagsrumsbygget.

Jag har byggt ihop en polares dator som använde loque ghost s1, men temps och ljudnivån var inte super i det chassit. Är riktigt sugen på samma chassi som du har från CM. Prisvärt och framförallt pyttelite större för bättre luftflöde osv

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivmaskin

Den tionde luckan är sent påtänkt och endast en tagning - lite av ett misstag. Idag testar jag nämligen mitt nyköpta trådlösa ljud utan att dubbelkolla inställningarna, som med för låg volym brusar en hel del. Med flera lager brusreducering pålagt hoppas jag på bättre lycka till min nästa lucka.

I videon öppnar jag också min nya skärmbestyckade ritplatta Wacom One, som kan agera skissverktyg utanför min Surface Pro 3, men förhoppningsvis även för att kunna redigera fotografier med lite bättre precision. Använder du en ritplatta för att skapa på datorn? Vad använder du för hårdvara, mjukvara och i vilket syfte?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Lucka 11 - horribel bildkvalitet med trådlöst Switch-ljud

Eftersom dagens lucka flög under radarn fick jag slänga ihop en video ute i köket med högst tveksamma ljusförhållanden, med risig bildkvalitet som resultat. Hur som helst, idag pratar jag om den trådlösa Bluetooth-adaptern Homespot Bluetooth 5.0 för Nintendo Switch. Den låter dig ansluta valfritt BT-headset till Switchen, utan krav på att de ska vara kompatibla med Nintendos konsol. Den här rackarn är gammal nu, och det har sannolikt släppts än bättre varianter de senaste två åren.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivmaskin

12 december - E-bokläsaren
Idag plockar jag fram min Adlibris Letto Frontlight, en läsplatta som jag använder mindre än vad jag egentligen vill. Av någon anledning plockar jag främst fram den under sommaren, när det är för jobbigt att packa ned ett par kilo böcker i resväskan. Det lilla formatet och oförmågan att visa grafik på ett bra sätt sätter vissa begränsningar för att exempelvis köpa digital kurslitteratur, men all den skönlitteratur jag ruvar på skulle utan problem fungera på den här.

Brukar du läsa under julen, och gör du det på papper eller digitalt?

Permalänk
Medlem

Min gamla Sony PRS-T2 har hängt med på semestrar i snart 8års tid.
Att få med sig alla böcker i fickan och utan att behöva ladda är fantastiskt. Mycket trivsammare för ögonen att läsa på än mobilen. Funkar bra i direkt solljus m.m.
Läsplattor är brilliant.

Tyvärr används den dåligt utan för semestertider, och jag grämmer mig att jag var för snål för att köpa till skalet med inbygd belysning innan det slutade säljas.

Men förutom avsaknaden av inbyggd belysning ser jag ingen anledning att byta ut den gamla trotjänaren. Den tuffar på bra än.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av henkiii:

Min gamla Sony PRS-T2 har hängt med på semestrar i snart 8års tid.
Att få med sig alla böcker i fickan och utan att behöva ladda är fantastiskt. Mycket trivsammare för ögonen att läsa på än mobilen. Funkar bra i direkt solljus m.m.
Läsplattor är brilliant.

Tyvärr används den dåligt utan för semestertider, och jag grämmer mig att jag var för snål för att köpa till skalet med inbygd belysning innan det slutade säljas.

Men förutom avsaknaden av inbyggd belysning ser jag ingen anledning att byta ut den gamla trotjänaren. Den tuffar på bra än.

Jag funderade på att köpa en Kindle för ett gäng år sedan men beslutade mig för att det var bättre att köra på en bra surfplatta som även fick agera e-boksläsare. Så här i backspegeln har det lett till att jag inte läser så ofta, skenet från skärmen är mer besvärligt för ögonen än jag tänkte att det var då. Har på senare tid funderat på om jag skulle investera i en dedikerad e-boksläsare ändå, vill läsa betydligt mer än jag gör numera, och fysiska böcker köper jag inte längre.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag funderade på att köpa en Kindle för ett gäng år sedan men beslutade mig för att det var bättre att köra på en bra surfplatta som även fick agera e-boksläsare. Så här i backspegeln har det lett till att jag inte läser så ofta, skenet från skärmen är mer besvärligt för ögonen än jag tänkte att det var då. Har på senare tid funderat på om jag skulle investera i en dedikerad e-boksläsare ändå, vill läsa betydligt mer än jag gör numera, och fysiska böcker köper jag inte längre.

