Hur överför jag en Windows 10 RETAIL key när jag byter moderkort och CPU?

Permalänk
Medlem

Hur överför jag en Windows 10 RETAIL key när jag byter moderkort och CPU?

Hej!

Som rubriken säger. Jag har planer på att byta moderkort och CPU och undrar hur jag kan överföra min Windows 10 RETAIL key till det nya moderkortet och CPU?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Hej!

Som rubriken säger. Jag har planer på att byta moderkort och CPU och undrar hur jag kan överföra min Windows 10 RETAIL key till det nya moderkortet och CPU?

Tack i förhand!

enklaste är att starta upp windows sen bara göra en ren installation från windows

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

enklaste är att starta upp windows sen bara göra en ren installation från windows

Behöver jag betala då, behöver jag nyckeln eller är det bara att göra som du sa?

Permalänk
Medlem

Denna guide på engelska verkar beskriva hur du ska gå tillväga:
https://www.groovypost.com/howto/transfer-windows-10-license-...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Hej!

Tack i förhand!

Har precis gjort det du planerar att göra.
Enklaste lösningen är att i nuvarande windows installationen skapa ett microsoft konto och länka till ditt windows.
Sen installerar du bara om det, väljer hoppa över när du ska skriva in nyckeln, väl inne i nya windows loggar du in med ditt microsoft konto och aktiverar, klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Hej!

Tack i förhand!

Alla frågor som kan uppkomma blir besvarade här:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/%C3%A5teraktivera...

Misstänker att om du kopplar ditt Windows till ditt MS-Konto så kan det gå smidigare.
Är ett tips som står på sidan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Har precis gjort det du planerar att göra.
Enklaste lösningen är att i nuvarande windows installationen skapa ett microsoft konto och länka till ditt windows.
Sen installerar du bara om det, väljer hoppa över när du ska skriva in nyckeln, väl inne i nya windows loggar du in med ditt microsoft konto och aktiverar, klart.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Alla frågor som kan uppkomma blir besvarade här:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/%C3%A5teraktivera...

Misstänker att om du kopplar ditt Windows till ditt MS-Konto så kan det gå smidigare.
Är ett tips som står på sidan...

Tack!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att det är inte säkert aktiveringen godkänns online utan du ombeds ringa ett telefonnummer. Det är inte onormalt, och det är inte farligt - jag fick göra det efter moderkortsbyte (och lite till) tidigare i år. Eftersom jag gjorde detta på en udda tid utanför svensk kontorstid hamnade jag i ett call center i Indien så man fick öva sin engelska, men aktiveringen fixades denna väg utan problem.

Jag hade nytta av att kunna engelskt bokstaveringsalfabet.