Vattenkylning för nybörjare

Permalänk
Melding Plague

Vattenkylning för nybörjare

Kenneth har bestämt sig för att lära sig vattenkylning och bjuder in alla att bevittna första bygget. Häng med!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt, ska kika på klippet. Kör själv costumloop.

Bra jobbat Kenneth!
Personligen hade jag skippat "distroplaten". Tycker de blev mer rörigt med den. Finns chassin som 011 eller vad den heter där den sitter i fronten och agerar också tank? De ser bra ut. Nästa gång du ska dra om slangarna, om de blir en nästa gång. Testa köra utan distroplaten. Jag är inte speciellt duktig på slangdragning, men tycker de blir bra och funktionellt funkar de utmärkt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Samma här, kör customloop. Den viktigaste lärdomen från mitt bygge är att det blir dyrare än man tror..

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fräsigt ut.
Vad blir nypriset för alla ingående komponenter för ett bygge som detta?

Känns som att det smakar och kostar en hel del detta.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

KAn medala att du får köra rätt bra flöde på pumpen med det cpu blocket för att få bra temps , då vattnet tar lättaste vägennhela tiden och det blocket saknar jetplait , kolla tempsen med lägre vartal och sedna med fullt så förstår du var jag menar , kul välkommen till en CustomLoop gänget , blir lite svårt att sluta med detta när man börjat en gång i tiden ,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Samma här, kör customloop. Den viktigaste lärdomen från mitt bygge är att det blir dyrare än man tror..

För någon som har noll koll kring detta. vad går vattenkylning på ungefär?

Förstår att det kan variera en hel del men om vi kanske kan dela upp i 3:
Billigast, mellan och dyrt? Och vad skiljer en billig vattenkylning från en dyrare variant?

Nu har jag inte kollat på hela klippet så detta kanske besvaras, ber om ursäkt i så fall :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

För någon som har noll koll kring detta. vad går vattenkylning på ungefär?

Förstår att det kan variera en hel del men om vi kanske kan dela upp i 3:
Billigast, mellan och dyrt? Och vad skiljer en billig vattenkylning från en dyrare variant?

Nu har jag inte kollat på hela klippet så detta kanske besvaras, ber om ursäkt i så fall :).

Delarna i min sign är ca 7k, nu har jag bytt till chrome rör bara dom rören kostade 1200, och nytt vatten block till 3080 kortet kostade med backplate 2400kr som den är nu så är det lätt over 10k i vatten kylning, som sagt det är en sjuka , vill inte veta vad jag lagt på allt genom åren förmodeligen mer än vad det smakar , men det är KUL

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag har förträngt vad jag räknade ut kostnaden till att bli och vill av självbevarelsedrift helst inte kolla upp det igen, men om jag minns rätt var det runt 7-8000 kr och då var ändå MoRa radiatorn och pumpen köpt beg.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig och bra video! Så himla kass på vattenkylning verkar du ju inte vara heller Gött mos! Blir lite sugen på custom, men har precis byggt färdigt min dator med AIO så det får väl vänta några år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

För någon som har noll koll kring detta. vad går vattenkylning på ungefär?

Förstår att det kan variera en hel del men om vi kanske kan dela upp i 3:
Billigast, mellan och dyrt? Och vad skiljer en billig vattenkylning från en dyrare variant?

Nu har jag inte kollat på hela klippet så detta kanske besvaras, ber om ursäkt i så fall :).

Mitt startpaket gick på ca 7-8000kr. pump, tank, slang, 2 radiatorer, cpu block, gpu block, gpu backplate, och fittings till allt. Har hunnit uppgradera cpu och gpu sen första bygget, men kunnat återanvända allt utom såklart cpu och gpu block/backplate.

De som är sjukt trevligt med vattenkylning är ljudnivån och de lägre temperaturerna. Perfekt nu när dagens gpuer, och cpuer boostar bättre med lägre temps. Min gpu kör alltid i max boost, toppar 48C, första sänkningen i mhz brukar ske omkring 52-53c med 13mhz. Men uppnår inte ens dessa temps. Så 2113mhz på mitt 1080 konstant.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Master of Overkill

Alltid trevligt med sin main hobby på sidan!

Gött jobbat!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattat och något jag planerade på att kika på! Jag ska precis bygga min nya dator här och vågade inte på mig vattenkylning denna gång men det är något jag skulle vilja för mitt nästa projekt för att få något helt nytt!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Det blev ju väldigt snyggt i slutändan! Speciellt med lite rgb också.
Går jag över till PC igen efter åratal med Mac så blir det vattenkylt!

