Kammarrätten ger PTS klartecken för frekvensauktionen om 5G

Permalänk
Melding Plague

Kammarrätten ger PTS klartecken för frekvensauktionen om 5G

Kammarrättens beslut innebär att den svenska 5G-auktionen kan genomföras, trots osäkerhet om Huaweis teknik ska tillåtas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så Huawei tycker att Sverige ska vänta med 5G, medans resten utav världen rullar ut för fullt? Borde vara upp till varje nätleverantör att välja om man vill riska Huawei eller ej.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Mortal1ty:

Så Huawei tycker att Sverige ska vänta med 5G, medans resten utav världen rullar ut för fullt? Borde vara upp till varje nätleverantör att välja om man vill riska Huawei eller ej.

PTS förbud mot Huawei i auktionen säger att ingen operatör får använda Huaweis teknik för 5G-näten, så det är inte upp till operatörerna. Vad Kammarrätten har gjort här är att ge PTS rätt att genomföra auktionen med regelverket i det ursprungliga beslutet, trots att frågan om förbudet mot Huawei fortfarande är pågående i Förvaltningsrätten i Stockholm. I värsta scenario väljer en operatör att använda Huawei-teknik, och sedan få rycka ut den om Förvaltningsrätten i Stockholm ger PTS rätt i Huaweis överklagan.

Nu tror jag personligen inte att det blir så. Operatörerna är medvetna om att PTS kan få rätt i målet, och de riskerar nog inte att bygga med teknik som inte kommer tillåtas. Huaweis överklagan är dock viktig av andra anledningar också. PTS förbud säger också att operatörerna ska avlägsna befintlig teknik, och det har inget med Kammarrättens beslut idag.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Villkoren gäller inte bara ny utrustning för 5G/5G-Core utan alla nät som byggs ihop med 5G-nätet. Vinner Huawei så behöver operatörerna inte avveckla nuvarande utrustning, men det kommer inte finnas så mycket att avveckla om de inte får bygga vidare med Huawei-utrustning.

Edit: Sen ska väl auktionen göras om om villkoren förklaras ogiltiga.

Permalänk
Medlem

Tycker det är löjligt att från första början auktionera ut frekvenser.
Det hade kunnat bli bra mycket billigare för svenska folket om operatörerna inte behövde betala miljarder i licenskostnader.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tycker det är löjligt att från första början auktionera ut frekvenser.
Det hade kunnat bli bra mycket billigare för svenska folket om operatörerna inte behövde betala miljarder i licenskostnader.

Ja men vem ska få använda vilka frekvenser. Finns begränsad bandbredd och vissa frekvenser är mer eftertraktade än andra så det måste bestämmas någonstans

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Den här auktionen alltså... Får endast vinnaren bygga och erbjuda respektive frekvens?
Låter fint med monopol i all framtid om det är så...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Villkoren gäller inte bara ny utrustning för 5G/5G-Core utan alla nät som byggs ihop med 5G-nätet. Vinner Huawei så behöver operatörerna inte avveckla nuvarande utrustning, men det kommer inte finnas så mycket att avveckla om de inte får bygga vidare med Huawei-utrustning.

Sannolikheten att svenska staten, utifrån argumenten kring rikets säkert, tillåter deras hårdvara i förlängningen är dock mycket låg. Oavsett vad de kommer fram till i den här processen. På sin höjd kan de förhala det oundvikliga. Utgår från att de som deltar i auktionen har insett det vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Sannolikheten att svenska staten, utifrån argumenten kring rikets säkert, tillåter deras hårdvara i förlängningen är dock mycket låg. Oavsett vad de kommer fram till i den här processen. På sin höjd kan de förhala det oundvikliga. Utgår mao från att de som deltar i auktionen har insett det vid det här laget.

Eftersom det inte handlar om rikets säkerhet så får de införa sanktioner eller så får de tillåta Huawei, vi kan inte vara rättshaverister samtidigt som vi kritiserar Kina för samma sak, låt Sverige vara en rättsstat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Den här auktionen alltså... Får endast vinnaren bygga och erbjuda respektive frekvens?
Låter fint med monopol i all framtid om det är så...

Vi har haft auktioner om frekvensband sedan GSM (2G) eller 3G... Frekvensband är en finit resurs, man kan inte bara låta hur många eller vem som helst utnyttja vilket band som helst. Då skulle inget fungera längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snyft:

Den här auktionen alltså... Får endast vinnaren bygga och erbjuda respektive frekvens?
Låter fint med monopol i all framtid om det är så...

