Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Norrland och norrland, är man inte born and raised i lappland så är man någon form av suspekt sörlänning eller kustslusk

Precis, är man inte gift med sin tremänning så...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Var börjar Norrland

Norr om Skåne.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

är sj från Pite här men bott i gbg nästan hela livet 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Norr om Eslöv.

Permalänk
Medlem

Som sundsvallare så anser jag mig knappast som norrlänning. Jag anser att vi inte ens har en dialekt mer än nyhetsankaret från stockholm har.
Vi pratar likvärdigt imo, så s-vall är inte norrland, trots namnet "västernorrland"

Men men jag kan ju ha fel i mitt tyckande då min kompis från göteborg tycker att jag snackar med djup norrlänsk dialekt. Men han har fel, då man hör tydlig skillnad om man ens åker till kramfors och uppåt.

Sedan har jag läst en del här av vad som anser sveriges mittpunkt.

Torpshammar är sveriges mittpunkt. Vilket är 7 mil ifrån sundsvall. Så gällande mittpunkten...

Permalänk
Medlem

sundsvall är väl hobby norrland?🤔

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För mig har alltid Lappland varit detsamma som Norrland, men i 30-års tid såg min Sverigekarta ut som nedan:

https://i161.photobucket.com/albums/t215/hastutrustning/Diverse/skane_zpsa0a52ad7.jpg

Haha! Den där har jag aldrig sett tidigare, men den var rolig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

sundsvall är väl hobby norrland?🤔

Lite så känner jag. Som är uppväxt och boendes här.

Permalänk
Medlem

Typ, strax ovan Åre.

Permalänk

Norrland är ingen plats, det är en livsstil.

Permalänk
Medlem

Intressant att Gävlemål har mer norrländska i sig än dalmål. Men det förklarar nog samtidigt saken... Gävle tillhör norrland men det gör inte dalarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

This one. Sedan om folk tycker detta är "Norrland" eller ej spelar ingen roll tills att det om möjligt skulle förändras.

Permalänk

Allt söder in Piteå är Danmark

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Norrland börjar där man inte klagar på kylan innan det är minst -20 grader kallt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Så många gånger som man lyssnar på väderprognosen på radio. "Det blir regn i södra Sverige idag" Sen går man ut fullt påklädd för att sen dö svettdöden då solen steker.
Dom räknar helt seriöst stockholm till södra Sverige!?
Skåning som jag är vill jag ju bara räkna Skåne till södra Sverige. Men jag kan sträcka mig till att Jönköping får vara med. Men sen är allt ovanför norrland.

Permalänk
Medlem

Eslöv.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Så många gånger som man lyssnar på väderprognosen på radio. "Det blir regn i södra Sverige idag" Sen går man ut fullt påklädd för att sen dö svettdöden då solen steker.
Dom räknar helt seriöst stockholm till södra Sverige!?
Skåning som jag är vill jag ju bara räkna Skåne till södra Sverige. Men jag kan sträcka mig till att Jönköping får vara med. Men sen är allt ovanför norrland.

Allt norr om skånekullen (vissa kallar den för hallandsåsen) är väl Norrland?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Allt söder in Piteå är Danmark

Allt norr om skånekullen (vissa kallar den för hallandsåsen) är väl Norrland?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Är väl någonstans runt stockholm gränsen går. Över eller under har jag ingen koll på. Var ju inte direkt igår man hade geografi på lågstadie nivå.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Valde Gävle men osäker om det skulle börjat redan där. Har tidigare bott flertalet år omkring Hälsingland och alltid nämnt det som Södra norrland.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Åk ut typ 1 mil utanför till byarna så får du höra. Tänkte inte så mycket på det då jag bodde där, men hör jag någon från sundsvall nu då jag bott i Stockholm i 10+ år så tycker jag det hörs rätt mycket.

Jag är från Timrå och tänkte inte heller på det på den tiden, men efter ett decennium i hufvudstaden så hörs det väldigt tydligt när man är hemma i byn och hälsar på.

Permalänk
Medlem

Polcirkeln känns som en rimlig gräns.

Permalänk
Medlem

Sundsvall börjar Norrland för min del & förstår inte Stockholm som tycker att Gävle är Norrland men beror väll på att åker man utanför tullarna är dom helt vilse.

Falun ligger mer Norr en Gävle & inte hört någon påstått att de ligger i Norrland.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Intressant att Gävlemål har mer norrländska i sig än dalmål. Men det förklarar nog samtidigt saken... Gävle tillhör norrland men det gör inte dalarna.

Komiska är att Falun är mer Norr en Gävle & född på sjukhuset i Falun och inte många mil mellan dessa 2 orter så förstår inte logiken att Gävle är Norrland men ej Mora som ett exempel som är betydligt mer Norrut i landet.

Så för mig i Östersund måste du upp mot Hudiksvall, Sundsvall innan du nått Norrland i dagsläget

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

E mest en tempereratur fråga å hur man bo ifall man ska få klassa sig te Norrland.
Nalta kallt, gärna nå vind. Vedeldat. Underbar natur. Tillgång te vattne från bäcka.
Stå ut å piss i frihet utan å hör en käft eller sitt på bron me morgonkaffe å fåglarna kvittra.

https://www.youtube.com/watch?v=ZCxqtsNfJgs&ab_channel=FilipE...

Finns mer sanningen där än man kan tro, förutom nå tjoller om kontorsarbete.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Norrland börjar vid 23e Augusti.

Permalänk
Medlem

10-20 mil norr om där man själv bor brukar vara standard om man inte själv känner sig som norlänning, då är det samma men omvänt

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet Stockholm som start på norrland.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Intressant att Gävlemål har mer norrländska i sig än dalmål. Men det förklarar nog samtidigt saken... Gävle tillhör norrland men det gör inte dalarna.

Nä dalarna är inte i Norrland, jag har släkt i Älvdalen, en del säger att det ligger i nån obskyr del av Sverige men eftersom det är en massa finska namn på orterna man passerar på vägen dit typ Pilkalampinoppi och Noppikoski och språket inte låter som nått annat, inte ens Finska så tvivlar jag på om de ens tillhör Sverige. De är inte norrlänningar för de pratar ju inte dialekt (inte ens en svårförståelig) eller ett minoritetsspråk typ finska vilket ortnamnen på väg dit skulle kunna antyda utan man har lämnat Sverige för man behöver tolk, alltså ligger dalarna varken i Norrland eller Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som Stockholmare vill jag försvara mig med att Sveriges demografiska mittpunkt (alltså den mittpunkt man tar om man tar hänsyn till befolkningstäthet), enligt ett påstående utan källa på Wikipedia, ligger i Hjortkvarn i Hallsbergs kommun i Örebro län.

fantastiskt kul, eftersom hjortkvarn som ort mer eller mindre består av en obemannad qstar mack och två ladugårdar mitt ute i ingenstans halvvägs mellan metropolen finspång och örebro.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR