Har ELGIGANTEN lurats? - HP Omen 25L 0829no

Permalänk

Har ELGIGANTEN lurats? - HP Omen 25L 0829no

Hallå!

Köpte Elgigantens - HP Omen 25L 0829no på deras black friday rea.
Efter ett tag försvann den från hemsidan och jag kunde inte hitta något om just den modellen på nätet.
Har väntat nu en månad på att få datorn, enligt kvitto skulle den komma in i lager idag.

Jag hörde av mig till Elgiganten för att få en uppdatering om den kommit in eller inte men fick
istället svaret att den eventuellt inte ens finns "ser inte ljust ut" sa kundtjänsten men de skulle kolla vidare internt
och det skulle ta ytterligare några dagar. Om den nu inte finns så har de alltså haft mina pengar en månad utan att meddela att produkten inte ens finns.

Är det någon annan som beställt samma config och fått någon information eller leverans av produkten?
Sjukt irriterande då jag annars kunde köpta delarna löst för ett lite dyrare pris men åtminstone haft en dator.

Har man någon rätt att få motsvarande produkt till samma pris enl konsumentlag?

Permalänk
Medlem

Har du fått ett ordererkännande eller kvitto på köpet?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Nej. Det är straffet för att du handlar på Elgiganten

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Har du fått ett ordererkännande eller kvitto på köpet?

Yes, fick bekräftelse och kvitto när jag beställde och betalade.

Stod i kvittot att den skulle komma in på lagret idag men eftersom den inte ens finns på hemsidan längre eller ens någonstans när man googlar så blir jag lite orolig.

Såg andra på forumet skriva om samma dator så tänkte det vore intressant att se om någon fått sin eller fått någon form av kontakt från elgiganten.

Det var en:
Ryzen 3700x
RTX 3070
16gb ram
512gb SSD

13.990 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomuser89:

Jag hörde av mig till Elgiganten för att få en uppdatering om den kommit in eller inte men fick
istället svaret att den eventuellt inte ens finns "ser inte ljust ut" sa kundtjänsten men de skulle kolla vidare internt
och det skulle ta ytterligare några dagar. Om den nu inte finns så har de alltså haft mina pengar en månad utan att meddela att produkten inte ens finns.

HP verkar tycka att den finns https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06949845.pdf

Permalänk
Skrivet av Aene:

Tack! hur hittade du den PDF filen?
Tyckte jag scannat igenom allt som hade med hp och produktnamnet men inte hittat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomuser89:

Tack! hur hittade du den PDF filen?
Tyckte jag scannat igenom allt som hade med hp och produktnamnet men inte hittat något.

Kopierade bara in modellnamnet som du skrev i Google och krävde att "0829no" skulle ingå i resultatet.

Permalänk

Jag hade samma problem. Jag sparade alla svar på chatbot (du måste be om att besvaras). De svarade mig att det skulle komma den 17 december men idag sa de att det inte finns någon sådan produkt. Till och med skickade mig ett meddelande om att allt var okej med min beställning.
Vad tror jag hände är att de hade en flashförsäljning men produkten var bara på Black Friday och nu finns den inte längre i deras system.
Jag begärde en dator med liknande specifikationer men de ville avbryta köpet.
Mitt svenska är begränsat men jag tycker att det är förståeligt.
De vill svara mig imorgn.

Permalänk
Viking
Skrivet av randomuser89:

Yes, fick bekräftelse och kvitto när jag beställde och betalade.

Stod i kvittot att den skulle komma in på lagret idag men eftersom den inte ens finns på hemsidan längre eller ens någonstans när man googlar så blir jag lite orolig.

Såg andra på forumet skriva om samma dator så tänkte det vore intressant att se om någon fått sin eller fått någon form av kontakt från elgiganten.

Det var en:
Ryzen 3700x
RTX 3070
16gb ram
512gb SSD

13.990 kr

Jag skulle anta att anledningen till förseningen är bristen på grafikkort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Elgiganten är skyldiga att lämna ut en likvärdig dator, eller betala tillräckligt med pengar för att köparen ska kunna köpa en likvärdig dator.

Jag gissar alltså.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ingenting lagmässigt men känns som att Elgiganten inte är skyldiga att göra något annat än de 2 följande alternativen.

