Permalänk

Hjälp med 32" QHD IPS 144Hz

Är på jakt efter ny skärm för att byta upp mig från min Eizo FlexScan S2431WSH.

Tänkte mig en ny IPS då jag gillar det, och större (32") och snabbare (144Hz).
Upplösning tänkte jag QHD blir lagom.

Jag hittar bara en skärm som matchar de kriterierna. Stämmer det eller missar jag något?
Prisjakt filtrering.
Acer Predator XB323UGP
Acer klingar inte kvalitet för mig, men det kanske det är?

Tar tacksamt emot förslag på andra skärmar och idéer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bosendorfer:

Jag hittar bara en skärm som matchar de kriterierna. Stämmer det eller missar jag något?

Stämmer bra. Det är 27 tum som gäller för det du är ute efter.

32-tums 16:9-IPS med högre frekvens 144 Hz är en nyhet/ovanlighet. Mycket möjligt att det kommer fler modeller under nästa år, inklusive 4K-modeller.

Annars har du alltid ultrawide 34-tums IPS:er med 21:9 och 3440x1440-paneler som kör 100+ Hz. Detta är dock samma sak som en 27-tum 16:9 med mer yta och pixlar åt sidorna.

Permalänk
Medlem

Asus variant av skärmen är: https://www.asus.com/Monitors/ROG-Swift-PG329Q/ Sen kommer även Acer men en liknande skärm som den du länkade till fast med 240hz, XB323UGX. Står som "up coming driver" på Nvidas gsync-list. Annars är det till att vänta på 4k modellerna om man vill ha lite fler ppi. Acer har en på g som heter XB323QKNV. Antar att de andra märkena också kommer med liknade skärm med samma panel/spec. Men när de släps återstår att se. Förhoppningsvis i år eller i början av nästa. Är själv riktigt sugen på en 32a... Men vill helst ha en review innan man slår till på en skärm för 10k.

Permalänk
Medlem

Släpptes en recension på Acer Predator XB323UGP igår: https://pcmonitors.info/reviews/acer-xb323u-gp/

Impulsköpte skärmen på Inets Sweclockers Black Friday, har inte packat upp den än, men sitter på en LG 32GK850-B (VA panel), G-Sync, 165Hz(167) och en ASUS ROG Swift PG279QZ, IPS, G-Sync, 165Hz har även fyra till skärmar runt 32"-40". Så vet inte hur genomtänkt det var.

Är dock riktigt sugen på att se 32", G-Sync(comp), HDR 600 och 170Hz. Återkommer med hur den står sig mot mina andra paneler.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Blev en XB323UGP här nu på reorna, än så länge sjukt imponerad! Måste bara fixa ett nytt skrivbord för lite mer korrekt avstånd xD Rullar på fint i 170hz, 10bit är även valbart här även fast det inte egentligen ska vara det? Har inte testat fullt ut ifall det är 100% korrekt dock.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

*10-bit can be selected in the graphics driver at up to 170Hz when using DP and running at the native resolution. 10-bit can be selected at up to 100Hz when using HDMI. The panel used is only an 8-bit panel, so selecting a higher bit depth enforces GPU dithering to facilitate work with higher bit depth content.

Så 10-bit är ett alternativ när du kör 170Hz med DP kabel.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

The panel used is only an 8-bit panel, so selecting a higher bit depth enforces GPU dithering to facilitate work with higher bit depth content.

Vad innenbär det praktiskt ? Köpte också den skärmen från inet, nöjd med spelprestanda och respons. Känns som att jag hamnar lite för nära den med nuvarande skrivbord dock.. och känns som att skärmen är konvex nu i början då jag gick från en böjd skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Blev en XB323UGP här nu på reorna, än så länge sjukt imponerad! Måste bara fixa ett nytt skrivbord för lite mer korrekt avstånd xD Rullar på fint i 170hz, 10bit är även valbart här även fast det inte egentligen ska vara det? Har inte testat fullt ut ifall det är 100% korrekt dock.

Hur är blacklight bleed på din? Jag tänker returnera den jag köpte..

