Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Klar med S04 nu.

Jag tycker den generellt var bra. Produktionsvärdet känns högre, CGI:n mer fläskig och påkostad. Nya miljöer i större skala än vad jag tycker vi sett innan. Kort och gott, Amazon-stålarna märks.

Däremot gillade jag inte riktigt berättelsen, som på många sätt var i mindre skala ställt mot tidigare säsonger. Saknade det episka, allt "wow", den tunga känslan. Men, det beror ju på källmaterialet med. En bok med den här berättelsen, så blir det samma i serien.

Totalt.. stark 3/5 kanske. Eller svag 4/5. Ser fram emot nästa säsong.

@gh0glund, duger det som recension?

Som någon kanske nämnt är S4 i princip 1:1 med boken. Sedan kan jag tillägga att bok 4 är den som kanske mest känns som ett mellanspel i huvudstoryn. Bok 5&6 är dom med mest action så det bästa är kvar ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Implor:

Som någon kanske nämnt är S4 i princip 1:1 med boken. Sedan kan jag tillägga att bok 4 är den som kanske mest känns som ett mellanspel i huvudstoryn. Bok 5&6 är dom med mest action så det bästa är kvar ;).

Jo, jag har förstått det så med! Ligger själv i andra boken någonstans, så en bit kvar.

Söker väl nödvändigtvis inte just ACTION, mera det.. större, episka. Klurigt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tittar på säsong 4 nu och det gör mer ont än någonsin att höra Avasaralas säregna engelska och märkliga manus...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Olegh:

Tittar på säsong 4 nu och det gör mer ont än någonsin att höra Avasaralas säregna engelska och märkliga manus...

Tycker hon gjort den rollen riktigt bra i de första säsongerna. Däremot.. tappar den en del i sista nu. Vet inte riktigt vad, men saknar skärpan från de tidigare säsongerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker hon gjort den rollen riktigt bra i de första säsongerna. Däremot.. tappar den en del i sista nu. Vet inte riktigt vad, men saknar skärpan från de tidigare säsongerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte riktgt sett storheten öht, men kvalitén (på hennes karaktär) har försämrats enligt min uppfattning också.

Alltså det är ju uppenbart att Avasarala ska gestaltas som en kvinna med stor pondus, can-do, no-bullshit attityd och lite kort tålamod. En så pass splittrad karaktär som vi har här, dels någon som ska uttycka sofistikering och aristokrati, men samtidigt vara "vanlig" och känslosam.. Kan inte replikerna ens levereras på ett naturligt sätt så klickar det inte. Och det är i synnerhet vid leveransen av svordomarna som det kryper i kroppen på mig. Det låter inte naturligt för fem öre.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Snubb1:

Jag tycker senaste säsongen var lite platt och saknade de intriger som tidigare omgett serien.
Jag hoppas säsong 5 blir bättre.

Håller med, 1-3 var en stark femma, s4 en trea, men den avslutade lite bättre.
Så många otroligt fina detaljer som finns i denna serie, t.ex tårar i tyngdlöshet som inte faller, utan skimrar kring ögonen, tragiska och vackra ögonblick.
Jag kommer att se om den ett par gånger bara för dessa fina detaljer, fysiken är fantastisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kollade igenom S1-4 nu på bara en vecka. Väldigt bra serie, satt som klistrad varje avsnitt
Säsong 4 tappade lite momentum dock, bra men inte lika bra som 1-3.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hjälpsam

Sett säsong 1-4, men törs inte läsa tråden, eftersom många skvallerbyttor läst böckerna.
Fyran tappade mycket, jag ger 1-3 en starka femma av fem möjliga fyran får bara en stark trea.
Detta är den absolut bästa SF jag någonsin har sett!
Passa på att se The Boys, nu när ni har Amazon Prime!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Musikvideo

Highway Star - Belter version
Albumet finns på Spotify också https://open.spotify.com/album/0XNDUGaDVFUqjTQcXXaAR6?si=BPMx...

Permalänk
Medlem

Nu har jag också äntligen sett S4. Måste säga att produktionskvalitén har fått ett rejält lyft sedan Amazon tog över.

Och ja S4 är lite långsammare än föregående säsonger, men S5 kommer att bjuda på mycket mer action baserat på vad som händer i böckerna

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

S04 slutade ju med en rätt fet cliffhanger också, som bäddat för mer liv i luckan, om man så säger..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag sågade tv-serien efter säsong ett och tänkte att den där var det ingen mening att lägga mer tid på.

Under December tog jag ut lite semester och beslutade att tittade vidare på säsong två...

Ett marathon senare och jag ser nu fram emot att säsong fem skall släppas.
Jag hade fel och serien blev verkligen bättre och jag är glad att jag gav den en andra chans.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag sågade tv-serien efter säsong ett och tänkte att den där var det ingen mening att lägga mer tid på.

Under December tog jag ut lite semester och beslutade att tittade vidare på säsong två...

Ett marathon senare och jag ser nu fram emot att säsong fem skall släppas.
Jag hade fel och serien blev verkligen bättre och jag är glad att jag gav den en andra chans.

Gjorde samma sak fast efter halva första säsongen
Låg nere en vecka med feber och hade slut på serier så tänkte äsch kan väl titta klart på den och glad jag gjorde det

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är redo welwala!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Så var inte bara jag som tyckte S4 var sådär..
Inte alls lika bra som dem andra säsonger, helt ärligt så tyckte jag S4 var ganska tråkig.

Hoppas S5 blir bättre!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Så var inte bara jag som tyckte S4 var sådär..
Inte alls lika bra som dem andra säsonger, helt ärligt så tyckte jag S4 var ganska tråkig.

Hoppas S5 blir bättre!

Jag är verkligen urusel på att komma ihåg serier och säsonger, men minns jag rätt kunde S4 summeras som att de landade på någon planet, och sen kom de inte helt överrens med varandra där heller ... och ... det var det typ. Hela säsongen kändes otroligt utdragen.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag är verkligen urusel på att komma ihåg serier och säsonger, men minns jag rätt kunde S4 summeras som att de landade på någon planet, och sen kom de inte helt överrens med varandra där heller ... och ... det var det typ. Hela säsongen kändes otroligt utdragen.

Tror S5 bli intressantare nu när

de lämnar solsystemet via den utomjordiska ringen.

Dold text

Tre avsnitt släpps direkt sen ett i veckan.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Tror S5 bli intressantare nu när

de lämnar solsystemet via den utomjordiska ringen.

Dold text

Tre avsnitt släpps direkt sen ett i veckan.

Holup, var det inte det de gjorde i S4 när de landade på en ny planet? Eh som sagt, jag är urusel på att komma ihåg sånt här..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Holup, var det inte det de gjorde i S4 när de landade på en ny planet? Eh som sagt, jag är urusel på att komma ihåg sånt här..

De gjorde en del material i S4 som en brygga till s5. Gissar på mer utforskande.

Slutet av s4.

majority of season 4 of The Expanse consists of material about events on the planet of Ilus that come from book 4 in the series, Cibola Burn, showrunner Naren Shankar (who already discussed the big changes from the book with EW) also brought in a fair amount of what he calls “bridge” material to connect events from books 4 and 5 — and subsequently seasons 4 and 5 of the Amazon show.

Dold text
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av gibbon_:

Holup, var det inte det de gjorde i S4 när de landade på en ny planet? Eh som sagt, jag är urusel på att komma ihåg sånt här..

Skrivet av mAster9:

De gjorde en del material i S4 som en brygga till s5. Gissar på mer utforskande.

Slutet av s4.

majority of season 4 of The Expanse consists of material about events on the planet of Ilus that come from book 4 in the series, Cibola Burn, showrunner Naren Shankar (who already discussed the big changes from the book with EW) also brought in a fair amount of what he calls “bridge” material to connect events from books 4 and 5 — and subsequently seasons 4 and 5 of the Amazon show.

Dold text

Det stämmer att de var på en ny planet i S4, men var ju i princip bara... det. Så lär väl bli mer nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

...och nu finns de 3 första episoderna av säsong 5 tillgängliga!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Riktigt taggad. Lite besviken på S4 på ett sätt men kändes som att den byggde upp det riktigt bra för kommande säsonger. Ska bli kul att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

...och nu finns de 3 första episoderna av säsong 5 tillgängliga!

Finns det via nån streaming tjänst?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DeluxXxe:

Finns det via nån streaming tjänst?

Amazon Prime, enbart. Men det är värt det för The Expanse, tycker jag. En av mina absoluta favoritserier, och säsong fyra växte också lite på mig vid omtittning. Tempot är ett litet annat, men absolut inte dåligt!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige

Vad tycker forumet om första fyra avsnitten? Lovande, för egen del.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Känns än så länge som en helt klart som en värdig kickoff efter allt uppbyggandet i säsong 4.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Gillar S5 hittills.

Det jag ogillar mest är väl Amos/Clarissa story linen och även Naomi/Filip/Marcos drama, man får ju hoppas att de inte bygger karaktärerna helt i onödan. Tyvärr så har det ju funnits några få sådana sympton i serien under tidigare säsonger där man byggt karaktärer som sedan försvinner helt och hållet. Uppbyggnaden över flera säsonger är ju vad som separerar serien från den mesta dyngan där writers knappt orkar bygga upp en handling över en säsong utan nöjer sig ett skriva avsnitt för avsnitt för lite billig action/drama (tänk The Mandalorian).

Permalänk
Medlem

Angående sista scenen för säsongen.. Piffade de bara till det lite med grafiken för att visa vad nästa säsong kan komma att handla om eller hade det någon innebörd som jag totalt missade?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag gillade senaste säsongerna mest tack vare Drummer & Ashord. Drummer är väl en av få "hårda" kvinnliga karaktärer som jag köpt som trovärdig. Hon äger utan krusiduller och en känsla av att vara överdriven.