Permalänk
Medlem

Norr om den där Kina-borgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Vi står för en stor del av naturresurserna till det här landet och till exempel 38% av Sveriges TOTALA energiproduktion men vi får ser inte skymten av någon rättvis fördelning av slantarna bara för det. Här uppe tvingas polisen sluta nattpatrullera p.g.a. resurser och BB-avdelningar turas om att stänga under somrarna för att klara av semestrar och ekonomi. Byar dör ut, sjukhus hotas med nedstängning och kommunerna går på knäna, investeringar skjuts på framtiden eller bordläggs. Detta trots att Norrland har bland de högsta skattesatserna i landet.

Så allt det dåliga är saker ni själva ansvarar för, som kommuner och regioner. Sen det bra är naturresurser ni aldrig skapat, men vars tunga investeringar inom kommer från statliga bolag och därmed är finansierat av hela landet.

Tycker det låter som ni ska vara jäkligt tacksamma...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Finspång måste vara ett rätt tråkigt ställe då😂 Har varit där men bara någon timme åt gången och bara sett en industri eller liknande.

Det är en rätt så öde plats, bodde där i 3år, får fortfarande kalla kårar av att tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Norr om den där Kina-borgen?

Aah, så Gävle alltså.

För den som undrar finns det ett ställe som heter Dragon Gate strax söder om Gävle. Ligger precis vid E4:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Så allt det dåliga är saker ni själva ansvarar för, som kommuner och regioner. Sen det bra är naturresurser ni aldrig skapat, men vars tunga investeringar inom kommer från statliga bolag och därmed är finansierat av hela landet.

Tycker det låter som ni ska vara jäkligt tacksamma...

Nä det är inte vi som ansvarar för att norrlands rikedomar blir plundrade av parasiterande stockholmare. Tex lkab har fått bidrag av staten 3 år sedan de grundades för typ 130 år sedan. I år fick staten en liten aktieutdelning från lkab på dryga 6,1 MILJARDER kronor utöver alla skatter.

Så jo ni parasiter i Stockholm ska vara jävligt tacksamma...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nä det är inte vi som ansvarar för att norrlands rikedomar blir plundrade av parasiterande stockholmare. Tex lkab har fått bidrag av staten 3 år sedan de grundades för typ 130 år sedan. I år fick staten en liten aktieutdelning från lkab på dryga 6,1 MILJARDER kronor utöver alla skatter.

Så jo ni parasiter i Stockholm ska vara jävligt tacksamma...

Fast du vet, Stockholmarna tycker att de gamla straffarbetarna i Malmfälten ska vara glada att dom får lön för arbetet

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Till en redan mycket lustig och underhållande tråd vill jag bara få leverera en smula perspektiv till alla som enträget hävdar att "Sverige är ETT land." Ja, det är vi. Trevligt så. Men det innebär inte att det sker en rättvis fördelning av resurser eller att vi i Norrland inte kan få sura över att Storebror Söder suger resurser från oss. För det känns inte som alltid som att vi är ETT land.
Bara det faktum att det planeras för ett mångmiljardprojekt med höghastighetsjärnväg mellan Stockholm-Göteborg-Malmö är ett skämt när man i Norrland ännu inte har dubbelspår mellan huvudlinjerna och en stor sträcka mellan typ Hudiksvall och Härnösand körs i typ 80-100 km/h eftersom kvalitén på spåret är så dåligt.

Vi står för en stor del av naturresurserna till det här landet och till exempel 38% av Sveriges TOTALA energiproduktion men vi får ser inte skymten av någon rättvis fördelning av slantarna bara för det. Här uppe tvingas polisen sluta nattpatrullera p.g.a. resurser och BB-avdelningar turas om att stänga under somrarna för att klara av semestrar och ekonomi. Byar dör ut, sjukhus hotas med nedstängning och kommunerna går på knäna, investeringar skjuts på framtiden eller bordläggs. Detta trots att Norrland har bland de högsta skattesatserna i landet.
På vilket sätt är vi ETT land i allt detta? Varför får vi inte tillbaka en jämn fördelning av landets ekonomiska resurser?