Jag kan varmt rekommendera en.

När jag tog beslutet var det framförallt det lilla formatet på enheten och batteritiden som var avgörande. 30dagar(isch) mot 1dag.
Att enheten är så pass nätt att den får plats i tex innerficka på en större jacka och vägde betydligt mindre än dåtidens plattor gjorde att den enkelt kunde följa med i lokaltrafiken också.

Men det är även väldigt behagligt att läsa på e-ink generellt.
Den funkar ju inte i ett helt mörkt rum utan extra belysning (tex skalet med lampa som fanns som tillval till min), men fungerar utmärkt i direkt solljus utan att bli orimligt varm.

Nu har jag dålig koll på dagens utbud av läsplattor, Sony har ju tyvärr lagt ner sin läsplattesatsning.

Men smidigt "inbyggd" belysning skulle jag sätta som ett bra tips, så att man kan läsa utan att tända belysningen i ett mörkt rum. Antingen i skalet/locket eller i enheten.

Har man för avsikt att låna på biblioteket så är det smidigare att ha en platta som stöder epub, även om det finns mjukvaror som kan byta format.

Annars tror jag det mesta funkar.

Tipsade farsan om någon enhet för typ 500spänn på webbis, han vart väldigt nöjd. Men för en teknikintresserad finns det många att välja emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag kan varmt rekommendera en.

När jag tog beslutet var det framförallt det lilla formatet på enheten och batteritiden som var avgörande. 30dagar(isch) mot 1dag.
Att enheten är så pass nätt att den får plats i tex innerficka på en större jacka och vägde betydligt mindre än dåtidens plattor gjorde att den enkelt kunde följa med i lokaltrafiken också.

Men det är även väldigt behagligt att läsa på e-ink generellt.
Den funkar ju inte i ett helt mörkt rum utan extra belysning (tex skalet med lampa som fanns som tillval till min), men fungerar utmärkt i direkt solljus utan att bli orimligt varm.

Nu har jag dålig koll på dagens utbud av läsplattor, Sony har ju tyvärr lagt ner sin läsplattesatsning.

Men smidigt "inbyggd" belysning skulle jag sätta som ett bra tips, så att man kan läsa utan att tända belysningen i ett mörkt rum. Antingen i skalet/locket eller i enheten.

Har man för avsikt att låna på biblioteket så är det smidigare att ha en platta som stöder epub, även om det finns mjukvaror som kan byta format.

Annars tror jag det mesta funkar.

Tipsade farsan om någon enhet för typ 500spänn på webbis, han vart väldigt nöjd. Men för en teknikintresserad finns det många att välja emellan.

Jag kör en Kobo (minns inte vilken version). Jag är supernöjd, även om den gärna kunde fått vara snabbare. På plussidan hamnar formatet, batteritiden (månader?) och möjligheten att bära omkring på ett gigantiskt bibliotek i mindre än ett hekto enhet.
På minussidan: kunde absolut varit snabbare (som nämnt), men framför allt kunde det varit smidigare att köpa böcker. Skulle gissa att Kindle har ett bättre system.
Skulle jag köpa igen? Lätt!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivmaskin

Lucka 13
Lövet (och systerson) snackar lite om en USB-strömadapter signerad IKEA. Har du några elprylar signerade möbeljätten?

Permalänk
Skrivmaskin

Lucka 14

I den här sent hopsnickrade luckan plockar jag fram några av alla mina tomkartonger från teknikprylar, som jag (nästan) alltid sparar. De finaste får plats på mina hyllor, medan stora lådor är perfekta att lagra mindre lådor i! Brukar du också spara dina tekniklådor? Varför/varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lucka 14

https://youtu.be/PEiQW-nr5Cc

I den här sent hopsnickrade luckan plockar jag fram några av alla mina tomkartonger från teknikprylar, som jag (nästan) alltid sparar. De finaste får plats på mina hyllor, medan stora lådor är perfekta att lagra mindre lådor i! Brukar du också spara dina tekniklådor? Varför/varför inte?

Död åt lådor! Jag har inte plats för sånt, men sen köper jag inte så mycket dyra tekniksaker heller längre. Jag kan inte minnas någon tom låda som jag har kvar, men moderkortslådor fulla med tillbehör till den datorn finns såklart kvar

Permalänk
Medlem

Har kvar de flesta gamla kartongerna till delar i en (eller flera....) större kartong som chassit kom i

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag funderade på att köpa en Kindle för ett gäng år sedan men beslutade mig för att det var bättre att köra på en bra surfplatta som även fick agera e-boksläsare. Så här i backspegeln har det lett till att jag inte läser så ofta, skenet från skärmen är mer besvärligt för ögonen än jag tänkte att det var då. Har på senare tid funderat på om jag skulle investera i en dedikerad e-boksläsare ändå, vill läsa betydligt mer än jag gör numera, och fysiska böcker köper jag inte längre.

Skrivet av henkiii:

Jag kan varmt rekommendera en.

När jag tog beslutet var det framförallt det lilla formatet på enheten och batteritiden som var avgörande. 30dagar(isch) mot 1dag.
Att enheten är så pass nätt att den får plats i tex innerficka på en större jacka och vägde betydligt mindre än dåtidens plattor gjorde att den enkelt kunde följa med i lokaltrafiken också.

Men det är även väldigt behagligt att läsa på e-ink generellt.
Den funkar ju inte i ett helt mörkt rum utan extra belysning (tex skalet med lampa som fanns som tillval till min), men fungerar utmärkt i direkt solljus utan att bli orimligt varm.

Nu har jag dålig koll på dagens utbud av läsplattor, Sony har ju tyvärr lagt ner sin läsplattesatsning.

Men smidigt "inbyggd" belysning skulle jag sätta som ett bra tips, så att man kan läsa utan att tända belysningen i ett mörkt rum. Antingen i skalet/locket eller i enheten.

Har man för avsikt att låna på biblioteket så är det smidigare att ha en platta som stöder epub, även om det finns mjukvaror som kan byta format.

Annars tror jag det mesta funkar.

Tipsade farsan om någon enhet för typ 500spänn på webbis, han vart väldigt nöjd. Men för en teknikintresserad finns det många att välja emellan.

Har kört med Kobos e-bokläsare i ett par år nu, och kan verkligen rekommendera de (förutom problem med en modell jag fick byta på garantin). Har den dyrare Forma idag, men finns många utmärkta Kobo för halva priset.

https://www.inet.se/kategori/946/lasplatta/726/kobo

Fördelen med Kobo är att det är ett mycket öppnare system än Amazons låsta. Med integration med Dropbox så kan man smidigt även komma åt sina PDF:er man sparat i en Dropboxfolder (manualer, böcker, etc.). Även Kobos egna bokaffär (inte riktigt lika stor som Amazon, och inga böcker på svenska, men den näst största efter Amazons) kan man testläsa och köpa trådlöst direkt ifrån plattan.

Gillar även att du kan justera typsnitten mycket mer på Kobo än hos Kindle. Man kan även lätt ladda ner sin egna typsnitt på plattan (bara att ansluta till dator med USB-sladd och föra över). Bakgrundsljuste är också riktigt bra och vilsamt på Koboplattorna, och bättre på kvällen än de andra läsplattor jag testat (mer gult/orange ljus som är trevligt för ögon och att man somnar lättare till).

Den största finessen med Kobo är dock att man direkt på läsplattan kan låna böcker ifrån sitt bibliotek. Hur smidigt som helst att både låna och lämna tillbaka böcker direkt på plattan! På sommaren kan jag ligga i poolen i relaxavdelningen, och trådlöst låna böcker på plattan (den är vattentät och fungerar fint i både pool och hav). Hur grymt som helst!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

https://youtu.be/G8A_8ycHlU0

Den tionde luckan är sent påtänkt och endast en tagning - lite av ett misstag. Idag testar jag nämligen mitt nyköpta trådlösa ljud utan att dubbelkolla inställningarna, som med för låg volym brusar en hel del. Med flera lager brusreducering pålagt hoppas jag på bättre lycka till min nästa lucka.

