Vilket 3060 Ti för att kunna lira Cyberpunk 2077?

Permalänk

Vilket 3060 Ti för att kunna lira Cyberpunk 2077?

Min son kör med följande set up. Han har nyligen skaffat Cyberpunk 2077 och det rullar inte så smoothe som han vill i den upplösning han vill köra.

Moderkort: MSI Z370-A PRO
Processor: Intel Core i7 9700K 3.6GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC
Minne: Ballistix Sport LT 16GB (2x8) Grey 2666Mhz
Disk: Samsung 860 evo + En Kingston SSD
Skärm 2: Samsung 27" CJG5 (2560x1440, 144Hz, 4 ms)
Skärm 2: Dell 24” UltraSharp U2412M
Nätagg: Corsair-CX450M
Chassi: Sharkoon TG5 - miditower - ATX

I en annan tråd fick vi tips om att skaffa nytt grafikkort + nätagg. Ja, det är ju snart jul och han fyller även år i januari så det är en tänkbar utväg. Men hur säkra kan vi vara på att det kommer fungera? Det är en ganska dyr chansning.

Och vilket kort ska man välja? Om vi tror att ett RTX 3060 Ti räcker (?) – vilket av alla 2070 Super ska man välja? Och vilket nätaggregat – det finns väldigt många olika prisklasser.

Jag vore glad om vi inte behöver gå på dyraste alternativet. Men vill heller inte vara dumsnål – uppgraderingen måste lösa problemet.

Ti -> Super. // MOD
Permalänk
Medlem

Tänk på att du har ett ganska gott värde i det RTX 2060 han har idag. Säkerligen 2500kr och Tradera är en bra plattform för att sälja grafikkort på. Så mellanskillnaden mellan vad du behöver lägga ut och vad ni säljer det gamla för kanske är överkomlig.

Modell av grafikkort är en djungel som sagt, men kort man säga att de mer påkostade korten också är snabbare. Mycket därför att dom klarar hålla sig svalare under spelande och därmed kan gå med högre klockfrekvens.

Vad gäller nätaggregat, sikta på Corsairs RM-serie, gärna 650W eller mer.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

1440p antar jag? Vilka grafikinställningar? DLSS? Ray-tracing?

Med optimerade inställningar + DLSS och utan RT så bör man kunna nå 60+ fps med ett RTX 2060.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Inser nu att jag skrivit fel - det jag funderat på att uppgradera till är 3060 Ti. Inte 2070. Ändrar i rubriken.

Permalänk
Skrivet av Decster:

1440p antar jag? Vilka grafikinställningar? DLSS? Ray-tracing?

Med optimerade inställningar + DLSS och utan RT så bör man kunna nå 60+ fps med ett RTX 2060.

Ok! Jag har tyvärr inte koll på vad DLSS och Ray-tracing är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Min son kör med följande set up. Han har nyligen skaffat Cyberpunk 2077 och det rullar inte så smoothe som han vill i den upplösning han vill köra.

Moderkort: MSI Z370-A PRO
Processor: Intel Core i7 9700K 3.6GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC
Minne: Ballistix Sport LT 16GB (2x8) Grey 2666Mhz
Disk: Samsung 860 evo + En Kingston SSD
Skärm 2: Samsung 27" CJG5 (2560x1440, 144Hz, 4 ms)
Skärm 2: Dell 24” UltraSharp U2412M
Nätagg: Corsair-CX450M
Chassi: Sharkoon TG5 - miditower - ATX

I en annan tråd fick vi tips om att skaffa nytt grafikkort + nätagg. Ja, det är ju snart jul och han fyller även år i januari så det är en tänkbar utväg. Men hur säkra kan vi vara på att det kommer fungera? Det är en ganska dyr chansning.

Och vilket kort ska man välja? Om vi tror att ett RTX 3060 Ti räcker (?) – vilket av alla 2070 Super ska man välja? Och vilket nätaggregat – det finns väldigt många olika prisklasser.

Jag vore glad om vi inte behöver gå på dyraste alternativet. Men vill heller inte vara dumsnål – uppgraderingen måste lösa problemet.

Cyberpunk är ett väldigt krävande spel. Beror på vilken upplösning du kommer spela på.
Jag kör på 3440x1440 @ 100Hz med DLSS och raytracing påslaget med nästan de bästa inställningarna.
Ligger på runt 50-60 fps

Vet inte om jag kan tillföra så mycket mer än att rekommendera 750-850w PSU och kanske ett 3070 istället.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3070-vs-Nvid...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok! Jag har tyvärr inte koll på vad DLSS och Ray-tracing är.

