Permalänk
Medlem

Sata-problem

TL;DR
Sata-kablage, kontakter eller strömstörningar skapar problem för min interna hårddisk. Lösning?

Jag kör en zfs pool med striped mirrors på 8 diskar. Jag har haft återkommande problem med att en disk i en mirror på /dev/sde ibland slänger ur sig både read och cksum fel. Om jag öppnar chassit (fractal design r5) och låter kablarna stå rakt ut från disken uppstår inga problem. Locket tenderar trycka mot satakablarna. Jag har testat att byta kabel och disk men problemet består på samma Sata-slot oavsett vad jag gör. Locket trycker inte mot sata-slotarna på moderkortet utan enbart mot hårddisksidan så jag tror inte det handlar om glapp där iaf. Jag har noterat att det blir väldigt mycket kablar, både sata och ström, som ligger mot varandra pga hur diskarna sitter i chassit. Jag tänker att det även kanske kan handla om interference? Jag undrar iaf om nån har förslag på vad som felas eller hur jag kan felsöka på ett bra sätt för att komma fram till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djeflig:

Jag tänker att det även kanske kan handla om interference? Jag undrar iaf om nån har förslag på vad som felas eller hur jag kan felsöka på ett bra sätt för att komma fram till det.

Om du inte använder det redan, så testa med en SATA kabel med vinklad kontakt (SATA vinklad) då kabeln på dessa går neråt när de sitter på en (vågrät) disk och blir därför mindre känsliga för yttre påverkan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du inte använder det redan, så testa med en SATA kabel med vinklad kontakt (SATA vinklad) då kabeln på dessa går neråt när de sitter på en (vågrät) disk och blir därför mindre känsliga för yttre påverkan.

Tack för tipset! Ska testa. 👍

Permalänk
Medlem

Om plåtyta på chassiet trycker mekaniskt mot sladdar som sedan får disken att vibrera av chassie-vibrationer så kan det ge skriv och läsbekymmer för disken, en modern disk positionerar huvudet på något 10-tal nm när i spåret på runt 70 nm brett och skakar diskchassiet av vibrationer samtidigt så blir det besvärligt att hålla sig mitten av spåret av styrelektroniken i alla lägen - gränsen mellan våglängden för mycket hård UV och röntgen ligger på 10 nm som jämförelse...

- titta i SMART för disken om det har registrerats en massa extra läsförsök, fler misslyckade läsningar mm. med större belopp än granndiskarna så hintar det om att det kan vara rent vibrationsmekanisk orsak till problemen och när du fått bort detta så är också problemen borta.

Permalänk
Medlem

Lite uppföljning:
jag köpte ett nytt nätagg och tillsammans med en nu skrotad hdd verkar detta ha löst problemet.