P.s. Lyssna gärna till Höstorkesterns låt "Norrlands medborgargarde."
P.s.2 Shout-out till alla som bor i Övik!

38% av Sveriges totala energiproduktion var faktiskt VÄLDIGT lite med tanke på att Norrland utgör ~60% av Sveriges yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nä det är inte vi som ansvarar för att norrlands rikedomar blir plundrade av parasiterande stockholmare. Tex lkab har fått bidrag av staten 3 år sedan de grundades för typ 130 år sedan. I år fick staten en liten aktieutdelning från lkab på dryga 6,1 MILJARDER kronor utöver alla skatter.

Så jo ni parasiter i Stockholm ska vara jävligt tacksamma...

Vänta, LKAB är ett helägt statligt bolag, inte läst alla detaljer, men om jag förstår korrekt har tidigare ägare lösts ut av staten enligt avtal i olika ordningar under de 130 år, nu har det blivit väldigt lönsamt för staten.
Vad hade alternativet varit, privata ägare som tagit utdelningen och staten hade fått vad, skatt på kapitalvinsten?
Hur många jobb finns det pga köpet och investeringar/bidrag?

Ovan på det finns Kommunala utjämningssystemet, hur mycket får Norrland tillbaka totalt?

Hur mycket av all bolagsskatt, moms eller fastighetsskatt går till norrland?

Osv...

Min poäng är inte att räkna kronor in / ut, utan att man inte kan räkna på enskilda punkter när man ser till ett helt land.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yonie:

Aah, så Gävle alltså.

För den som undrar finns det ett ställe som heter Dragon Gate strax söder om Gävle. Ligger precis vid E4:an.

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/6d6c7ba7-6840-4601-8b5e-07d12b24d405?fit=crop&h=733&q=50&w=1100&s=b3e7563df2a45ad02c57f4762dba931451fbd947

Och nu försöker de spionera via telefonerna, det var bättre förr när de kom och slängde upp ett fort som visade att de ville ockupera marken och ta över.

Skrivet av during:

Vänta, LKAB är ett helägt statligt bolag, inte läst alla detaljer, men om jag förstår korrekt har tidigare ägare lösts ut av staten enligt avtal i olika ordningar under de 130 år, nu har det blivit väldigt lönsamt för staten.
Vad hade alternativet varit, privata ägare som tagit utdelningen och staten hade fått vad, skatt på kapitalvinsten?
Hur många jobb finns det pga köpet och investeringar/bidrag?

Ovan på det finns Kommunala utjämningssystemet, hur mycket får Norrland tillbaka totalt?

Hur mycket av all bolagsskatt, moms eller fastighetsskatt går till norrland?

Osv...

Min poäng är inte att räkna kronor in / ut, utan att man inte kan räkna på enskilda punkter när man ser till ett helt land.

Hade gruvorna varit privata hade de nu tillhört Ryssland eller Tyskland och skattebetalarna hade sluppit betala Bodens fästning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

38% av Sveriges totala energiproduktion var faktiskt VÄLDIGT lite med tanke på att Norrland utgör ~60% av Sveriges yta.

Om man ska göra lite sifferexcersis kan man ju räkna på yta och konsumtionsandel. Eller varför inte räkna på hur mycket norrlänningarna producerar per capita istället?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

För en riktig norrlänning går gränsen mellan Umä och Skellefteå ner söder om Jämtland.
Bor själv utanför Sundsvall men har hjärtat kring Piteå och Skellefteå.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

För en riktig norrlänning går gränsen mellan Umä och Skellefteå ner söder om Jämtland.
Bor själv utanför Sundsvall men har hjärtat kring Piteå och Skellefteå.

Du har ju använvarnamn som ett fjälll med.

