Google Stadia finns nu tillgängligt på IOS

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia finns nu tillgängligt på IOS

Den som vill strömma spel från Googles tjänst Stadia till Iphone eller Ipad kan nu göra det via en webbaserad klient.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Har inte hunnit testa stadias lösning men geforce now fungerar riktigt bra via safari.

Ska bli kul att testa. Nu väntar jag bara på gamepass

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Vet någon hur svarstiden är på Stadia(Och liknande SaaS lösningar?) för något år sedan kunde det vara riktigt märkbart input lag

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Undrar vad detta kommer medföra för andra saker framöver. Alltså appar som kringgår apples regler via safari. Det känns som en kapprustning är på gång

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Toasterlovin:

Vet någon hur svarstiden är på Stadia(Och liknande SaaS lösningar?) för något år sedan kunde det vara riktigt märkbart input lag

Det beror lite på hur stabil och bra Wifi-anslutningen är i din router, din bredbandsleverantör, om det är många andra Wifi-nätverk i 5 GHz-bandet, med mera. Det är tyvärr svårt att ge en definitiv slutsats när så många parametrar påverkar, men när jag har testat fungerar det riktigt bra. Om du inte spelar med Googles kontroll blir latensen för hög för reaktionskrävande spel, men majoriteten av spelen jag testat på datorn via Chrome eller Android-telefoner har varit fullt spelbara utan spelpåverkande latens. Jag har en ganska stabil anslutning så bildkvaliteten håller också ganska hög nivå, men då sitter jag också tillräckligt långt från TV:n för att kunna urskilja komprimeringsartefakter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toasterlovin:

Vet någon hur svarstiden är på Stadia(Och liknande SaaS lösningar?) för något år sedan kunde det vara riktigt märkbart input lag

Om vi räknar bort det uppenbara att du behöver internet och ett nätverk hemma som inte är kacka.

Det fungerar riktig bra, om man spelar med handkontroll.
Är du erfaren FPS spelare med mus och tangentbord kan man ana en viss latency i musrörelserna.
Om det är tillräckligt för att vara störande varierar nog från person till person.
Men räkna inte med att det känns 1:1

Edit tillägger att det går att prova.
Bara reggae konto och provspela nått demo eller Destiny 2 som är gratis

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Undrar vad detta kommer medföra för andra saker framöver. Alltså appar som kringgår apples regler via safari. Det känns som en kapprustning är på gång

Har spelat CP2077, input lag är märkbar framförallt när jag spelat med mus och tangentbord. Handkontroll tycker jag funkar över förväntan.

För mig som inte prioriterar/har tid till så mycket spelande längre är portabiliteten fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toasterlovin:

Vet någon hur svarstiden är på Stadia(Och liknande SaaS lösningar?) för något år sedan kunde det vara riktigt märkbart input lag

För mig personligen är den helt okej, stadia med handkontroll är fullt jämförbart med lokal konsol och 30 fps. Bor dock i Norrbotten så har ju 20 extra i ping bara till Stockholm. Det enda jag kände inte fungerade bra var destiny 2 med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar vad detta kommer medföra för andra saker framöver. Alltså appar som kringgår apples regler via safari. Det känns som en kapprustning är på gång

De har inte kringått Apple's regler, Apple föreslog denna lösning och har till och med hjälpt till och lagt in stöd för Stadia kontrollern mm i Safari.

Permalänk
Medlem

Stadia lever fortfarande?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

De har inte kringått Apple's regler, Apple föreslog denna lösning och har till och med hjälpt till och lagt in stöd för Stadia kontrollern mm i Safari.

Jag menar att de gör webbtjänster som hade fungerat bättre som appar (native) men på grund av regelverk omöjliggjordes. Detta var inte den primära eller bästa lösningen, och det kan pånsikt göra att andra hellre gör webblösningar istället för native för iOS, då kommer plattformen snabbt börja kännas B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Stadia lever fortfarande?

Konceptet är här för att stanna och jag tror det kommer slå ut konsoler. Räkna inte med någon Playstation 6.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Konceptet är här för att stanna och jag tror det kommer slå ut konsoler. Räkna inte med någon Playstation 6.

Det är mycket möjligt om Google och/eller andra spelstreamingtjänster sköter sina kort rätt. Rätt pris och villkor, bra kvalitet och bra marknadsföring. Det är mycket möjligt att det kan slå ut PC-spelandet också. Det är ganska nice att slippa lägga tiotusentals kronor på hårdvara för att kunna spela lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Konceptet är här för att stanna och jag tror det kommer slå ut konsoler. Räkna inte med någon Playstation 6.

Liknande tjänster absolut, men jag gillar inte denna affärsmodell personligen

Permalänk
Medlem

But does it run Cyberpunk?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

But does it run Cyberpunk?

Stadia verkar ju ha den mest stabila versionen om man får tro internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Konceptet är här för att stanna och jag tror det kommer slå ut konsoler. Räkna inte med någon Playstation 6.

Frågan är hur det blir.

Visst har beräkningarna hamnat i "molnet", men du har ju ändå en specialkontroll och en chromecast för bildvisning. Var går gränsen när det räknas som en konsol?

Med tanke på hur man strävar efter evig tillväxt i börs bolag så kommer google nog hitta på mer eller mindre nödvändiga tillbehör som folk kan konsumera istället för en gpu under tvn.
Om tjänsten överlever och inte hamnar på google graveyard dvs...

På konsolsidan så har ju tillverkarna börjat släppa fler modeller oftare(?), känns nästan som den marknaden börjar flyta ihop med PC sidan med crossplay o s v.

Vore kul om det släpptes en "lapdog" eller motsvarande mus/tangentbord-lösning till konsoller så de kan få börja sikta själva i fps titlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Stadia verkar ju ha den mest stabila versionen om man får tro internet.

Jämför man då motsvarande grafikinställningar?

Gissar att man inte får native 4k raytracing i stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jämför man då motsvarande grafikinställningar?

Gissar att man inte får native 4k raytracing i stadia.

Stabilt som i färre krascher, har inte sett någon grafikjämförelse och det är bara baserat på känslan när jag läst på olika forum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZothOmmog:

Stadia lever fortfarande?

Är en helt överlägsen plattform vilket visat sig tydligt iom Cyberpunk 2077. Billig och smidig lösning som konstant blir bättre.
Kommer att ta död på vanligt PC-spelande ännu snabbare än vad jag trott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Stadia verkar ju ha den mest stabila versionen om man får tro internet.

Har spelat ca 20 h. En grafikbugg och en krasch på 20 min (när hela Stadia gick ner för första gången någonsin). Spelet är väldigt snyggt och fungerar grymt bra. Med tanke på kostnaden ,600+ kr inklusive en Stadia premie edition, och jämföra det med den rigg som behövs för att uppnå samma kvalitet är det en vinnare på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Stabilt som i färre krascher, har inte sett någon grafikjämförelse och det är bara baserat på känslan när jag läst på olika forum.

Har folk verkligen massa krasher på PC? Trisst :\

Permalänk
Medlem

Föredrar geforce now eftersom jag redan har ett stort spel bibliotek på steam och epic store, blir dyrt om jag måste köpa allt nytt igen. Fast stadia laddar spelen helt klart mycket snabbare, magin med att använda linux troligtvis

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.