Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Samma här , detta måste va den sämsta lanseringen nånsin " PC ". Så många år och så mycket pengar som har investerats så borde slutresultatet va så mycket bättre.
Kommer att spela det , men avvaktar nån månad till.
Trist att spel inte görs först till PC och sen konverteras till konsoll , så som det är nu är mög

Jag skulle absolut inte kalla detta den sämsta lanseringen någonsin till PC. Folk var nog mer arga och besvikna när No Man's Sky släpptes, Cyberpunk har ju i alla fall gameplay och content. Får bara hoppas på att Cyberpunk får lika bra aftersales support som No Man's Sky fick med flera år av uppdateringar utan att behöva betala för någon expansion, DLC eller liknande.
Men det tror jag CDPR kommer göra, både gällande tekniska buggar och fixar av gameplay som inte fungerar så bra i nuvarande skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezillo:

Spelet har ett genomsnittsbetyg om 2,8 och 3,8 på Playstation 4 respektive Xbox One från spelarna på Metacritic. CD Projekt har mot bakgrund av kritiken valt att ta bort villkoret för de anställdas bonus om 10 procent av årsvinsten om att uppnå över 90 procent i så kallad Metascore på Metacritic.

Det här gör mig ledsen och arg, jävla överberättigade gamers och chefer på spelföretagen som straffar enskilda utvecklare för hur spelet som helhet mottas. Det borde vara cheferna och eventuella (tekniska) leads som tar smällen, inte varje anställd!

Edit: Särskilt inte efter att de stackars anställda fått förlängd crunch i flera omgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Man kan ju inte förvänta sig att det ska gå att spela bra på 7 år gammal hårdvara, plocka fram ett gtx 760 och valfri CPU med 4 kärnor och 8gb ram så ska du se att det går åt helvete också...

Nä det fattar ju vem som helst men då skulle dom ju inte släppt det eller hur?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Funkar i överlag väldigt bra för mig. Mycket roligt spel.

Värsta buggen hittils var en quest npc som sprang/chargade igenom en trapp och fastnade på andra sidan. Gick att döda men inte loota, så jag fick ladda om.

Givetvis vore det trevligt med ett buggfritt spel vid release, men den förväntan har man ju lite lämnat bakom sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Lyckliga alla Testers ska vara nu. Måste göra om ALLT

Fast dem som körde på Intel-hårdvara behöver väl inte göra om sina tester i det här läget?

AMD blir dock en annan historia ja.

Oavsett är det väl inget som inte kan patchas bort och med spelets nuvarande "state" på den fronten lär det bli en hel den patchande framöver att se fram emot!

En tänkbar anledning till att sådant här blir fel för ett såpass hypat spel är väl dels när man inte testar på tillräckligt olika (nya) hårdvaror. (-trots alla förseningar?)
Men även dels när man inte djupdyker i ev. förändringar som skett de senaste 5 åren utan helt sonika accepterar att det är som det är utan att ta med kringliggande faktorer.
De som utvecklat spelet sitter nog garanterat inte på AMD-hårdvara iaf. (-kan man ju tänka sig, då denna bugg gått onoterat igenom) och som en brasklapp på smeten så fanns inte Ryzen arktitekturen när man började snickra på spelet en gång i tiden.

Så frågan är väl om inte liknande problem kan gälla för även konsoler i viss utsträckning. Dock har de ofta annorlunda API:er som förhoppningsvis är uppdaterade såpass mycket att det inte skall ha gått dem förbi.
PS4 & XBONE är väl dock byggda med gamla Bulldozer arkitekturen färskt i minnet så en viss risk kanske det finns trots allt.

Rena spekulationer såklart men att spelet är långt ifrån optimerat på alla plattformar det lanserats för råder det inget tvivel om.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Fast dem som körde på Intel-hårdvara behöver väl inte göra om sina tester i det här läget?

AMD blir dock en annan historia ja.

Oavsett är det väl inget som inte kan patchas bort och med spelets nuvarande "state" på den fronten lär det bli en hel den patchande framöver att se fram emot!

En tänkbar anledning till att sådant här blir fel för ett sådant här är väl dels när man inte testar på tillräckligt olika (nya) hårdvaror. (-trots alla förseningar?)
Men även dels när man inte djupdyker i ev. förändringar som skett de senaste 5 åren utan helt sonika accepterar att det är som det är utan att ta med kringliggande faktorer.
De som utvecklat spelet sitter nog garanterat inte på AMD-hårdvara iaf. (-kan man ju tänka sig, då denna bugg gått onoterat igenom) och som en brasklapp på smeten så fanns inte Ryzen arktitekturen när man började snickra på spelet en gång i tiden.

Så frågan är väl om inte liknande problem kan gälla för även konsoler i viss utsträckning. Dock har de ofta annorlunda API:er som förhoppningsvis är uppdaterade såpass mycket att det inte skall ha gått dem förbi.
PS4 & XBONE är väl dock byggda med gamla Bulldozer arkitekturen färskt i minnet så en viss risk kanske det finns trots allt.