Efter att ha bott i Jämtland ett tag så tycker jag att Gävle inte är Norrland, då tillhör norra Dalarna med Idre Sameby mer Norrland så säger någonstans i linje med Söderhamn och Älvdalen går väl gränsen.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

För en riktig norrlänning går gränsen mellan Umä och Skellefteå ner söder om Jämtland.
Bor själv utanför Sundsvall men har hjärtat kring Piteå och Skellefteå.

Nja, Västerbottningarna är för präktiga och självgoda för att vara riktiga norrlänningar. Norrlänningen är tyst, stark, full och går inte till sjukan när han huggit sig med yxan förrän kallbranden kräver amputation.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Nja, Västerbottningarna är för präktiga och självgoda för att vara riktiga norrlänningar. Norrlänningen är tyst, stark, full och går inte till sjukan när han huggit sig med yxan förrän kallbranden kräver amputation.

Det är ju en Norrbottning, spetskompetensen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

E4 är tvåfilig fram till Gävle, där den övergår i något slags asfalterat skoterspår. Ergo, Gävle.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning.
För mig känns det som att "södra Sverige" börjar efter Piteå när man åker söderut på E4

Äntligen någon som har koll på läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Vänta, LKAB är ett helägt statligt bolag, inte läst alla detaljer, men om jag förstår korrekt har tidigare ägare lösts ut av staten enligt avtal i olika ordningar under de 130 år, nu har det blivit väldigt lönsamt för staten.
Vad hade alternativet varit, privata ägare som tagit utdelningen och staten hade fått vad, skatt på kapitalvinsten?
Hur många jobb finns det pga köpet och investeringar/bidrag?

Ovan på det finns Kommunala utjämningssystemet, hur mycket får Norrland tillbaka totalt?

Hur mycket av all bolagsskatt, moms eller fastighetsskatt går till norrland?

Osv...

Min poäng är inte att räkna kronor in / ut, utan att man inte kan räkna på enskilda punkter när man ser till ett helt land.

Av de skatterna går i princip noll tillbaka. Kommunala utjämningssystemet kan man diskutera i oändlighet, det finns både för- och nackdelar med det. Somliga använder regionalstöd som argument när de menar att "norrland" får för mycket bidrag men väljer glömma att en stor del av dessa pengar går till infrastruktur i och runt storstäderna också. Jag har dock inte hela bilden av hur fördelningarna av olika pengapåsar ser ut idag, hade bättre koll på 90-talet.

Tycker dock att det inte vore orimligt att ha ett system likartat det de har i Norge. Där får kommunerna tillbaka en del av de skatteinkomster staten får från bl.a. vattenkraftverk, för det som produceras i kommunen då. Det rör sig om någon promille av skatterna men blir väldigt mycket pengar för en liten kommun.

Fördelningspolitik är ett knepigt kapitel att ge sig in i. Tycker dock det är lite fjantigt av lågskattekommunerna när de gnäller över att en liten del av deras skatteintäkter går till högskattekommuner i glesbygd som får vända på varenda femtioöring. Men mycket vill ha mer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är ju en Norrbottning, spetskompetensen

Ja, så Norrland börjar i luletrakten och inåt landet i höjd med Arvidsjaur och Arjeplog.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Av de skatterna går i princip noll tillbaka. Kommunala utjämningssystemet kan man diskutera i oändlighet, det finns både för- och nackdelar med det. Somliga använder regionalstöd som argument när de menar att "norrland" får för mycket bidrag men väljer glömma att en stor del av dessa pengar går till infrastruktur i och runt storstäderna också. Jag har dock inte hela bilden av hur fördelningarna av olika pengapåsar ser ut idag, hade bättre koll på 90-talet.

Tycker dock att det inte vore orimligt att ha ett system likartat det de har i Norge. Där får kommunerna tillbaka en del av de skatteinkomster staten får från bl.a. vattenkraftverk, för det som produceras i kommunen då. Det rör sig om någon promille av skatterna men blir väldigt mycket pengar för en liten kommun.

Fördelningspolitik är ett knepigt kapitel att ge sig in i. Tycker dock det är lite fjantigt av lågskattekommunerna när de gnäller över att en liten del av deras skatteintäkter går till högskattekommuner i glesbygd som får vända på varenda femtioöring. Men mycket vill ha mer.

Har svårt att hitta en övergripande blid över hur det ser ut någonstans vad skattenettot är för kommuner, län eller valfritt område för den delen, det mest som poppar upp är artiklar utan siffror eller källor, gärna vinklade och riktade på en specifik del av ekvationen, så kan inte kommentera att "noll går tillbaka", kanske stämmer, kanske inte, och det kan vara så att det stämmer för alla områden i Sverige (för det finns ju utgifter som inte landar i någon region alls, och att då har större och "närmare" kommuner har stordriftsfördelar), på det sista blir det ju en fråga, vem går mest minus.

Det är ju som sagt väldigt komplicerat och iaf som jag hittar, inte överskådligt, vilket är varför jag personligen starkt ogillar argument utan källor. Sen har jag en paranoid känsla att förutom att det är komplicerat så vill makthavare inte att det ska vara lätt att få fram denna information för att de skulle bli mer ifrågasatta vart skattemedel tar vägen, och det är bättre för makthavarna att folket misstror och attackerar varandra än att vi misstror och attackerar dem.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nä det är inte vi som ansvarar för att norrlands rikedomar blir plundrade av parasiterande stockholmare. Tex lkab har fått bidrag av staten 3 år sedan de grundades för typ 130 år sedan. I år fick staten en liten aktieutdelning från lkab på dryga 6,1 MILJARDER kronor utöver alla skatter.

Så jo ni parasiter i Stockholm ska vara jävligt tacksamma...

Nej, men norrlänningarna ansvarar själva för kommuner och regioner.

Vad gäller "era" rikedomar så är det ju fantastiskt med naturresurser. Men det är lustigt hur du verkar känna att du blir plundrad när du inte har någonting med dessa rikedomar att göra. Du råkar bara bo där, naturresurserna kom först. Det är inte dina på något sätt. Det är som om jag skulle ta äran för att jag byggt upp en så fin skärgård som lockar tyska turister. Ren och skär idioti helt enkelt...

Vad gäller LKAB och gruvdriften så är den statlig och har alltid varit statlig. Bidraget från staten har alltså varit konstant. Inte alltid i form av direkta ägartillskott, även om bolaget räddats väldigt många gånger. Men att ha en statlig ägare ger dig förmåner och garantier som andra bolag inte har. LKAB har kreditvillkor som andra företagare bara kan drömma om. Detta helt beroende på att en massa människor med inkomster i Stockholm i princip står som garanter bolaget.

Det är ju fantastiskt att LKAB gör vinster så att de kan ge tillbaka utdelning till ägaren och investeraren i bolaget, staten. Pengar som ofta går till utjämningssystemet som skeppar jäkligt mycket pengar till norrland. Sen är Norrland väldigt stort, men just de områden du verkar vurma för med gruvdrift får väldigt mycket bidrag, och gnäller väldigt mycket om skatter.

Så låt oss prata skatter. Du säger att Norrland betalar mycket skatt? Det stämmer inte. De statliga skatteintäkterna för privatpersoner i Norrland är enstaka procent jämfört med södra Sverige. Samma sak med bolagsskatterna. Den skatt ni betalar in är kommunal och landsting/regionalskatt. Den går till er... att den inte räcker och ni ändå måste höja dessa lokala skatter är inte ett tecken på Norrlands förträfflighet. Det är mest ett tecken på hög arbetslöshet. De statliga skatterna får ni tillbaka i bidrag.

Den här norrlandspatriotismen som präglas av rejäl okunskap gör att jag skulle vilja åderlåta mig själv i hopp om att bli av med sista droppen kalixblod som rinner i mina ådror.

Men absolut... deklarera självständighet. Bli en egen nation. Jag bryr mig lika lite om vart min el och mitt stål kommer från i framtiden. Om ni vägrar sälja till Sverige kan jag säkert köpa från någon annan. Finns säkert någon som kan tänka sig sälja lite skog till oss också. Så får vi se hur bra ni klarar er själva.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Norrland börjar de facto vid Gävle. På ett mer känslomässigt plan skulle jag säg att du måste upp och nosa runt Sundsvall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Har svårt att hitta en övergripande blid över hur det ser ut någonstans vad skattenettot är för kommuner, län eller valfritt område för den delen, det mest som poppar upp är artiklar utan siffror eller källor, gärna vinklade och riktade på en specifik del av ekvationen, så kan inte kommentera att "noll går tillbaka", kanske stämmer, kanske inte, och det kan vara så att det stämmer för alla områden i Sverige (för det finns ju utgifter som inte landar i någon region alls, och att då har större och "närmare" kommuner har stordriftsfördelar), på det sista blir det ju en fråga, vem går mest minus.

Det är ju som sagt väldigt komplicerat och iaf som jag hittar, inte överskådligt, vilket är varför jag personligen starkt ogillar argument utan källor. Sen har jag en paranoid känsla att förutom att det är komplicerat så vill makthavare inte att det ska vara lätt att få fram denna information för att de skulle bli mer ifrågasatta vart skattemedel tar vägen, och det är bättre för makthavarna att folket misstror och attackerar varandra än att vi misstror och attackerar dem.

Det går ut en massa statsbidrag till alla kommuner i landet, de allra flesta är inte viktade mot någon skatteintäkt, så det går inte säga exakt var de kommer från. De allra flesta statsbidrag som går ut är istället viktade mot saker som befolkningsmängd, avstånd från diverse platser, demografi och så vidare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Nej, men norrlänningarna ansvarar själva för kommuner och regioner.

Vad gäller "era" rikedomar så är det ju fantastiskt med naturresurser. Men det är lustigt hur du verkar känna att du blir plundrad när du inte har någonting med dessa rikedomar att göra. Du råkar bara bo där, naturresurserna kom först. Det är inte dina på något sätt. Det är som om jag skulle ta äran för att jag byggt upp en så fin skärgård som lockar tyska turister. Ren och skär idioti helt enkelt...

Om man tar emot tyska turister i skärgården så finns skärgården kvar. Tar man upp mineralerna ut marken så försvinner de och kvar blir hål, och gråbergstippar som ser ut som skit. Sen så skulle jag vilja påstå att jag har med dessa rikedomar att göra då min fastighet råkar vara inom påverkansområdet för gruvbrytningen.

Citat:

Vad gäller LKAB och gruvdriften så är den statlig och har alltid varit statlig. Bidraget från staten har alltså varit konstant. Inte alltid i form av direkta ägartillskott, även om bolaget räddats väldigt många gånger. Men att ha en statlig ägare ger dig förmåner och garantier som andra bolag inte har. LKAB har kreditvillkor som andra företagare bara kan drömma om. Detta helt beroende på att en massa människor med inkomster i Stockholm i princip står som garanter bolaget.

Så LKAB grundades 1907 när halva bolaget blev förstatligat, inte 1890?
Samt staten har puttat in pengar i lkab mellan 1980 och 1983 varken före eller efter.

Citat:

Det är ju fantastiskt att LKAB gör vinster så att de kan ge tillbaka utdelning till ägaren och investeraren i bolaget, staten. Pengar som ofta går till utjämningssystemet som skeppar jäkligt mycket pengar till norrland. Sen är Norrland väldigt stort, men just de områden du verkar vurma för med gruvdrift får väldigt mycket bidrag, och gnäller väldigt mycket om skatter.