Detta är med HDR600 aktiverat, ser inte mycket bättre ut med custom settings och brightness kring 40

Inte acceptabelt för en skärm som kostar 10k 6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Hur är blacklight bleed på din? Jag tänker returnera den jag köpte..
https://i.imgur.com/DDa8SQ2.jpg

Detta är med HDR600 aktiverat, ser inte mycket bättre ut med custom settings och brightness kring 40

Inte acceptabelt för en skärm som kostar 10k 6000kr

Har ett liknande mönster om jag kollar genom kameran, men verkar mer vara ett resultat av deras anti-glare filter.. för det ser ju inte sådär illa ut när man själv tittar på det, tycker åtminstone jag (liknande inställningar).
Testa att gå riktigt nära skärmen med kameran, har exakt samma mönster själv då

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Har ett liknande mönster om jag kollar genom kameran, men verkar mer vara ett resultat av deras anti-glare filter.. för det ser ju inte sådär illa ut när man själv tittar på det, tycker åtminstone jag (liknande inställningar).
Testa att gå riktigt nära skärmen med kameran, har exakt samma mönster själv då

Det ser likadant ut utan kamera och det är såpass att det stör upplevelsen även om jag inte bara tittar på en helsvart bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Hur är blacklight bleed på din? Jag tänker returnera den jag köpte..
https://i.imgur.com/DDa8SQ2.jpg

Detta är med HDR600 aktiverat, ser inte mycket bättre ut med custom settings och brightness kring 40

Inte acceptabelt för en skärm som kostar 10k 6000kr

Är inte det där IPS-glow? Ändrar det karaktär om du ändrar vinkeln på kameran? Ser det likadant ut oavsett om du håller kameran 5cm från skärmen eller om du håller den 50 cm från skärmen?

Annars så är väl grundfrågan om du störs av det vid normal användning? Själv kan jag få fram samma typ av bild med en kamera (dock helt annat märke/modell) men kan verkligen inte se det alls med vettig brightness i förhållande till allmänljuset i rummet.''

Edit: Såg ditt svar...

Skrivet av Mezzlock:

Det ser likadant ut utan kamera och det är såpass att det stör upplevelsen även om jag inte bara tittar på en helsvart bild

Vad har du för brightness och vilken typ av belysning har du i rummet? Om det är ett mörkt rum så kan det definitivt vara värt det att pröva att gå ner en bra bit under 40. Annars så bör man nog sikta på en skärm som inte använder IPS-teknik.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en 34" Ultrawide precis, gick ner från 165hz, till 120 hz, och trodde jagg skulle spy galla över det, men märker fan ingen skillnad, och då är jag ändå känslig för sånt där. En Alienware aw3420dw, då inte LG 34GN850 fanns i lager nånstans. Sjukt nöjd med skärmen. Färgerna jämfört med min Acer Predator 165hz ips qhd(samma panel som asus mfl använder) går inte beskriva.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är inte det där IPS-glow? Ändrar det karaktär om du ändrar vinkeln på kameran? Ser det likadant ut oavsett om du håller kameran 5cm från skärmen eller om du håller den 50 cm från skärmen?

Annars så är väl grundfrågan om du störs av det vid normal användning? Själv kan jag få fram samma typ av bild med en kamera (dock helt annat märke/modell) men kan verkligen inte se det alls med vettig brightness i förhållande till allmänljuset i rummet.''

Edit: Såg ditt svar...

Vad har du för brightness och vilken typ av belysning har du i rummet? Om det är ett mörkt rum så kan det definitivt vara värt det att pröva att gå ner en bra bit under 40. Annars så bör man nog sikta på en skärm som inte använder IPS-teknik.

Jo du har rätt, det är IPS-glow, jag blandade ihop termerna.

Jag har en taklampa från ikea ganska nära bakom mig som jag kör på ungefär 50%. Det kan vara så att mitt skrivbord inte är djupt nog för skärmen (jag hade gärna också suttit längre ifrån en såpass stor skärm).

Hmm, får prova spela lite med belysning och avstånd kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jo du har rätt, det är IPS-glow, jag blandade ihop termerna.

Jag har en taklampa från ikea ganska nära bakom mig som jag kör på ungefär 50%. Det kan vara så att mitt skrivbord inte är djupt nog för skärmen (jag hade gärna också suttit längre ifrån en såpass stor skärm).

Hmm, får prova spela lite med belysning och avstånd kanske.

Läst på lite mer om ips glow med nu, och det frispel beskriver här ovanför är exakt hur det är när jag kollar med kameran, mönstret ser likadant ut på normalt avstånd som på bara några cm. Ser även nästan exakt lika ut med 0% brightness som 100%, men när jag tittar på den själv utan kamera så syns det ju inte alls på samma sätt.
Läste en review nyss om skärmen med där dom nämner att man kan backa längre bak tills glowen inte syns ifall man ska ta en bild på faktiskt light bleed.

Själv köpte jag ett nytt skrivbord för den här skärmen, 80cm djupt. Hade nog blivit ännu bättre med 90 kanske, men har inte plats 😅

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Läst på lite mer om ips glow med nu, och det frispel beskriver här ovanför är exakt hur det är när jag kollar med kameran, mönstret ser likadant ut på normalt avstånd som på bara några cm. Ser även nästan exakt lika ut med 0% brightness som 100%, men när jag tittar på den själv utan kamera så syns det ju inte alls på samma sätt.
Läste en review nyss om skärmen med där dom nämner att man kan backa längre bak tills glowen inte syns ifall man ska ta en bild på faktiskt light bleed.

Själv köpte jag ett nytt skrivbord för den här skärmen, 80cm djupt. Hade nog blivit ännu bättre med 90 kanske, men har inte plats 😅

Jag har ju varit sugen på att bygga mig en ikea battlestation, så det får väl kanske bli så istället för att försöka hitta en ny skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jag har ju varit sugen på att bygga mig en ikea battlestation, så det får väl kanske bli så istället för att försöka hitta en ny skärm

Det jag köpte var faktiskt ett Bekant från Ikea, inte allt för dyrt, höj och sänkbart (ej motor då) och fin kvalitet för priset iaf.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jo du har rätt, det är IPS-glow, jag blandade ihop termerna.

Jag har en taklampa från ikea ganska nära bakom mig som jag kör på ungefär 50%. Det kan vara så att mitt skrivbord inte är djupt nog för skärmen (jag hade gärna också suttit längre ifrån en såpass stor skärm).

Hmm, får prova spela lite med belysning och avstånd kanske.

Skrivet av tRevz:

Läst på lite mer om ips glow med nu, och det frispel beskriver här ovanför är exakt hur det är när jag kollar med kameran, mönstret ser likadant ut på normalt avstånd som på bara några cm. Ser även nästan exakt lika ut med 0% brightness som 100%, men när jag tittar på den själv utan kamera så syns det ju inte alls på samma sätt.
Läste en review nyss om skärmen med där dom nämner att man kan backa längre bak tills glowen inte syns ifall man ska ta en bild på faktiskt light bleed.

Själv köpte jag ett nytt skrivbord för den här skärmen, 80cm djupt. Hade nog blivit ännu bättre med 90 kanske, men har inte plats 😅

Mycket är ju en fråga om ljusstyrka. Skärmen har begränsad kontrast vilket gör att man inte kan dra på ljusstyrkan speciellt högt utan att svarta partier upplevs som gråa. Samtidigt så sitter många med ljusstyrkan på en högre nivå än man egentligen behöver. Skruvar man ner så kommer man att uppleva bilden som lite dassig...under en övergångsperiod. Oftast vänjer man sig vid det lägre ljuset och sedan är det vad man upplever som normalt. Man kan ju testa att hålla upp ett vitt papper bredvid skärmen. Är det mycket stor skillnad i upplevd vithet så kan man åtminstone testa att dra ner en aning

Permalänk

Tanken har slagit mig också, att jag kommer sitta för nära en 32"-skärm. Jag har ett bord som är 80 djupt. Hur sitter ni andra?

Permalänk
Medlem

80 funkade fint för mig åtminstone, närmare 90 hade väl vart optimalt kanske

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Predator XB323UGP

Angående denna skärm. . som ja fattar de kan man inte köra FreeSync å HDR samtidigt , där av att den inte är en Premium Pro .,

Så hur har de funkat för Er? tänkte tex.. på BF5 om man kunde köra med HDR på , samtidigt med FreeSync... kanske funkar än då? , Likaså HDR med Netflix hur presterar den?

Visa signatur

https://www.passmark.com/baselines/V9/display.php?id=10783531...

h200i - i5 8600K 5.1ghz 1.38v - Kraken X52 - Corsair LPX 16gb 3200mhz - 970 EVO 500gb - 950 PRO 256gb - Asus 2070S Turbo EVO 2070mhz - Asus Strix z370-i - Razer BlackWidow Croma v2 -

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oMega69:

Angående denna skärm. . som ja fattar de kan man inte köra FreeSync å HDR samtidigt , där av att den inte är en Premium Pro .,

Så hur har de funkat för Er? tänkte tex.. på BF5 om man kunde köra med HDR på , samtidigt med FreeSync... kanske funkar än då? , Likaså HDR med Netflix hur presterar den?

Du kan köra HDR och adaptiv synk samtidigt. Betydelsen av "Pro" (tidigare "Freesync 2") med AMD:s annars ganska så meningslösa certifiering är att den kan låta en AMD GPU ta över tonemappingen för HDR. Vilket i praktiken innebär att du får egentligen ytterligare ett alternativ i vissa spel för hur HDR ska se ut. När jag testat funktionen har det varit väldigt godtyckligt huruvida det är bättre eller sämre än att låta skärmen själv sköta jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan köra HDR och adaptiv synk samtidigt. Betydelsen av "Pro" (tidigare "Freesync 2") med AMD:s annars ganska så meningslösa certifiering är att den kan låta en AMD GPU ta över tonemappingen för HDR. Vilket i praktiken innebär att du får egentligen ytterligare ett alternativ i vissa spel för hur HDR ska se ut. När jag testat funktionen har det varit väldigt godtyckligt huruvida det är bättre eller sämre än att låta skärmen själv sköta jobbet.

Asså? så de går å ha på FreeSync å sen HDR enabled i monitor menyn å sen tex.. aktivera HDR för BF5 å sen kickar de loss

Visa signatur

https://www.passmark.com/baselines/V9/display.php?id=10783531...

h200i - i5 8600K 5.1ghz 1.38v - Kraken X52 - Corsair LPX 16gb 3200mhz - 970 EVO 500gb - 950 PRO 256gb - Asus 2070S Turbo EVO 2070mhz - Asus Strix z370-i - Razer BlackWidow Croma v2 -

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oMega69:

Asså? så de går å ha på FreeSync å sen HDR enabled i monitor menyn å sen tex.. aktivera HDR för BF5 å sen kickar de loss

Adaptiv synk och HDR är inte varandras motsatser på något sätt. "HDR"-biten med Freesync 2/Premium Pro är enbart en funktion att en AMD-GPU kan sköta tonemappingen. Kör du Nvidia-GPU får man inte det alternativet men kan givetvis blanda adaptiv synk och HDR som man vill.

Permalänk

Elgiganten har nedsatt pris just nu på Asus ROG Swift PG329Q.
5990 kr istället för 8490 kr.

Fick bli en sån. Tips till andra som är intresserad av liknande skärm.

Permalänk
Medlem

Man är lite sugen. Köpte ny 27tummare i oktober och funderar på om jag skulle kört 32 istället men kunde konstatera att det jag sökte/söker ännu inte finns på marknaden för 32tum. Ovanstående skärm är nära, men det saknar fortfarande 10bit (behöver dp 1.4 osv).

Egentligen är jag också 16:10 by heart men det lär ju aldrig mer hända haha.

Vi får ge det något år så kanske vi får 160hz+ 1440p 32tum med 10bit och HDR600+. Förmodligen med HDMI 2.1 också. Gärna asus men inte "rog" för det skriker för mycket "gamery". Man lär väl inte få allt här i livet och om du också kunde hålla oss på 5-6k max standardpris. Så ja det behöver ännu hända lite mer....

Permalänk
Skrivet av Laddin:

Egentligen är jag också 16:10 by heart men det lär ju aldrig mer hända haha.

Jag har insett samma sak. Det är ju bara att acceptera verkligheten tyvärr, så jag lider med dig.

Det jag saknar på denna skärmen är faktiskt en VGA-ingång. Kalla mig galen, men jag skulle gärna vilja ha ett sätt att koppla in tex en retroburk utan att behöva bry mig om adaptrar och sånt. Jag har inte gjort några som helst efterforskningar, men jag har en känsla av att en adapter kommer att både försämra bilden och kiva med fps osv. Tyvärr har jag inte plats för en old skool-skärm på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Hade köpt Asus PG329Q för 6k Men wide gamut förstör färgerna helt och går inte kalibrera bra utan kalibrator.
De flesta vettiga monitor har SRGB läge vilket även Asus har men de har låst typ alla settings inklusive brightness så det är helt värdelöst.

Har även bra dp 1.2 av någon anledning.

Blir att vänta på någon vettig 32" 1440p istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Elgiganten har nedsatt pris just nu på Asus ROG Swift PG329Q.
5990 kr istället för 8490 kr.

Fick bli en sån. Tips till andra som är intresserad av liknande skärm.

Kommer in i lager 2021-03-30... trist, när det är bra pris. 😊

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Kommer in i lager 2021-03-30... trist, när det är bra pris. 😊

Ja det är ju lite jobbigt
Jag fick iväg min beställning ganska tidigt och har beräknad leverans till 5 mars.

Permalänk

[quote postid="18814018" userid="86571" name="tRevz"]
Det jag köpte var faktiskt ett Bekant från Ikea, inte allt för dyrt, höj och sänkbart (ej motor då) och fin kvalitet för priset iaf.
[/

Hur stort borde köpte du för att få plats med tangentbord och skärm?