1. Ge dig produkten du betalat för
2. Ge dig pengarna tillbaka.

Känns helt orimligt att dem är skyldiga dig pengarna tillbaka för att du ska kunna köpa en likvärdig produkt, vilket dem alltså skulle förlora pengar på.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Så här var det med RTX 3080 på Elgiganten också. Man får ett random datum, om du betalat med Klarna så kan du iaf veta när den kommer på riktigt i och med att du inte får faktura där förrän den är skickad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Konsumentverket säger:

” Om du har köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den. ”

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Nu kan jag ingenting lagmässigt men känns som att Elgiganten inte är skyldiga att göra något annat än de 2 följande alternativen.

1. Ge dig produkten du betalat för
2. Ge dig pengarna tillbaka.

Känns helt orimligt att dem är skyldiga dig pengarna tillbaka för att du ska kunna köpa en likvärdig produkt, vilket dem alltså skulle förlora pengar på.

Det är inte alls orimligt. Det regleras i 32-33 §§ konsumentköplagen.

Citat:

Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabrina-Bot:

Jag hade samma problem. Jag sparade alla svar på chatbot (du måste be om att besvaras). De svarade mig att det skulle komma den 17 december men idag sa de att det inte finns någon sådan produkt. Till och med skickade mig ett meddelande om att allt var okej med min beställning.
Vad tror jag hände är att de hade en flashförsäljning men produkten var bara på Black Friday och nu finns den inte längre i deras system.
Jag begärde en dator med liknande specifikationer men de ville avbryta köpet.
Mitt svenska är begränsat men jag tycker att det är förståeligt.
De vill svara mig imorgn.

Stå på dig, se svaren i tråden. Din svenska är utmärkt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Skrivet av Sabrina-Bot:

Jag hade samma problem. Jag sparade alla svar på chatbot (du måste be om att besvaras). De svarade mig att det skulle komma den 17 december men idag sa de att det inte finns någon sådan produkt. Till och med skickade mig ett meddelande om att allt var okej med min beställning.
Vad tror jag hände är att de hade en flashförsäljning men produkten var bara på Black Friday och nu finns den inte längre i deras system.
Jag begärde en dator med liknande specifikationer men de ville avbryta köpet.
Mitt svenska är begränsat men jag tycker att det är förståeligt.
De vill svara mig imorgn.

Tack för svaret. Oroa dig inte för svenskan. Den var super!

Jag fick svaret att se skulle kolla och återkomma. Om den inte fanns skulle jag få något motsvarande. Sa dem alltså att du inte kunde få datorn du beställt? Var det helt kört? Jag har ändå levt lite på hoppet nu. Känns så frustrerande för jag kollade på en egen-komponerad variant från inet för inte så mycket mer men valde deras eftersom de skulle få in den på lager tidigare än man kunde få 3070 kortet på andra hemsidor.

Permalänk
Skrivet av Gigena:

Det är inte alls orimligt. Det regleras i 32-33 §§ konsumentköplagen.

Tack!!

Får nog bli att kolla på det där om jag inte får den tillslut. Är rätt förlåtande oftast men nu har jag ju gått en månad väntat och längtat efter skiten. Köpt annan hårdvara från andra butiker för att komplettera som inte går att lämna tillbaka snart enl deras öppet köp.

Riktigt besviken på EG om det är så.
Hade ändå hög trovärdighet hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Nu kan jag ingenting lagmässigt men känns som att Elgiganten inte är skyldiga att göra något annat än de 2 följande alternativen.

1. Ge dig produkten du betalat för
2. Ge dig pengarna tillbaka.

Känns helt orimligt att dem är skyldiga dig pengarna tillbaka för att du ska kunna köpa en likvärdig produkt, vilket dem alltså skulle förlora pengar på.

I så fall hade alla butiker haft rea på precis allting som dom inte har på lager på tex black friday. Då skulle dom ju komma undan.

Till TS: Beställ en likadan config på Komplett, färdig byggd. Se till att i alla fall ha lång ångerrätt. Så sänder du mellanskillnaden till EG.
Då tror jag EG vänder och plötsligt får tag i riktig pc till dig ganska fort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Är i princip samma sits. Beställde den här datorn på Elgigantens presale för medlemmar innan black week.

Först var leveransdatumet 19/12, sedan fick jag meddelande att det ändrats till 4/1. Sedan såg jag av en slump när jag kollade orderstatus att det ändrats igen. Till 14/12 dvs i måndags (med expressleverans). Tror ni att det kom nån dator? Nej.

