Hjälp SweClockers välja färgtema!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

Det borde inte vara så svårt att göra det valbart? Förstår att många gillar mörkt tema men blir det inte valbart så tappar ni ju oss som inte klarar av mörka teman under längre tider. Jag spenderar säkert 3-4 timmar om dagen på Sweclockers i snitt (effektiv tid), och ett mörkt tema skulle göra att jag kände mig mindre välkommen här på sidan. Borde dock gå mycket lätt att via Stylesheet fixa valbarhet.

Skrivet av cyklonen:

Valbara färgteman har funnits i forummotorer så länge jag har använt såna, vilket är runt 25 år nu. Så svårt kan det inte vara att antingen fördefiniera ett antal, eller att låta användaren ställa in färger i profilinställningarna.

Men jag säger som andra - blir det ett mörkt tema, utan ljust alternativ, då kan jag inte vara kvar. Mina ögon (eller snarare syncentrum i hjärnan) klarar inte det.

Syftar ni på det gråare temat i omröstningen eller ett framtida ”riktigt” dark theme?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Syftar ni på det gråare temat i omröstningen eller ett framtida ”riktigt” dark theme?

De två som det röstas om är ju ljusa. Jag menar ett riktigt, där bakgrunden är mörk och texten (och linjer m m) är ljusa. Ett sånt som inte går att välja bort vore en katastrof för mig och flera andra.

Snälla, gör dessa saker valbara!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

De två som det röstas om är ju ljusa. Jag menar ett riktigt, där bakgrunden är mörk och texten (och linjer m m) är ljusa. Ett sånt som inte går att välja bort vore en katastrof för mig och flera andra.

Snälla, gör dessa saker valbara!

Om/när vi lanserar ett mörkt tema kommer det absolut att vara ett val och det kommer inte att vara standardvalet. Så det finns ingen anledning att vara orolig där

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om/när vi lanserar ett mörkt tema kommer det absolut att vara ett val och det kommer inte att vara standardvalet. Så det finns ingen anledning att vara orolig där

Skönt att höra!

Hoppas det blir en bra lösning så de som vill ha mörkt också blir nöjda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag kör ju med en webläsar-extension för att få mörkt tema på sweclockers. Tyvärr blir färgerna inte alltid jättebra men det är enda möjligheten att få mörkt tema på väldigt många sajter.

Förstår inte hur det kan vara så svårt att lägga in ett mörkt tema som standard på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Säger som Maddox sagt i åratal...

Först på senare år verkar folk fatta.... sedan kan man ju diskutera hur mycket av en glödlampa en bildskärm är idag, men det är liksom beside the point...

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

Ljus text mot mörk bakgrund är mer ansträngande för ögonen. Det visste redan de gamla grekerna. Typ.

Mörkt tema är därför en dålig lösning på ett enkelt problem. Sänk ljusstyrkan på skärmen istället.

Det har hänt en del sedan vi för tjugo år sedan satt med CRT:er som lyste 80–100 nits och för 10+ år sedan hade CCFL-belysta LCD:er som lyste med kanske 200 nits på max. Nu köper du en ny skärm och har 300–500 nits i nyllet direkt ur kartong. Mobiltelefonerna kan klämma ur sig ännu mer.

Det tar någon minut för ögonen att anpassa sig och komma över den initiala reaktionen av "blekare bild" när man sänker belysningen. Sedan lär man sig.

Självklart vill man ha ett mörkt tema när man inte vill ta sig igenom processen att sänka belysningen. Men då får man också ta sådant som att glow, clouding, bleeding och så vidare blir mycket tydligare på den skärm man har. Jag förstår att man stör sig järnet på IPS glow om man sitter med 400 nits ljusstyrka med mörkt tema som gör all glow och bleeding så satans tydlig.

Men se där, sänkt till 100 nits istället, skippa mörkt tema och abrakadabra! Glow och bleeding syns knappt längre. Magic!

Dra igång en mörk film eller mörkt spel! Wow! Inte alls lika tydligt som innan när man körde 400 nits och svart blir en grå soppa på skärmen. Ännu bättre, kör mysbelysning, kliv ned mot 50 nits och spela i timmar på kvällen utan ansträngda ögon. Utan att ljusa scener i spelet blir bländande och utan att mörka scener blir ett gråblask av bleeding och glow.

Nu gillar jag valfrihet. Så i den bästa av världar kan man välja hur man vill ha det. Lite mörkare tema skadar inte om man har en av många skärmar som inte kan sänka sin ljusstyrka tillräckligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljus text mot mörk bakgrund är mer ansträngande för ögonen. Det visste redan de gamla grekerna. Typ.

Mörkt tema är därför en dålig lösning på ett enkelt problem. Sänk ljusstyrkan på skärmen istället.

Det har hänt en del sedan vi för tjugo år sedan satt med CRT:er som lyste 80–100 nits och för 10+ år sedan hade CCFL-belysta LCD:er som lyste med kanske 200 nits på max. Nu köper du en ny skärm och har 300–500 nits i nyllet direkt ur kartong. Mobiltelefonerna kan klämma ur sig ännu mer.

Det tar någon minut för ögonen att anpassa sig och komma över den initiala reaktionen av "blekare bild" när man sänker belysningen. Sedan lär man sig.

Självklart vill man ha ett mörkt tema när man inte vill ta sig igenom processen att sänka belysningen. Men då får man också ta sådant som att glow, clouding, bleeding och så vidare blir mycket tydligare på den skärm man har. Jag förstår att man stör sig järnet på IPS glow om man sitter med 400 nits ljusstyrka med mörkt tema som gör all glow och bleeding så satans tydlig.

Men se där, sänkt till 100 nits istället, skippa mörkt tema och abrakadabra! Glow och bleeding syns knappt längre. Magic!

Dra igång en mörk film eller mörkt spel! Wow! Inte alls lika tydligt som innan när man körde 400 nits och svart blir en grå soppa på skärmen. Ännu bättre, kör mysbelysning, kliv ned mot 50 nits och spela i timmar på kvällen utan ansträngda ögon. Utan att ljusa scener i spelet blir bländande och utan att mörka scener blir ett gråblask av bleeding och glow.

Nu gillar jag valfrihet. Så i den bästa av världar kan man välja hur man vill ha det. Lite mörkare tema skadar inte om man har en av många skärmar som inte kan sänka sin ljusstyrka tillräckligt mycket.

Håller med i stort, men OLED på mobilen är en anledning till mörka teman också har jag fått för mig (inte explicit testat batteritidsskillnader dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Syftar ni på det gråare temat i omröstningen eller ett framtida ”riktigt” dark theme?

Nuvarande gråare föeslaget i detta läge. Jag är synskadad och tycker den föreslagna designen försömrar kontrasterna för mycket. Men ett framtida "dark theme" som typ på telefoner, twitter eller facebook är inte heller något jag skulle trivas med, men ser som sagt gärna en valbarhet då de som uppskattar sådant såklart ska kunna känna sig inkluderade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skillnaden är att temat vi här röstar om kan vi lansera typ ”direkt”.
Äkta darkmode är längre bort och skulle innebära en omprioritering där andra projekt som redan spikats skulle få stryka på foten eller flyttas.

Så anledningen att ni kan rösta om detta är för att vi kan leverera det.

Vi är dock väldigt medvetna om att det finns intresse för ett ”riktigt” mörkt tema!

Ah då förstår jag.

Kvittar för mig personligen, kommer bli permanent darkmode 24/7 så fort ni implementerar det enorm efterfrågan tydligen vilket var skönt o se för min del iaf

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

min ser ut såhär i dagsläget vet inte om ja tycker det är för ljust direkt.

vet dock inte varför min bakgrund blir grå men jag gnäller inte tycker de passar rätt bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag använder "DARK READER" för att mörka ner hela sidan. Inte kolsvart, mer mörk grått.
Står inte ut med ljusa sidor även om det är ljust inne.

pg279q
Brightness: 0

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Med SweClockers responsiva sajt...?
Sweclockers har alltid varit responsiv för mig så jag vet inte varför ni tjatar om det.
Lite så allting fungerar nuförtiden, en ny plattform, som är bättre men har mindre funktioner... Det var alltså bättre förr

Vad man surfar/skriver på, addons/plugins och hur man röstar... det har ju betydelse så utan den informationen så kan man ju inte basera en slutsats. Använder man bara en begränsad mobil så då är det klart att man inte ser det ondskefulla ljuset på sidorna.

Sitter man däremot på en 1440 wide screen(81cm bred bild), Webbläsaren ~65% av bildytan(Sweclockers text knappt 1/2 av webbläsaren) hemma och nu och ska sedan skriva på forumet här är det rena huvudvärken, inte konstigt man börjar blanda ihop vad man läser med inbillning. Firefox blockar all reklam dessutom så inga färgglada bilder.
Fördelen med den stora feta cookies påminnelsen om att "Acceptera Allt"(nej verkligen inte) är lite större nu är att man äntligen får lite Gråskala här så den låter jag vara på tills vidare.

Så lite vitt som möjligt (version 2), ja tack.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Bara jag som försökt mig på en mer brun-beige ton på stilmallen? 👌
Såhär ser det ut: https://i.imgur.com/KiVEFmg.jpeg

CSS-stilmall på Ubuntus Pastebin. Man behöver installera Stylus för att använda den.

Tycker ljusa teman inte behöver vara så illa, men det är alldeles för vitt eller för ljust. Och mörka teman är (i regel) för mörka med för höga kontraster enligt mitt tycke, så jag skräddarsydde min egna med färger jag tycker om.

@Chris_Kadaver är ovan stilmall tillräckligt "Noctua" enligt dig? 😉

Haha jaa!!! Sweclockers kan kanske få noctua som sponsorer om de köper in på ditt tema?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Även då min bildskärm med PWM flimrar på grått föredrar jag så lite vitt som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tipko:

Även då min bildskärm med PWM flimrar på grått föredrar jag så lite vitt som möjligt.

Iofs OT, men om du inte har en skum OLED så kan inte PWM flimra olika på olika färger; isåfall är det antingen att det är ett checkerboard-mönster och inversion/pixel walk-flimmer eller FRC som växlar mellan olika färger.

Bakgrundsbelysningen (som dimmas med PWM på vissa skärmar) är konstant oavsett innehåll om man inte kör nån HDR-historia med olika zoner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Så mycket vitt som möjligt, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Den nuvarande är egentligen snyggast, problemet är att det blir för mycket tom, ljus yta i desktopversionen. Man kan nästan tro att designern sitter med en 4:3-skärm. Bredda innehållet eller sälj mer reklam..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Iofs OT, men om du inte har en skum OLED så kan inte PWM flimra olika på olika färger; isåfall är det antingen att det är ett checkerboard-mönster och inversion/pixel walk-flimmer eller FRC som växlar mellan olika färger.

Bakgrundsbelysningen (som dimmas med PWM på vissa skärmar) är konstant oavsett innehåll om man inte kör nån HDR-historia med olika zoner.

Ja, det är ju inversion/pixel walk och det flimrar på flera av dem rutorna. Dock jag aldrig sett (eller aldrig märkt iaf) att det gör det på andra färger utom bara på en grå bild/bakgrund. Menar du att det inte är PWM som är orsak till allt det där? Det är ju en gammal IPS panel 8bit utan FRC.

Permalänk
Inaktiv

Vad var det som var annorlunda? Bakgrundsfärgen? Såg inget i övrigt som var förändrat. Behåll som det är.

Permalänk
Medlem

Sitter med dark reader och det fungerar alldeles utmärkt.. Förstår inte varför många hetsar med att få mörkt tema på SweClockers?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Bara jag som försökt mig på en mer brun-beige ton på stilmallen? 👌
Såhär ser det ut: https://i.imgur.com/KiVEFmg.jpeg

CSS-stilmall på Ubuntus Pastebin. Man behöver installera Stylus för att använda den.

Tycker ljusa teman inte behöver vara så illa, men det är alldeles för vitt eller för ljust. Och mörka teman är (i regel) för mörka med för höga kontraster enligt mitt tycke, så jag skräddarsydde min egna med färger jag tycker om.

@Chris_Kadaver är ovan stilmall tillräckligt "Noctua" enligt dig? 😉

Det här färgtemat diggar jag. Detta som standard + ett mörkare (typ youtubes darktheme) hade varit fantastiskt om det fanns native. Förstår inte riktigt varför allt ska vara så ljust, alternativt svart med världens kontrast (typ instagram).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Inget av dem! Enda sweclockers duger till på iPhone nu är att använda som ficklampa.
Dark theme tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Inget av dem! Enda sweclockers duger till på iPhone nu är att använda som ficklampa.
Dark theme tack.

Hehe lite så, gör ont i mina bakisögon just nu.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att det ligger i tiden och väldigt mycket dags för ett helt mörkt tema som alternativ.
Det här med färger är ju så klart väldigt subjektivt. Så gärna flera alternativ.
Mörka teman idag tenderar att hålla sig till varmtonade färger ofta åt det bruna hållet.
Jag skulle vilja ha något åt det lite kallare hållet..typ "Nord" eller "Arc Dark" färgerna.

Men av dom 2 som fanns så är den 2:a ett bättre alternativ i min smak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kopiera rakt av

Ska inte den nya sidan göra det lätt att ändra färgerna? Istället för att göra en liten obetydlig ändring borde ni göra ett system där ni kan lägga in olika layouter. Borde redan vara färdigt tack vare nya moderna kodningen. Soitora gjorde den nya mörka layouten på ca 1 vecka tror jag. Det känns som ni komplicerar saker som skulle kunna vara enkelt.

Better Sweclockers: @Alling har arbetat många år med detta plugin som hjälper till med många smarta funktioner som jag tror alla medlemmar skulle uppskatta. Kopiera rakt av! Se det som en TO-DO!

Sweclockers Dark: @Soitora Har gjort en riktigt bra version av ett mörkt tema! Jag använder den dygnet-runt och vill inte vara utan. Kopiera rakt av!

Wider Sweclockers: Jag själv har gjort ett UserCSS där jag breddar Sweclockers layout till fasta pixlar eller procent. Fungerar förvånande väl med nästan allt på sidan även fast inte SweC layout är byggd för detta. Kopiera rakt av!

@Ziegfried : Det ser ju riktigt trevligt ut, måste jag prova!

Som ni skriver så handlar denna artikel inte om Dark mode eller inte, men eftersom det är det som medlemmarna önskar mest i flera år så undrar man varför det inte hamnar längst upp på TO-DO listan?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen ett nytt "färgtema"?
Temat är ju detsamma med en lite gråare bakgrund.

Röstade hur som på alternativ 2.

Tycker som många andra att det vore trevligt med dark mode.

Permalänk
Medlem

Lägg resurserna till att fixa mörktema istället.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen mörkt Tema så här års..
Min dator gör automatiskt om alla websidor till mörka när solen går ner. Byter bakgrundsbild också till mörk bild.

Permalänk
Medlem

Definera tio (?) färger och låt användaren välja kanske?

mainBG
cardBG
listBG
mainText
altText
cardText
mainTint
altTint
etc...