Permalänk
Medlem

Var är Frida?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Sisådärja! En till som är anslutit sig till vattnet

Genom årens lopp -05 till idag minst 20-25k utan tvekan
derb8auer testade ett 70€-kit från Aliexpress alldeles nyligen till 5950x, han var imponerad ändå trots lite finlir.

Ett nytt kit kostar.. ja det är extremt svårt att säga.

@Sebee_a
Billig: Begagnad kylare, begagnad pump, halvdana block, nån randomslang som inte kinkar sig. Lite ihopplock här och var 1000+ i bästa fall. Kan bli billigare också såklart förutsatt att man hittar delar som är i skick.

Mellanpris: 3000+ för Cpu, Gpu (Fullcover), Billig trippel-kylare, Pump, äldre Fittings, Slang + diverse. ~2000+ om du skippar Gpu.

Dyrt: ~5000-8000:-

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

För någon som har noll koll kring detta. vad går vattenkylning på ungefär?

Förstår att det kan variera en hel del men om vi kanske kan dela upp i 3:
Billigast, mellan och dyrt? Och vad skiljer en billig vattenkylning från en dyrare variant?

Nu har jag inte kollat på hela klippet så detta kanske besvaras, ber om ursäkt i så fall :).

Tappade räkningen en bit in i projektet...eller blundade för sanningen att det snabbt drog iväg i kostnad.
Men prylarna som är listade i sign plus allt som behövs för att knyta ihop det landade strax norr om 8000:-

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

@Kenneth Jag skulle verkligen vilja slå ett slag för Aqua computer och deras modeller Octo/Quadro som är pump, fläkt och led-styrning i samma enhet. Mjukvaran är en dröm!
Nästa tips är att lägga vattentemperatursenor så du kan styra fläkthastighet på vattentemperatur, man kan då i mjukvaran ställa in tex långsam upprampning av fläktarna för att hålla en viss vattentemperatur. De rampar upp för att sedan rampa ned och hitta en balanserad hastighet för just den aktuella effekten (värmen) jag har i systemet.
Jag har vattenkylning för säkert 10000 kr men det är en Octo för några hundralappar som gör hela bygget komplett.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var bra gjort av en som aldrig tagit i wc förr. Personligen hade jag valt att få bäst flow på cpu, då din cpu är klart svårast att kyla ordentligt. WC på turing är otroligt effektivt. Nu har du väl inget annat val, men en radiator som högsta punkt är väl heller inte optimalt. (om nu inte din fill port går högre, men det missade jag i så fall)

Fill port som högsta punkt är förövrigt en fin hack att bli av med luft fort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ett par vattenkylda datorer under åren och priset kan variera grovt mycket beroende på vad man väljer för tillverkare av komponenterna och huruvida man väljer soft eller hard-tubing.

Hardtubing behövs oftast mer fittings till då man inte kan böja rören i alla vinklar och få det att gå ihop så där kan det bli rejält dyrt.

Byggde just en Hard-tube PC O11D XL med GPU/CPU-block, radiatorer och distroplate från EK, fittings från Bitspower, fläktar från Noctua och diverse andra saker från Barrowch (typ flödesmätare med oled etc). Gick på 13.000kr för komponenterna.

För övrigt grymt jobbat @Kenneth!
Det behövs inte "deburras" på soft-tube och en rekommendation är att sätt på en heatsink på din DDC-pump för att spara livslängd. DDC-pumparna har en tendens att gå varma och det är ett billigt alternativ (typ 200kr).

Permalänk
Medlem

Ordningen har minimal påverkan, då hastigheten på vattnet är så hög! Så det som är smidigast är det "bästa". Mycket bra video @Kenneth!

Luftbublor: Luta chassiet åt ett håll, och då kommer luften flytta på sig, sen åt andra hållet. Tills de är borta. Kom även ihåg att fylla på mer vatten ifall du ser att det börja sina. Glöm inte att fill-porten bör vara öppen, så luften kan smita ut också!. Även start och stopp av systemet kan frigöra bubblor. Men det tar tid. Låt systemet gå bara.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Kul klipp men heter det inte Disträ-plåt (distro-plate).
Är det inte bäst att fylla på med +4 gradigt vatten, dvs kylskåpskallt, så man blir av med lite bubblor när det värms upp?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

För någon som har noll koll kring detta. vad går vattenkylning på ungefär?

Förstår att det kan variera en hel del men om vi kanske kan dela upp i 3:
Billigast, mellan och dyrt? Och vad skiljer en billig vattenkylning från en dyrare variant?

Nu har jag inte kollat på hela klippet så detta kanske besvaras, ber om ursäkt i så fall :).

Kolla tex på ek s custom loop paket det brukar ha paket med block för cpu pump,nån meter slang liten resevoar om jag minns rätt,fläktar & radiator brukar kosta från ca.3 tusen (beroende på storlek på radiator ) ej att förväxla med aio kylare .
Kostnaden kan dra iväg rejält men är kul oxå. allt beror på hur mycket man vill vattekyla tex grafikkort så hoppar det upp en 1200-2000kr till tror min kylning ligger på över tiotusen men som sagt lite av en hobby för en blir det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Proffsmoddare

Inte hunnit kolla hela än. Blir att kolla mer sen!

Ett tips som jag rent spontant ser många missar är att "spola" radiatorerna. Även om olika tillverkare rengör sina radiatorer olika bra så rekommenderar jag nästan alltid att spola ur den och dubbelkolla. Det nästan alltid flux och skit som sitter kvar. Vet inte hur många gånger jag spolade genom mina innan det var slut på "gunk".

Mitt tips är inte att spola utan koka upp vatten och sen fylla upp radiatorn till hälften ungefär så att man kan skaka det rejält och få lite "mekanisk effekt" på vattnet. Innan du skakar se till att skruva in 2st stoppluggar, på med ett par handskar (radiatorn blir väldigt het) och skaka så mycket du orkar. Se till att inte fyllt radiatorn till toppen och att du hör att det "skvalpar runt" rejält. Skaka upp och ner, i alla möjliga sidor och vinklar för att försöka splasha runt det i hela radiatorn rejält tills du känner att radiatorn börjat svala av så att du typ kan ta den med händerna. Ta en bunke som är vit/ljus och häll ut vattnet i denna. Är den ljus ser du enkelt allt skit du får ut. Upprepa detta med nytt vatten tills du inte längre har några partiklar alls kvar i radiatorn när du tömmer ut. Tror jag gjorde mina radiatorer 4-6st turer med nytt vatten och sköljning innan jag fick ur allt. Så länge det kommer partiklar är du inte klar.

Jag har själv varit sjukt lat och inte bytt min vätska i mitt system sen jag satte ihop mitt system sommaren 2017... Gått minst 8h om dagen i princip varje dag. Har enbart fyllt på vätska när det börjat blivit dåligt i resorvaren. Inte haft några problem med igensatta fins eller liknande och inga problem med avfall i loopen.

Sen är väl också en viktig sak att inte blanda metaller. Tex aluminium med nickelplätterade fittings osv (https://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion)

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Vatten i custom loop, har varit väldigt främmande för mig. Har förvisso en 280mm Corsair H115i PRO, AIO. Men det är ju inte riktigt samma sak. Lärde mig väldigt mycket, stort TACK Kenneth!!!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Om det skall vara soft så är Ek’s ZMT ett ”måste”.
Clear har en tendens att släppa plasticizers som får slangen att se ut som skit och gegga igen systemet mer eller mindre.

Radiatorerna måste även sköljas noggrant, även om det står att dom redan är rengjorda.

Permalänk
Medlem

Jag däremot tycker detta var skitkass. Jag hade nämligen precis övertalat mig själv att jag inte ska ge mig på det här med Custom Loop, men nu blir jag sugen igen. Nu får jag ont i plånboken. Enablers!

Permalänk
Proffsmoddare

Tänkte även kommentera lite ang slangdragning och hardline dragning.

I båda fallen är det viktigt att man ser till att böjen går relativt exakt in i kopplingen så att man inte "spänner/bryter" i själva fittingen för mycket. Lite kraft axiellt direkt in i kopplingen är ingen större fara men har man tex gjort en 90 graders böj som inte riktigt är 90 grader som vill "bryta ut fittingen" ur gängan och därmed även bryta i blocken kan/kommer man under tid skapa stressprickor i akryl. Det är bara ett problem med hardline i plexiglas eller block i plexiglas då det är brittle/sprött. Har man slangar/kopparrör och kör med block som är i derlin/POM (svart plast) eller block där anslutningarna sitter direkt i koppar/nickelpletteradlkoppar så är detta inte lika viktigt.

Det är även viktigt att man som Kenneth säger inte skruvar åt fittingsen för hårt. Det kan också orsaka stressprickor. Samma gäller när man skruvar åt skruvar på tex en gputerminal på ett block till ett grafikkort i plexiglas etc. Ser många som har dessa problem när man drar åt för kung och fosterland för att man vill att det ska bli "tätt" och inte läcka. Det ska inte sitta löst men kan känner direkt när det verkligen börjar ta mot när man skruvar in de med fingrarna. Lagom är bra.

Bifogar en bild på hur det kan se ut när man får stressprickor. Det ser ut som spindelnät i de genomskinliga plasten som sprider sig med tiden tills det tillslut går sönder helt.

Värt att även notera är att det är ABSOLUT FÖRBJUDET att göra rent plexiglas med alkoholbaserade rengöringsmedel som tex t-röd, aceton eller isopropanol (för den som gillar att nörda ner sig på plaster, misstänker att jag är ensam). Det skadar materialet permanent och sprickor uppstår nästan omgående! Sökte lite snabbt och hittade denna videon på youtube (https://youtu.be/6ZhxH_j1qr8?t=111). Har inte kollat igenom hela så kan inte bekräfta att allt han säger är korret men såg att han gjorde några tester och det är intressant att se hur snabbt sprickorna bildas. Det kanske inte är något som man vanligtvis har koll på så tänkte att det var värt att nämna. Så var väldigt försiktig med rengöringsmedel och akryl!

Använd gärna en looptestare som bygger upp ett tryck i loopen med en liten pump innan man fyller med vatten, man låter sen denna sitta kvar en stund och kontrollerar att trycket är oförändrat! Det kan spara en hel del huvudbry vid eventuella fittings som inte är åtdragna eller trasiga/defekta block eller oringar på fittings. Inte speciellt kul med vatten på komponenterna och behöva draina hela loopen det första man gör på grund av något så simpelt som en fitting som inte är insrkuvad. Har man inte en looptestare kan man även ta en slangbit på en fitting, skruva in och försiktigt lägga lite tryck/blåsa och känna om det är stumt (tätt) eller om det pyser någonstans. Värt att nämna är att det inte är speciellt bra att blåsa in fuktig luft med bakterier och annat i lopen. Hurvida detta har någon stor påverkan eller ej går lite delade meningar om. Jag blåste själv upp en ballong och satte på den på en fitting som jag roterade sedan ballongen så den var tät utan att jag höll i den så att säga, skruvade på den på loopen och snurrade upp ballongen så luften kan åka ur denna. Värt att notera att en ballong inte är helt tät och efter några timmar kommer ha minskat i volym genom att luft smiter ut genom ballongens väggar. Men det är i alla fall enkelt att gå runt och lyssna efter något som "pyser" om man har en ballong som lägger ett tryck på systemet.

Det är även rekommenderat att innan man startar datorn bara köra pumpen i datorn och ha resten av komponenterna urkopplade eller köra pumpen via ett externt nätaggregat under några timmar i alla fall med lite pappersdukar redo. Tänk på att när man kör pumpen så ska systemet vara flytt med vatten. Det är okej att fylla resorvaren, slå på pumpen till det blir tomt, slå av och sen hålla på så tills systemet är fullt. Man ska inte köra pumpen utan vatten, men pumpen blir inte förstörd av att vattnet tar slut i någon sekund. Men försök att slå av switchen på nätaggregatet när det börjar bli tomt i resorvaren. Om det läcker vatten på komponenter som inte är igång är chansen att de överlever betydligt större. Vid läckage se till att plocka isär och försök torka rent så mycket som det bara går och torka komponenterna i minst 48h för att vara säker. Lägg gärna sakerna ovanför något element eller något så att de torkar snabbare. Lägg inte komponenter direkt på ett el-element som blir väldigt varmt utan jag tänker mig 40-50 grader max. Kanske till och med ugnen på väldigt låg temperatur kan vara en ide. Vatten som ligger kvar mot koppar orsakar tillslut korrosion och dålig kontakt som förstör komponenten.

Här är ett exempel på en looptestare:

@Kenneth Om man arbetar med Hardline i plexiglas eller tex kopparrör ska du använda det du kallar "svarven" (gradverktyg). Det är för att se till att du inte skadar o-ringen som sitter runt en hardline fitting. Det är väldigt lätt att "skära ur" en liten bit när man trycker in dessa och då riskerar man läckage. Oftast sitter det 2st oringar så det kan gå bra ändå men det är dumt att chansa.