Däremot fick jag faktura samma dag, så nåt har ju triggats. Och på hemsidan står den som "Skickad". Men ingen på supporten kan se att den skickats eller ens varit i lager. "-Verkar som om produkten inte finns".

Så nu har jag väntat sen i måndags på svar från "second line support".

Luktar som att det slutar med avbrutet köp. Men jag har sparat all data och tänker yrka på att få en likvärdig (nu mycket dyrare) dator.

Pajasföretag med pajassystem.

Permalänk
Skrivet av bliabo:

Är i princip samma sits. Beställde den här datorn på Elgigantens presale för medlemmar innan black week.

Först var leveransdatumet 19/12, sedan fick jag meddelande att det ändrats till 4/1. Sedan såg jag av en slump när jag kollade orderstatus att det ändrats igen. Till 14/12 dvs i måndags (med expressleverans). Tror ni att det kom nån dator? Nej.

Däremot fick jag faktura samma dag, så nåt har ju triggats. Och på hemsidan står den som "Skickad". Men ingen på supporten kan se att den skickats eller ens varit i lager. "-Verkar som om produkten inte finns".

Så nu har jag väntat sen i måndags på svar från "second line support".

Luktar som att det slutar med avbrutet köp. Men jag har sparat all data och tänker yrka på att få en likvärdig (nu mycket dyrare) dator.

Pajasföretag med pajassystem.

Jag gjorde samma, alltså beställde på presale. Dock med kort så de håller ju i mina pengar också..

Dock inte ändrats något alls på min orderinfo på hemsidan. Står bara:

orderstatus: reserverad

Väntar på svar från högre support jag med. Frågade om jag kunde få ta direktkontakt men det gick inte.

Återkom gärna i tråden om du får svar eller hur du går tillväga om det inte löser sig. Skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Ja, vad förvånad man blir... Not. Elgiganten är ett skitföretag, man tror ju att ett så stort och etablerat företag ska bry sig om sina kunder i alla fall lite grann, men icke...

Du har ingen direkt laglig rätt att kräva en motsvarande vara för det priset, möjligtvis att du kan hävda att du lidit skada av dröjsmålet och kan begära skadestånd enligt Konsumentköplagen - Men det är troligtvis mycket krångligare än vad det är värt i det här fallet.

Din chans här ligger nog i att vara så tjatig så att någon på Elgiganten helt sonika av "goodwill" ger dig en dyrare dator för samma pris för att du ska sluta tjata och/eller inte ge de allt för dålig publicitet i vanliga/sociala medier.
Kontakta dem, se till att få prata med någon ansvarig chef eller motsvarande, lägg sakligt fram vad som skulle få dig nöjd ("Ge mig den här datorn som ni har i lager för 13990:- så kan vi glömma det här") och hoppas på det bästa. Vägrar de så förklara att du vänder dig till ARN och media. Hoppas på det bästa igen.
Kom ihåg att vara tillmötesgående och så trevlig du kan medan du fortfarande är tydlig med vad du vill ha för att bli nöjd.

Högst troligtvis kommer det här att sluta med att Elgiganten annulerar köpet med hänvisning till något utanför deras kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomuser89:

Jag gjorde samma, alltså beställde på presale. Dock med kort så de håller ju i mina pengar också..

Dock inte ändrats något alls på min orderinfo på hemsidan. Står bara:

orderstatus: reserverad

Väntar på svar från högre support jag med. Frågade om jag kunde få ta direktkontakt men det gick inte.

Återkom gärna i tråden om du får svar eller hur du går tillväga om det inte löser sig. Skulle uppskattas!

Självklart. Ska ligga på!

Permalänk

Men du kan få från 'Hallå Konsument' detta:
(Citat)
Det finns saker som är förbjudna och där företag inte får säga att det är rea på det de säljer.
-Höja priset innan rean – Det är inte tillåtet för ett företag att först höja priset på en vara eller tjänst och sen sänka priset och påstå att det är rea.
-För få varor – Ett företag får inte locka med rea om det inte tror att det har så många varor så att det motsvarar efterfrågan.
(/Citat)

Permalänk

Uppdatering:

Jag blev uppringd av Elgiganten idag och de förklarade att de inte vet om datorn kommer komma in eller inte.
De sa att leverantören skjutit fram leveransen av datorn två gånger redan och nu senast så hade de sagt 21/12 som datum men att EG ändå inte trodde att den skulle komma in då. De undrar om jag skulle vilja byta till någon annan istället och jag har kollat på sidan men allt de har inne är ju datorer med 2070 kort som bäst. Sa att jag ville kolla igenom lite först. Trevligt bemötande ändå de ska de ha.