Rena spekulationer såklart men att spelet är långt ifrån optimerat på alla plattformar det lanserats för råder det inget tvivel om.

Eller så är den officiella rekommendationen från AMD att just köra med den koden och det svar CDPR har fått i sin kommunikation med just AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jickel:

Det här gör mig ledsen och arg, jävla överberättigade gamers och chefer på spelföretagen som straffar enskilda utvecklare för hur spelet som helhet mottas. Det borde vara cheferna och eventuella (tekniska) leads som tar smällen, inte varje anställd!

Edit: Särskilt inte efter att de stackars anställda fått förlängd crunch i flera omgångar.

Nu får du läsa texten igen. Du misstolkade helt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jickel:

Det här gör mig ledsen och arg, jävla överberättigade gamers och chefer på spelföretagen som straffar enskilda utvecklare för hur spelet som helhet mottas. Det borde vara cheferna och eventuella (tekniska) leads som tar smällen, inte varje anställd!

Edit: Särskilt inte efter att de stackars anställda fått förlängd crunch i flera omgångar.

Jag vet inte vad som gäller egentligen. Men enligt texten du citerade har alltså inte bonusen tagits bort.
Det som tagits bort är någon form av villkor för att uppnå bonus.
Det tolkar iaf jag som en bra grej för de anställda

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fixen var guld värd med min 5600X. Fick ibland lite fps dippar, speciellt när man kör något fordon och förflyttar sig snabbt.
Man såg tydligt att ganska precis hälften av processorn användes.

Efter fixen är det riktigt jämn och fin fördelning mellan trådarna och med fixen är CP2077 riktigt bra på att utnyttja processorn och alla dess trådar där jag ibland till och med kommer upp i 100% på alla trådar.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Fixen var guld värd med min 5600X. Fick ibland lite fps dippar, speciellt när man kör något fordon och förflyttar sig snabbt.
Man såg tydligt att ganska precis hälften av processorn användes.

Efter fixen är det riktigt jämn och fin fördelning mellan trådarna och med fixen är CP2077 riktigt bra på att utnyttja processorn och alla dess trådar där jag ibland till och med kommer upp i 100% på alla trådar.

Tror den magiska gränsen går där vid 6 kärnor.
Utan fix hade jag belastning på alla 8 kärnor och 2 trådar.

Med fix + 3090 och RT + DLSS igång så ligger jag på ca 70-75% CPU-användning.
Upp från ca: 60% med 3070 kortet.

Märker ingen direkt skillnad med eller utan någon av de olika fixen som finns, oavsett 3070 lr 3090.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag har spelat sen det släpptes.
Mycket beroendeframkallande.
Jag är så löjligt nyfiken på att utforska hela staden och alla storys!

In game har jag inte stött på några allvarliga buggar alls. Däremot så vill jag strypa den som glömt fixa så jag kan editera configen fritt - vissa knappar på tangentbordet är låsta.
Det har lösts genom att ladda ner en ny config som nån jeppe orkat fixa till.
DET är fanimej skandal.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Tror den magiska gränsen går där vid 6 kärnor.
Utan fix hade jag belastning på alla 8 kärnor och 2 trådar.

Med fix + 3090 och RT + DLSS igång så ligger jag på ca 70-75% CPU-användning.
Upp från ca: 60% med 3070 kortet.

Märker ingen direkt skillnad med eller utan någon av de olika fixen som finns, oavsett 3070 lr 3090.

Jo vid 6c/12t verkar det märkas stor skillnad med och utan fix. Även om man inte märker den nämnvärt om man har 12t+ så borde det ändå hjälpa en del med tanke på att spelet kan belasta alla mina trådar 100% ibland nu.

Är så galet bra att det finns så många engagerade personer inom spel-communityn som snokar reda på och fixar sånt här.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Eller så är den officiella rekommendationen från AMD att just köra med den koden och det svar CDPR har fått i sin kommunikation med just AMD.

Inte omöjligt när det handlar om spekulationer, men en följdfråga till det kan ju vara just om och i så fall när den kommunikationen skett.
Det kan också relatera till hur illa Windows i sig hanterade kärnor/trådar tidigare. Rätt mycket har ju hänt sedan Threadripper introducerades och det uppenbarades hur extremt dåligt den presterade med tråd-jongleringen där.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Maxar på ultra i 2560x1440 med 2080super utan problem efter att jag modifierat memory_pool_budgets.csv. Helt otroligt att det skulle vara sådan skillnad. Vilken blunder från CP2077 att låta det här gått igenom. https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/kcka6t/unlock_your...

Permalänk
Medlem

Läker tydligen ram också och behöver startas om med några timmars mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Man kan ju inte förvänta sig att det ska gå att spela bra på 7 år gammal hårdvara, plocka fram ett gtx 760 och valfri CPU med 4 kärnor och 8gb ram så ska du se att det går åt helvete också...

Enligt utvecklarna så ska man kunna spela det i 1080p med Low Settings med dessa specs

OS: 64-bit Windows 7 or 64-bit Windows 10
DirectX Version: DirectX 12
Processor: Intel Core i5-3570K or AMD FX-8310
Memory: 8 GB
Graphics Card: Nvidia GeForce GTX 780 3 GB or AMD Radeon RX 470
Storage: HDD (70 GB, SSD recommended)

Om man sitter på dom grejorna och inte kan spela så är det ju utvecklarna som givit fel info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Enligt utvecklarna så ska man kunna spela det i 1080p med Low Settings med dessa specs

OS: 64-bit Windows 7 or 64-bit Windows 10
DirectX Version: DirectX 12
Processor: Intel Core i5-3570K or AMD FX-8310
Memory: 8 GB
Graphics Card: Nvidia GeForce GTX 780 3 GB or AMD Radeon RX 470
Storage: HDD (70 GB, SSD recommended)

Om man sitter på dom grejorna och inte kan spela så är det ju utvecklarna som givit fel info.

Ja, men ett gtx 780 är topp modellen, ett 760 är mycket mer jämförbart för vad en ps4 skulle göra och även det kort som flest som stod mellan ps4 eller PC köpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Ja, men ett gtx 780 är topp modellen

Det har du rätt i, jag tänkte mera på att CDPR kanske satt lite väl låga rekommendationer på hårdvara för spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Maxar på ultra i 2560x1440 med 2080super utan problem efter att jag modifierat memory_pool_budgets.csv. Helt otroligt att det skulle vara sådan skillnad. Vilken blunder från CP2077 att låta det här gått igenom. https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/kcka6t/unlock_your...

Av ren nyfikenhet. Är du 100 på att det är CPU pool budgets som gav dig prestandan och inte amd hex hacket?
Gjorde du testet vid samma time of day och savefil?

Cyberpunk drar redan mer än det som står i den configfilen ändå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Av ren nyfikenhet. Är du 100 på att det är CPU pool budgets som gav dig prestandan och inte amd hex hacket?
Gjorde du testet vid samma time of day och savefil?

Cyberpunk drar redan mer än det som står i den configfilen ändå.

Enligt vissa så drar den mer än configfilen för att den läker ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Enligt vissa så drar den mer än configfilen för att den läker ram.

Den drar mer VRAM också, så även om nu RAM skulle läcka så är det inte configfilen den går efter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HenrikM:

Enligt vissa så drar den mer än configfilen för att den läker ram.

Läcker ram menar du.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Läcker ram menar du.

Det är CyberPunk vi talar om här, late game secret skill är nanite healing. Använder man dom in-game och har kassa ram-minnen så självläker dom när koden passerar genom minnesmodulerna

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tarasus:

Det är CyberPunk vi talar om här, late game secret skill är nanite healing. Använder man dom in-game och har kassa ram-minnen så självläker dom när koden passerar genom minnesmodulerna

Aha!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Tillverkaren har nu gått ut med att stora uppdateringar kommer under nästa år.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Patch/hotfix 1.05 är ute för konsoll men vi på PC ser ut att få vänta lite.

Permalänk
Hjälpsam

Var det inte något liknande problem med Red Dead Redemption 2, fast då för Intel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Funderat lite.
Detta är ju inget problem för de som sitter med massor av kärnor, borde vara en fördel för 12 eller fler kärnor, kanske även 8.
Tycker också att det är konstigt att Ryzens 6 kärniga drabbas, det är ju trots allt 6 kärnor, är spelet verkligen så bra på att sprida ut sig på många kärnor?

När Ryzen 1 kom, fick vi ju höra att det var onödigt många kärnor, problemen kunde inte delas upp på många trådar, Amdahl's lag citerades flitigt, intel i5-7600k, med 4 starka kärnor var ett mycket bättre köp än AMD Ryzen.
Vilket delvis stämde i något år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderat lite.
Detta är ju inget problem för de som sitter med massor av kärnor, borde vara en fördel för 12 eller fler kärnor, kanske även 8.
Tycker också att det är konstigt att Ryzens 6 kärniga drabbas, det är ju trots allt 6 kärnor, är spelet verkligen så bra på att sprida ut sig på många kärnor?

När Ryzen 1 kom, fick vi ju höra att det var onödigt många kärnor, problemen kunde inte delas upp på många trådar, Amdahl's lag citerades flitigt, intel i5-7600k, med 4 starka kärnor var ett mycket bättre köp än AMD Ryzen.
Vilket delvis stämde i något år.

Om det är bra på att sprida ut sig? Ptja, 5800x och ligger på 80+% på alla kärnor plus trådar nu med ett 3090 som kör i princip 100%.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K