DLSS kan hjälpa att få upp prestandan med en minimal skillnad för bildkvalitén. Ray-tracing är för krävande för de flesta grafikkort idag så det är nog inte ens någon idé att försöka använda det, speciellt inte med ett RTX 2060.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

DLSS kan hjälpa att få upp prestandan med en minimal skillnad för bildkvalitén. Ray-tracing är för krävande för de flesta grafikkort idag så det är nog inte ens någon idé att försöka använda det, speciellt inte med ett RTX 2060.

Han har nu gått igenom optimeringstipsen i klippet och det gjorde faktiskt stor skillnad! Han ska testa vidare så får vi se om det håller

Så klart skulle det lira ännu bättre med ett 3060 Ti eller 3070 - och han skulle kunna ställa några grejer på medium och high (nu är typ allt på low), men det står mycket annat på önskelistan också så hade varit gött att slippa lägga allt på ett grafikkort

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att det är en väldigt ovärd uppdatering då FPSen per krona blir väldigt hög. Köp ett 2060 super eller bättre när folk börjar sälja av iom tillgängligheten på 3000 serien. Då för att få 8gb vram. Tänk på att ett 3080 inte lirar så himla bra i Cyberpunk.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

Julafton är förbi och nu är det födelsedagspresent som ger möjlighet till nytt grafikkort Jag har inte riktigt bestämt mig för prisklass än, men vad är det lägsta man kan uppgradera till för att att det ska bli hyfsat stor skillnad? Just nu är det Cyberpunk som fortfarande är i fokus. Men nu kör han ju med typ de lägsta inställningarna (dock i 1440 upplösning). De jag kikat på är RTX 2060 Super och RTX 2070.

Erickey skrev att 3080 inte lirar så bra med Cyberpunk. Finns det fler kort som inte lirar bra med Cyberpunk?

Finns det något prisvärt på mellandagsrean nu?

Permalänk
Skrivet av Lakritstack:

Erickey skrev att 3080 inte lirar så bra med Cyberpunk. Finns det fler kort som inte lirar bra med Cyberpunk?

Jag vet inte riktigt vad som menas med att ett 3080 inte lirar så bra med cyberpunk, jag kör själv ett 3080 och kan inte annat än att rekommendera det.

Permalänk

Skulle helt enkelt titta igenom tester med olika grafikkort hur dem presterar på olika upplösningar och grafikinställningar i spelet och därifrån se vad din son vill ha och hur mycket pengar ni är beredda att lägga på det.
till exempel
https://www.sweclockers.com/test/30956-grafikprestanda-i-cybe...
https://www.sweclockers.com/artikel/30996-asus-geforce-rtx-30...

Vad personen ovan menar angående RTX3080 är att det är så pass krävande ett ett av marknadens kraftfullaste kort knappt klarar det beroende på inställningar. äldre serier som 2000-serien kommer ha ännu svårare. Ta och kika på testerna och se vad din son har för krav så ser ni vad för kort som krävs

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur bra listan stämmer men detta ger en fingervisning hur mycket prestanda du får för olika uppgraderingar:
https://www.techspot.com/article/2164-cyberpunk-benchmarks/

Skrivet av Lakritstack:

Finns det något prisvärt på mellandagsrean nu?

Att få tag i ett kort just nu är svårt då lagersaldot är väldigt lågt för alla grafikkort.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Nu vet jag inte hur bra listan stämmer men detta ger en fingervisning hur mycket prestanda du får för olika uppgraderingar:
https://www.techspot.com/article/2164-cyberpunk-benchmarks/

Att få tag i ett kort just nu är svårt då lagersaldot är väldigt lågt för alla grafikkort.

Tack, bra länk. RTX3070 ligger helt ok i prisklass. Ca 6300 kr. Men ja, ser att inga finns i lager. Kollar man t.ex. på det här kortet så är det allt från i början till januari hos netonnet till april hos Elgiganten. Vad kan man lita på? Inte en jätteroligt att få en present i januari som kan dröja till april. Är det så lång väntan på alla RTX-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Min son kör med följande set up. Han har nyligen skaffat Cyberpunk 2077 och det rullar inte så smoothe som han vill i den upplösning han vill köra.

Moderkort: MSI Z370-A PRO
Processor: Intel Core i7 9700K 3.6GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC
Minne: Ballistix Sport LT 16GB (2x8) Grey 2666Mhz
Disk: Samsung 860 evo + En Kingston SSD
Skärm 2: Samsung 27" CJG5 (2560x1440, 144Hz, 4 ms)
Skärm 2: Dell 24” UltraSharp U2412M
Nätagg: Corsair-CX450M
Chassi: Sharkoon TG5 - miditower - ATX

I en annan tråd fick vi tips om att skaffa nytt grafikkort + nätagg. Ja, det är ju snart jul och han fyller även år i januari så det är en tänkbar utväg. Men hur säkra kan vi vara på att det kommer fungera? Det är en ganska dyr chansning.

Och vilket kort ska man välja? Om vi tror att ett RTX 3060 Ti räcker (?) – vilket av alla 2070 Super ska man välja? Och vilket nätaggregat – det finns väldigt många olika prisklasser.

Jag vore glad om vi inte behöver gå på dyraste alternativet. Men vill heller inte vara dumsnål – uppgraderingen måste lösa problemet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig specifikt med Cyberpunk, men kan i alla fall bjuda på en väldigt bra överblick över alla (vet inte om det bokstavligen är alla, men många) 3060 Ti-korten. Ett klipp där han inkluderar mer än bara ren prestanda och går över diverse saker.

Hjälpte iaf mig att välja "rätt" kort.

https://youtu.be/9N4_dMHpu1I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Tack, bra länk. RTX3070 ligger helt ok i prisklass. Ca 6300 kr. Men ja, ser att inga finns i lager. Kollar man t.ex. på det här kortet så är det allt från i början till januari hos netonnet till april hos Elgiganten. Vad kan man lita på? Inte en jätteroligt att få en present i januari som kan dröja till april. Är det så lång väntan på alla RTX-kort?

Sätt en bevakning i så många butiker som du kan, på den serien du bestämt dig för stt köpa. Inte överallt man kan bevaka produkter men i dom större bättre butikerna så går det. Börja med att filtrera på typ, "3060", eller, "3070" om det nu är dom du är ute efter. Sen kollar du om du kan bevaka korten i fråga.

Plötsligt så händer det och mailboxen svämmas över alla olika modeller som plötsligt ploppar in. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Julafton är förbi och nu är det födelsedagspresent som ger möjlighet till nytt grafikkort Jag har inte riktigt bestämt mig för prisklass än, men vad är det lägsta man kan uppgradera till för att att det ska bli hyfsat stor skillnad? Just nu är det Cyberpunk som fortfarande är i fokus. Men nu kör han ju med typ de lägsta inställningarna (dock i 1440 upplösning). De jag kikat på är RTX 2060 Super och RTX 2070.

Erickey skrev att 3080 inte lirar så bra med Cyberpunk. Finns det fler kort som inte lirar bra med Cyberpunk?

Finns det något prisvärt på mellandagsrean nu?

Det jag menar med det är att även med de "bästa" korten så kan man inte förvänta sig så höga FPS om man vrider upp inställningarna, framförallt med ray tracing. Men nya prylar är alltid kul. Hade jag varit du hade jag satsat på att försöka nypa ett 3070 så det blir ett större prestanda hopp mellan korten. Och det är mer en fråga om tillgång i nuläget, det bästa kortet är det du kan få tag på. Tre fläktar är bättre än två

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

Vad behöver han för nätagg för att köra t.ex. ett Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle 8GB?

Permalänk
Skrivet av Lakritstack:

Vad behöver han för nätagg för att köra t.ex. ett Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle 8GB?

600W eller 650W guld standard klarar man sig gott på Se min signatur för vilket jag har och rekomenderar till RTX 3070

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

Nvidia rekommenderar en PSU med 650W så 450W är nog i minsta laget. Grafikkortet ser ut att dra upp till 220W.

Permalänk

Jag kollar lite på Tradera också. Vissa är ju bara döpta till "Corsair RM650X" - alltså utan "V2" eller "plus gold". Kommer det fungera så länge det är 650W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag kollar lite på Tradera också. Vissa är ju bara döpta till "Corsair RM650X" - alltså utan "V2" eller "plus gold". Kommer det fungera så länge det är 650W?

Jag hade för långsiktighets skull satsat på ett åtminstone 750W av bra kvalité. Exempel på bra kvalité är som du nämner Corsair men också Be Quiet och Seasonic.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Väcker den här tråden igen. Vi väntade länge på ett 3070 men till slut gav vi upp och han fick en annan grej i stället. Nu är vi dock på jakt efter ett nytt grafikkort till honom igen, men 3070 är ju väldigt mycket dyrare nu. Det jag kollade på i januari som kostade typ 6.700 kostar nu 11.000... Vad ska vi satsa på i prisklassen 6-7.000 kr? Som blir ett bra prestandahopp från hans 2060?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lakritstack:

Väcker den här tråden igen. Vi väntade länge på ett 3070 men till slut gav vi upp och han fick en annan grej i stället. Nu är vi dock på jakt efter ett nytt grafikkort till honom igen, men 3070 är ju väldigt mycket dyrare nu. Det jag kollade på i januari som kostade typ 6.700 kostar nu 11.000... Vad ska vi satsa på i prisklassen 6-7.000 kr? Som blir ett bra prestandahopp från hans 2060?

3060TI är ett starkt prestandahopp från 2060, de brukar dyka upp för sådär 6500 kr på webhallen eller inet, men de försvinner snabbt så det gäller att kolla varje dag. AMD är också ett alternativ med 6700XT men de är otroligt mycket dyrare (minst 8000) men förhoppningsvis sjunker priserna på AMD korten snart då det finns många i lager. Som andra har sagt så rekommenderar jag att du har iaf ett nätaggregat som är 550W guld 80+ för att driva den nuvarande datorn och 750W för framtidens processorer/grafikkort om 3-4 år när det kan vara dags att byta.

Permalänk
Medlem

Som sagt gäller o va snabb men de poppar upp lite här o var ganska ofta, ligg i lite under förmiddagar så kan ni säkert plocka ett.

Edit: Köper ni från webhallen och har en webhallen butik nära kan ni ju klicka i hämta/betala i butik för att spara tid, eller ha snabba betalmetoder förberedda, tar ni lång tid på att trycka in kortnummer osv kan det försvinna innan betalningen är genomförd

Permalänk
Medlem

Han får ju förmodligen inte mer än 20-30 fps mer av benchmark att döma. Jag hade frågat mig själv om det verkligen är värt pengarna i nuvarande marknad. 3060 TI är inte ett kort som borde kosta över 4000 egentligen och AMD har redan börjat prata om nästa generation.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Lakritstack:

Julafton är förbi och nu är det födelsedagspresent som ger möjlighet till nytt grafikkort Jag har inte riktigt bestämt mig för prisklass än, men vad är det lägsta man kan uppgradera till för att att det ska bli hyfsat stor skillnad? Just nu är det Cyberpunk som fortfarande är i fokus. Men nu kör han ju med typ de lägsta inställningarna (dock i 1440 upplösning). De jag kikat på är RTX 2060 Super och RTX 2070.

Erickey skrev att 3080 inte lirar så bra med Cyberpunk. Finns det fler kort som inte lirar bra med Cyberpunk?

Finns det något prisvärt på mellandagsrean nu?

Jag kör oxå med 3080, 3440x1440 med allt på max. Ligger kanske på i snitt runt 70 fps ända ner till 50. Ti presterar cirka 7% bättre så nästa steg är 3090. Jag skulle byta till 3060 Ti, presterar nästan precis som ett 2080S. Man kan tro att vissa spelutvecklare bara vill tävla och göra spelen ospelbara för dom flesta. Lite som RDR2. Kolla bara Doom, den kan man driva med en pacemaker. Har ej koll på vilka insättningar i CP2077 som sänkte FPS mest men förmodar RT och upplösning.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

man får ett Xbox x (Ca 5750kr) för samma pris som ett RTX 3060. jag tycker priserna på grafikkort förnärvarande är helt orimliga.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Denna sida är bra för att hålla koll på gpu:s i lager, dock inte optimal då den inte kollar alla siter: http://gpukollen.ingman.me/

Permalänk
Skrivet av sesese:

man får ett Xbox x (Ca 5750kr) för samma pris som ett RTX 3060. jag tycker priserna på grafikkort förnärvarande är helt orimliga.

Ja, det är ju också en tanke faktiskt. Problemet är att vi räknat in i budgeten att få lite tillbaka för hans gamla kort. Det kan vi inte sälja om vi går på Xbox-linjen