Så låt oss prata skatter. Du säger att Norrland betalar mycket skatt? Det stämmer inte. De statliga skatteintäkterna för privatpersoner i Norrland är enstaka procent jämfört med södra Sverige. Samma sak med bolagsskatterna. Den skatt ni betalar in är kommunal och landsting/regionalskatt. Den går till er... att den inte räcker och ni ändå måste höja dessa lokala skatter är inte ett tecken på Norrlands förträfflighet. Det är mest ett tecken på hög arbetslöshet. De statliga skatterna får ni tillbaka i bidrag.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrbo...
Jepp Norrbotten speciellt har hög arbetslöshet, hela lägst i landet tillsammans med Västerbotten och Gotland.
Jag har inte pratat om att vi betalar mycket skatt öht.

Citat:

Den här norrlandspatriotismen som präglas av rejäl okunskap gör att jag skulle vilja åderlåta mig själv i hopp om att bli av med sista droppen kalixblod som rinner i mina ådror.

Jag tänker inte hindra dig men jag tror mig har visat vem som har okunskap av oss två.

Citat:

Men absolut... deklarera självständighet. Bli en egen nation. Jag bryr mig lika lite om vart min el och mitt stål kommer från i framtiden. Om ni vägrar sälja till Sverige kan jag säkert köpa från någon annan. Finns säkert någon som kan tänka sig sälja lite skog till oss också. Så får vi se hur bra ni klarar er själva.

Att deklarera självständighet kommer inte gå för svenskarna är ett vekt folkslag och kommer inte orka engagera sig så att stå där ensam är ganska meningslöst. Jag hittar själv till psykakuten när jag behöver det.
Du skulle bry dig när du får betala marknadsmässiga priser och inte får ditt liv subventionerat av oss.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Norrland och norrland, är man inte born and raised i lappland så är man någon form av suspekt sörlänning eller kustslusk

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Visa dina färger! Du får inte byta matchtröja bara sådär!

Han beter sig som en Ålänning! Håller på Sverige när Sverige vinner i Ishockey å Finland när Finnarna vinner!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Norr om Dalälven?

nänänänä jag bor FAN inte i Norrland!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Haha, var precis på väg att skriva det. Håller med. (För då bor jag 200 m från Norrland )

https://www.utsidan.se/obj/docpart/5/5ed161061138d1e619870a392824de74.png

å jag bor 7km ish in i Norrland, i helvete häller! de är ja som står å hejdar norrlänningarna på den här sida älva!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Norrland och norrland, är man inte born and raised i lappland så är man någon form av suspekt sörlänning eller kustslusk

Kustslusk...Fan vad bra ord 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Vad gäller "era" rikedomar så är det ju fantastiskt med naturresurser. Men det är lustigt hur du verkar känna att du blir plundrad när du inte har någonting med dessa rikedomar att göra. Du råkar bara bo där, naturresurserna kom först. Det är inte dina på något sätt. Det är som om jag skulle ta äran för att jag byggt upp en så fin skärgård som lockar tyska turister. Ren och skär idioti helt enkelt...

kan de vara så att gruvindustrin har tvångs tagit hans mark?

jag är livrädd för att de kommer ske med min å min frus mark som hon ärvde av sina föräldrar, de är här titt som tätt å letar för de har fått spår på koppar å annat igen. för vi vet alla att när Bergmästaren tar mark, så blir du inte rättvist kompenserad.
bara av att de skickar ut brev och syns i området gör att huspriserna faller för en tid. ingen idé å tänka på en flytt då inte på några år.

jag tänkte bara om de var sån grej för honom, men om han verkligen pratar "våra" som samhällets rikedomar, ja då är de en annan sak.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

kan de vara så att gruvindustrin har tvångs tagit hans mark?

jag är livrädd för att de kommer ske med min å min frus mark som hon ärvde av sina föräldrar, de är här titt som tätt å letar för de har fått spår på koppar å annat igen. för vi vet alla att när Bergmästaren tar mark, så blir du inte rättvist kompenserad.
bara av att de skickar ut brev och syns i området gör att huspriserna faller för en tid. ingen idé å tänka på en flytt då inte på några år.

jag tänkte bara om de var sån grej för honom, men om han verkligen pratar "våra" som samhällets rikedomar, ja då är de en annan sak.

Läs mitt svar ovan på precis det stycket du kommenterar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.