I videon öppnar jag också min nya skärmbestyckade ritplatta Wacom One, som kan agera skissverktyg utanför min Surface Pro 3, men förhoppningsvis även för att kunna redigera fotografier med lite bättre precision. Använder du en ritplatta för att skapa på datorn? Vad använder du för hårdvara, mjukvara och i vilket syfte?

Surface Book 3 15" med Surface Pen och Surface Dial. Kan läggas ner i ställ köpt på Amazon, så man får en behaglig vinkel med 15-20 graders lutning.

Huvudsakligen för att redigera foton, men även för att rita/skissa lite. Främst tekniska skisser, och inte så mycket konstnärliga alster, även om det kan bli lite konstigt ibland.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

https://www.youtube.com/watch?v=rUdJSrNpXrs

Då var det dags för mig att bidra med en lucka i den alternativa julkalendern! Jag körde väldigt quick n' dirty-inspelning här, och klämde bokstavligt talat in inspelningen mellan nyhetsskrivande och lunchätande. Hoppas att den går att beskåda ändå!

OBS: I videon säger jag att den externa SSD:n ansluter till PS5 via USB Type-A. PS5 har även USB Type-C-port, men då den befinner sig på konsolens framsida är jag inte sugen på att låta en sladd löpa där framme. I och med att det oavsett vilket handlar om USB 3.2 Gen 2 spelar det ingen roll.

Köpte exakt samma disk (hos Power på BF-rean), men i mitt fall för videoövervakning av och runtom bilen (sparar alla klipp om någon backar på, eller går emot bilen när man är parkerad och inte närvarande, eller om en olycka sker när man kör bilen).

Har inte heller använt touchfunktionen, men är en liten tunn smidig disk som fungerat mycket stabilt så här långt. Grymt nöjd!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lucka 14

https://youtu.be/PEiQW-nr5Cc

I den här sent hopsnickrade luckan plockar jag fram några av alla mina tomkartonger från teknikprylar, som jag (nästan) alltid sparar. De finaste får plats på mina hyllor, medan stora lådor är perfekta att lagra mindre lådor i! Brukar du också spara dina tekniklådor? Varför/varför inte?

Jag sparar lådor där det är garanti kvar på gfx, moderkort, nätagg, telefoner, m.m. Möss, tangentbord, chassi och smågadget kastar jag efter någon månad.

Monitorkartonger sparar jag i 3 år och tv-kartongen sparar jag tills jag inte har tvn kvar. Det underlättar otroligt mycket om man ska skicka en tv eller om man har sålt den vidare att kunna packa ner den i originalkartongen. Jag har arbetat med att ta emot tv-apparater som ska lagas och det är skrämmande att så många kastar sin Tv-kartong innan de kör igång tvn. Så den stora platsen den tar i förrådet är helt klart värt det. Helst nu när tv-apparater är tunna som löv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Lucka 14

https://youtu.be/PEiQW-nr5Cc

I den här sent hopsnickrade luckan plockar jag fram några av alla mina tomkartonger från teknikprylar, som jag (nästan) alltid sparar. De finaste får plats på mina hyllor, medan stora lådor är perfekta att lagra mindre lådor i! Brukar du också spara dina tekniklådor? Varför/varför inte?

Jag sparar alltid kartong till GPU, bra för om man behöver använda garanti eller sälja. Moderkort-lådan likaså. brukar klippa av serienummer etiketten på resten och lägga ner i mobo-lådan, om man skulle få för sig att behöva det i framtiden.
resten slänger jag

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Avstängd

Angående Ikea så har jag en liten laddare för två AA med USB-koppling, tror den kostade typ 49. Passar perfekt att ha inkopplad i konsolen då den är liten och har kort fast monterad sladd. Den verkar också vara "smart" så att den inte överladdar batterierna. Tyvärr finns den inte kvar på Ikea längre.

När det gäller kartonger så sparar jag dem ofta, men jag vet inte varför egentligen. En del är ju rätt påkostade för att vara teknikprodukter, och tar inte upp så stor plats, men det betyder ju inte direkt att de är användbara för något, men andra är ju bara wellpapp med några frigolitbitar liksom. Jag tror mycket handlar om att jag inte vet helt hundra att jag kommer att behålla produkten, eller att den kanske behöver reklameras eller så, och då känns det bra att kunna packa ner den i sin förpackning igen. Vidareförsäljning kan också vara en anledning att spara kartongen då det brukar ge lite mer betalt, men jag säljer sällan produkter innan de är riktigt gamla och då spelar det mindre roll.