Gick in på hemsidan nyss och såg att det fanns en annan färdigbyggd av annat märke med väldigt lika specs.
Stod att den skulle gå att hämta upp inom en timme på mitt närmaste varuhus så jag la en beställning för att se vad som händer.
Nu en stund efter att jag beställde verkar den inte gå att hämta ut någonstans längre så vi får se... man har ju tappat förtroendet för deras lager-status lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

I så fall hade alla butiker haft rea på precis allting som dom inte har på lager på tex black friday. Då skulle dom ju komma undan.

Till TS: Beställ en likadan config på Komplett, färdig byggd. Se till att i alla fall ha lång ångerrätt. Så sänder du mellanskillnaden till EG.
Då tror jag EG vänder och plötsligt får tag i riktig pc till dig ganska fort.

Man behöver inte faktiskt köpa varan för att kunna hävda stödköp. Det är bara att plocka ihop en "offert" på motsvarande dator och hävda att man vill ha det beloppet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har också råkat ut för det här. Har suttit med kundtjänst på chatt i ett par timmar idag utan någon framgång. Kollade upp leveransstatus i förmiddags och såg att datorn fortfarande var under behandling så jag tog kontakt. Först ville kundtjänst att jag skulle häva köpet, sedan erbjöds jag en ersättningsdator, HP Omen 25L 0866no stationär dator gaming. När vi väl kom i mål med den ersättningsnivå jag ville få tillbaka på köpet då tekniken i ersättningsburken är äldre så visade det sig att dom inte kunde skicka ut den heller då den är utgången ur sortiment. Intressant i sig med tanke på att den fortfarande säljs på hemsidan. "Någon kollega" ska titta på mitt ärende och ta fram en ersättare men inget besked om när det ska göras eller kontaktuppgifter till kollegan. Blir jävligt matt. Läste inlägget om §32-33 konsumentköplagen, Bra info. Får ta ny kontakt och kämpa vidare i morgon.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för liknande grejer via Elgiganten 2 gånger själv och sedan hjälpt farsan en gång. De kommer försöka komma med diverse bortförklaringar, men i slutändan har de alltid erbjudit en bättre produkt till samma pris + lite kompensation för de vet att kunden har lagstiftningen på sin sida. Speciellt om man som kund visar att man känner till konsumentköplagen och kan hänvisa till relevanta paragrafer.

Mitt tips till er som har råkat ut för detta är att försöka kolla om någon annan återförsäljare säljer samma dator i Sverige. Efter en snabb koll ser det inte ut som att den finns någonstans. Kolla sedan efter en likvärdig dator hos någon konkurrent eller via Elgiganten och meddela att ni vill göra ett täckningsköp och att ni kommer begära skadestånd för prisskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag skulle anta att anledningen till förseningen är bristen på grafikkort.

exakt detta. 3070 är även det ett brist kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har efter farsartad kontakt med deras chat där jag blev nedkopplad bla (INGEN har ringt än fast jag frågat om det varje dag sen i måndags) så har vi kommit fram till en ersättningsdator. Det fanns inte många på lager i Sverige så jag fick boka en i Örebro 10 mil bort. Hade inte varit så desperat om det inte var en julklapp.

Men jag ropar inte hej för den är inte i mina händer ännu.

Permalänk
Skrivet av bliabo:

Uppdatering:
Jag har efter farsartad kontakt med deras chat där jag blev nedkopplad bla (INGEN har ringt än fast jag frågat om det varje dag sen i måndags) så har vi kommit fram till en ersättningsdator. Det fanns inte många på lager i Sverige så jag fick boka en i Örebro 10 mil bort. Hade inte varit så desperat om det inte var en julklapp.

Men jag ropar inte hej för den är inte i mina händer ännu.

Fyfan att man ska behöva hålla på såhär med ett företag som jag ändå innan trodde var en av de bättre. Får man fråga vilken dator du blev erbjuden? Hade den 3070 kortet?

Jag har kollat på två ersättare idag och både stod att de fanns i lager. Beställde men visade sig inte finnas i lager. Ringde support för andra gången och det fanns tydligen inga i lager.