Här kan man se de 2 oringarna som sitter på fittings för hardline. De 2 p-ringarna är de som kan bli skadade när man för in röret om de har vassa kanter.

Här ser man skillnaden på en "compression fitting" som klämmer fast slangen mot själva koppling och på det viset sluter tätt:

Använder du mjuka slangar behöver du inte "svarva" rören då dessa sluter tätt med kompression mot själva slangen och inte mot oringar. Gradningsverktyget ska dock användas på hardline, speciellt kopparrör som är sylvassa och skär genom oringar som smör. Spånorna från hardline är hårda och kan enkelt blåsas bort med munnen. Man ska grada både insidan och utsidan på dessa. Det gör man genom att vända på verktyget och rotera det från båda hållen. Det är nackdelen med hardlines bland annat, samt att det är lite bökigare att få till rätt och kräver ofta något försök innan det blir bra.

Soft tubing har dock problem med att det läcker "plasticicer" (mjukgöringsmedel). Det ger avlagringar i blocken och slangar som tidigare varit helt genomskinliga kan börja se lite "mjölkiga" ut. Finns sämre och bättre slangar när det kommer till detta men det är en faktor bör vara medveten om när man gör sitt val.

Hittade en bild från en användare på overclockers som illustrerar detta

Skulle även generellt undvika PETG hardline då problem vid högre temperaturer kan uppstå och plasten börjar "krypa" och deformeras. Det finns diverse lösningar på detta men skulle ändå säga att plexiglas är den med beprövade lösningen och plexiglas är även mer transparent så man får en "klarare" look så att säga. Problem blir som sagt vid högre temperaturer tex ett nickelblock vid cpun som blir varmt på grund av tex hög rumstemperatur/pumpproblem etc och så deformeras plasten och riskerar att helt åka ur.

Daniel här på swec har en bild på det som jag lånar och postar:

För att få ut luft ur systemet snabbare kan man "cykla" pumpen på och av flera gånger. Det brukar också hjälpa att sänka hastigheten på pumpen så att pumpen inte direkt suger in luften som kommer tillbaka in i resorvaren direkt. Om man har lagt upp loopen så att returvattnet går in väldigt när intaget för pumpen är det större risk att bubblorna inte "orkar" flyta till toppen av resorvaren och sugs in igen i systemet. Tillslut kommer systemet att bara helt tomt på luft men det kan ta flera veckor innan allt är borta. Det kan också hjälpa att luta/vicka på chassit för att få loss bubblor som "fastnat" i höga platser. Tillslut kommer dessa ändå att "följa med" men det kan som sagt ta tid. Var bara försiktig när du lutar systemet att du inte lutar det i en vinkel där pumpen suger luft för då får man motsatt effekt.

Var en de saker som jag rent spontant tänker på som kan vara bra tips. Har säkert glömt en hel del men hoppas det hjälper någon!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
SpelClockers

TACK! Jag tycker detta är så himla coolt när jag ser byggen. Men jag fattar inte ett dugg hur det funkar, eller någonting om detta. Jag är så evigt tacksam för alla dessa nybörjarvideos osv som ni på SweC lägger ut. Gillar att ni tänker på oss som inte kan någonting om saker som är självklara för en del när det kommer till datorer! Så detta kommer jag att följa!

Tack ännu en gång, ni är fan bäst! <3

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Bakwetu:

Samma här, kör customloop. Den viktigaste lärdomen från mitt bygge är att det blir dyrare än man tror..

Det är en lärdom. Jag har byggt några custom loop och visst drar det ofta iväg. Framför allt för att man gärna vill prova lite olika saker med slangdragning och kopplingar.. Går man på strikt budget och håller sig till första planen så visst går det att hålla budget men det finns alltid något som man vill förändra längs vägen. Fläktar, styrning, mätning mm. Den där känslan.. det där borde man nog göra si eller så med istället. Lätt också att man kommer på diverse som inte får vettig kylning när man tar bort massa luft som normalt vispas runt i lådan av vanliga luftkyldare.

Kul projekt! Det är verkligen datorporr att bygga custom loop

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, det har hänt lite på marknaden sen jag var ung och lekte med diverse kylningsmetoder (luft, vatten, vatten/peltier, kompressor).
Notera min fina plugg i fyll-slangen (batteri).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz