Dreamhack nekas kulturstöd – "är inte kultur"

Permalänk
Melding Plague

Dreamhack nekas kulturstöd – "är inte kultur"

Anrika LAN- och datorfestivalen Dreamhack nekas krisstöd under coronapandemin, trots att stöd beviljats likartade evenemang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej, kultur ska vara värdelöst och ointressant för 99.99999% av befolkningen. Annars är det inte riktig kultur.

Permalänk
Medlem

Antika stollar som sitter och bestämmer vad kultur är...

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Processor: AMD Ryzen 5800x3D Kylning: Corsair Hydro H100i RGB Platinum Grafikkort: EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA Minne: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL17 Diskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Kingston A2000 1TB M.2 Nätagg: Corsair RM750 750W

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, men trist att folk (speciellt i bestämmande positioner) är så trångsynta.

Permalänk
Medlem

Fy fan. Menskonst o annat skall skattepengar gå till men Dreamhack, nej det är inte kultur.

Permalänk
Medlem

Patetiskt och fullständigt ignorant. Kultureliten visar sitt sanna ansikte, inget annat än korrupt och elitistisk.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Är e-sport verkligen sport?
Det verkar inte vara kultur iaf..

Något OT iofs..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl tveksam till att dela ut stöd över huvud taget till kultursektorn, men ska man prompt göra det får man väl fan sluta sila mygg och svälja kameler...
Hela kultursektorn känns som ett skämt, det ska vara en mänsklig rättighet att ha en klubb för inbördes beundran där man kan försörja sig på att "skriva poesi" (=vara full och skriva trams med dålig grammatik) och det ska vara JÄTTEFINT.

Permalänk
Medlem

Sätt er och bajsa på en kanvasduk så ska ni se att kulturpengarna börjar hagla.

Permalänk
Medlem

Dansa i strumpbyxor är kultur!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

kämpa greyk<3

Permalänk
Medlem

Skandal.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Jaha... Hur tänkte dom nu?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sjukt, skillnaden mellan Närcon och Dreamhack är väl mest att Dreamhack även har datorer?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som juriststuderande tycker jag det är högst märkligt att det inte finns någon möjlighet att överklaga beslutet, men man har väl ansett att bidrag om kultur helt är på kulturrådets kompetensområde.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jaha... Hur tänkte dom nu?

Det är ju Jonas Gardell som gnällt så mycket och fått pengar så de nu är slut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur kan inte spel räknas som kultur? Speciellt när det är så pass stort som det är också?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kulturrådet, som om jag inte tar fel är de som fördelar krisstödet, är en myndighet. I princip alla myndighetsbeslut skall gå att överklaga till åtminstone en, ofta flera, högre instans(er).

För mer info om att överklaga myndighetsbeslut: https://rfs.se/wp-content/uploads/2018/09/Att-överklaga-ett-m...

Något som kan vara värt att framföra vid en eventuell överklagan: https://www.svt.se/kultur/dreamhack-far-kallas-for-kultur-1

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Klart en datorträff inte är kultur, inte mer än vad en cruising fina sommardagar eller en fotbollsmatch är. Nja, felet är väl att stödet skapades från början, när staten går in och petar i marknadsekonomin går det nästan alltid fel.

Permalänk
Inaktiv

Om bowling, Liseberg & Svenska Mässan anses va kultur så förstår jag inte varför DH inte skulle anses va kultur.
Tråkigt & felaktigt beslut.

Permalänk
Medlem

Byt ut Jolt-colan mot rödvin och head set mot läsglasögon så är vi hemma! 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, kultur ska vara värdelöst och ointressant för 99.99999% av befolkningen. Annars är det inte riktig kultur.

Men ändå får nöjesparkerna Liseberg och Gröna lund stöd. Lite kluvet

Permalänk
Avstängd

Sveriges kulturminister lever inte i verkligheten.

*valpolitik borttaget* /Mod
Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut! Kulturpengarna borde användas bättre än de gör i dagsläget. Att då kasta pengar på event som går ut på att svettiga tonåringar ska sitta och spela datorspel tre dagar i sträck hade varit absurt.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls det är självklart att Dreamhack är kultur. Det är väl lite av en egen kategori vilket gör att det faller mellan stolarna.

Jag kan ändå tycka de kan omfattas av kulturstöd eller något annat stöd men tycker inte det är märkligt alls att vissa arrangemang faller mellan stolarna. Så är det ju med allt stöd. Saker i gränszonen faller bort, det är oundvikligt. Annars skulle stöden inte gå att rikta.

Jag är för att Dreamhack ska få stöd men tycker inte detta är märkligt.

Permalänk
Medlem

Som vanligt med kultur, kasta färg på en duk så att det ser ut som en 3månaders unge har gjort det så är det kultur direkt och pengarna bara flödar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Helt rätt beslut! Kulturpengarna borde användas bättre än de gör i dagsläget. Att då kasta pengar på event som går ut på att svettiga tonåringar ska sitta och spela datorspel tre dagar i sträck hade varit absurt.

Men att supa på Sweden Rock är kultur då?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Men att supa på Sweden Rock är kultur då?

Peka gärna ut var i mitt inlägg jag påstår det.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

haha den var ju nästan sjuk. Aldrig tänkt på detta tidigare, men i det här kontexten har väl hela dreamhack och gaming Community en ovanligt stark kultur? När det kommer till frågan om gaming är en sport är jag väl lite delad (fotboll = gaming? nja), men finns det en kultur och borde dreamhack ses som kultur? 100% ja alla dagar i veckan.

Hade Sverige haft en väldigt tight defintion av kultur och sagt att om det inte är färg på en duk gills det inte, fine. Men så är det ju inte, så då är det la lika valid som allt annat i potten.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Men att supa på Sweden Rock är kultur då?

Utan tvekan! Kasta inte skit på SRF nu!
Finare kultur får man leta efter hmffff...