Det här med frekvenstilldelning är knappast nytt. Utrymmet i etern är begränsat så det är inte fritt fram för vem som helst att sända på komersiella distributionsband. Samma begränsningar finns för tidigare mobilmastgenerationer, men även för TV, för sattellit och för radiosändningar. Man behöver köpa rätten att sända på specifika frekvenser när dessa säljs ut.

Operatörerna får givetvis fortsätta konkurrera på samma plats. Men de får varsin uppsättning frekveser per område - ja.
Det innebär alltså inte att en operatör får monomol på ett område. Det innebär däretmot att operatörernas utrustning inte slår ut varandras utrustning.
Utrustning som stör ut varandra hade varit direkt destruktivt för alla parter. Att dela upp frekvenserna så att flera kan konlkurrera på samma ytor utan att störa varandra ger bäst överlappning där kunden kan välja på flera operatörer för samma område.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det inte handlar om rikets säkerhet så får de införa sanktioner eller så får de tillåta Huawei, vi kan inte vara rättshaverister samtidigt som vi kritiserar Kina för samma sak, låt Sverige vara en rättsstat.

Det finns, som du säkert redan insett, lite fler dimensioner i arbetet kring att skydda den information och de verksamheter som är av betydelse för Sveriges säkerhet. Rätta mig om jag har fel, men vad jag ser så verkar det råda en tydlig enighet i den här frågan över partigränserna. Det är ju inte direkt så att någon har gjort en stor partipolitisk grej av det. Det i sig talar i sig sitt tydliga språk gällande vad det här i grunden handlar om och hur Huaweis förutsättningar ser ut framgent. De som är med i upphandlingen lär ha snappat upp den signalen vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tycker det är löjligt att från första början auktionera ut frekvenser.
Det hade kunnat bli bra mycket billigare för svenska folket om operatörerna inte behövde betala miljarder i licenskostnader.

Det är ju lite grann som att tycka att det är löjligt att sälja fysiskt land till högstbjudande.
Det hade varit mycket billigare att äga land om man inte behövde betala för marken.
Samma sak gäller i det väldigt fysiskt begränsade vågspektrumet..

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Det finns, som du säkert redan insett, lite fler dimensioner i arbetet kring att skydda den information och de verksamheter som är av betydelse för Sveriges säkerhet. Rätta mig om jag har fel, men vad jag ser så verkar det råda en tydlig enighet i den här frågan över partigränserna. Det är ju inte direkt så att någon har gjort en stor partipolitisk grej av det. Det i sig talar i sig sitt tydliga språk gällande vad det här i grunden handlar om och hur Huaweis förutsättningar ser ut framgent. De som är med i upphandlingen lär ha snappat upp den signalen vid det här laget.

Använder de fel lagstiftning för att införa politiska sanktioner så blir det konsekvenser i en rättsstat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Det är ju lite grann som att tycka att det är löjligt att sälja fysiskt land till högstbjudande.
Det hade varit mycket billigare att äga land om man inte behövde betala för marken.
Samma sak gäller i det väldigt fysiskt begränsade vågspektrumet..

Jag säger inte att man bör ta bort all typ av kontroll över vilka som använder olika frekvenser. Idén att PTS skal mjölka så mycket det går är jag emot.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det inte handlar om rikets säkerhet så får de införa sanktioner eller så får de tillåta Huawei, vi kan inte vara rättshaverister samtidigt som vi kritiserar Kina för samma sak, låt Sverige vara en rättsstat.

På vilken grund säger du det inte är baserat på riket eller dess medborgares säkerhet?
Huawei har så bra track-reckord gällande att inte planera teknik som kinesiska staten kanske är intresserad av att använda för att spåra oliktänkande, vilket även finns under politisk asyl i detta landet, vilket är direkt ett problem för medborgares säkerhet.
https://www.engadget.com/huawei-facial-recognition-uyghurs-17...

Permalänk

Hoppas beslutet håller. Skrämmande hur naiva västvärlden varit inför kinesiska företag. Rikets säkerhet måste alltid komma först i sådana här frågor. Dessutom är det lustigt hur vi använder utländsk utrustning istället för att stödja inhemska företag som Ericsson.

Permalänk
Medlem

Jag anser personligen att fysisk infrastruktur ska vara byggd, ägd och driven av staten (dvs statligt ägda och styrda bolag). Tjänster och leverantörer som nyttjar den fysiska infrastrukturen får gärna vara privata.

Om vi har ett enda fysiskt nät som byggs utifrån tydligt ställda krav på täckning, så slipper man dels problemet vi har i dag att täckningen på en viss plats är olika beroende på vilken operatör man har valt, dels slipper man overhead för flera bolag som gör samma sak, utan nån nytta. Med bara en fysisk operatör får man bara overhead för en part i stället för flera i dag och många för några år sen. Man slipper också dubbla anläggningar på en plats. Det blev lite löjligt förr när två nätägare satte upp master intill varandra på samma bergskulle.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

På vilken grund säger du det inte är baserat på riket eller dess medborgares säkerhet?
Huawei har så bra track-reckord gällande att inte planera teknik som kinesiska staten kanske är intresserad av att använda för att spåra oliktänkande, vilket även finns under politisk asyl i detta landet, vilket är direkt ett problem för medborgares säkerhet.
https://www.engadget.com/huawei-facial-recognition-uyghurs-17...

PTS kan inte införa sanktioner genom villkor i frekvensauktioner, det är olagligt. Utlåtandena de fick från Säkerhetspolisen och Försvaret har inte med rikets säkerhet att göra utan politik, att låsa någon ute för att de kanske möjligen för att vi tror så är inte möjligt när det gäller den typen av produkter och när det inte gäller sanktionslagstiftning.

Vill man måla upp hypotetiska scenarion man tror inträffar om 5-10 år och sanktionera någon får man göra det via en separat sanktionslagstiftning där lagstiftarna möjliggör för detta och vara tydlig med att man tänker bryta mot regler och normer. Annars kommer domarna behöva gå efter rikets lagar och upphäva sådana beslut, något annat hör inte hemma i en rättsstat.

Permalänk

Jag tycker så samhällsviktiga funktioner inte överhuvudtaget ska auktioneras ut. Vi borde ha egen statlig infrastruktur för såna här saker. Men men, då blir man kallad för kommunist och jag vill ju inte få mina känslor sårade så...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag tycker så samhällsviktiga funktioner inte överhuvudtaget ska auktioneras ut. Vi borde ha egen statlig infrastruktur för såna här saker. Men men, då blir man kallad för kommunist och jag vill ju inte få mina känslor sårade så...

Här får du en liten flashback till senast staten levererade telekom: https://www.nyteknik.se/digitalisering/televerkets-miljardfia...

För verkligt samhällsviktiga funktioner (inkluderar ej kattbilder och netflix) har vi redan statlig infrastruktur. Se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/RAKEL

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Den operatör som ej har Huawei/ZTE i sitt 5G nät, är min nya operatör oavsett månadskostnad.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ankanspelar:

Hoppas beslutet håller. Skrämmande hur naiva västvärlden varit inför kinesiska företag. Rikets säkerhet måste alltid komma först i sådana här frågor. Dessutom är det lustigt hur vi använder utländsk utrustning istället för att stödja inhemska företag som Ericsson.

Är det så? Men du har inte klagat så mycket på USA & Co? EU eller Sverige har inte gjort tillräckligt för att skydda oss medborgare när USA spionerar på europeiska medborgare osv? Är det inte läskigt att ett rasistiskt land som mördar sina svarta medborgare dagligen samt invaderar andra länder spionerar på dig?? Skillnaden är att jag vet att vi är övervakade konstant av makthavarna och att vi vanliga medborgare kan inget göra förutom att "rösta" bättre partier och hoppas på det bästa. Nästan så som när kyrkan bestämde allt för några hundra år sedan. Liknande maktstyre fast olika aktörer. Varför stödjer du inte frimarknad? Om Ericsson var dugliga och konkurrenskraftiga skulle majoriteten av världens länder velat ha deras utrustning istället för Huaweis!

https://www.spiegel.de/international/world/secret-nsa-documen...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/30/nsa-spy...
https://www.wsj.com/articles/once-pariahs-location-tracking-f...
https://www.thelocal.dk/20201117/us-accused-of-spying-on-dani...

Permalänk

Hur kommer det sig att nästan alla kinesiska bolag kan erbjuda sina produkter billigare än resten av världen? Jo, det är pga att CCP kraftigt subventionerar t.ex. Huawei. Hur ska då västerländska bolag kunna konkurrera med dem? "Fri marknad?" Jo absolut... https://www.google.com/amp/s/www.wsj.com/amp/articles/state-s...

Sen för att besvara din fråga om USAs massövervakning.

Jag blir mycket hellre övervakad av en allierad än av ett fientligt land. Är väl medveten om att både FRA och de andra i medlemmarna/sammarbetspartnerna i Five Eyes övervakar mig.

Ps: även Kina mördar sin befolkning, de sätter dem t.om. i koncentrationsläger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xake:

På vilken grund säger du det inte är baserat på riket eller dess medborgares säkerhet?
Huawei har så bra track-reckord gällande att inte planera teknik som kinesiska staten kanske är intresserad av att använda för att spåra oliktänkande, vilket även finns under politisk asyl i detta landet, vilket är direkt ett problem för medborgares säkerhet.
https://www.engadget.com/huawei-facial-recognition-uyghurs-17...

Som när Siemens byggde läger åt gubben med stela armen!

Fast på den tiden handlade whataboutismerna mest om stalin..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av anon321099:

Är det så? Men du har inte klagat så mycket på USA & Co? EU eller Sverige har inte gjort tillräckligt för att skydda oss medborgare när USA spionerar på europeiska medborgare osv? Är det inte läskigt att ett rasistiskt land som mördar sina svarta medborgare dagligen samt invaderar andra länder spionerar på dig?? Skillnaden är att jag vet att vi är övervakade konstant av makthavarna och att vi vanliga medborgare kan inget göra förutom att "rösta" bättre partier och hoppas på det bästa. Nästan så som när kyrkan bestämde allt för några hundra år sedan. Liknande maktstyre fast olika aktörer. Varför stödjer du inte frimarknad? Om Ericsson var dugliga och konkurrenskraftiga skulle majoriteten av världens länder velat ha deras utrustning istället för Huaweis!

https://www.spiegel.de/international/world/secret-nsa-documen...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/30/nsa-spy...
https://www.wsj.com/articles/once-pariahs-location-tracking-f...
https://www.thelocal.dk/20201117/us-accused-of-spying-on-dani...

De dödar flera vita än svarta, så...

Skrivet av Ankanspelar:

Hur kommer det sig att nästan alla kinesiska bolag kan erbjuda sina produkter billigare än resten av världen? Jo, det är pga att CCP kraftigt subventionerar t.ex. Huawei. Hur ska då västerländska bolag kunna konkurrera med dem? "Fri marknad?" Jo absolut... https://www.google.com/amp/s/www.wsj.com/amp/articles/state-s...

Sen för att besvara din fråga om USAs massövervakning.

Jag blir mycket hellre övervakad av en allierad än av ett fientligt land. Är väl medveten om att både FRA och de andra i medlemmarna/sammarbetspartnerna i Five Eyes övervakar mig.

Ps: även Kina mördar sin befolkning, de sätter dem t.om. i koncentrationsläger.

Varför bara banna Kina då? USA är inte lika snälla som alla verkar tro, har ju sätt att de dödar/fängslar alla visselblåsare som försöker visa alla mörka saker som de gör. Kinna är ju bara en diktatur som gör samma sak fast lite mer än de andra, bara för att ingen kan visselblåsa utan att bli dödad.

Vilken USA verkar gå mycket åt nu när de bannar en massa folk från säga saker som de inte tycker om. Så skulle inte förvåna mig om USA blir mer som Kinna snart. Och då har vi en massa utrustning som USA spionerar med oss.

Vi har Ericsson, använd dom. Mer arbete till folket, och säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vi har Ericsson, använd dom. Mer arbete till folket, och säkrare.

Omöjligt att säga att det skulle vara säkrare, 5500 ingenjörer arbetar åt Ericsson på fastlandet så du ger fortfarande arbete åt kineserna också.

Hypotetiska problem för att man på politiska grunder inte litar på vad någon gör om 4-10 år är just hypotetiska.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

De dödar flera vita än svarta, så...

Varför bara banna Kina då? USA är inte lika snälla som alla verkar tro, har ju sätt att de dödar/fängslar alla visselblåsare som försöker visa alla mörka saker som de gör. Kinna är ju bara en diktatur som gör samma sak fast lite mer än de andra, bara för att ingen kan visselblåsa utan att bli dödad.

Vilken USA verkar gå mycket åt nu när de bannar en massa folk från säga saker som de inte tycker om. Så skulle inte förvåna mig om USA blir mer som Kinna snart. Och då har vi en massa utrustning som USA spionerar med oss.

Vi har Ericsson, använd dom. Mer arbete till folket, och säkrare.

Aldrig påstått att USA är ett snällt land. Men deras åsikter/politik är mer lik Sveriges än vad Kina är och främjar därav våra intressen mer än Kina. USA är ingen diktatur, de fängslar inte folk pga deras åsikter (så länge du inte är terrorist), till skillnad från Kina där de sätter författare i fängelse och religiösa i koncentrationsläger.

Sen så är väl USA långt ifrån den enda demokratin som fängslar visselblåsare inom militären/underrättelsetjänsten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

PTS kan inte införa sanktioner genom villkor i frekvensauktioner, det är olagligt. Utlåtandena de fick från Säkerhetspolisen och Försvaret har inte med rikets säkerhet att göra utan politik, att låsa någon ute för att de kanske möjligen för att vi tror så är inte möjligt när det gäller den typen av produkter och när det inte gäller sanktionslagstiftning.

Det är inte olagligt. Det om ifrågasätts är sättet det gjordes på, inte _att_ det gjordes.
Frågan är också om vi från PTS fått fulla utlåtanden från Säpo och Försvaret. Du får komma ihåg att vi fortfarande talar rikets säkerhet, och då finns det "on need to know basis". Om Försvaret och Späo hittat saker är det fullt möjligt de inte vill avslöja det för att inte avslöja vad de hittat.
Det är också fullt möjligt det är något som faller under utrikessekretess, dvs de fått informationen från annat land eller organisation och inte kan delge den för att inte riskera relationen till landet/organisationen.
Problem som redan är kända de kan reagera på och finns publicerat är exempelvis hur britterna fick källkod från Huawei under NDA för att verifiera att den inte innehöll något olämpligt (vilket är brukligt för stater för att kunna säkerhetsklassa och tillåta utrustningen). Själva problemet var dock att oavsett instruktioner från Huawei kunde de aldrig kompilera källkoden till något som matchade det färdigkompilerade från Huawei. Och eftersom ingen kan svara på om det beror på omedvetna saker (kompileringsmiljöer som skiljer) eller medvetna saker (källkod som skiljer) så blev de där utlåsta från att få bygga nät.

Skrivet av Petterk:

Vill man måla upp hypotetiska scenarion man tror inträffar om 5-10 år och sanktionera någon får man göra det via en separat sanktionslagstiftning där lagstiftarna möjliggör för detta och vara tydlig med att man tänker bryta mot regler och normer. Annars kommer domarna behöva gå efter rikets lagar och upphäva sådana beslut, något annat hör inte hemma i en rättsstat.

Tyvärr är linken på det jag skickade något de håller på med just nu. Att de kan och gör denna sortens övervakning i Kina åt kinesiska staten är inte något som är ifrågasatt längre. Liksom det sedan Snowden inte är ifrågasatt att USA håller på med det samma. Eller för den delen att Ryssland håller på med det, vilket blev väldigt tydligt under Krim-krisen.
Att de också gör det aktivt utanför Kina åt kinesiska staten är vad USA har problem med. Sedan är det svårt att avgöra vad i flödet som är propaganda från Kina, vad som är propaganda från ryssland, och vad som är propaganda från USA. men faktum är att hur sviniga USA beter sig just nu är det inte jämförbart med hur Kina beter sig (se deras hantering av Uigurer). Så det blir i att välja vilka att tillåta och inte verkligen en av "pesten eller koleran eller covid, vilken är störst risk för dig just nu?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Som när Siemens byggde läger åt gubben med stela armen!

Som typ alla andra tyska företag.

Skrivet av Aphex:

Fast på den tiden handlade whataboutismerna mest om stalin..

Vad i vad jag skrev är whataboutism? Vi diskuterar varför PTS inte vill tillåta Huawei, jag tog ett exempel på vad Huawei håller på med just nu som är en klockren varför man inte vill släppa in Huawei.
Förvisso är det på vissa sätt politisk whataboutism i vilka man väljer att blocka. Men det är i närtid inga som blivit påkomna med handen i kakburken på samma sätt som Huawei. Javisst, Cisco ser inte fina ut i efterhand utifrån Snowdens papper. Men deras håller lägre profil än innan till följd av Snowden.
Sedan är frågan just om vilka du minst av allt vill ha spionerande i dina nät.
Problemet med Kina i stort är att de köpt in sig i så många företag, och tillverkar så mycket i annan infrastruktur att frågan är om man vill de skall ha kontroll över all infrastruktur direkt eller indirekt.
Utifrån hur kinesisk lagstiftning fungerar kan ex Kina idag om de vill skapa kaos i Stockholm genom att döda kollektivtraffiken. I och med hur de äger MTG behöver de inte ens göra några hack-attacker eller liknande, de behöver bara hota kineserna inom bolaget med att riskera samma öde som ex Gui Minhai.