Raspberry pi och filserver samba

Permalänk

Raspberry pi och filserver samba

Tjo,
Tänkte starta upp en samba server på min raspberry pi 3b+. Lagringen på samba servern skall vara en extern hårddisk som är kopplad till usb:n. Tanken är att kunna lägga upp filer till den via min samsung s20 mina filer och nätverkslagring. Och självklart med en säker anslutning ssh eller ssl om det funkar. Eller om ni har förslag på en bättre säkerhets lösning. Har ni tips på någon bra guide man kan följa ?

Permalänk
Medlem

smb via ssh fins i typ 10 år gamla trådar och det är en massa knöl bl.a för att SMB är väldigt fast i default ip-nummer och mycket går trasigt om man försöker ändra det. Det som borde vara flexibelt har MS byggt väldigt hårt fast.

Skulle hellre kika på vpn-lösning som Wireguard och det finns en del guider om hur det skall installeras på RPI om man letar lite.

givetvis måste du ha en publik IP-adress och inte ligga bakom CG-NAT om det skall kunna kommas åt utifrån på WAN-sidan.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

smb via ssh fins i typ 10 år gamla trådar och det är en massa knöl bl.a för att SMB är väldigt fast i default ip-nummer och mycket går trasigt om man försöker ändra det. Det som borde vara flexibelt har MS byggt väldigt hårt fast.

Skulle hellre kika på vpn-lösning som Wireguard och det finns en del guider om hur det skall installeras på RPI om man letar lite.

givetvis måste du ha en publik IP-adress och inte ligga bakom CG-NAT om det skall kunna kommas åt utifrån på WAN-sidan.

Okej, så vpn till smb servern är en säker lösning. Då är min tanke att från mobilen startar jag en vpn uppkoppling till servern som jag sedan startar smb på mobilen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Eller om ni har förslag på en bättre säkerhets lösning. Har ni tips på någon bra guide man kan följa ?

Det du vill göra med samba går men helt ärligt så är det mycket simplare för dig och starta en nextcloud instance,
sen installera NC mjukvaran till windows & android.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Det du vill göra med samba går men helt ärligt så är det mycket simplare för dig och starta en nextcloud instance,
sen installera NC mjukvaran till windows & android.

Okej, varför jag hamnade på just Samba nu var för jag såg i Samsungs mina filer och under nätverkslagring att det gick koppla upp sig där mot just en Samba server.

Permalänk

Okej, jag vill säkra upp min anslutning från mobilen till min raspberry pi server. Då är väll vpn det bästa sättet?tips på säkra vpn-servrar till min raspberry pi eller kanske openvpn för ännu säkrare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, varför jag hamnade på just Samba nu var för jag såg i Samsungs mina filer och under nätverkslagring att det gick koppla upp sig där mot just en Samba server.

Ah jag förstår
Visst går det som du tänkt, men de blir mer konfig,
tänkte bara ge dig tips på en snabb lösning som ger dig det du vill ha direkt

Skrivet av forcevision:

Okej, jag vill säkra upp min anslutning från mobilen till min raspberry pi server. Då är väll vpn det bästa sättet?tips på säkra vpn-servrar till min raspberry pi eller kanske openvpn för ännu säkrare ?

Jao, vpn blir bra, kör openvpn, här är den jag använder mig av.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/openvpn-as/

Jag valde dock att stanna kvar på denna version om du vill köra exakt samma som mig, https://hub.docker.com/layers/linuxserver/openvpn-as/2.7.5-ls...

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Ah jag förstår
Visst går det som du tänkt, men de blir mer konfig,
tänkte bara ge dig tips på en snabb lösning som ger dig det du vill ha direkt

Jao, vpn blir bra, kör openvpn, här är den jag använder mig av.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/openvpn-as/

Jag valde dock att stanna kvar på denna version om du vill köra exakt samma som mig, https://hub.docker.com/layers/linuxserver/openvpn-as/2.7.5-ls...

Men openvpn funkar väll inte i androids vpn klient eller ? 🎅

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men openvpn funkar väll inte i androids vpn klient eller ? 🎅

Jo klart de gör 🙂
Du genererar din användares vpn fil från din openvpn servers webgui sparar den på t.ex. skrivbordet så får du en fil som heter, client.ovpn

Navigera hit, https://play.google.com/store/apps/details?id=net.openvpn.ope...
laddar ner OpenVPN Connect till din mobil,
skickar filen som du genererade från din server till din mail som du har på din mobil, väljer importa från appen och
poff done 😊 ~ Nu har du tillgång till ditt nätverk från din mobil / laptop / annan enhet 😋

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]