Apple och Facebook trappar upp konflikten om reklamspårning

Permalänk
Medlem

Skenmanöver eller inte, detta gillas starkt. Hoppas Facebook drabbas mycket, mycket hårt av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Tycker själv att det inte är så oväntat. Användarnas integritet har stått högt upp på Apples agenda ganska länge.

Får ju alltid höra hur evil Apple är.
Hade ingen aning om att det stod på deras agenda.

Är det för att de har något eget reklamprojekt som de vill ska användas istället?
Någon abktanke har de alltid.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasputine:

Skulle snarare tro att det handlar om att sälja mer telefoner. Att minska spårningen blir för Apple ett unikt försäljningsargument som jag och många andra i tråden uppskattar.

Google t.ex. skulle aldrig gå i bräschen med ett sådant här beslut då de lever på datan de får av att folk använder deras OS (plus play store och förvald sökmotor såklart) inte telefonerna i sig.

Kanske men hur många % bryr sig tillräckligt för att byta platform? Det är ju inte precis nån hemlighet att t.ex Facebook spårar allt möjligt och säljer vidare till både reklam och ibland också ytterst tveksamma aktörer. Ändå har miljarder människor inga problem med att lägga upp en stor del av sina liv på Facebook och Instagram.

Det kan nog vara en del av det men det är nog inte hela sanningen. I det långa loppet vill nog Apple ha en större del av kakan. De gillar nog inte att vissa aktörer åker snålskjuts på deras platform. T.ex betalar Google över 7 miljarder dollar för att vara defult sökmotor och de skulle nog vilja få till liknande avtal med andra aktörer. Alternativt lansera konkurrerande tjänst om nån får för sig att lämna i protest.

Btw vet nån om de även blockerar dataspårningen om man går genom webbläsaren i iOS? Eller funkar de bara i appar?

Permalänk
Medlem

För övrigt önskar jag att Sweclockers kunde erbjuda reklamfritt mot betalning. Har hatat reklam sedan 1987, när vi fick kabeltv.

Skrivet av Moton:

Detta får mej helt ärligt att för första gången i mitt liv överväga en Iphone. Finns säkert många andra demoner i garderoben hos Apple men om dom värnar över mitt privatliv så är det ett stort plus!

Hade en iPhone 3GS när de var nya och svor "aldrig mer" när jag övergav den, men nu blir jag nästan sugen igen.

Hatar jag Facebook och reklam och spårning tillräckligt mycket för att köpa en iPhone? Hmmmmm. Det tål helt klart att tänkas på vid nästa köptillfälle.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

För övrigt önskar jag att Sweclockers kunde erbjuda reklamfritt mot betalning. Har hatat reklam sedan 1987, när vi fick kabeltv.

Hade en iPhone 3GS när de var nya och svor "aldrig mer" när jag övergav den, men nu blir jag nästan sugen igen.

Hatar jag Facebook och reklam och spårning tillräckligt mycket för att köpa en iPhone? Hmmmmm. Det tål helt klart att tänkas på vid nästa köptillfälle.

Jag själv tillhör den stora skaran användare som både hatar reklam, alla avgifter och betala skatt. Jag vill dock ha precis allting.

Skrivet av Johan.ka:

Kanske men hur många % bryr sig tillräckligt för att byta platform? Det är ju inte precis nån hemlighet att t.ex Facebook spårar allt möjligt och säljer vidare till både reklam och ibland också ytterst tveksamma aktörer. Ändå har miljarder människor inga problem med att lägga upp en stor del av sina liv på Facebook och Instagram.

Det kan nog vara en del av det men det är nog inte hela sanningen. I det långa loppet vill nog Apple ha en större del av kakan. De gillar nog inte att vissa aktörer åker snålskjuts på deras platform. T.ex betalar Google över 7 miljarder dollar för att vara defult sökmotor och de skulle nog vilja få till liknande avtal med andra aktörer. Alternativt lansera konkurrerande tjänst om nån får för sig att lämna i protest.

Btw vet nån om de även blockerar dataspårningen om man går genom webbläsaren i iOS? Eller funkar de bara i appar?

Alla företag värnar om deras kunder och deras plånböcker. Apple har absolut inget av att tjäna på att sälja information till andra. Att låta Google vara sökmotor just nu kostar väldigt lite för Apple då denna sökmotor också för den stora skaran är bäst.
Det tråkiga är att majoriteten av de som surfar på mobilen vare sig har kunskap att byta sökmotor eller ens förstå att de får sämre sökträffar för att de använder en sämre sökmotor. Så skulle Apple gå över till en annan sökmotor trots att denna ger betydligt sämre sökresultat, så hade väldigt få bytt sökmotor. Vilket leder till att Google betalar dessa miljarder för att deras ska vara standard.

Det finns företag som har gjort skumma saker, jag vill minns att Lenovo hade suspekt program på deras datorer. Men Apple är så stora idag så om de har något suspekt så går det bara tillbaka till dem.

Permalänk
Medlem

Problemet med facebook är nu att de kommer behöva förklara för den stora massan att de vill spara en massa information om dem, inte bara vad de gör på facebook, men vad de gör på andra sidor också. Det är nog inget den stora massan vet om eller tänker på.

Och klart att de är rädda att både förlora den värdefulla informationen, samt att massan blir upplyst om vad typ av fuffens de egentligen har för sig.

Som någon annan skrev, före mig

Skrivet av TraXx:

Efter att ha försökt formulera mig så nyanserat som möjligt och inte i affekt så har jag landat i följande:

Fuck you facebook!

Efter att ha försökt formulera mig så nyanserat som möjligt och inte i affekt så har jag landat i följande:

You suck Zuckerberg!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Problemet med facebook är nu att de kommer behöva förklara för den stora massan att de vill spara en massa information om dem, inte bara vad de gör på facebook, men vad de gör på andra sidor också. Det är nog inget den stora massan vet om eller tänker på.

Och klart att de är rädda att både förlora den värdefulla informationen, samt att massan blir upplyst om vad typ av fuffens de egentligen har för sig.

Som någon annan skrev, före mig
Efter att ha försökt formulera mig så nyanserat som möjligt och inte i affekt så har jag landat i följande:

You suck Zuckerberg!

Nåja, det är lätt att förklara på ett sätt som vinklar det i positiv mening.
"När vi kan spara data om dina intressen så kan vi rekommendera innehåll du kommer tycka om. Om vi inte vet vilket parti du röstar på, hur mycket du tjänar, var du bor och vad du jobbar med samt evt lån och skulder så kommer du bara få se massor med kommunistisk bdsm hela tiden. Och det vill du väl inte?"
'Massan' har inte en aning om vad dom egentligen säger och framförallt bryr dem sig inte i någon större sträckning.

Permalänk
Medlem

Facebook är det största kontrollbolaget av alla. De spårar näst intill allt du gör. Vill ha full kontroll över vad du gör o får göra. Riktigt obehagligt och farligt företag.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Finns det någon ordentlig anledning alls till att inte välja iOS över android längre? Alternativen bör stå mellan dem nya linuxlurarna och iphone i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla företag värnar om deras kunder och deras plånböcker.

Nja skulle inte påstå att alla företag värnar om deras kunder och deras plånböcker om du nu inte menar att få tillgång till så stor del av den som möjligt. Annars är det nog bara några nån proffit företag som det där stämmer in på.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att låta Google vara sökmotor just nu kostar väldigt lite för Apple då denna sökmotor också för den stora skaran är bäst.
Det tråkiga är att majoriteten av de som surfar på mobilen vare sig har kunskap att byta sökmotor eller ens förstå att de får sämre sökträffar för att de använder en sämre sökmotor. Så skulle Apple gå över till en annan sökmotor trots att denna ger betydligt sämre sökresultat, så hade väldigt få bytt sökmotor. Vilket leder till att Google betalar dessa miljarder för att deras ska vara standard.

Det finns företag som har gjort skumma saker, jag vill minns att Lenovo hade suspekt program på deras datorer. Men Apple är så stora idag så om de har något suspekt så går det bara tillbaka till dem.

Att det kostar Apple väldigt lite att låta Google vara defult sökmotor är väl ändå en enorm underdrift när de tjänar över 7$ miljarder på det årligen. Det finns ju sökmotorer som är i stort sett likvärdiga och Apple skulle kunna presentera en lista på alternativ när man först startar upp en apparat så att användarna får välja själva. Precis som man nu får för vissa appar om man vill att de ska spåra data eller inte. Om man inte tror att Apple har Google som defult för att de tjänar pengar på det så måste man nog ha starka bias för Apple.

Permalänk
Medlem

All heder åt Apple för detta, inte för att jag skulle komma på tanken att skaffa en iPhone, men bra gjort ändå. och må Facebook brinna i helvetet, Google med förresten för slakt av tex Youtube mm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är lite skenheligt av Apple, efter att ha läst denna artikel...

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Plot twist; Apple vill ha kontroll över spårning så man själva kan sälja den informationen till bla FB

Ja precis, så det.

Apple själv ska få spåra, men ingen annan ska få göra det.

Skrivet av CubaCola:

Får ju alltid höra hur evil Apple är.
Hade ingen aning om att det stod på deras agenda.

Fast då kanske du inte är så insatt då?
Det har varit på deras agenda väldigt länge, med allt från att blockera tredjepartcookies i webbläsaren till att informera användaren när en app använder GPS:en och allt möjligt annat.

Skrivet av CubaCola:

Är det för att de har något eget reklamprojekt som de vill ska användas istället?
Någon abktanke har de alltid.

Ja, någon banktanke finns det definitivt, eller kanske till och med baktankar. De kan vara emot datasamling som görs av andra företag, men själva samla, för att de är uppmålade som The Good Guys nu. Se länken ovan som @DaBone postade, Apple är inte speciellt fräscha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nja skulle inte påstå att alla företag värnar om deras kunder och deras plånböcker om du nu inte menar att få tillgång till så stor del av den som möjligt. Annars är det nog bara några nån proffit företag som det där stämmer in på.

Att det kostar Apple väldigt lite att låta Google vara defult sökmotor är väl ändå en enorm underdrift när de tjänar över 7$ miljarder på det årligen. Det finns ju sökmotorer som är i stort sett likvärdiga och Apple skulle kunna presentera en lista på alternativ när man först startar upp en apparat så att användarna får välja själva. Precis som man nu får för vissa appar om man vill att de ska spåra data eller inte. Om man inte tror att Apple har Google som defult för att de tjänar pengar på det så måste man nog ha starka bias för Apple.

Det första man gör är väl att ställa om sökmotorn till DuckDuckGo på alla enheter man har?

Sällan jag söker med google sen 5 år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Är det ironi att facebook släpper lite alternativ fakta även i andra medier?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Hur ser @UndaC själv på möjligheten för användare att blockera spårning (i avseende av chef för en medelstor hemsida på nätet).

Kommer detta påverka er affärsmodell avsevärt?

Jag tänker mig att datorannonser och inte riktade annonser mot besökarens potentiella hund eller katt borde vara av mer intresse?

Nä jag kan faktiskt inte se att det påverkar oss alls.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nä jag kan faktiskt inte se att det påverkar oss alls.

Känns ju lite som att det är det som är verkligheten, men FB kör med skrämseltaktik för att skrämma andra...

Ändringen kommer göra det svårare för FB att få betalt för sina annonsplatser på iOS, och användarna som kör iOS primärt. Tror allvarligt inte det sträcker sig längre än så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Personligen tycker jag det är lite skenheligt av Apple, efter att ha läst denna artikel...

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/

Flera andra har skrivit, its all about the money och det är nog sant. Apples funktion drar ner på värdet av Facebooks användardata och med samma magiska trollslag ökar värdet på sin egen användardata som endast Apple har tillgång till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Får ju alltid höra hur evil Apple är.
Hade ingen aning om att det stod på deras agenda.

Är det för att de har något eget reklamprojekt som de vill ska användas istället?
Någon abktanke har de alltid.

Apple är föredömligt tydliga med hur de använder information om sina användare
https://www.apple.com/se/privacy/features/

Permalänk
Medlem

Bra!

Även om Apple är ute efter PR plus poäng eller har något annat i kikaren. Man får inte glömma att det är ett företag som bara vill ha mer pengar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Johan.ka:

Kanske men hur många % bryr sig tillräckligt för att byta platform? Det är ju inte precis nån hemlighet att t.ex Facebook spårar allt möjligt och säljer vidare till både reklam och ibland också ytterst tveksamma aktörer. Ändå har miljarder människor inga problem med att lägga upp en stor del av sina liv på Facebook och Instagram.

Det kan nog vara en del av det men det är nog inte hela sanningen. I det långa loppet vill nog Apple ha en större del av kakan. De gillar nog inte att vissa aktörer åker snålskjuts på deras platform. T.ex betalar Google över 7 miljarder dollar för att vara defult sökmotor och de skulle nog vilja få till liknande avtal med andra aktörer. Alternativt lansera konkurrerande tjänst om nån får för sig att lämna i protest.

Btw vet nån om de även blockerar dataspårningen om man går genom webbläsaren i iOS? Eller funkar de bara i appar?

Ingen aning faktiskt, de flesta verkar ju som du säger inte engagera sig i frågan. Men många bäckar små som man säger.

Hittade för övrigt facebooks hemsida där de argumenterar för sin sak. De tar upp två vinstmotiv, ett har du redan varit inne på och ett annat är att Apple tydligen har en egen annonsplattform (hade jag ingen aning om) som inte kommer följa samma regler.

https://www.facebook.com/business/news/ios-14-apple-privacy-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Detta får mej helt ärligt att för första gången i mitt liv överväga en Iphone. Finns säkert många andra demoner i garderoben hos Apple men om dom värnar över mitt privatliv så är det ett stort plus!

Bytte till iPhone och privacy var ett av de största argumenten. Har inte ångrat mig en sekund. Kostar lite mer, ja, men alternativet är Google och deras datainsamling.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Finns det någon ordentlig anledning alls till att inte välja iOS över android längre? Alternativen bör stå mellan dem nya linuxlurarna och iphone i framtiden.

Pris. Ska man ha iPhone i runt 6.8" så kostar de över 10 000kr. Det är det som hindrar den stora skaran, resten är mer smaksak vad man gillar. Det finns fördelar med inlåst och begränsningar och det finns nackdelar.

Angående Linuxtelefonerna så har dem blivit som man har förväntade sig, dyra med dålig hårdvara. Det som får till är mer plattformsoberoende appar. Annars kommer en nytt os får svårt att komma in. Jag själv skulle aldrig tänka mig en mobil som mitt busskort ej fungerar på

*edit*
Själv kör jag nu med en Samsung Galaxy A71 som kostar runt 5000kr. (besviken på för slö cpu)
Det är en 6,7" dubbla sim + ett extra minneskort och jag har 128+256GB lagring.
Vad kostar en motsvarande ny iPhone med grundkraven? Är det runt 15 000kr? Såklart att denna iPhone är så otroligt mycket bättre, men när telefoner fullkomligt rasar i pris varje år anser jag min är tillräckligt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Pris. Ska man ha iPhone i runt 6.8" så kostar de över 10 000kr. Det är det som hindrar den stora skaran, resten är mer smaksak vad man gillar. Det finns fördelar med inlåst och begränsningar och det finns nackdelar.

Angående Linuxtelefonerna så har dem blivit som man har förväntade sig, dyra med dålig hårdvara. Det som får till är mer plattformsoberoende appar. Annars kommer en nytt os får svårt att komma in. Jag själv skulle aldrig tänka mig en mobil som mitt busskort ej fungerar på

*edit*
Själv kör jag nu med en Samsung Galaxy A71 som kostar runt 5000kr. (besviken på för slö cpu)
Det är en 6,7" dubbla sim + ett extra minneskort och jag har 128+256GB lagring.
Vad kostar en motsvarande ny iPhone med grundkraven? Är det runt 15 000kr? Såklart att denna iPhone är så otroligt mycket bättre, men när telefoner fullkomligt rasar i pris varje år anser jag min är tillräckligt dyr.

Jag antar att en äldre modell (du köper ju inte flaggskepp från android heller) eller möjligen begagnad, så kan den fortfarande slå en medelmåttig android och ha bättre framtida uppdateringar etc... bara en tanke (apple vill dock nog att alla ska köpa det mest glänsande nya )

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag antar att en äldre modell (du köper ju inte flaggskepp från android heller) eller möjligen begagnad, så kan den fortfarande slå en medelmåttig android och ha bättre framtida uppdateringar etc... bara en tanke (apple vill dock nog att alla ska köpa det mest glänsande nya )

Visst iPhone 11 Pro Max för 13500kr. Men det är ändå väldigt mycket pengar. De 2 första åren som jag har min mobil så är uppdateringarna bra. Efter 2 år har ny teknik kommit som jag behöver ha. Så har det varit det senaste åren, men kommer såklart stagnera. Vissa har lägre krav än mig, då kan de gå ner Samsung Galaxy A41 6,1" som kostar 2800kr.

Apple passar 3 typer av användare.
De som såklart har otroligt gott om pengar.
De som vill ha exakt det Apple säljer i sitt budget segment
De som har väldigt låga krav på sin teknikutrustning och inte ens bryr sig om det allra mest väsentliga som storlek.

När jag ska köpa en ny mobil, laptop, skärm, cykel, tröja, you name it. Den absolut viktigaste egenskapen för mig är storleken, den ska vara den storlek jag vill ha. Någon millimeter hit och dit spelar självklart ingen roll. och det blir riktigt dyrt om man väljer Apple när man väljer storlekar som är mer eller mindre standard på andra saker idag.
Förutom mobil. 15,5" laptop är ju knappast något exotisk, men ska man ha motsvarande ny Apple så måste man väl upp i över 20 000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Visst iPhone 11 Pro Max för 13500kr. Men det är ändå väldigt mycket pengar. De 2 första åren som jag har min mobil så är uppdateringarna bra. Efter 2 år har ny teknik kommit som jag behöver ha. Så har det varit det senaste åren, men kommer såklart stagnera. Vissa har lägre krav än mig, då kan de gå ner Samsung Galaxy A41 6,1" som kostar 2800kr.

Apple passar 3 typer av användare.
De som såklart har otroligt gott om pengar.
De som vill ha exakt det Apple säljer i sitt budget segment
De som har väldigt låga krav på sin teknikutrustning och inte ens bryr sig om det allra mest väsentliga som storlek.

När jag ska köpa en ny mobil, laptop, skärm, cykel, tröja, you name it. Den absolut viktigaste egenskapen för mig är storleken, den ska vara den storlek jag vill ha. Någon millimeter hit och dit spelar självklart ingen roll. och det blir riktigt dyrt om man väljer Apple när man väljer storlekar som är mer eller mindre standard på andra saker idag.
Förutom mobil. 15,5" laptop är ju knappast något exotisk, men ska man ha motsvarande ny Apple så måste man väl upp i över 20 000kr?

Jag menade inte att det var en perfekt matchning för dig, bara visade att alternativen finns om man kollar alternativa möjligheter. Jag håller med om att apples enheter är dyra, men min erfarenhet är också att de håller och är relevanta mycket längre än många andra tillverkare jag testat. Laptopsen är ju dock dubbla priset för specs, men inte alltid det är den mest relevanta faktorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För övrigt önskar jag att Sweclockers kunde erbjuda reklamfritt mot betalning. Har hatat reklam sedan 1987, när vi fick kabeltv.

Hade en iPhone 3GS när de var nya och svor "aldrig mer" när jag övergav den, men nu blir jag nästan sugen igen.

Hatar jag Facebook och reklam och spårning tillräckligt mycket för att köpa en iPhone? Hmmmmm. Det tål helt klart att tänkas på vid nästa köptillfälle.

Ja, Swec kunde lätt haft något premium alternativ till medlemmarna, hatar också reklam, ser bara klottrigt och fult ut hur du än försöker.

Jag tror ganska bestämt att jag hatar reklam och spårning tillräckligt för att dra mej från google Tycker bara att de är synd att det inte finns fler aktörer som gör mobil operativsystem så man hade fler val!

Skrivet av Infiniti:

Bytte till iPhone och privacy var ett av de största argumenten. Har inte ångrat mig en sekund. Kostar lite mer, ja, men alternativet är Google och deras datainsamling.

Förstår dej, det lutar verkligen åt det hållet för min del med! Men nu har man ju kört Andriod i ca 10 år, men ser det inte riktigt som ett hinder att byta egentligen.

Permalänk
Medlem

Herregud vilken endimensionell redogörelse av problematiken från Facebook.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

beundransvärt av Apple, och väldigt oväntat.

och sajter som använder sig av detta spårande borde skämmas.

Ej oväntat, Apple har alltid haft bäst skydd mot sånt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv tillhör den stora skaran användare som både hatar reklam, alla avgifter och betala skatt. Jag vill dock ha precis allting.

Seriöst? Likställer du totalt onödig reklam med skatt?

Som tur är fungerar ju Adblock på de flesta sidorna.