Permalänk
Medlem

Är det något med relevant andrahandsvärde när jag kan tänkas vilja sälja produkten sparar jag kartongen. Annars är det mest om den mer eller mindre krävs för transport eller jag behöver en tom kartong att lägga tillbehör i.

Det är för dyrt att spara kartonger/förpackningar som med 95% säkerhet aldrig kommer att användas.
Har ibland slagits av tanken att göra detsamma för mitt filmbibliotek - men det skulle se för skumt ut att hämta skivor ur en pärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Är det något med relevant andrahandsvärde när jag kan tänkas vilja sälja produkten sparar jag kartongen. Annars är det mest om den mer eller mindre krävs för transport eller jag behöver en tom kartong att lägga tillbehör i.

Det är för dyrt att spara kartonger/förpackningar som med 95% säkerhet aldrig kommer att användas.
Har ibland slagits av tanken att göra detsamma för mitt filmbibliotek - men det skulle se för skumt ut att hämta skivor ur en pärm.

Mina filmer har jag sedan länge lagt i ett antal "CD cases", de tog upp alldeles för mycket plats. Så nu har jag väl 5-6 stora papperskassar med DVD-filmer och tomma fodral på vinden och någon kasse med XBox-spel. Ganska trevligt att ha böcker i bokhyllorna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mina filmer har jag sedan länge lagt i ett antal "CD cases", de tog upp alldeles för mycket plats. Så nu har jag väl 5-6 stora papperskassar med DVD-filmer och tomma fodral på vinden och någon kasse med XBox-spel. Ganska trevligt att ha böcker i bokhyllorna också.

Sant, men har känt att om jag ändå har kvar fodralen någon annanstans (min minimala vind) så spar jag inget egentligt utrymme då de tekniskt sett tar upp mer plats på det sättet. Då kan de lika gärna sitta kvar.
Men det finns säkert inte allt för dyra fickor specialgjorda för sånt här där omslag och etc får plats som jag i slutändan får titta på. Då kan jag slänga plastdelen helt utan ånger.
Kvalitén på plasten och konstruktionen i många fodral är ju så att de faller sönder i handen när man öppnar dom... så inget förlorat där...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

16:e december - väsk-Tetris i köket med usel bildkvalitet

Idag fick jag kasta mig ut i köket och spela in en video om min Peak Design-väska. Min 3 år+ gamla Iphone X gillade verkligen inte belysningen ute i köket, vilket ledde till den värsta bildkvaliteten jag sett på år och dar. Nåväl, det blev en video i alla fall om en väska jag tycker är väldigt bra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Idag fick jag kasta mig ut i köket och spela in en video om min Peak Design-väska. Min 3 år+ gamla Iphone X gillade verkligen inte belysningen ute i köket, vilket ledde till den värsta bildkvaliteten jag sett på år och dar. Nåväl, det blev en video i alla fall om en väska jag tycker är väldigt bra.

https://youtu.be/-PXnkQYsUxI

Det är den bäst filmade luckan för dag 16 i sweclockers alternativa julkalender 2020 i alla fall, så det är alltid något

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av medbor:

Det är den bäst filmade luckan för dag 16 i sweclockers alternativa julkalender 2020 i alla fall, så det är alltid något

Haha, jag gillar inställningen! Varje regnmoln följs av en strålande sol någon gång

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivmaskin

Lucka 17 - kameror

Lite sen med dagens lucka, men det är fortfarande den 17:e i alla fall! Idag plockar jag fram mina kameror av Micro Four Thirds-typ, som jag lekt en del med de senaste åren. Med grundtanken att ge artiklar lite mer liv (i de fall det passar med egna bilder) har det vuxit till en hobby, som tyvärr legat på hyllan lite för mycket den senaste tiden. I våras gick jag en fotokurs som mynnade ut i det hårdvarucentrerade galleri som finns i forumet, men sedan dess har jag inte fokuserat på något specifikt område utan bara knäppt bilder lite då och då. Någon gång ska de väl organiseras och korrigeras också

Hur fotar du? Kör du med dedikerad utrustning, eller har telefonen allt du behöver?